چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

مستحبات نماز
سؤال 1: اگر كسي نمازش را سر وقت مي‌خواند اما با دقت نمي‌خواند و مدام نگاهش به اين طرف و آن طرف است آيا نمازش قبول است؟
جواب: اگر نماز را به طور صحيح و با رعايت شرايط به جا آورد تكليف ساقط است البته هرچه توجه و حضور قلب بيشتري داشته باشد و مستحبات نماز را رعايت نمايد ثواب بيشتري به او عطا مي‌شود، و اول وقت نماز خواندن ثواب بيشتري دارد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص420 و439, م751)
سؤال 2: آيا اذان و اقامه در نماز مستحبي لازم است؟
جواب: اذان و اقامه فقط در خصوص نمازهاي واجب يوميه است. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م916)
سؤال 3: نمازهاي شكسته اذان و اقامه دارند يا نه و همچنين تعقيبات دارند يا نه؟
جواب: بلي، نمازهاي شكسته اذان و اقامه دارند و تعقيبات مستحب نيز دارند تنها نافله نمازهاي ظهر و عصر ساقط است و نسبت به نافله نماز عشاء مي‌فرمايند: به رجاء مطلوبيت مانعي ندارد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م767)
سؤال 4: آيا مي‌شود در قنوت به فارسي دعا كرد؟ حال اگر نمي‌شود، در قنوت نماز و يا نماز غفيله، اگر براي انسان مشكلي پيش آمده باشد و خواسته باشد در نماز دعا كند تا رفع مشكل شود و نتواند به عربي بيان كند بايد چه كرد؟ (مرجع تقليد آقاي مكارم شيرازي)
جواب: به نظر آيت الله مكارم دعا كردن به غير عربي در نماز اشكال دارد، بعد از نماز به فارسي دعا كنيد انشاء الله كه مستجاب شود.(ر.ک توضيح المسائل آيت الله مکارم شيرازي, م1016)
سؤال 5: قرار گرفتن بيني بر روي مهر بنا بر آنچه كه مرسوم است آيا وجه شرعي دارد؟
جواب: مستحب است شخص نماز گزار در سجده بيني را به مهر يا چيز ديگري كه سجده بر آن صحيح است بگذارد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1091)
سؤال 6: آيا ركوع زنها و مردان از نظر شرعي با هم فرق دارند؟
جواب: مستحب است مردان در ركوع دستان خود را بر زانوها بگذارند ولي براي زنان مستحب است دست را از زانو بالاتر بگذارند و زانوها را به عقب ندهند. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1043 و1044)
سؤال 7: در ركعت اول و دوم هر نماز در خواندن سوره، چه سوره‌هاي سفارش شده است؟
جواب: مستحب است در تمام نمازها در ركعت اول سوره قدر و در ركعت دوم سوره توحيد را بخوانند. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1018)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group