چهارشنبه 5 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

معراج و معاد، هم جسمانى است و هم روحانى. در جريان معاد حتماً حسّ، چشم و گوش هست ولى خدا جسم نيست كه ديده شود. انسان با چشم خود ظاهر اشياء مادى را مى بيند ولى از ديدن باطن اشياء مادى هم ناتوان است چه رسد به ديدن موجودات غير مادى. بنابراين درست است كه معاد جسمانى است اما انسان، خدا را با جان خود درك مى كند. قرآن كريم فرمود: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ»؛ سوره انعام(6): آيه 103. چشم ها خدا را نمى بيند و خدا چشم ها را مى بيند و او لطيف خبير است.
اين آيه چهار قسمت دارد. 1. چشم ها خدا را نمى بيند براى اينكه او يك موجود مجرد است، ماده نيست، در يك جهت معين نيست، او خودش جهت آفرين است، چشم آفرين است لذا به چشم نخواهد آمد.
2. خدا چشم ها را ادراك مى كند، ديدن چشم، امانت و خيانت چشم را هم درك مى كند. او مى داند كه فلان انسان، نگاهش همراه با مهربانى است ياخشم و غضب، به نامحرم نگاه مى كند يا نه، استراق بصر دارد و نامه اى را كه نبايد بخواند ديد مى زند يا نه: «يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ»؛ سوره غافر(40): آيه 19. حتى آن چه را كه درون دل ها نهان است مى بيند و مى داند.
3. چون لطيف و مجرد است چشم او را نمى بيند
4. چون خبير است همه چشم ها را مى بيند.
در اينكه ذات اقدس اله را در قيامت مى بينيم ولى نه با چشم مادّى حرفى نيست. همه ما خواب مى بينيم و چيزهايى در خواب رؤيت مى كنيم و مى شنويم اما اين ديدن ها و شنيدن ها با چشم باطن و با جان صورت مى گيرد. بعضى اشخاص چشم و گوش سالم دارند ولى قرآن مى فرمايد اين ها كر، كور و گنگ هستند: «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ»؛ سوره بقره (2): آيه 17.
.
در واقع قرآن به آن چشم و گوش باطنى اشاره دارد - كسى كه نشنود، حرف زدن هم ياد نمى گيرد يعنى گنگ است - قرآن مى فرمايد بعضى به سخنان معلم الهى گوش ندادند، و سخنان الهى را ياد نگرفتند، به اين دليل حرف زدن نمى دانند و گنگ هستند. به هر حال انسان با چشم باطن خدا را در قيامت مى بيند و اگر در دنيا كور باطن بود در قيامت هم كور وارد محشر مى شود.
قرآن كريم درباره اين گروه فرمود: «وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى »؛ سوره طه(20): آيه، 124. روز قيامت آنها را كور وارد محشر مى كنيم، آن وقت اعتراض مى كنند كه خدايا! چرا ما را كور محشور نموده اى در حالى كه در دنيا بينا بوديم: «رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً»؛ سوره طه(20): آيه 125. در جواب آنها خداوند مى فرمايد: «كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى »؛ سوره طه (20): آيه، 126. تو در دنيا كور بودى (كور باطنى) و آن معارف الهى و حقايق معنوى كه بايد مى ديدى، نديدى. در دنيا حق و باطل بود، راه صحيح و اشتباه بود تو عمداً خود را به كورى زدى و فقط باطل را ديدى.
قيامت فقط محل ظهور حقايق است و باطل در آن راه ندارد. آن حقايقى كه در آخرت هست در دنيا نديدى، در آخرت هم نمى توانى ببينى. لذا اين شخص جهنم و شعله آن را به خوبى مى بيند و هراسناك مى شود ولى انبيا و اوليا و بهشت را نمى تواند ببيند؛ كورى آخرت كورى فيزيكى نيست.
مرحوم ابن بابويه از ابوبصير (ابوبصير به اشخاص نابينا مى گويند) شاگرد امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه او خدمت حضرت عرض كرد: آيا مى توان خدا را در قيامت ديد؟ حضرت فرمود آرى، بلكه قبل از قيامت هم مى توان ديد. عرض كرد چه موقع؟ حضرت فرمود روز «اخذ ميثاق»، همان روزى كه خداوند در مورد آن فرمود: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»؛ سوره اعراف (7): آيه 172. در قيامت مى توان خدا را ديد ولى نه با چشم سر، بلكه با چشم جان.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group