شنبه 9 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

جستجوی تصویر اندام جنسی زنان و مردان، توسط خواهرم

با سلام؛ خواهري 16 ساله دارم كه متوجه شدم از اينترنت كامپيوترم استفاده كرده و تصویر اندام جنسي زنان و مردان را سرچ (جستجو) كرده است؛ با بررسي مرورگر کامپیوتر، دريافتم كه موفق نبوده و خوشبختانه تصوير نابهنجاري را نديده است. چون نمي دانستم برخورد مناسب چيست، تا كنون به رويش نياوره ام. خودم، دانشجویی ( پسر) 22 ساله هستم. خواهش مي كنم راهنمايي ام بفرماييد.
با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامي؛ از اينكه با اين مركز در ارتباط هستيد خرسنديم و اميدواريم كه اين ارتباط تداوم داشته باشد.
قبل از هر چيز از احساس مسؤوليتى كه در قبال نزديكان خود داريد به شما احسنت مى گوئيم و از خداوند متعال برايتان پاداش نيك مسألت مى نمائيم. در زمينه تغيير رفتار فرد مورد نظر بايد با دقت عمل كنيد، چرا كه چنانچه به فرد مورد نظر درباره رفتارش به صورت مستقيم تذكر داده شود، ممكن است لجبازي او تحريك شود و وضعيت بدتر مي شود و چنانچه در قبال او سكوت شود، او كارهاي اشتباه خود را ادامه مي دهد. اكنون اين سوال پيش مي آيد كه چه راهكاري براي رفع اين مشكل وجود دارد تا هم فرد مورد نظر از كارهاي اشتباه خود دست بكشد و هم به گونه اي رفتار شود كه او به سمت لج بازي و يك دندگي سوق پيدا نكند؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت بهترين راه براي اصلاح رفتار فرد مورد نظر به جاي تذكر مستقيم و يا مقابله با او، استفاده از روش هاي غير مستقيم مي باشد. در زير به ابتدا به چند نكته در رابطه به سوال شما مي پردازيم و در ادامه راهكارهاي غير مستقيم تربيت را بيان مي كنيم.

اهميت هدايت افراد جامعه :
از ديدگاه اسلام افراد جامعه بايد نسبت به سرنوشت يكديگر حساس باشند و چنانچه فردي به جاي انتخاب مسير بندگي، براي زندگي خود شيوه اي ديگري را انتخاب كرد، به گونه اي كه رفتارهاي نادرست او رفته رفته فرد مورد نظر را از مسير بندگي خدا خارج كند، ساير افراد جامعه اسلامي نبايد نسبت به اين امر ساكت باشند و با جديت نسبت به اصلاح رفتار و نگرش فرد مورد نظر اقدام كنند. به قدري هدايت اهميت دارد كه اگر كسي موجب هدايت فردي شود، ثواب او بي حد و حصر خواهد بود. امام صادق – عليه السلام- از امير مؤمنان – عليه السلام- نقل كردند: «هنگامى كه پيامبر مرا به يمن روانه كرد، گفت: اى على! با كسى پيش از آن كه وى را دعوت به اسلام كرده باشى كارزار مكن. به خدا سوگند كه اگر خداوند مردى را به دست تو هدايت كند، براى تو بهتر است از همه آنچه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده است و حق دوستى او با خداوند از آن تو است» (الحياه با ترجمه احمد آرام/ ج‏1/ص: 693).

