عشق سه طرفه
ریشه لغوی «عشق» از «عشقه» است. عشقه نوعی پیچک است که به دور درختان و گیاهان پیچیده و برای استفاده از نور خورشید و رشد خود از آن بالا رفته و رشد می کنند. شاید بتوان گفت اگر پیچک محور تنومند درختی را برای رشد و بالندگی انتخاب کند ماندگار می شود خصوصا اگر آن درخت نیز به تغذیه او در مسیر بالا رفتن کمک کند و اجازه دهد از او تغذیه نماید.
عشق و علاقه همسران به هم، بسان گل پیچکی است که باید برای رشد و پایداری آن تکیه گاهی محکم و استوار یافت و چه تکیه گاهی محکمتر از شجره طیبه عصمت و ارتباط با معصومین علیهم السلام.
بهترین راه ایجاد و تداوم محبت در بین همسران ارتباط با معصومین علیهم السلام می باشد.
ارتباط با معصومین ( علیه السلام)
مقصود از پیوند و ارتباط با معصومین علیهم السلام، دوست داشتن و عشق ورزیدن به آنان است همان عشق و محبتی که در آیات و روایات معصومین علیه السلام نسبت به آن تاکید شده است. احمد بن حنبل در مسندش و دیگران از ابن عباس نقل میکنند:لَمَّا نَزَلَ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ قَرَابَتُکَ الَّذِینَ وَجَبَتْ عَلَیْنَا مَوَدَّتُهُمْ قَالَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْن. چون آیه « بگو بر این رسالت مزدی از شما, جز دوست داشتن خویشاوندان, نمیخواهم » نازل شد پرسیدند: اى پیامبر خدا، نزدیکان تو که دوستى آنها بر ما واجب است کیانند؟ فرمود: «على، فاطمه، حسن و حسین». علیهم السلام
خداوند متعال به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقین» بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و قوم و خویش شما و اموالى که بدست آوردهاید و تجارتى که از کساد آن مىهراسید و مسکنهایى که بدان علاقمندید در نظر شما محبوبتر از خدا و رسول او و جهاد در راه او است، پس منتظر باشید تا خدا فرمان خود را بیاورد، و خدا مردم تبهکار را هدایت نمىکند.
امام رضا علیه السلام می فرمایند: امام همچون دوست همدم، پدری مهربان، برادری همدوش، و یاور بلکه همچون مادری دلسوز نسبت به فرزند خردسال خود است.
راههای ایجاد و تقویت ارتباط با معصومین علیهم السلام جهت ایجاد و تداوم محبت در بین همسران
۱ ـ نامگذاری فرزندان به نام های ایشان
ربعی ابن عبدالله می گوید: کسی به امام صادق گفت: جانم فدایت! ما فرزندان خود را به اسامی شما و پدرانتان نامگذاری می کنیم آیا چنین کاری فایده ای برای ما دارد؟ حضرت فرمود: آری، به خدا قسم مگر دین چیزی غیر از حب و دوستی است «هل الدین إلا الحب؟» آنگاه امام به آیه شریفه استشهاد کردند «قل إن کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم» اگر خدا را دوست دارید از من اطاعت کنید تا خداوند شما را دوست بدارد و گناهانتان را هم ببخشد.
۲ ـ هدیه دادن
یک دیگر از راههای ابراز علاقه عاشق به محبوب فرستادن هدیه برای دوست است و بهترین هدیه برای انبیا الهی بویژه آخرین پیامبر و فرزندان پاکش فرستادن درود و صلوات بر آنان است .
۳-دوستی با دوستداران آنان و دشمنی با دشمنانشان؛
امام علی علیه السلام می فرماید: دوستی ما با دوست داشتن دشمن ما باهم در باطن یک انسان جمع نمی شود، زیرا خداوند در باطن هر کس دو قلب ننهاده است از این رو وقتی این را دوست داشت مخالفش را دشمن می دارد بنابراین دوستداران ما در محبت نسبت به ما اخلاص دارند و چیزی با آن آمیخته نیست همچنان که طلا با آتش خالص می گردد و چیزی با آن آمیخته نیست. پس اگر کسی می خواهد بداند که آیا تنها ما را دوست دارد قلبش را بیازماید اگر در محبت ورزی، دشمنان ما نیز سهمی از حب وی می برند بداند او از ما نیست و ما از او نیستیم.
