چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

فتنه را دوست دارم ولی حق را نه!
ابن صباغ مالکی در فصول المهمه می نویسد: مردی را نزد عمر آوردند زیرا او در پاسخ گروهی که از وی پرسیده بودند چگونه صبح کردی گفته بود: صبح کردم درحالی که فتنه را دوست دارم و حق را ناخوشایند دارم و یهود و نصاری را تصدیق می کنم و بدانچه ندیده ام ایمان آورده ام و بدانچه خلق نشده اقرار می کنم! عمر کسی را خدمت امام علی (علیه السلام) فرستاد و چون آن حضرت آمد عمر گفتار آن مرد را برای آن حضرت بازگو کرد.
حضرت علی (علیه السلام) فرمود: راست گفته که فتنه را دوست دارد. خدای تعالی می فرماید: انما اموالکم و اولادکم فتنه**تغابن/ 15، ترجمه: اموال و اولاد شما فتنه و وسیله آزمایش است چنانچه در آیه 28 سوره مبارکه انفال همین مضمون به کار رفته با این تفاوت که به شکل انما اموالکم و... است. نکته: بد نیست بدانیم که کلمه فتنه مجموعاً سی و چهار بار در قرآن کریم به کار رفته است که از این تعداد تقریباً دوازده مورد آن به معنی آزمایش و وسیله امتحان است. ***. و منظور از حق که ناخوشانید اوست، مرگ است که خدای تعالی می فرماید: وجآءت سکره الموت بالحق**ق/ 19 ترجمه: و سرانجام سکرات مرگ حقیقت را می آورد. *** و این که سخن یهود و نصاری را تصدیق می کند در این مورد است که خدای تعالی می فرماید: و قالت الیهود لیست النصاری علی شی ء و قالت النصاری لیست الیهود علی شی ء**بقره/ 113 ترجمه: یهودیان گفتند: مسیحیان هیچ موقعیتی (نزد خدا) ندارند و مسیحیان نیز گفتد: یهودیان هیچ موقعیتی ندارند (و برباطلند.) *** و اما بدانچه ندیده ایمان آورده. مقصودش خداوند عزوجل است که به او ایمان آورده است و بدانچه خلق نشده اقرار می کند منظور او اقرار به قیامت است. عمر گفت: اعوذبالله من معضله لا علی لها پناه می برم به خدا از مشکلی که علی برای حل آن حضور نداشته باشد**ر.ک: علی (علیه السلام) کیست/ 111، به نقل از: فصول المهمه 18. الغدیر 6/ 105 به نقل از: الطرق الحکمیه/ 46. درباره نظیر این حکایت ر.ک: تفسیر نمونه 22/ 266 به نقل از: تفسیر روح البیان 9/ 118. ***.
گفتن بر خورشید که من چشمه نورم دانند بزرگان که سزاوار سها نیست

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group