جمعه 30 شهريور 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

مؤلف:
سيد مصطفى خمينى (م 1356 ه.ش).
زندگينامه و اظهار نظرها:
حاج آقا مصطفى خمينى، فرزند رشيد امام خمينى بنيانگذار جمهورى اسلامى، از شخصيتهاى فرزانه اى است كه عمر گرانبهاى خود را صرف خدمت به اسلام و ارائه تحقيقات اسلامى كرد. وى در پانزده سالگى به تحصيل علوم دينى پرداخت و پس از اتمام سطوح عالى حوزه، به درس خارج فقه مرحوم آيت الله بروجردى راه يافت و خارج اصول را از محضر پدر بزرگوار خود استفاده كرد. مباحث فلسفه را نزد استادان عصر خود همچون: علامه طباطبائى و سيدابوالحسن قزوينى خواند و عرفان نظرى و سير و سلوك را از محضر پدر بهره گرفت. تفسير وى محصول اين تلاشهاى علمى است كه به مدت ده سال ادامه داشت.
استادان:
امام خمينى، آيت الله بروجردى، علامه طباطبائى، سيدابوالحسن قزوينى، مرتضى حائرى، شهيد صدوقى، سلطانى، محمدجواد اصفهانى، حجت، محقق داماد.
تأليفات:
تفسير قرآن، تحريرات فى الاصول، كتاب اصول، القواعد الاصوليه، قواعد الحكميه، حاشيه بر هدايه ملاصدرا، حاشيه بر مبدأ و معاد ملاصدرا، تحرير عروة الوثقى، كتاب الطهارت، كتاب الصلاة، الواجبات فى الصلاة، دراسات فى ولاية فقيه، القواعد الفقهيه و... .
معرفى اجمالى كتاب:
اين تفسير در بردارنده سوره حمد و 25 آيه از سوره بقره در چهار جلد است و يكى از نمونه هاى بارز تفسير جامع در دوران معاصر است كه به جنبه هاى مختلف تفسير و استنباط علوم و معارف اسلامى پرداخته است. از اين جهت مى توان گفت الگوى است از دائرة المعارف قرآن كه اگر به پايان مى رسيد، علوم و معارف گوناگون اسلامى و فرهنگ غنى جهان اسلام را در مجموعه اى افزون از صد جلد در برمى گرفت. در هر صورت، تفسير ايشان در بردارنده علوم گوناگون از قبيل صرف، نحو، معانى بيان، فلسفه، عرفان، فقه، اصول، نجوم، هيئت و... است.
مفسر در آغاز كتاب به مقدمه اى بسيار كوتاه بسنده كرده، در آن فقط به دو بحث اشاره مى كند: نخست، درباره معانى قرآن و دوم، وجه تسميه قرآن به اين نام. وى پس از مقدمه به بحثهاى تفسيرى مى پردازد و در اين قسمت مطالب خود را به چند بخش تقسيم مى كند. در آغاز همانند بسيارى از تفاسير اطلاعاتى در زمينه سوره مى دهد. اين اطلاعات شامل نام سوره، عدد آيات و كلمات، مكى و مدنى بودن و فضيلت سوره است و آن گاه در بخش دوم به تفسير آيه يا اجزاى آيه و تفسير واژه ها مى پردازد.
از نكات ديگر اين تفسير بهره گيرى از روايات، همراه با نقاديهاى سندى و دلالتى است كه مى توان گفت در اين زمينه از دو جهت قابل توجه است: يكى گستردگى استفاده از روايات در ابعاد مختلف و ديگرى نقد و بررسى روايات كه در كمتر تفسيرى اين روش پسنديده ديده شده است.
وضعيت نشر:
اين كتاب در 4 جلد به زبان عربي به وسيله وزارت ارشاد اسلامى، در قطع وزيرى، با تصحيح محمد سجادى اصفهانى چاپ شده است. تفسير سوره حمد اين کتاب به همت محمد بندرچي به فارسي ترجمه شده است.
محمدرضا ضميري- کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي، ص 510- 511
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group