۴ ـ شرکت خانوادگی در مراسمات غم و شادی اهل بیت علیهم السلام
همانند بودن محب با محبوب و عاشق با معشوق از مهمترین نشانه های محبت و دوستی است .
عاشق واقعی هرگاه محبوب را در غم ببیند غمناک می شود و هرگاه شاد ببیند شاد می شود .
امام صادق ( ع ) فرمودند : شیعیان ما همچون جزئی از خود ما هستند که از طینت ما آفریده شده اند بدین جهت آنچه سبب اندوه و غم ما می گردد آنان را هم غمگین کرده و آنچه ما را خوشحال می کند موجب خوشحالی آنان است
۵- توسل به اهل بیت ( علیهم السلام )
ابوعلی خلال، یکی از بزرگ ترین علمای حنبلی می گوید: هرگاه کار مهمی برای من پیش می آمد، نزد قبر موسی بن جعفر علیه السلام می رفتم و متوسل می شدم، حاجتم برآورده می شد.
۶- زیارت رفتن خانوادگی بارگاه نورانی اهل بیت علیهم السلام
منظور از این ارتباط، حضوری آگاهانه بر مزار پاک آنان و تجدید عهد و پیمان با تعالیم و آموزه های زندگی ایشان و پای بند بودن به آن است. امام رضا علیه السلام در این باره می فرماید:
«برای هر امامی عهد و پیمانی با شیعه وی است که وفای کامل به عهد و ادای نیکوی آن، زیارت قبور آنان است. پس کسی که آنان را با شوقو میل و تصدیق آنچه ائمه بدان تمایل داشته اند، زیارت کند، (ایشان) شفاعت کننده وی در روز قیامت خواهند بود».
۷- نذر کردن: نذر، یکی دیگر از راه های ارتباط با معصومین علیهم السلام است. در اصطلاح، نذر عهدی است که نذرکننده با خدا می بندد که اگر به اذن پروردگار حاجتی از حاجت هایش توسط یکی از بندگان پاک و صالحش برآورده شودم، به زیارت قبر آن فرد صالح برود و یا برای تعمیر و آبادانی قبرش مقداری پول اهدا کند یا مالی را به عنوان صدقه بدهد و ثوابش را به روح پاک آن بنده صالح هدیه کند. چنین نذری در صورت برآورده شدن حاجت، «لازم الوفاء» است.
زمخشری در تفسیر کشاف خود حدیثی نقل کرده که به وضوح مقام آل محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) و اهمیت حب آنها را بیان می دارد، می گوید: رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمودند:
مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً لَهُ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ تَائِباً
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مُؤْمِناً مُسْتَکْمِلَ الْإِیمَانِ
الَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ص فُتِحَ لَهُ فِی قَبْرِهِ بَابَانِ إِلَى الْجَنَّهِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ جَعَلَ اللَّهُ قَبْرَهُ مَزَارَ مَلَائِکَهِ الرَّحْمَهِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ کَافِراً،
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلیَ بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یَشُمَّ رَائحَهَ اَلْجَنَّهِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ عَلَى السُّنَّهِ وَ الْجَمَاعَهِ
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مَکْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَهِ اللَّه
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّد بَشَّرَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ بِالْجَنَّهِ ثُمَّ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ،
أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّد یُزَفُّ إِلَى الْجَنَّهِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى بَیْتِ زَوْجِهَا،
رفتار سازی:
از آنجا که ولایت فقیه استمرار ولایت معصومان علیهم السلام است تقویت عشق و علاقه به ولایت فقیه در خانواده ها باعث عشق و محبت به اهل بیت علیهم السلام می گردد و نتیجه عشق و محبت به اهل بیت علیهم السلام در بین زن و شوهر، پیوند رشته محبت و استحکام آن را به همراه خواهد داشت.