چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

تصاوير مبتذل

من متأسفانه چشمم دنبال حرام زياد است، مثلاً عكس‏هاى نيمه عريان زنان را مى‏بينم؛ گاهى كتاب‏هايى را در مورد پزشكى زنان و تولد كودك و زايمان فقط به خاطر هوس نگاه كرده‏ام! در خيابان‏ها گشته‏ام و سرى به مغازه‏هاى لوازم آرايش فروشى زده‏ام ؛ شايد چشمم به زنى نيمه عريان بيفتد ؛ لطفاً مرا راهنمايى كنيد.
رفتار هر انسانى متأثر از ويژگى‏هاى شخصيتى او است، اگر روح تقوا بر شخصيت فردى حاكم باشد، رفتار او نيز رنگ معنوى اخلاقى دارد و نگاه كردن از اين قاعده مستثنا نيست بنابراين كنترل چشم تابعى از روح تقوا است كه اگر در آدمى پديدار شد، به تبع آن كنترل چشم نيز به دنبال آن خواهد آمد. راهى كه گناه نكردن را در طول زندگى تضمين كند، براى افراد عادى بشر سهل نيست؛ زيرا انسان موجودى مختار و داراى تمايلات گوناگون است. در عين حال با عزمى آهنين و مبارزه‏اى دائمى و تدريجى با نفس، مى‏توان به چنين جايگاه رفيعى دست يافت.
موارد زير در اين زمينه بسيار سودمند است؛ ولى نمى‏توان هيچ يك را تضمين قطعى به حساب آورد! بلكه تضمين نهايى، در عزم راسخ خود انسان است:
1. مطالعه پيوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزح و قيامت و جديت در ترس از عوالم پس از مرگ؛
2. مطالعه و انديشه درباره عواقب وخيم گناهان؛
3. ارتباط پيوسته و قلبى با خداوند، خواندن قرآن، دعاها، نماز شب و...؛
4. داشتن حالت انابه، خضوع، و تضرع دائمى، توبه و استغفار؛
5. دورى از عواملى كه انسان را به گناه متمايل مى‏سازد (مانند محيط هاى آلوده به گناه)؛
6. از بين بردن زمينه‏هاى گناه (مثلاً كسى كه انحرافات جنسى دارد بايد هر چه سريع‏تر ازدواج كند)؛
7. نشست و برخاست با انسان‏هاى مؤمن و خدا ترس واقعى؛
الف. در برخورد با نامحرم، به حداقل ارتباط اكتفا كنيد. سخن كوتاه بگوييد و از اطاله كلام با آنها بپرهيزيد.
ب. هنگام صحبت به صورت نامحرمان نگاه نكنيد و به طور كلى نگاه خود را فروكاهيد؛ چنان كه قرآن مى‏فرمايد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»(نور (24)، آيه 30 ) «به مؤمنان بگو چشم‏هاى خود را فرو بندند و پايين بيندازند».
ج. از قرار گرفتن با نامحرم در يك محيط خلوت خوددارى كنيد.
د. آيات و رواياتى كه انسان را از نگاه به نامحرم باز مى‏دارد، در مقابل چشم و ديدگان خود نصب كنيد.
ه . جملات مربوط به زشتى گناه و پيامدهاى آن را جلوى خود نصب كنيد و هر از چند گاهى آنها را تغيير دهيد و جملات جديدتر با الفاظ ديگرى را جايگزين كنيد. اين جملات را هر روز چند بار بخوانيد.
حضرت على(ع) فرمود: «كسى كه چشم خود را پايين اندازد، دلش آسوده گردد، تأسف كمتر خورد و از نابودى در امان ماند»(غرر الحكم، ص 9122- 9125. ).
همچنين مى‏فرمايد: «هر كه نگاه‏هايش پاك باشد، اوصافش نيكو شود» ؛ و «كسى كه عنان چشم خود را رها كند، زندگى‏اش را به زحمت مى‏اندازد» و «كسى كه نگاه‏هايش پياپى باشد، حسرت‏هايش دائمى و . پياپى خواهد بود»(تحف العقول، ص 97.)

