چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

مصداق سهم
مردی وصیت کرد که هنگام مرگش یک سهم از اموال او را تصدق کنند پس از مرگ او، ورثه اش اختلاف کردند که مراد از یک سهم چیست؟ داوری به نزد حضرت علی (علیه السلام) بردند حضرت حکم فرمود که باید یک هشتم ما ترک را تصدق دهند و این آیه شریفه را تلاوت فرمود: انما الصدقات للفقرآء و المساکین و العاملین علیها و المؤلفه قلوبهم وفی الرقاب و الغارمین وفی سبیل الله و ابن السبیل**توبه / 60، ترجمه: زکات ها مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانی است که برای (جمع آوری) آن زحمت می کشند و کسانی که برای جلب محبتشان اقدام می شود و برای (آزادی) بردگان و (ادای دین) بدهکاران و در راه (تقویت آیین) خدا و واماندگان در راه. *** و فرمود: این اصناف هشت صنف هستند و برای هر یک سهمی است لذا مراد از یک سهم یک هشتم است**ر.ک: قضاوت های حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام)/ 131 به نقل از ارشاد مفید و مناقب ابن شهر آشوب، همچنین ر.ک: من لا یحضره الفیه 4/ 152، ح 526، الاستبصار 4/ 134 133، ح 502 و 503. ***.
لو ان**ا نقل و حذف خوانده شود به شکل: لو ان *** المرتضی ابدا محله - لخر الناس طرا سجداً له
کفی فی فضل مولانا علی - وقوع الشک فیه انه الله**لفظ جلاله الله در این گونه موارد به جهت ضرورت شعری، بدون الف مدی قرائت می شود (به شکل اله )همان گونه که در بیت زیر، چنین است:
ما دگر کس نگرفتیم بجای تو ندیم الله الله تو فراموش مکن عهد قدیم
(سعدی) ***
و مات الشافعی لیس یدری - علی ربه ام ربه الله
امام شافعی

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group