چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

ركوع
سؤال 1: فردي در ركوع ذكر را اشتباه مي‌خواند مثلاً عظيم را أعظيم مي‌خواند، حكمش چيست؟
جواب: اگر سهواً اشتباه گفته و بعد از ركوع متوجه شده است نماز او صحيح است و اما اگر غلط مي خوا ند به نظر برخي از مراجع بايد نمازهاي خود را قضا کند. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, ص 159, س116)
سؤال 2: فرد مكلف در ركوع بايد به چه ميزاني خم شود؟
جواب: در ركوع بايد بقدري خم شد كه دستها به سر زانو برسد. البته مستحب است انسان بمقداري خم شود كه پشت به صورت افقي قرار گيرد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1022)
سؤال 3: اگر در نماز ركوع را فراموش كنيم چه حكمي دارد؟
جواب: اگر ركوع را فراموش كند و بعد از انجام دو سجده يادش بيايد نماز باطل است. اگر رکوع را فراموش کند و پيش از آن که به سجده (اول) برسد يادش بيايد، بايد بايستد و بعد به رکوع رود و بعد دو سجده را انجام دهد و اگر بعد از آنکه پيشاني به محل سجده رسيد يادش بيايد رکوه نکردن بنابر احتياط واجب بايد بايستد و رکوع را بجا آورد و نماز را تمام کند و دوباره بخواند. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1041 و1042)
سؤال 4: اگر در سجده يا ركوع كه دو ذكر را مي‌توان گفت هر دو ذكر را بگويد و يكي ا زآن دو را غلط بخواند نمازش صحيح است يا خير؟
جواب: در فرض مرقوم نماز صحيح است. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, ص 163, س132)
سؤال 5: كسي كه نشسته نماز مي‌خواند بايد عمل ركوع را به چه شكلي انجام دهد؟
جواب: كسي كه نشسته ركوع مي‌كند، بايد بقدري خم شسود كه صورتش مقابل زانوها برسد و بهتر است بقدري خم شود كه صورت نزديك جاي سجده برسد. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م 1027)
سؤال 6: آيا در ركوع فقط آن دو ذكر مخصوص را مي‌توان خواند؟
جواب: انسان هر ذكري در ركوع بگويد كافي است ولي احتياط واجب ان است كه به قدر سه مرتبه (سبحان الله) يا يك مرتبه (سبحان ربي العظيم و بحمده) كمتر نباشد. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م 1028)
سؤال 7: اگر كسي بعد ار ذكر ركوع بدون اينكه بايستد يا بدن آرام بگيرد به سجده رود نماز او چه حكمي‌ داد؟
جواب: بعد از تمام شدن ذكر ركوع، بايد راست بايستد و بعد از آن كه بدن آرام گرفت به سجده رود و اگر عمداً پيش از ايستادن، يا پيش ار آرام گرفتن بدن به سجده رود نمازش باطل است. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م 1040)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group