چند نكته مهم :
1. براي اينكه تلاش هاي تربيتي شما به نتيجه برسد بايد در زمينه ويژگي هاي دوران نوجواني اطلاعات كاملي را داشته باشيد؛ از اين رو لازم است با دقت كتابهايي كه در رابطه با روان شناسي نوجواني چاپ شده است را مطالعه كنيد.
2. به عقيده روان شناسان، دوران نوجواني، دوره بروز احساسات مذهبي و شكفته شدن تمايلات ايماني و اخلاقي است. همه نوجوانان فطرتا كنجكاو و خداجو هستند، اما بايد به خاطر داشت كه هميشه با زبان منطق و استدلال نمي توان اين استعداد فطري را بيدار نگاه داشته و پرورش داد، بلكه علاوه بر زبان منطق، مي توان آنان را با تجربه دروني دين آشنا كرد تا لذت ياد خدا را با تمام وجود درك كنند.
3. امر تربيت به صورت تدريجي شكل مي گيرد، بنابراين توقع نداشته باشيد كه با به كارگيري شيوه هاي مختلف تربيتي، فرد مورد نظر يك شبه تغيير اساسي پيدا كند؛ بلكه بايد اين امر با صبر و حوصله انجام پذيرد و بايد از هرگونه عجله و برخوردهاي تند و غير تربيتي پرهيز شود.
اكنون كه تا حدي با نكات كلي و مهمي كه در اين مسير بايد به آن توجه شود آشنا شديد، به بررسي راهكارهاي عملي موضوع مد نظر شما مي پردازيم :
1. در اولين گام لازم است تا ارتباط عاطفي خود را با خواهرتان تقويت كنيد، زيرا تا زماني كه ارتباط عاطفي بين شما و خواهرتان بر قرار نشود، به كارگيري شيوه هاي تربيتي نمي تواند تاثير چنداني داشته باشد. اگر ذهن و قلب نوجوان را به صندوقچه اي تشبيه كنيم كه در آن قفل مي باشد، تنها راه باز كردن در اين صندوقچه ارتباط عاطفي با نوجوان است؛ پس تمام همت خود را به كارگيريد تا ارتباط عاطفي خود را با او بيشتر كنيد؛ هر چقدر شما در اين مرحله موفق شويد، موفقيت شما در رسيدن به هدفتان بيشتر خواهد شد.
2. از شيوه هاي تربيتي غير مستقيم استفاده كنيد. در اين شيوه به جاي اينكه محتواي تربيتي به صورت مستقيم به مخاطب انتقال داده شود، به صورت غير مستقيم مخاطب در معرض پيام هاي تربيتي قرار مي گيرد. تهيه و اهدا كتبي كه درباره مسائل ديني مي باشد؛ نوشتن رواياتي كه درباره ديدن عكس هاي حرام است و قرار دادن آن در جايي كه مخاطب با آن روبرو شود و يا هر چيزي كه احتمال مي دهيد در تشويق او براي ترك اينگونه رفتارها مفيد است.
3. دوست در شكل گيري شخصيت نوجوان نقش مهمي دارد. تاثير دوست بر رفتارهاي نوجوان، نا محسوس است به گونه اي كه حتي خود نوجوان هم از اين تاثير آگاه نمي شود؛ بنابراين در برنامه تربيتي خود، سعي كنيد خواهرتان با افراد متدين معاشرت داشته باشد.
4. در صورت همكاري با شما ولو يك گام و يا انجام دادن كوچك ترين رفتار مثبت، او را مورد تشويق قرار دهيد.
5. سعي كنيد او را با لذت ياد خدا آشنا كنيد. زماني كه فردي با لذت ياد خدا آشنا شد، محال است از ياد خدا غافل شود. شركت در مراسم مذهبي، مسافرت هاي مذهبي مانند زيارت امام رضا عليه السلام و... مي تواند در اين راه مفيد باشد. بنابراين خواهرتان را تشويق كنيد تا در مراسم مذهبي شركت كند و از اين طريق نسبت به مسايل مذهبي آگاهي پيدا كند.
6.از لحن آمرانه (تحکم آمیز)، توهين و تحقير به شدت پرهيز كنيد.
7. شناختن تمايلات طبيعي و تمنيات فطري نوجوانان و ارضاي صحيح هر يك از آنها، اساسي ترين پايه تربيت ديني نسل نوجوان جامعه است، بنابراين در گام اول بايد اين تمايلات و خواسته هاي دروني را شناسايي كنيد و برنامه تربيتي خود را بر اساس آن قرار دهيد.
8. هر شخصى يك نقطه پذيرش و به قول معروف «رگ خوابى» دارد، سعى كنيد اين رگ خواب و نقطه پذيرش را به دست آوريد و از اين كانال وارد شويد و هدف خود را تعقيب كنيد و لذا به صرف اين كه بايد شخصى را هدايت كرد بسنده نكنيد بلكه با مطالعه بر روى خصوصيات وى، راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آوريد، سپس زير بناهاى فكرى وي را مورد بررسى قرار داده و در اصلاح آن بكوشيد. ديدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و ... امورى است كه داراى نتيجه مستقيم بر عملكرد افراد مي باشد. پس بايد به تقويت و اصلاح اين مبانى كوشيد.
9. سعى كنيد نقطه نظرات و ديدگاههاى خويش را بر خواهرتان تحميل نكنيد زيرا مردم سخن كسى را كه بخواهد عقيده‏اش را بر آنان تحميل كند نمى‏ پذيرند و با كسى كه همچون يك سرپرست با ايشان رفتار كند دوستى نمى‏ورزند و به او اعتماد نمى‏كنند.
10. به صورت غير مستقيم، آسيب هاي ديدن عكس هاي مبتذل را برايش بيان كنيد.
11. كامپيوتر خانه خود را در محل رفت و آمد قرار دهيد تا او نتواند به راحتي از اين وسيله استفاده نادرست كند.
از صميم قلب براي موفقيت خودتان و براي هدايت او دعا كنيد و بدانيد كه اگر در كارتان جديت و اخلاص داشته باشيد، حتما موفق مي شويد. اميدوارم با به كارگيري دقيق راه هاي بالا، بتوانید گام موثري در علاقمند كردن خواهرتان به مسائل ديني برداريد و ما را در ثواب اين كار بزرگ سهيم كنيد.
موفق باشید. بی صبرانه منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.

نویسنده : محمدصادق آقاجانی

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group