چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

نويسنده: رضيه برجيان
مسلک وهابي منسوب به «شيخ محمد فرزند عبدالوهاب نجدي» است که اين نسبت از نام پدرش «عبدالوهاب» گرفته شده است.
 شيخ محمد در سال 1115 هجري قمري در شهر «عينيه» از شهرهاي نجد متولد شد. شيخ از کودکي به مطالعه کتب تفسير و حديث و عقايد، سخت علاقه داشت و فقه حنبلي را نزد پدر خود که از علماء حنبلي بود آموخت.
 تفکرات عجيب شيخ، از همان دوران جواني آغاز شد. زماني که در اوايل جواني بسياري از اعمال مذهبي مردم نجد را زشت مي دانست.
 شيخ محمد بعد از مدتي به بصره رفت و با بسياري از اعمال مردم به مخالفت پرداخت، ولي مردم بصره او را از شهر بيرون کردند.
 بدين ترتيب رهسپار شهر احساء شد و از آن جا به حريمله رفت. در آن زمان که سال 1139 بود، پدر به حريمله نقل مکان کرده بود.
 شيخ محمد که کتاب هايي را نزد پدر فرا گرفته بود، به انکار عقايد مردم نجد پرداخت. به همين دليل بين او و پدرش اختلاف نظري جدي پيش آمد. همچنين بين او و مردم نجد منازعات سختي روي داد.
 شيخ محمد بعد از مرگ پدر به اظهار صريح عقايد خود پرداخت و جمعي از مردم حريمله از او پيروي کردند. سپس به عينيه رفت. امير عينيه «عثمان بن حمد» بود که او را پذيرفت و وعده ياري داد. خبر دعوت شيخ محمد و کارهاي او به امير احساء رسيد. سپس نامه اي به عثمان نوشت که نتيجه اش اين شد که عثمان شيخ را نزد خود خواند و عذر او را خواست.
 شيخ محمد، اين بار رهسپار «درعيه» شد. در آن زمان امير «درعيه»، محمد بن مسعود (جد آل سعود) بود. محمد بن مسعود به ديدن شيخ رفت و حمايت کامل خود را از او اعلام کرد. شيخ نيز قدرت و غلبه بر همه بلاد نجد را به وي بشارت داد. يکي از بزرگ ترين نقاط ضعف برنامه زندگي شيخ، همين بود که با مسلماناني که از عقايد او پيروي نمي کردند معامله کافر حربي مي کرد و براي جان و ناموس آنان ارزشي قائل نبود. جنگ هايي که وهابيان در نجد و خارج از نجد از قبيل يمن و حجاز و اطراف سوريه و عراق به راه مي انداختند، بر همين اساس بود. هر شهري که پيروز ميدان بودند، جان و مال مردم شهر برايشان حلال بود و اگر مي توانستند آن ها را جزء متصرفات خود قرار مي دادند؛ والا به غنائمي که به دست آورده بودند اکتفاء مي کردند.
 شيخ محمد بن عبدالوهاب در سال 1206 درگذشت و پس از او هم پيروان او به همين روش راه او را ادامه دادند.
 در سال 1216 «امير سعود وهابي» به شهر کربلا حمله کرد و پس از محاصره شهر، سرانجام وارد شهر شد و مدافعين و ساکنين شهر را به طرز فجيعي قتل عام کرد. امير سعود پس از آنکه از کارهاي جنگي فراغت يافت، چشم طمع به خزينه هاي حرم امام حسين (ع) دوخت که همه خزائن آن، از اموال فراوان و اشياء نفيس و هر آن چه در آن يافت به غارت برد.
 علماء شيعه و سني در نقد آراء عبدالوهاب کوشش هاي فراواني انجام دادند و نخستين کتاب در رد عقايد وي، توسط برادرش سليمان بن عبدالوهاب نوشته شد.
 منبع: ماهنامه ديدار آشنا شماره 131

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group