تضاد دیدگاه وهابیت با احمد بن حنبل در بحث توسل
از گذشته تا حال سلفیون ،شیعه را مورد هجمه قرار داده و ایشان را نسبت به تبرک جستن به قبور ائمه و نیز زیارت قبور مومنین و... مذمت کرده و عمل ایشان را شرک و بدعت می دانند . حال آن که شیعیان قائل به استحباب زیارت قبور و تبرک جستن به آنها هستند. گذشته از شیعیان برخی از اهل سنت و حتی شخص احمد بن حنبل رئیس مذهب حنابله و کسی که وهابیون در ظاهر از مکتبش تبعیت می کنند نیز نظری بر خلاف سلفیون دارند .
وهابیت و توسل
از گذشته تا حال سلفیون ، شیعه را مورد هجمه قرار داده و ایشان را نسبت به تبرک جستن به قبور ائمه و نیز زیارت قبور مومنین و... مذمت کرده و عمل ایشان را شرک و بدعت می دانند .حال آن که شیعیان قائل به استحباب زیارت قبور و تبرک جستن به آنها و به خصوص زیارت رسول الله ص و ائمه اطهار ع بوده و ثواب زیادی را بر انجام این عمل مترتب می دانند و دلایل فراوانی را از جمله اخبار مختلف مبنی بر جواز و بلکه استحباب تبرک و زیارت ذکر می کنند.
گذشته از شیعیان اهل سنت و حتی شخص احمد بن حنبل ( رئیس مذهب حنابله ) و کسی که وهابیون در ظاهر از مکتب فکری و اعتقادیش تبعیت می کنند ، نیز نظری بر خلاف سلفیون دارند .
ما در اینجا برخی از کلمات بزرگان اهل سنت در این زمینه را بیان می کنیم تا صحت این مدعا روشن شده و تضاد وهابیت با مکتب احمد بن حنبل ثابت گردد
جواز تبرک جستن به انواع مختلفش مطلبی است که از بسیاری از علمای طراز اول اهل سنت چون احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله، و رملى شافعى و محب الدین طبرى و ابو الصیف یمانى- یكى از علماى بزرگ مكه و زرقانى مالكى و عزامى شافعى و دیگران نقل شده است.
1- عبداللّه، فرزند احمد بن حنبل می گوید: از پدرم پرسیدم: مسّ منبر رسول اللّه و تبرّك با مسّ آن و بوسیدن و یا مس و متبرّك شدن به قبر شریف و یا بوسیدن آن به قصد ثواب، چه حكمى دارد؟ پدرم گفت: هیچ اشكالى ندارد. (1)
2- رملى شافعى می گوید: تبرّك به قبر پیامبر (ص) و یا عالم و یا اولیا جایز است و بوسیدن و استلام آن ایرادى ندارد. (2)
3- محب الدین طبرى شافعى گوید: بوسیدن قبر و دست گذاشتن روى آن جایز است و سیره و عمل علما و صالحان بر آن است. (3)
4- از نظر تاریخى ثابت شده است كه مردم از خاك پاك قبر پیامبر (ص) و حضرت حمزه بلكه از كلّ مدینه به عنوان تبرك بر مى داشتند و روایاتى هم وارد شده كه تربت مدینه شفاى هر دردى است و امان از جذام و صداع است.
مثلا زركشى در این باره می گوید:
تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاك حرمین، استثنا شده است؛ زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن براى معالجه صداع است. (4)
ابو سلمه هم از پیامبر (ص) نقل می كند:
«غُبارُ الْمَدِینَةِ یُطْفِی الْجذام».
ابن اثیر جزرى نیز از پیامبر (ص) نقل كرده: «وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ كُلِّ داءٍ». یعنی: «سوگند به كسى كه جان من در دست اوست، غبارِ خاك مدینه شفاى از هر دردى است.»
سمهودى هم می نویسد: روش صحابه و دیگران این بود كه از خاك قبر پیامبر (ص) برمى داشتند (5)
پی نوشت :
1. الجامع فى العلل و معرفة الرجال، ج 2، ص 32؛ وفاءالوفا، ج 4، ص 1414.
2. كنز المطالب، ص 219.
3. اسنى المطالب، ج 1، ص 331.
4. وفاء الوفا، ج 1، ص 69.
5. وفاء الوفا، ج 1، ص 544