چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

زمینه های اقامه نماز
آخرت طلبی
۱. نقش آخرت طلبى، در برپایى نماز

وذَكَرَ اسمَ رَبِّهِ فَصَلّى * بَل تُؤثِرونَ الحَیوةَ الدُّنیا * والأخِرَةُ خَیرٌ واَبقى. [۱] اعلى (۸۷) ۱۵ – ۱۷

ترجمه: و (آن كه) نام پروردگارش را یاد كرد سپس نماز خواند! ولى شما زندگى دنیا را مقدم مى‏دارید.

در حالى كه آخرت بهتر و پایدارتر است!

پی نوشت ها
[۱] - «بل تؤثرون...» اضراب و اعراض از ماقبل است و دلالت مى كند كه اگر آنان دنیا را بر آخرت مقدم نمى داشتند آنچه موجب فلاح آنان مى شد، انجام مى دادند. (روح المعانى، ج ۱۶، جزء ۳۰، ص ۱۹۷)


امنیّت
۱. امنيّت و رفع خطر، زمینه اى براى اقامه نماز، به طور كامل و تمامى شرایط

حـفِظوا عَلَى الصَّلَوتِ والصَّلوةِ الوُسطى وقوموا لِلّهِ قـنِتین * فَاِن خِفتُم فَرِجَالاً اَو رُكبَانـًا فَاِذا اَمِنتُم فَاذكُروا اللّهَ كَما عَلَّمَكُم ما لَم تَكونوا تَعلَمون. بقره (۲) ۲۳۸ و ۲۳۹

ترجمه: در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطى ( نماز ظهر) كوشا باشید! و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا بپاخیزید!

و اگر (به خاطر جنگ، یا خطر دیگرى) بترسید، (نماز را) در حال پیاده یا سواره انجام دهید! اما هنگامى كه امنیت خود را بازیافتید، خدا را یاد كنید! ( نماز را به صورت معمولى بخوانید!) همان‏گونه كه خداوند، چیزهایى را كه نمى‏دانستید، به شما تعلیم داد.

اَلَّذینَ اُخرِجوا مِن دِیـرِهِم بِغَیرِ حَقّ اِلاّ اَن یَقولوا رَبُّنَا اللّهُ ولَولا دَفعُ اللّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعض لَهُدِّمَت صَومِعُ وبِیَعٌ وصَلَوتٌ ومَسـجِدُ یُذكَرُ فِیهَا اسمُ اللّهِ كَثیرًا و لَیَنصُرَنَّ اللّهُ مَن یَنصُرُهُ اِنَّ اللّهَ لَقَوِىٌّ عَزیز * اَلَّذینَ اِن مَكَّنّـهُم فِى الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوةَ وءاتَوُا الزَّكوةَ واَمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنكَرِ ولِلّهِ عـقِبَةُ الاُمور. حج (۲۲) ۴۰ و ۴۱

ترجمه: همانها كه از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینكه مى‏گفتند: «پروردگار ما، خداى یكتاست!» و اگر خداوند بعضى از مردم را بوسیله بعضى دیگر دفع نكند، دیرها و صومعه‏ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدى كه نام خدا در آن بسیار برده مى‏شود، ویران مى‏گردد! و خداوند كسانى را كه یارى او كنند (و از آیینش دفاع نمایند) یارى مى‏كند؛ خداوند قوى و شكست ناپذیر است.

همان كسانى كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زكات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند، و پایان همه كارها از آن خداست!

وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنكُم وعَمِلوا الصّــلِحـتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِى الاَرضِ كَمَا استَخلَفَ الَّذینَ مِن قَبلِهِم ولَیُمَكِّنَنَّ لَهُم دینَهُمُ الَّذِى ارتَضى لَهُم ولَیُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنـًا یَعبُدونَنى لا یُشرِكونَ بى شیــًا ومَن كَفَرَ بَعدَ ذلِكَ فَاُولكَ هُمُ الفـسِقون * واَقیمُوا الصَّلوةَ وءاتُوا الزَّكوةَ واَطیعوا الرَّسولَ لَعَلَّكُم تُرحَمون. نور (۲۴) ۵۵ و ۵۶

ترجمه: بگو: «خدا را اطاعت كنید، و از پیامبرش فرمان برید! و اگر سرپیچى نمایید، پیامبر مسؤول اعمال خویش است و شما مسؤول اعمال خود! اما اگر از او اطاعت كنید، هدایت خواهید شد؛ و بر پیامبر چیزى جز رساندن آشكار نیست!»

خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند وعده مى‏دهد كه قطعا آنان را حكمران روى زمین خواهد كرد، همان گونه كه به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید؛ و دین و آیینى را كه براى آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‏دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل مى‏كند، آنچنان كه تنها مرا مى پرستند و چیزى را شریك من نخواهند ساخت. و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند.


ایمان
۱. ایمان، زمینه ساز اقامه نماز

اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللّهُ ورَسولُهُ والَّذینَ ءامَنوا اَلَّذینَ یُقِیمونَ الصَّلوةَ ویُؤتونَ الزَّكوةَ وهُم ركِعون. مائده (۵) ۵۵

ترجمه: سرپرست و ولى شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها كه ایمان آورده‏اند؛ همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند.

...والَّذینَ یُؤمِنونَ بِالأخِرَةِ یُؤمِنونَ بِهِ وهُم عَلى صَلاتِهِم یُحافِظون. انعام (۶) ۹۲

ترجمه: و این كتابى است كه ما آن را نازل كردیم؛ كتابى است پربركت، كه آنچه را پیش از آن آمده، تصدیق مى‏كند؛ (آن را فرستادیم تا مردم را به پاداشهاى الهى، بشارت دهى،) و تا (اهل) ام‏القرى ( مكه) و كسانى را كه گرد آن هستند، بترسانى! (یقین بدان) آنها كه به آخرت ایمان دارند، و به آن ایمان مى‏آورند؛ و بر نمازهاى خویش، مراقبت مى كنند!

اِنَّمَا المُؤمِنونَ... * اَلَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوةَ... . انفال (۸) ۲ – ۳

ترجمه: مؤمنان، تنها كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامى كه آیات او بر آنها خوانده مى‏شود، ایمانشان فزونتر مى‏گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. (۲)

آنها كه نماز را برپا مى‏دارند؛ و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم، انفاق مى‏كنند.

إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ. توبه (۹) ۱۸

ترجمه: مساجد خدا را تنها كسى آباد مى‏كند كه ایمان به خدا و روز قیامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زكات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهى از هدایت‏یافتگان باشند.

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِكَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ . توبه (۹) ۷۱

ترجمه: مردان و زنان باایمان، ولى (و یار و یاور) یكدیگرند؛ امر به معروف، و نهى از منكر مى‏كنند؛ نماز را برپا مى‏دارند؛ و زكات را مى‏پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت مى‏كنند؛ بزودى خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمى‏دهد؛ خداوند توانا و حكیم است!

۲. ایمان به آخرت، زمینه اى براى برپایى نماز

واَقیموا الصَّلوةَ وءاتوا الزَّكوةَ واركَعوا مَعَ الرّ كِعین * واستَعینوا بِالصَّبرِ والصَّلوةِ واِنَّها لَكَبیرَةٌ اِلاّ عَلَى الخـشِعین * اَلَّذینَ یَظُنّونَ اَنَّهُم مُلـقوا رَبِّهِم واَنَّهُم اِلَیهِ رجِعون. بقره (۲) ۴۳ و ۴۵ و ۴۶

ترجمه: و نماز را بپا دارید، و زكات را بپردازید، و همراه ركوع كنندگان ركوع كنید (و نماز را با جماعت بگزارید)!

از صبر و نماز یارى جوئید؛ (و با استقامت و مهار هوسهاى درونى و توجه به پروردگار ، نیرو بگیرید؛) و این كار، جز براى خاشعان، گران است.

آنها كسانى هستند كه مى‏دانند دیداركننده پروردگار خویشند، و به سوى اوبازمى‏گردند.

...والَّذینَ یُؤمِنونَ بِالأخِرَةِ یُؤمِنونَ بِهِ وهُم عَلى صَلاتِهِم یُحافِظون. انعام (۶) ۹۲

ترجمه:...... و كسانى را كه گرد آن هستند، بترسانى! (یقین بدان) آنها كه به آخرت ایمان دارند، و به آن ایمان مى‏آورند؛ و بر نمازهاى خویش، مراقبت مى كنند!

...مَن ءامَنَ بِاللّهِ واليَومِ الأخِرِ واَقامَ الصَّلوةَ... . توبه (۹) ۱۸

ترجمه: مساجد خدا را تنها كسى آباد مى‏كند كه ایمان به خدا و روز قیامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زكات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهى از هدایت‏یافتگان باشند.

