سه شنبه 4 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب


در نگاه ظاهری، انسان زنده به کسی گفته می‌شود که دارای حیات طبیعی و جسمانی باشد و انسان مرده بر کسی اطلاق می‌شود که فاقد چنین حیاتی باشد.

اما در فرهنگ اسلامی، اصطلاح حیات معنایی فراتر از حیات جسمانی دارد. در این اصطلاح، گاه بعضی از انسان‌ها که ظاهراً زنده هستند نیز مرده محسوب می‌شوند و آن‌ها کسانی هستند که از حیات معنوی و انسانی بی‌بهره بوده و فاقد خصوصیاتی هستند که آن‌ها را از سایر مخلوقات جدا می‌کند.

 

با نگاهی به روایات، بعضی از انسان‌ها به خاطر اوصافی که دارند، مرده محسوب می‌شوند. ازجمله افرادی با خصوصیات زیر:

 

1. دروغ‌گو

از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند:

الکذّاب‏ و المیّت‏ سواء فإنّ فضیلة الحیّ‏ على المیّت الثّقة به فإذا لم یوثق بکلامه بطلت حیاته.1

دروغ‌گو و مرده مثل هم هستند. بدرستى که مزیّت زنده بر مرده این است که مورد اعتماد است. پس هرگاه سخنش قابل‌اعتماد نباشد، حیاتش هم باطل می‌شود.

 

2. کسی که از حیات انسانی و معنوی بی‌بهره است

رسول خدا صلی‌الله علیه و آله کسی که از حیات انسانی و معنوی بى ‏بهره است را مرده نامیدند.

لَیْسَ مَنْ مَاتَ فَاسْتَرَاحَ بِمَیْتٍ، إِنَّمَا الْمَیْتُ‏ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ.2

مرده کسی نیست که از غم و اندوه براحتى رسیده و از دنیا رفته است؛ بلکه مرده، مرده زندگان است.

 

3. دل‌مرده

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در ضمن توصیف زاهدان می‌فرمایند:

یَرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْیَا یُعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ وَ هُمْ أَشَدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحْیَائِهِم.3

مردم دنیا را مى ‏بینند که مرگ تن‌هایشان را بزرگ مى ‏پندارند؛ اما آنان مرگ دل‌های زندگان را بزرگ‌تر مى ‏شمارند.

 

4. جاهل

در روایتی دیگر از آن حضرت آمده است که فرمودند:

الجاهل‏ میّت‏ و إن کان حیّا 4

جاهل مرده است و اگرچه زنده (ظاهری) باشد.

 

5. عالم نما

همچنین آن بزرگوار در ضمن توصیف عالم نمایان فرمودند:

وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَیْسَ بِهِ‏ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ‏ وَ أَضَالِیلَ مِنْ ضُلَّالٍ‏ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَاکاً مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْکِتَابَ عَلَى آرَائِهِ‏ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ‏ یُؤْمِنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظَائِمِ‏ وَ یُهَوِّنُ کَبِیرَ الْجَرَائِمِ‏ یَقُولُ أَقِفُ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ وَ فِیهَا وَقَعَ‏ وَ یَقُولُ أَعْتَزِلُ الْبِدَعَ وَ بَیْنَهَا اضْطَجَعَ‏ فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ‏ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ‏ لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَى فَیَتَّبِعَهُ‏ وَ لَا بَابَ الْعَمَى فَیَصُدَّ عَنْهُ‏ وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاء.5

کسی که او را دانشمند می‌نامند، امّا از دانش بى ‏بهره است. یک دسته از نادانى‏ ها را از جمعى نادان فراگرفته، و مطالب گمراه‌کننده را از گمراهان آموخته و به‌هم‌بافته است. دام‌هایی از فریب و دروغ گسترده، کتاب خدا را به رأى خویش تفسیر می‌کند، و حقّ را چنانکه دلخواه اوست تعبیر کند. مردم را از گناهان بزرگ ایمن مى‏ سازد و گناهان بزرگ را سبک جلوه مى‏ دهد. ادّعا مى ‏کند از ارتکاب شبهات پرهیز دارد، امّا در آن‌ها غوطه مى‏ خورد. مى‏ گوید: از بدعت‏ها دورم، ولى در آن‌ها غرق‌شده است. چهره ظاهر او چهره انسان است و قلبش قلب حیوان. نه راه رستگارى را مى‏شناسد تا در آن راه برود، و نه راه گمراهى را تا از آن بازگردد. چنین کسی، مرده‏اى است در میان زندگان‏.

 

پاورقی:

1. غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص119

2. الأمالی (للطوسی) ؛ ص310

3. نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص352

4. غرر الحکم و درر الکلم ؛ ص60

5. نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص119

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group