چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

دیدگاه ابن تیمیه پیرامون عرفا و صوفی مسلکان اهل سنت


اهل سنت گرایش زیادی به فرقه های اصلی تصوف دارند به گونه ای که بیشتر اهل سنت پیرو طریقه های متصوفه اند . حتی در میان حنبلیان و بزرگان دیوبندی هند نیز تصوف حضور پر رنگی دارد .این در حالی است که ابن تیمیه به شدت با تصوف و عرفان مبارزه کرده و پیروان آن ها را کافر ، ملحد و گمراه می داند .
ابن تیمیه
اهل سنت گرایش زیادی به فرقه های اصلی تصوف دارند به این معنی که اگرچه تصوف در میان شیعیان جایگاهی ندارد و امامان شیعه آن را مردود اعلام کرده اند. اما تصوف یا طریقت در میان اهل سنت بسیار حائز اهمیت است و به جز سلفیان وهابی و تابعین ابن تیمیه ، بیشتر اهل سنت پیرو طریقه های متصوفه اند . حتی در میان حنبلیان نیز تصوف حضور پر رنگی دارد .
به عنوان مثال، ابومنصور اصفهانی از علمای حنبلی، یکی از پیشوایان تصوف در میان اهل سنت است .

تصوف در میان بزرگان مکتب دیوبند در شبه قاره هند نیز پذیرفته شده و مقبول بود تا آن جا که امثال شاه ولی الله دهلوی و فرزندش شاه عبد العزیز دهلوی ( نویسنده کتاب ضد شیعی ، تحفه اثنی عشریه )، که از موسسین و مروجین نوعی سلفی گری ( مکتب دیوبندی ) در منطقه شبه قاره هند بودند نیز به تصوف گرایش داشتند و معتقد بودند که دین از دو بخش طریقت و شزیعت تشکیل شده است و هیچ یک از این دو به تنهایی نمی تواند سعادت انسان را فراهم کند . ( شاه ولی الله پیرو طریقت نقشبندی بود ) .

اما سلفیون وهابی و پیروان ابن تیمیه علی رغم این که خود را پیرو مذهب احمد بن حنبل معرفی می کنند ، موضعی کاملا مخالف در برابر تصوف و پیروان آن دارد که این موضع گیری نیز از سخنان و اعتقادات ضد عرفانی و ضد صوفی گرایانه نظریه پرداز ایشان یعنی ابن تیمیه نشات می گیرد .
ابن تیمیه هنگامی که در اسکندریه بود حملات خود را بر عارفان و صوفیان متمرکز نمود و به جای حمله به جریانهای انحرافی که با نام تصوف و عرفان فعالیت می کردند ، نوک حملات خود را به سوی محی الدین عربی و کتابهایش : فصوص الحکم و فتوحات مکیه نشانه رفت .
و در میان اهل سنت که بیشتر به محی الدین علاقه داشتند ، آشوبی به پا کرد . وی پس از مطالعه فصوص به گمراهی و کفر محی الدین و عرفا فتوا داد و ( کتاب النصوص علی الفصوص )را بر ضد وی نوشت. 1
او در یکی از فتواهای خود احوال محی الدین و سران تصوف و عرفان را شیطانی می داند و از این رو انان را ضد پیامبران می شمارد . به گفته وی اینان گرفتار تخیلات شیطانیند 2
ابن تیمیه با نگارش کتاب ( الفرقان بین اولیاء الرحمان و اولیاء الشیطان ) رسما همه عارفان را اولیای شیطان خواند .
وی همچنین ماهیت ( وحدت وجود ) محی الدین را نفهمیده و ان را مستلزم وحدت وجود قدیم (خدا) و حادث ( مخلوقات ) می داند و به همین دلیل نیز نسبت کفر و الحاد و گمراهی به وی می دهد .3

 

منابع :
1- کنز الدررو جامع الغرر. ابوبکر بن عبد الله دواداری ج9 ص 143
2-فتاوی الکبری. ابن تیمیه ج11 ص239
3-الفرقان بین اولیاء الرحمن و اولیاء الشیطان.ابن تیمیه ص99

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group