چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

نمازهائي كه بايد بترتيب خوانده شود
مسأله 755
انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند و اگر عمدا نماز عصر را پيش از نماز ظهر و نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند باطل است .
مسأله 756
اگر به نيت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است ، نميتواند نيت را به نماز عصر برگرداند بلكه بايد نماز را بشكند و نماز عصر را بخواند و همينطور است در نماز مغرب و عشا .
مسأله 757
اگر در بين نماز عصر يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است و نيت را به نماز ظهر برگرداند و داخل ركن شود و بعد يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بوده ، نمازش باطل است وبايد نماز عصر را بخواند ، ولي اگر پيش از داخل شدن در ركن يادش بيايد بايد نيت را به نماز عصر برگرداند و آنچه به نيت ظهر خوانده دوباره به نيت عصر بخواند و نمازش صحيح است .
مسأله 758
اگر در بين نماز عصر شك كند كه نماز ظهر را خوانده يا نه ، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند . ولي اگر وقت بقدري كم است كه بعد از تمام شدن نماز ، مغرب ميشود بايد به نيت نماز عصر ، نماز را تمام كند و نماز ظهرش قضا ندارد.
مسأله 759
اگر در نماز عشا ، پيش از ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده يا نه ، چنانچه وقت به قدري كم است كه بعد از تمام شدن نماز ، نصف شب ميشود ، بايد به نيت عشا نماز را تمام كند ، واگر بيشتر وقت دارد ، بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را سه ركعتي تمام كند ، بعد نماز عشا را بخواند .
مسأله 760
اگر در نماز عشا بعد از رسيدن به ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده يا نه ، بايد نماز را تمام كند ، بعد نماز مغرب را بخواند ، ولي اگر اين شك در وقت مخصوص به نماز عشا باشد خواندن نماز مغرب لازم نيست .
مسأله 761
اگر انسان نمازي را كه خوانده احتياطا دوباره بخواند و در بين نماز يادش بيايد ، نمازي را كه بايد پيش از آن بخواند نخوانده است ، نميتواند نيت را به آن نماز برگرداند ، مثلا موقعي كه نماز عصر را احتياطا ميخواند ، اگر يادش بيايد نماز ظهر را نخوانده است ، نميتواند نيت را به نماز ظهر برگرداند .
مسأله 762
برگرداندن نيت از نماز قضا به نماز ادا و از نماز مستحب به نماز واجب جايز نيست .
مسأله 763
اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد ، انسان ميتواند در بين نماز نيت را به نماز قضا برگرداند ، ولي بايد برگرداندن نيت ، به نماز قضا ممكن باشد ، مثلا اگر مشغول نماز ظهر است ، در صورتي ميتواند نيت را به قضاي صبح برگرداند كه داخل ركعت سوم نشده باشد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group