۳. نقش ایمان به قرآن، در مراقبت بر برگزارى نماز

وهـذا كِتـبٌ اَنزَلنـهُ مُبارَكٌ...والَّذینَ یُؤمِنونَ بِالأخِرَةِ یُؤمِنونَ بِهِ وهُم عَلى صَلاتِهِم یُحافِظون. انعام (۶) ۹۲

ترجمه: و این كتابى است كه ما آن را نازل كردیم؛ كتابى است پربركت، كه آنچه را پیش از آن آمده، تصدیق مى‏كند؛ (آن را فرستادیم تا مردم را به پاداشهاى الهى، بشارت دهى،) و تا (اهل) ام‏القرى ( مكه) و كسانى را كه گرد آن هستند، بترسانى! (یقین بدان) آنها كه به آخرت ایمان دارند، و به آن ایمان مى‏آورند؛ و بر نمازهاى خویش، مراقبت مى كنند!


ترس از قیامت
۱. ترس از قیامت، زمینه اقامه نماز

رِجالٌ لا تُلهیهِم تِجـرَةٌ ولا بَیعٌ عَن ذِكرِ اللّهِ واِقامِ الصَّلوةِ وایتاءِ الزَّكوةِ یَخافونَ یَومـًا تَتَقَلَّبُ فیهِ القُلوبُ والاَبصـر.

نور (۲۴) ۳۷

ترجمه: مردانى كه نه تجارت و نه معامله‏اى آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و اداى زكات غافل نمى‏كند؛ آنها از روزى مى‏ترسند كه در آن، دلها و چشمها زیر و رو مى‏شود.


تسلیم
۱. تسلیم در برابر خدا، زمینه ساز برپا داشتن نماز

...واُمِرنا لِنُسلِمَ لِرَبِّ العــلَمین * وَأَنْ أَقِیمُواْ الصَّلاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِیَ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ. انعام (۶) ۷۱ و ۷۲

ترجمه:.... و ما دستور دادیم كه تسلیم پروردگار عالمیان باشیم. و (نیز به ما فرمان داده شده به) اینكه: نماز را برپا دارید! و از او بپرهیزید! و تنها اوست كه به سویش محشور خواهید شد.


تقوا
۱. تقوا، زمینه برپایى نماز به هنگام سحر

قُل اَؤُنَبِّئُكُم بِخَیر مِن ذلِكُم لِلَّذینَ اتَّقَوا عِندَ رَبِّهِم جَنّـتٌ تَجرى مِن تَحتِهَا الاَنهـرُ خــلِدینَ فیها واَزوجٌ مُطَهَّرَةٌ ورِضونٌ مِنَ اللّهِ واللّهُ بَصیرٌ بِالعِباد * الصّـبِرینَ والصّـدِقینَ والقـنِتینَ والمُنفِقینَ والمُستَغفِرینَ بِالاَسحار. [۱] آل عمران (۳) ۱۵ و ۱۷

ترجمه: بگو: «آیا شما را از چیزى آگاه كنم كه از این (سرمایه‏هاى مادى)، بهتر است؟» براى كسانى كه پرهیزگارى پیشه كرده‏اند، (و از این سرمایه‏ها، در راه مشروع و حق و عدالت، استفاده مى‏كنند، ) در نزد پروردگارشان (در جهان دیگر)، باغهایى است كه نهرها از پاى درختانش مى‏گذرد؛ همیشه در آن خواهند بود؛ و همسرانى پاكیزه، و خشنودى خداوند (نصیب آنهاست). و خدا به (امور) بندگان، بیناست.

آنها كه (در برابر مشكلات، و در مسیر اطاعت و ترك گناه،) استقامت مى‏ورزند، راستگو هستند، (در برابر خدا) خضوع، و (در راه او) انفاق مى‏كنند، و در سحرگاهان، استغفار مى‏نمایند.

۲. رعایت تقوا، زمینه ساز اقامه نماز

مُنیبینَ اِلَیهِ واتَّقوهُ واَقیموا الصَّلوةَ ولا تَكونوا مِنَ المُشرِكین. روم (۳۰) ۳۱

ترجمه: این باید در حالى باشد كه شما بسوى او بازگشت مى‏كنید و از (مخالفت فرمان) او بپرهیزید، نماز را برپا دارید و از مشركان نباشید.

پی نوشت ها
[۱] - براساس روایت منقول از امام صادق(ع)، منظور از آیه یاد شده نمازگزاران در وقت سحر است. (تفسیرنورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲۱، ح ۶۰)


تمسك به كتاب خدا
۱. كتابهاى آسمانى و پایبندى به دستورات آن، زمینه ساز بر پاداشتن نماز

والَّذینَ یُمَسِّكونَ بِالكِتـبِ واَقاموا الصَّلوةَ اِنّا لا نُضیعُ اَجرَ المُصلِحین. [۱] اعراف (۷) ۱۷۰

ترجمه: و آنها كه به كتاب (خدا) تمسك جویند، و نماز را برپا دارند، (پاداش بزرگى خواهند داشت؛ زیرا) ما پاداش مصلحان را ضایع نخواهیم كرد!

