شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

گروه  عقائد شيعه    
    
سؤال كننده : حميد گائيني از قم

توضيح سوال

احاديثي در بحار و ديگر كتب معتبر شيعه وجود دارد كه با عقايد حقه ما مطابق نيست . از جمله در مورد تحريف قرآن و يا وجود سوره هاي همچون ولايت و... آيا اين مطالب صحت دارد و اگر همين است آيا جواب چيست؟

اگر واقعا كذب بودن اين روايات براي ما ناچيز واضح و روشن است چطور علماي همچون حلي و ... خدا رحمتشان كند اين را توجه نداشته اند يا اصلا چرا اين نوع مطالب در كتبشان جمع شده است

پاسخ :

همان‌طور كه مي‌دانيد ، كتاب‌هايي همچون بحار الأنوار و ...  كتاب روائي است كه نويسندۀ آن نهايت تلاش خود را كرده‌ است تا تمامي روايات منقول و منسوب به ائمه دين را در آن جمع آوري و در اختيار آيندگان قرار دهد. خود ايشان نيز ادعا نكرده‌اند كه تمامي اين روايات نقل شده در اين كتاب روايات صحيحه هستند .

بررسي روايت و اين كه صحيح است يا غير صحيح ، به عهدۀ محقق و خوانندۀ آن است .

در مورد تحريف قرآن ، روايات فراواني هم در كتاب‌هاي شيعه و بيشتر از آن در كتاب‌هاي اهل سنت يافت مي‌شود .

رواياتي از اين باب حتي اگر صحيحه هم باشند ؛ از آن‌جايي كه با عقايد و ضروريات مذهب ما سازگاري ندارند ، از نظر ما مردود و غير قابل قبول است ؛ با اين كه بسياري از رواياتي كه اهل سنت  بر ضد  شيعه در مورد تحريف قرآن به آن‌ها استناد مي‌كنند ، روايات ضعيف و مردودي هستند كه از نظر سندي و دلالي اشكالات زيادي دارند . برخي از اين دسته از روايات نيز كه در كتاب‌هايي مثل كافي نقل شده است ، هيچ دلالتي بر تحريف قرآن ندارند ؛ چرا كه امام عليه السلام آن‌ها را به عنوان تفسير آيۀ مورد نظر بيان فرموده‌اند ؛ اما دشمنان شيعه به خاطر جهالت و عدم درك اين مسأله ، آن را حمل بر تحريف قرآن كرده‌اند .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 

 

 


 
 

    فهرست نظرات  

1   نام و نام خانوادگي:  امير     -   تاريخ:  21 شهريور 87 - 00:00:00
لطفا دلايل تحريف نشدن قرآن را بيان نماييد.فقط از خود قرآن آيه اي نياوريد چون مي توان گفت ممکن است آن آيه خود تحريف شده باشد يا کساني آن را به قرآن اضافه کرده اند تا تحريف قرآن معلوم نشود.
جواب نظر:
دوست گرامي سلام ! ما پيش از اين به سؤال مورد نظر شما پاسخ داده&zwnjايم ، لطفاً به آدرس ذيل مراجعه بفرماييد :

 

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=99

 

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=96

 

موفق باشيد

 

گروه پاسخ به شبهات
 
2   نام و نام خانوادگي:  مهدي رحيمي     -   تاريخ:  27 مرداد 88 - 00:00:00
امير الموئمنين که قرآن ناطق بودند را تکذيب تحريف کردند حال چه برسد به قرآن صامت . با وجود اين همه حديث محکم صحيح چه طور مي توان همين طور از روي هوا بگوييم تحريف نشده مگر علامه نوري کتاب فصل الخطاب را براي فضايي ها نوشته . شما ازکجا کشف کرديد تحريف قرآن با ضروريات دين متظاد است . آيا از دين ميترسيد يا از بافته هاي خود که پشم بشود يا متشابهات قرآن يا از اهل سنت يا از ...
جواب نظر:
با سلام
 دوست گرامي
 خود مرحوم نوري ، نظرشان عدم تحريف قرآن بود و اين مطلب را خودشان دستور دادند كه هيچ كس حق خواندن كتاب فصل الخطاب را بدون جوابيه‌هايي كه علماي شيعه داده‌اند ، ندارد .
مي‌توانيد در اين زمينه به آدرس‌هاي ذيل مراجعه كنيد :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=99
 http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=sokhan&id=96
موفق باشيد
 گروه پاسخ به شبهات
 
