چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

تكبيره الاحرام
مسأله 948
گفتن الله اكبر در اول هر نماز واجب و ركن است وبايد حروف ( الله ) و حروف ( اكبر ) و دو كلمه ( الله واكبر ) را پشت سرهم بگويد و نيز بايد اين دو كلمه به عربي صحيح گفته شود و اگر به عربي غلط بگويد ، يا مثلا ترجمه آنرا بفارسي بگويد صحيح نيست .
مسأله 949
احتياط واجب آن است كه تكبيرة الاحرام نماز را به چيزي كه پيش از آن ميخواند ، مثلا به اقامه يا به دعائي كه پيش از تكبير ميخواند نچسباند .
مسأله 950
اگر انسان بخواهد ( الله اكبر ) را به چيزي كه بعد از آن ميخواند مثلا به ( بسم الله الرحمن الرحيم ) بچسباند بايد ( ر ) اكبر را پيش بدهد .
مسأله 951
موقع گفتن تكبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد واگر عمدا در حالي كه بدنش حركت دارد ، تكبيرة الاحرام را بگويد باطل است ، و چنانچه سهوا حركت كند بنابر احتياط واجب بايد اول ، عملي كه نماز را باطل ميكند انجام دهد ودوباره تكبير بگويد .
مسأله 952
تكبير و حمد و سوره و ذكر و دعا را بايد طوري بخواند كه خودش بشنود و اگر به واسطه سنگيني يا كري گوش يا سر و صداي زياد نميشنود ، بايد طوري بگويد ، كه اگر مانعي نباشد بشنود .
مسأله 953
كسي كه لال است يا زبان او مرضي دارد كه نميتواند ( الله اكبر ) را درست بگويد ، بايد به هر طور كه ميتواند بگويد و اگر هيچ نميتواند بگويد بايد در قلب خود بگذارند و براي تكبير اشاره كند و زبانش را هم اگر ميتواند حركت دهد .
مسأله 954
مستحب است بعد از تكبيرة الاحرام بگويد " يا محسن قد اتاك المسيئ وقد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسيئ انت المحسن و انا المسيئ بحق محمد وآل محمد صل علي محمد و آل محمد و تجاوز عن قبيح ما تعلم مني " يعني اي خدائي كه ببندگان احسان ميكني بنده گنهكار به در خانه تو آمده وتو امر كرده‌اي كه نيكوكار از گنهكار بگذرد ، تو نيكوكاري و من گناهكار به حق محمد و آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم رحمت خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بديهائي كه ميداني از من سر زده بگذر .
مسأله 955
مستحب است موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاي بين نماز ، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد .
مسأله 956
اگر شك كند كه تكبيرة الاحرام را گفته يا نه ، چنانچه مشغول خواندن چيزي شده ، به شك خود اعتنا نكند و اگر چيزي نخوانده ، بايد تكبير را بگويد .
مسأله 957
اگر بعد از گفتن تكبيرة الاحرام شك كند كه آنرا صحيح گفته يا نه ، بايد به شك خود اعتنا نكند.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group