پی نوشت ها
[۱] - استفاده از فعل مضارع «یمسكون» در بیان تمسك به كتاب و فعل ماضى «اقاموا» در بیان اقامه نماز مى تواند اشاره به برداشت مزبور داشته باشد.


توجه به حشر
۱. توجّه به حشر، زمینه ساز اقامه نماز

واَن اَقیموا الصَّلوةَ واتَّقوهُ وهُوَ الَّذى اِلَیهِ تُحشَرون. انعام (۶) ۷۲

ترجمه: و (نیز به ما فرمان داده شده به) اینكه: نماز را برپا دارید! و از او بپرهیزید! و تنها اوست كه به سویش محشور خواهید شد.


توجه به نظارت خدا
۱. باور و توجّه آدمى به آگاهى و نظارت خدا بر اعمال، زمینه ساز اداى نماز

واَقیموا الصَّلوةَ وءاتوا الزَّكوةَ وما تُقَدِّموا لاَِنفُسِكُم مِن خَیر تَجِدوهُ عِندَ اللّهِ اِنَّ اللّهَ بِما تَعمَلونَ بَصیر. بقره (۲) ۱۱۰

ترجمه: و نماز را برپا دارید و زكات را ادا كنید؛ و هر كار خیرى را براى خود از پیش مى‏فرستید، آن را نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت؛ خداوند به اعمال شما بیناست.


نقش دعا در اقامه نماز
۱. نقش دعا در اقامه نماز براى توفیق آدمى

واِذ قالَ اِبرهیمُ رَبِّ اجعَل هـذا البَلَدَ ءامِنـًا واجنُبنى وبَنِىَّ اَن نَعبُدَ الاَصنام * رَبَّنا اِنّى اَسكَنتُ مِن ذُرِّیَّتى بِواد غَیرِ ذى زَرع عِندَ بَیتِكَ المُحَرَّمِ رَبَّنا لِیُقیمُوا الصَّلوةَ فَاجعَل اَفـِدَةً مِنَ النّاسِ تَهوى اِلَیهِم وارزُقهُم مِنَ الثَّمَرتِ لَعَلَّهُم یَشكُرون * رَبِّ اجعَلنى مُقیمَ الصَّلوةِ ومِن ذُرِّیَّتى رَبَّنا وتَقَبَّل دُعاء. ابراهیم (۱۴) ۳۵ و ۳۷ و ۴۰

ترجمه: (به یاد آورید) زمانى را كه ابراهیم گفت: «پروردگارا! این شهر ( مكه) را شهر امنى قرار ده! و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگاه دار!

پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمین بى‏آب و علفى، در كنار خانه‏اى كه حرم توست، ساكن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهاى گروهى از مردم را متوجه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزى ده؛ شاید آنان شكر تو را بجاى آورند!

پروردگارا: مرا برپا كننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعاى مرا بپذیر!

۲. مطلوب بودن دعا براى توفیق خود و فرزندان، جهت اقامه نماز

رَبِّ اجعَلنى مُقیمَ الصَّلوةِ ومِن ذُرِّیَّتى... . ابراهیم (۱۴) ۴۰

ترجمه: پروردگارا: مرا برپا كننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعاى مرا بپذیر!


ذكر
۱. یاد نام و اوصاف خدا، سوق دهنده انسان به عبادت و نماز

قَد اَفلَحَ مَن تَزَكّى * وذَكَرَ اسمَ رَبِّهِ فَصَلّى. اعلى (۸۷) ۱۴ و ۱۵

ترجمه: به یقین كسى كه پاكى جست (و خود را تزكیه كرد)، رستگار شد.

و (آن كه) نام پروردگارش را یاد كرد سپس نماز خواند!


صبر
۱. صبر، زمینه ساز اقامه نماز و مراقبت بر آن

واَقِمِ الصَّلوةَ طَرَفَىِ النَّهارِ وزُلَفـًا مِنَ الَّیلِ... * واصبِر فَاِنَّ... . هود (۱۱) ۱۱۴ و ۱۱۵

ترجمه: در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار؛ چرا كه حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین مى‏برند؛ این تذكرى است براى كسانى كه اهل تذكرند!

و شكیبایى كن، كه خداوند پاداش نیكوكاران را ضایع نخواهد كرد!