تقويت اراده و استفاده از يك برنامه اخلاقى و محاسبه نفس (تشويق و تنبيه)، به تدريج منجر به كنترل دقيق و كامل چشم مى‏شود. بنابراين هر روز صبح با خود عهد كنيد: «امروز به نامحرم نگاه نمى‏كنم، ولى اگر نگاه شهوت آلود كردم، خود را جريمه خواهم كرد»، در طى روز نيز مراقب همين عهد خود باشيد.
در پايان روز به محاسبه رفتار و نگاه‏هاى خود بپردازيد؛ اگر موفّق بوديد، خود را تشويق كنيد و شكر خدا را به جا آوريد. اما اگر در مواردى مرتكب خلاف شديد، استغفار كنيد و برنامه تنبيهى‏تان را به اجرا گذاريد.
اين برنامه را هر روز عملى كنيد؛ مطمئن باشيد به تدريج خواهيد توانست چشم خود را كنترل كرده و موارد خطا را كاهش دهيد.
البته كنترل چشم از نگاه حرام، دشوار ولى ممكن و شدنى است. اين كار نيز مثل هر كار دشوار ديگرى، با تمرين، جديّت، و مراقبت و اراده قوى، آسان و راحت مى‏شود. بزرگان و عرفا، پس از سال‏ها كوشش و رياضت علمى و عملى و ارتباط با اهل كمال و معرفت به اين مرحله از تسلّط بر نفس و كنترل اعضا و خواهش‏ها رسيده‏اند. اين كارى نيست كه بدون آگاهى‏هاى نظرى و علمى و بدون تكرار و تمرين ممكن و عملى باشد.
انسان بايد درك كند كه عالم محضر خداوند است و بداند كه هيچ امرى از او و اعمال و حركاتش از ديد الهى پنهان نيست و اين مطلب را بارها و بارها به خود بفهماند و به نفسش تلقين كند تا به مرحله لمس و احساس و باور قلبى برسد. پس ترك خلاف و عملى كه موجب خوشنودى خداوند است، كارى ممكن و شدنى است.
پيامبر بزرگ اسلام(ص) مى‏فرمايد: «يابن آدم... و ان نازعك بصرك الى بعض ما حرمت عليك فقد اعنتك عليه بطبقتين فاطبق» (الفيه، ج 4، ص 18، ح 4969. ) «اى فرزند آدم... اگر چشمت بخواهد تو را به نگاه حرام بكشاند من دو پلك در اختيار تو قرار داده‏ام، پس آنها را فرو بند».
و نيز فرمود: «هر چشمى در روز قيامت گريان است ؛ مگر سه چشم: چشمى كه از خوف خداوند بگريد و چشمى كه از محارم الهى بسته گردد و چشمى كه در راه خدا بيدار بماند».
حضرت صادق(ع) مى‏فرمايد: «النظر سهم من سهام ابليس مسموم، مَن تركها للَّه عزوجل لا لغيره اعقبه امنا و ايمانا يجد طعمه» (همان. ) «نگاه ناروا تيرى مسموم از تيرهاى شيطان است. هر كس آن را تنها به خاطر خدا ترك كند، خداوند آرامش و ايمانى به او مى‏دهد كه طعم گواراى آن را در خود مى‏يابد».
حال اگر انسان با وجود مواظبت و پاسدارى از دل و چشم خود، گاهى فريب خورد و نگاهى نابجا انداخت؛ مى‏تواند با توبه فورى، اين خطا را جبران كند و اثر سوء آن را از جان و روحش پاك سازد هر چند اين خطا و توبه كردن تكرار شود، باز از پاى نيفتد و نهراسد تا به درجه‏اى برسد كه احساس كند مالك و اختيار دار نفس و چشم خود شده است و مى‏تواند به راحتى از ديدن ناروا، چشم فرو بندد.
مهم اين است كه نگاه حرام به صورت عادت در نيايد و قبح و زشتى آن شكسته نگردد؛ يعنى، بايد هوشيار باشد و از دل و چشم خود نگهبانى كند و اگر گرفتار خطا شد، با سلاح توبه دشمن را ناكارا سازد. اگر چشم رها و آزاد گردد و به هر صورت و منظره‏اى نگاه كند، اين كار عادت و ملكه انسان مى‏شود كه برگشت از آن سخت است! در روايتى از امام عسكرى(ع) آمده است: «برگرداندن صاحب عادت از عادتش مانند معجزه است» (بحارالانوار، ج‏14، ص 38.)
در پايان توصيه مى‏شود هر چه زودتر شرايط ازدواج را فراهم كنيد؛ زيرا يكى از مهم‏ترين علل اين انحرافات عدم ارضاى نيازهاى جنسى - عاطفى است. وقتى نيازهاى انسان از راه صحيح و مشروع ارضا نگردد، به انحراف كشيده مى‏شود كه يكى از آنها هرزه نگارى و نگاه به تصاوير و صحنه‏هاى تحريك كننده جنسى است. انسان موظف است همه اعضا و جوارح خود را كنترل كند. چنان كه قرآن . مى‏فرمايد: «شما در مقابل چشم، گوش، دل و... مسئول هستيد و بايد پاسخ ‏گو باشند»(اسراء (17)، آيه 36.)
بنابراين ايمان خود را به حدّى برسانيد كه هنگام امتحان دچار لغزش نشويد.
نویسنده: ابوالقاسم بشیری

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group