مدعیان دروغین را چگونه میتوان شناخت؟
این افراد، هیچگاه از طرف عالمان دینی مورد حمایت واقع نشدهاند و این نشان میدهد که این افراد، گروهی حقه باز و شیاد هستند؛ زیرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیعیان امر کردهاند که در دوران غیبت، برای حل مسائل و مشکلات دینی خود و پیدا کردن راه حق و درست، به علمای دین مراجعه کنند.
شناخت سفیران و افرادی كه نیابت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف بر عهده آنها نهاده شده است، اهمیت زیادی دارد؛ چرا كه به واسطه ایشان، ارتباط وثیق و مطمئنی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ساماندهی میشود و در پارهای از موارد، وكیل و نائب و سفیر امام به مثابه امام معصوم تلقی شده و التزام به دستورات او، التزام به منویات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شمار آمده است؛ از این رو و به جهت احراز صحت نیابت و اطمینان از رابطه آنها با امامت و ولایت، لازم است که تاریخ سیاسی عصر غیبت و كاركرد سازمان وكالت مورد توجه قرار گیرد و تصویر صحیحی از نیابت و سفارت ترسیم شود.
بررسی روایات نشان میدهد افرادی كه منتسب به نیابت و سفارت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند، همواره با آموزه امامت و به ویژه مهدویت هماهنگ رفتار کردهاند و در حفظ حریم امامت و دفاع از مهدویت در مقابل شبهات و سؤالات كوشیدهاند و در محضر امام زمان به كسب زهد و تقوی و فضیلت پرداختهاند.
در مقابل این افراد، برخی مدعی ارتباط هستند و گاهی خود را حامل پیام از طرف حضرت میدانند؛ به یقین، چنین افرادی:
۱. دروغگو هستند و به دنبال کسب شهرت و ثروت و نظایر آن میباشند.
۲. افرادی که ادعای ارتباط میکنند، هیچ دلیل محکم و عقل پسندی ندارند و بیشتر با تحریک احساسات و از راه عواطف، افراد را پیرو و مطیع خود میکنند.
۳. این افراد، هیچگاه از طرف عالمان دینی مورد حمایت واقع نشدهاند و این نشان میدهد که این افراد، گروهی حقه باز و شیاد هستند؛ زیرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیعیان امر کردهاند که در دوران غیبت، برای حل مسائل و مشکلات دینی خود و پیدا کردن راه حق و درست، به علمای دین مراجعه کنند(۱) و به یقین، مدعیان ـ که اکثریت قریب به اتفاق آنها یا اصلاً سواد دینی ندارند و یا افرادی هستند که اطلاعات کمی از دین دارند و به دنبال اثبات كردن خود هستند ـ اگر در ادعای خود راستگو بودند، باید علمای دین از آنها حمایت میکردند که البته چنین نیست.
۴. معمولاً استدلال مدعیان به چیزهایی است که ما هیچگاه به صحت یا نادرستی آن نمیتوانیم دسترسی پیدا کنیم؛ مثلاً ادعای مکاشفه، ادعای اینکه حضرت را در خواب دیدهاند، ادعای پیام آوردن از طرف حضرت و نظایر آن.
۵. این گروه از مدعیان به شدت از افراد پرسشگر و سؤال کننده بیزار و فراری هستند. زیرا در اثر سؤال و جواب، تناقض گویی ایشان آشکار و دروغهایشان افشا میشود. لذا اگر در این نوع مجالس، کسانی در صدد باشند سؤالاتی بکنند که به نوعی، اصل ادعای آن شخص را زیر سؤال میبرد، به شدت و با تندی، از آن مجموعه طرد میشوند و با او برخورد بسیار خشنی میشود؛ چرا که مدعیان، همیشه به دنبال افراد ساکت، خاموش، مطیع و کم اطلاع هستند و فرد آگاه و پرسشگر، مزاحم کار آنها هستند.
۶. این افراد به دنبال مرید پروری هستند و برای بقای خود، گاهی در عقاید پیروان خود، شکاف به وجود میآوردند و باعث انحراف در عقاید آنها میشوند.
۷. غالباً این افراد، جلسات خصوصی و محرمانهای دارند كه هر كسی اجازه ورود به آن را ندارد؛ اكثر مردم، توسط واسطهها، مدعی را میشناسند، بدون اینكه حتی او را دیده باشند و این ایجادِ مانع در مقابل مدعی، یكی از راههای جذب مردم و عدم افشای ماهیت پنهان وی است، چرا كه در اثر ارتباط مستقیم و طرح این نوع مسایل در سطح عموم جامعه، رازها و تناقضات آشكار میشود و فرد مدعی به سرعت از آن جایگاه خود ساخته، سقوط میكند.(۲)
پینوشت:
۱- «اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا»؛ وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۱۴۰.
۲- واحد پرسش و پاسخ مرکز تخصصی مهدویت قم.