پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

ارتباط بخش اول و دوم بند بیستم

فَامنُن عَلَيَّ قَبلَ البَلاءِ بِالعافِيَةِ، و قَبلَ الطَّلَبِ بِالجِدَةِ، و قَبلَ الضَّلالِ بِالرَّشادِ‌.[۱]

در ابتدای بند بیستم از دعای نورانی مکارم الاخلاق پس از ذکر ارتباط بنده با خداوند سبحان هنگام حزن و محرومیت و سختی،[۲] با سه جمله «عِندَكَ مِمّا فاتَ خَلَفٌ، و لِما فَسَدَ صَلاحٌ، و فيما أنكَرتَ تَغييرٌ» در واقع، این حقیقت بیان شده است که او همه کاره است و همه چیز به دست اوست، چه اینکه در قرآن کریم می‌فرماید:

﴿إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يَشاءُ﴾[۳]

بى‌گمان پروردگارت هر كارى بخواهد مى‌كند.

﴿إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُريدُ﴾[۴]

بى‌گمان خداوند آنچه بخواهد انجام مى‌دهد.

سپس امام زین العابدین(علیه‌السلام) بر پایه این حقیقت، از خدای متعال می‌خواهد که منّت گذاشته و این سه خواسته را به او عنایت کند:

پیش از رسیدن بلا، تندرستی و عافیت.[۵]
پیش از درخواست نیاز، توانگری و غِنا.
پیش از گمراهی، هدایت و راهنمایی.
پیش از تبیین هر یک از این دعاها، باید پاسخ این پرسش کلی روشن شود که آیا چنین درخواست‌هایی به معنای درخواست کاری، قبل از فراهم آمدن اسباب و زمینه آن نیست؟ درست است که همه کارها به دست خداست و اگر او بخواهد همه مردم ایمان می‌آورند: ﴿وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَميعاً﴾؛[۶] ولی در روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) تأکید شده است:

أبَى‌ اللَّهُ‌ أَن‌ يُجرِىَ‌ الأشياءَ إلّا بِأسبابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَى‌ءٍ سَبَباً.[۷]

خداوند، امور را جز از طريق اسباب، به پيش نمى‌برد. پس براى هر چيزى سبب قرار داده است.

بنا بر این، معنای درخواست سلامتی پیش از رسیدن بلا و بیماری چیست؟

در باره این پرسش فکر کنید. در جلسه آینده به کسی که پاسخ آن را بگوید، کتابی را هدیه می‌دهیم.

[۱] الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین (علیه‌السلام)، الدعاء ۲۰.
[۲] «اللَّهُمَّ أنتَ عُدَّتي إن حَزِنتُ، و أَنتَ مُنتَجَعي إن حُرِمتُ، و بِكَ استِغاثَتي إن كَرِثت‌».
[۳] سوره حج، آیه۱۸.
[۴] سوره هود، آیه۱۰۷.
[۵] عافیت دو گونه است: دنیوی و اخروی. این دعا، هر دو را شامل می‌شود. مرحوم آیت الله بهجت دو دعا را از مهم‌ترین دعاها می‌دانست؛ دعا برای عافیت و دعا برای حسن عاقبت. (استاد).
[۶] سوره یونس، آیه۹۹.. «اگر پروردگارت مى‌خواست، تمام آن كسان كه روى زمين‌اند، همگى ايمان مى‌آوردند»
[۷] الکافی، الشیخ الکلینی (۳۲۹ ق): ج۱، ص۱۸۳، ح۷، ط ـ الإسلامیة.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group