شنبه 31 شهريور 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

مؤلف:
شيخ عبدعلى بن جمعه عروسى هويزى (م 1112 ق).
زندگينامه و اظهار نظرها:
وى از علما و محدثان اماميه در قرن يازدهم و اوايل قرن دوازدهم است كه در شهر هويزه خوزستان به دنيا آمد. او بعدها ساكن شيراز شد و از استادان عصر خود، به ويژه سيد نعمت الله جزائرى شوشترى، بسيار بهره برد و به سبك و سياق اخباريون آن زمان، تأليفاتى را به نگارش در آورد. مرحوم حرعاملى درباره وى نوشته اند: «وى عالمى است فاضل، فقيه، محدث، معتمد، پارسا، اديب، شاعر و جامع علوم و فنون».[1]
تأليفات:
شرح لامية العجم، نورالثقلين.
معرفى اجمالى كتاب:
نورالثقلين تفسيرى است روايى، به سبك و سياق تفسير برهان سيد هاشم بحرانى و به ترتيب مصحف شريف. كتاب او تنها در برگيرنده آياتى است كه از اهل بيت عصمت - عليهم السلام - رواياتي در تفسير آنها وارد روايت شده است. هدف هويزى از اين تفسير گردآورى اخبار مربوط به آيات است، نه تأييد آنچه نقل كرده و اعتماد بر آنها; زيرا مؤلف بر اين نكته تصريح مى كند كه هدف از گردآورى، فراهم آوردن فرصت تحقيق بيشتر در روايات تفسيرى است.[2] به دليل هوشيارى هويزى به مشكلات اخبار تفسيرى، مى توان كار وى را در مقايسه با ديگر گردآورندگان احاديث تفسيرى، دقيق تر و با حسن سليقه بيشتر يافت.
مجموعه روايات اين تفسير، يا جنبه تبيين و توضيح معناى آيه را دارد و يا در باب فضيلت اهل بيت - عليهم السلام - و منطبق كردن مضامين آنها بر اهل بيت - عليهم السلام - است و يا شأن نزول آيه را بر اهل بيت - عليهم السلام - گرفته است; گرچه قسمت نخست از روايات كه شامل تبيين و توضيح الفاظ، اعراب و قرائت است، اندك مي باشد.
وضعيت نشر:
اين كتاب، با تصحيح و تعليق سيدهاشم رسولى محلاتى، در 5 جلد به زبان عربي، به همت چاپخانه علميه، در سال 1383 ق منتشر شده است.
[1]. امل الامل، ج 2، ص 154.
[2]. نورالثقلين، ج 1، ص 2.
محمدرضا ضميري- کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي، ص 509- 510
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group