والَّذینَ صَبَرُوا ابتِغاءَ وجهِ رَبِّهِم واَقامُوا الصَّلوةَ... . رعد (۱۳) ۲۲

ترجمه: و آنها كه بخاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكیبایى مى‏كنند؛ و نماز را برپا مى‏دارند؛ و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم، در پنهان و آشكار، انفاق مى‏كنند؛ و با حسنات، سیئات را از میان مى‏برند؛ پایان نیك سراى دیگر،از آن آنهاست.

وأمُر اَهلَكَ بِالصَّلوةِ واصطَبِر عَلَیها... . طه (۲۰) ۱۳۲

ترجمه: خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شكیبا باش! از تو روزى نمى‏خواهیم؛ (بلكه) ما به تو روزى مى‏دهیم؛ و عاقبت نیك براى تقواست!

یـبُنَىَّ اَقِمِ الصَّلوةَ...واصبِر عَلى ما اَصابَكَ... . لقمان (۳۱) ۱۷

ترجمه: پسرم! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهى از منكر كن، و در برابر مصایبى كه به تو مى‏رسد شكیبا باش كه این از كارهاى مهم است!


عقل
۱. عقل و خرد، زمینه ساز اقامه نماز

واِذا نادَیتُم اِلَى الصَّلوةِ اتَّخَذوها هُزُوًا ولَعِبـًا ذلِكَ بِاَنَّهُم قَومٌ لا یَعقِلون. مائده (۵) ۵۸

ترجمه: آنها هنگامى كه (اذان مى‏گویید، و مردم را) به نماز فرا مى‏خوانید، آن را به مسخره و بازى مى‏گیرند؛ این بخاطر آن است كه آنها جمعى نابخردند.


قدرت
۱. برپایى و گسترش نماز در جامعه، مرهون قدرت و حكومت مؤمنان

اَلَّذینَ اِن مَكَّنّـهُم فِى الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوةَ... . حج (۲۲) ۴۱

ترجمه: همان كسانى كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زكات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند، و پایان همه كارها از آن خداست!


محبت
۱. نقش برخورد دوستانه و محبّت آمیز، در دعوت دیگران به اقامه نماز

واِذ قالَ لُقمـنُ لاِبنِهِ وهُوَ يَعِظُهُ... * یـبُنَىَّ اَقِمِ الصَّلوةَ... . [۱] لقمان (۳۱) ۱۳ و ۱۷

ترجمه: (به خاطر بیاور) هنگامى را كه لقمان به فرزندش -در حالى كه او را موعظه مى‏كرد- گفت: پسرم! چیزى را همتاى خدا قرار مده كه شرك، ظلم بزرگى است.

پسرم! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهى از منكر كن، و در برابر مصایبى كه به تو مى‏رسد شكیبا باش كه این از كارهاى مهم است

پی نوشت ها
[۱] - مصغَّر آوردن «بُنىَّ» براى مهرورزى و شفقت است.

 

موعظه
۱. نقش برخورد دوستانه و محبّت آمیز، در دعوت دیگران به اقامه نماز

واِذ قالَ لُقمـنُ لاِبنِهِ وهُوَ يَعِظُهُ... * یـبُنَىَّ اَقِمِ الصَّلوةَ... . [۱] لقمان (۳۱) ۱۳ و ۱۷

ترجمه: (به خاطر بیاور) هنگامى را كه لقمان به فرزندش -در حالى كه او را موعظه مى‏كرد- گفت: پسرم! چیزى را

همتاى خدا قرار مده كه شرك، ظلم بزرگى است.

پسرم! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهى از منكر كن، و در برابر مصایبى كه به تو مى‏رسد شكیبا باش كه این از

كارهاى مهم است

پی نوشت ها
[۱] - مصغَّر آوردن «بُنىَّ» براى مهرورزى و شفقت است.


یقین به آخرت
۱. نقش یقین به آخرت، در برپا داشتن نماز

اَلَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوةَ ویُؤتونَ الزَّكوةَ وهُم بِالأخِرَةِ هُم یوقِنون. نمل (۲۷) ۳

ترجمه: همانان كه نماز را برپا مى‏دارند، و زكات را مى‏پردازند و آنها به آخرت یقین دارند.

اَلَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوةَ ویُؤتونَ الزَّكوةَ وهُم بِالأخِرَةِ هُم یوقِنون. لقمان (۳۱) ۴

ترجمه: همانان كه نماز را برپا مى‏دارند، و زكات را مى‏پردازند و آنها به آخرت یقین دارند.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group