گفتگویی خواندنی با یک وهابی که شیعه شد...
تاکنون خبرهایی زیادی شنیدهایم که یک وهابی یا مسیحی شیعه شده است؛ اما کمتر با مبلغین وهابی که شیعه شده اند برخورد داشتهایم. شیخ محمود ابراهیم اهل کشور یک میلیون نفری کومور یکی از این افراد است که پس از تحصیل در مدینه و بازگشت به کشور خود به تبلیغ وهابیت میپرداخته و سخنرانیهایش در دفاع از وهابیت هنوز موجود است. آنچه در ادامه میآید گفتگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه [۱] با این مستبصر است:
لطفا کمی درباره فعالیت ها و سوابقتان بگویید.
- شیخ محمود عبدالله ابراهیم اهل کشور کومور هستم. در دهه هفتاد میلادی ابتدا در مدینه منوره مشغول درس خواندن شدم. بعد از آن به کویت و سپس به مصر رفتم و بعد به کشورم بازگشتم. بعد از آنکه شیعه شدم برای یک دوره کوتاه مدت به ایران آمدم.
چطور از مذهب اهل تسنن به شیعه گرویدید؟
- من وهابی بودم، نه سنی! بین وهابی و سنی فرق وجود دارد. من تا دهه هشتاد و تا زمانی که به کویت رفتم وهابی بودم. بعد از آن هم که به کشورم برگشتم هنوز وهابی بودم. حتی سخنرانیهایی که در آن زمان انجام دادم و با برخی امور مثل توسل مخالفت میکردم موجود است. بعد از آن چون مسائلی درباره شیعیان شنیده بودم به جستجوی حقیقت پرداختم و در خلال این تحقیقات به حقیقت دست یافتم.
چه چیزی در تشیع دیدید که شیعه شدید؟
- حقیقت را یافتم. حدیثی وجود دارد که به تنهایی برای من کافی بود. پیامبر در حدیثی فرمود: «حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا بن نُمَيرٍ ثنا عبد الْمَلِكِ بن أبي سُلَيمَانَ عن عَطِيةَ العوفي عن أبي سَعِيدٍ الخدري قال قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم اني قد تَرَكْتُ فِيكُمْ ما ان أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بعدي الثَّقَلَينِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إلى الأَرْضِ وعترتي أَهْلُ بيتي الا وانهما لَنْ يفْتَرِقَا حتى يرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ.[۲] به نقل ابى سعيد خدرى رسول خدا فرمود: من دوچيز گرانبها را كه يكى بزرگتر از ديگرى است در ميان شما گذاشتم كه اگر به آن تمسك كنيد هرگز بعد از من گمراه نمىشويد يكى كتاب خدا؛ ريسمانى است كه از آسمان تا زمين امتداد دارد، و ديگرى عترت و اهل بيت من. اين دو، تا هنگامى كه بر حوض كوثر بر من وارد شوند هرگز از هم جدا نمىشوند.» معنای « لَن» ابدیت است و مفید استقبال است. من دوست نداشتم مضلّ و گمراه باشم لذا پیرو اهل بیت شدم.
حدیث دیگری هم در این خصوص وجود دارد؟
- حدیث در این باره زیاد است. در حدیث معروف و صحیح دیگری پیامبر فرمودند: «مَثَلُ أهلِ بَيتي مَثَلُ سَفينَةِ نُوحٍ؛ مَن رَكِبَها نَجا و مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ[۳] اهل بیت من در میان شما و براى شما امت مانند كشتى نوح است كه هر كس آن را سوار شد، نجات پیدا كرد و هر كس از آن كناره گرفت هلاك گردید». من دوست ندارم غرق شوم دوست دارم نجات یابم به همین دلیل شیعه شدم. در بخاری آمده است که پیامبر فرمود: «حدثني محمد بن الْمُثَنَّى حدثنا غُنْدَرٌ حدثنا شُعْبَةُ عن عبد الْمَلِكِ سمعت جَابِرَ بن سَمُرَةَ قال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول يَكُونُ اثْنَا عَشَرَ أَمِيرًا فقال كَلِمَةً لم أَسْمَعْهَا فقال أبي إنه قال كلهم من قُرَيْشٍ[۴] در آينده، دوازده نفر رياست و مسؤليت مردم را به عهده ميگيرند، بعد جمله را فرمود كه من نشنيدم، از پدرم سؤال كردم، پدرم گفت: پيغمبر فرمود: تمام اين دوازده امير، از قريش هستند.» محال است پیامبر حدیثی را بفرماید ولی آن را تبیین نکند. و محال است پیامبر این حدیث را برای صحابه بگویند و هیچ کدام از صحابه از پیامبر نپرسد که این خلفا چه کسانی هستند؟! هیچ کدام از دو حالت امکان ندارد. اینکه بگوییم پیامبر فرموده خلفا بعد از من ۱۲ نفرند ولی آنها را مشخص نکرده باشد، مسخره کردن پیامبر است. همه این احادیث مرا به سوی تشیع کشاند.
تعداد مسلمانان در کشور شما چقدر است؟
- میتوانم بگویم ۹۹ درصد جمعیت را مسلمانان تشکیل میدهند. ولی از بیست سال قبل حرکتهای تبشیری در کشور ما آغاز شد که مردم را به سمت مسیحیت دعوت میکنند و متأسفانه تعدادی هم جذب آنها شدهاند.
چه چیزی در مسیحیت دیدهاند که گرایش پیدا کردهاند؟
- تسهیلات خوبی میدهند. مثلا گرفتن ویزای کشور فرانسه آسانتر میشود و اموالی به آنها میدهند.
کومور دقیقا کجاست؟
- بین ماداگاسکار و موزامبیک و از چهار جزیره تشکیل شده که من از جزیره آنژوان هستم.
چند مبلغ دینی در کومور وجود دارد؟
- بیشتر از ده مبلغ شیعه جعفری هست. مبلغان وهابیت هم وجود دارند.
مدرسه علمیه هم وجود دارد؟
- نه هیچ مدرسه ای در جزیره آنژوان وجود ندارد.
منابع:
[۱]. کد خبر: ۳۴۰۷۶۵. تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۹/۱۷.کلیک کنید(link is external)
[۲]. أحمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج۳، ص۵۹، ح۱۱۵۷۸. ناشر، مؤسسة قرطبة، مصر.
[۳]. احمد الطبرانی، المعجم الأوسط، ج ۶ ص ۸۵. دار النشر: دار الحرمين، القاهرة، ۱۴۱۵. تحقيق: طارق بن عوض الله بن محمد، عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني
[۴]. بخاری، الجامع الصحيح المختصر، ج ۶ ص ۲۶۴۰. دار النشر: دار ابن كثير، اليمامة، بيروت، ۱۹۸۷، الطبعة الثالثة، تحقيق، د. مصطفى ديب البغا