چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

ایرانیان از دید خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

ایرانیان از دید خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

خداوند در قرآن می فرماید: « هَاأَنتُمْ هَؤُلَاء تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن یَبْخَلُ وَمَن یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَكُمْ ثُمَّ لَا یَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ »[۱]. خداوند خطاب به اعراب می فرماید: شما همان [مردمى] هستید كه براى انفاق در راه خدا فرا خوانده شده ‏اید پس برخى از شما بخل مى‏ ورزند و هر كس بخل ورزد تنها به زیان خود بخل ورزیده و [گرنه] خدا بى ‏نیاز است و شما نیازمندید و اگر روى برتابید [خدا] جاى شما را به مردمى غیر از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود.

شاید برای شما این سئوال مطرح شد كه(مردمی غیر از اعراب)چه كسانی هستند؟

برای دریافت جواب باید به روایت زیر مراجعه نمود:

راوی نقل كرده هنگامی كه آیه بالا نازل شد، سلمان فارسی در كنار پیامبر بود. حاضرین در جلسه پرسیدند: ای رسول خدا آن مردمی كه اگر ما از اسلام روی برتابیم جایگزین ما می شوند از چه ملتی هستند؟ آنگاه رسول خدا دست مباركش را بر شانه سلمان فارسی زد و فرمود:
«از این و از قوم این هستند»[۲]
و در ادامه فرمود: به آن خدایی كه جانم در دست قدرت اوست، اگر دین در ثریا باشد، حتماً مردانی از اهل فارس به آن دست می یابند.[۳]

نتیجه:

۱.    ملاك برتری در هر شخص، قوم ، قبیله، ملیت،  نژاد و ... نمی باشد؛ بلكه برتری هر كس نسبت به ایمان او سنجیده می شود، هر كس ایمانش بیش، محبوبیتش بیشتر است.
۲.    این آیه و روایت می فهماند كه ایرانیان چه جایگاه رفیعی، نزد خدا و رسواش دارند، لذا باید قدر خود را دانسته و برای بهتر بودن تلاش مضاعفی داشته باشند.
۳.    از این آیه و روایت فهمیده می شود كه ایرانیان همیشه به دنبال بهترین ها بوده اند، لذا به همین خاطر با افتخار اسلام را پذیرفته اند.
۴.    و ...

پی نوشت:

[۱]. سوره محمد آیه ۳۸
[۲]. الف: تفسیر جامع البیان طبری، سوره محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)
      ب: ذكر اخبار اصفهان، حافظ ابو نعیم، ج ۱، ص ۲.
      ج: تفسیر مجمع البیان طبرسی، سوره محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)
[۳]. اسلام ایرانیان و عمر بن خطاب، م.ع عطایی اصفهانی، ص ۲۶

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group