شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

جواز تقلید از اموری است که مقلد باید در آن اجتهاد کند و فتوی مجتهد نمی‏تواند بری مقلد کافی باشد. لذا این مسأله از اهمیت فراوانی برخوردار است.

معمولاً مکلف به یکی از این دو دلیل زیر اقدام به تقلید از مجتهد می‏کند: 1- روش زندگی عقلایی این است که در هر موردی که نیاز به آگاهی کارشناسی وجود دارد ولی فرد شخصاً از آگاهی کافی در آن زمینه برخوردار نیست به متخصص و کارشناس آن مورد رجوع می‏کند، مانند: رجوع به پزشک در معالجه‏ی بیماری. این روش عقلایی باعث می‏شود مکلّف به طور طبیعی و به حکم عقل خود درباره‏ی شناخت احکام شرعی به مجتهدین که کارشناسان این مسأله‏اند رجوع کند. 2- هر مسلمانی می‏داند که در اسلام تکالیف واجب و حرامی وجود دارد و همین آگاهی اجمالی کافی است که او در برابر آن تکالیف مسئول باشد. او بری انجام مسئولیت در برابر این تکالیف یکی از سه راه را در جلوی خود دارد: یا باید خودش این واجبات و محرمات را بشناسد و به آنها عمل کند. و یا اگر آنها را دقیقاً نمی‏شناسد باید به گونه‏ی رفتار کند که حتماً تکلیف را انجام داده باشد، یعنی در هر مسأله‏ی که احتمال واجب یا حرام بودن آن را می‏دهد احتیاط کند. و یا باید به ری یک کارشناس در آن اعتماد کند و هر چه را او واجب یا حرام دانست اطاعت کند. در هر یک از این سه حالت او می‏داند که از عهده‏ی آن تکلیف برآمده است. اما راه اول نیازمند زمان طولانی است و او تا رسیدن به آن زمان بی نیاز از دو راه دیگر نیست. راه دوم نیز علاوه بر این که خودش نیازمند اطلاعات کافی در واجبات و محرمات و روش‏هی احتیاط در هر مسأله است بسیار سخت و دشوار و گاه غیر ممکن است. پس تنها راه سوم بری او باقی می‏ماند.

این دلیل لزوم تقلید را فقط در مسایلی که احتمال وجوب یا حرمت آن را می‏دهد و نیز مسائلی که حداکثر احتمال استحباب آن را می‏دهد و قصد انجام آن را دارد اثبات می‏کند. ولی دلیل نخست، جواز تقلید در همه‏ی مسائل را به اثبات می‏رساند. مسائل فرعی تقلید، مانند جواز بقی تقلید از میت، از مسائلی است که مکلف غیر مجتهد خود نمی‏تواند در آن به نتیجه برسد و باید از دو راه دیگر )احتیاط یا تقلید( بهره جوید.

ادله‏ی دیگری نیز بری جواز یا لزوم تقلید وجود دارد که استناد به آنها در حیطه‏ی تخصص مجتهد است و مجتهد به آن فتوا می‏دهد.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group