3   نام و نام خانوادگي:  حسين علي نژاد     -   تاريخ:  06 اسفند 88 - 00:00:00
باسلام اقاي د شماره 3 ،ضرب المثلي هست ميگويند سخن شما راقبول كنم دم خروس راچه كنم ؟!!!! بنظرشما اوردن 18 ايه درشان جناب ابوبكرتكذيب ام المومنين نيست بترسيدكه باتكذيب سخن ام المومنين شامل الا لعنه الله علي الكاذبين بشويد.آياجايزاست شما ام المومنين را دروغگو بخوانيد حالا اگراين سخن عائشه تنها دركتب برادران اهل شيعه مي بود توجيهي داشتيد.اما......!!! 
4   نام و نام خانوادگي:  م-س     -   تاريخ:  17 مهر 89 - 19:57:57
اگه قران تحريف نشده چرا عثمان ملعون همه قرانها را جمع كرد و قران خود را عرضه كرد و قران علي عليه السلام را قبول نكرد و بقيه قرانها را سوزاند؟ مگه سوزاندن قران عين بي احترامي و گناه نيست؟چه در قرانها نوشته بود كه به چنين گناهي دست زد؟حرف اقاي مهدي رحيمي كاملا درست است. 
5   نام و نام خانوادگي:  علي     -   تاريخ:  23 آبان 89 - 23:09:36
متاسفانه علماي اهل سنت اين قضيه را پيراهن عثمان کرده تا ذهن کم آگاهان را بشويند. اين قضيه بايد با ديد علمي و بدون تعصب نگريسته شود.

مسلما از ديد عقل بي تعصب عربهاي بدوي که در قضاياي اوليه زندگي گمراه بودند آنقدر قابل اعتماد براي حفظ يک کتاب آسماني تکه تکه از زمان مرگ پيامبر تا زمان فردي بي اراده مانند عثمان نيستند. کتابهاي آسماني گذشته هم به همين دليل مورد نقدند و مسلما باور اهل سنت به نامخدوش بودن قرآن امروزي تنها يک ادعاي اثبات شدني بيشتر نيست

در حالي که ديد شيعه که بيان ميکند پيامبر به علي دستور جمع آوري فوري قرآن را داد و اين قرآن بين ائمه دست به دست شد ديد منطقي تري است و اما خود اين ائمه چندين مورد اعلام کرده اند که قرآن جمع آوري شده براي پيروانشان کافي است و شيعه هم پيرو همين دستور ائمه از همين قزآن امروزي پيروي ميکند.

 


 
6   نام و نام خانوادگي:  عرفان العراقي     -   تاريخ:  08 فروردين 90 - 18:40:49
ما معني لحديث قال : الأمالي للشيخ الطوسي الْفَحَّامُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ هَارُونَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الصَّمَدِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الصَّمَدِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقْرَأُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْرَاهِيمَ وَ آلَ عِمْرَانَ وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَى الْعَالَمِينَ قَالَ هَكَذَا نَزَلَت‏ الكافي فس، تفسير القمي الْحُسَيْنُ عَنِ الْمُعَلَّى عَنِ ابْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ ابْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فِي وَلَايَةِ عَلِيٍّ ع وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً هَكَذَا نَزَلَت‏ هل عبارة "هكذا نزلت" تستدل علي تحريف القرآن ام لا ؟لان هذه العبارة ظاهر بل هو اظهرالظهورات من ان القرآن الذي نزل علي نبينا صلوات الله عليه وآله ليس هذا القرآن الذي من بين ايدينا؟ ولهذا اخطا بعض الفحول مثل محدث النوري رحمه الله و اتباعه و قبله الشيخ الصدوق بان قرآن محرف ؟ ولكن الانصاف ان القرآن غير محرف من جهة الالفاظ بل محرف من جهة المعاني و المصاديق تحريفا عظيما جدا و ان مولانا الصادق يقول عليه السلام: "هكذا نزلت" اي ان المقصود او المصداق من قبل الله تعالي من آية كذا و الشان والحال من نزوله هكذا اي في هذا المعني و لهذا المعني نزلت ولكن الناس حرفوها من قبل المعني لا الالفاظ ولكن في خصوص حديث الاول من كتب اهل السنة ورد في تفسير بحر المحيط ج 3 ص 203 في ذيل آية "إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ" يقول : " وقرأ عبد الله : وآل محمد على العالمين " وهذا يدل علي ان في زمن رسول الله هكذا قد تقرا و هل هذا القول يدل علي التحريف او لا قولان : اجودهما لا تحريف لان يمكن ان لفظ "وآل محمد" مبين للمقصودها او مخصص لآل ابراهيم و مصداق مبين لهم و ايضا يجوز في قراءة القرآن ان تجيء كلمات غير كلمات القرآن و هذه الكلمات ليس في القرآن مثل : الله اكبر او لا الله الا الله او بعد قراءة "ان الله و ملائكته يصلون علي النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه و سلموا تسليما "يقال حينئذ " اللهم، صل على محمد وعلى آل محمد، كما صليت على إبراهيم وآل إبراهيم، إنك حميد مجيد، وارحم محمدا وآل محمد، كما رحمت آل إبراهيم، إنك حميد مجيد" ثم تقرا ادامة الآية.و امثالها والسلام عرفان العراقي
جواب نظر:

السلام عليكم

ان نزول القرآن ، كثيرا ما كان مع نزول التفسير والتاويل وشان النزول للآية المباركة ؛ فان الله تبارك وتعالي كان يرسل مع الآية ، تفسيرها ؛ ولكن التفسير ما كان من الآية ؛ مع انه كان نازلا وكان من كلام الله عزوجل ؛ ورسول الله (ص) كان يقول للناس هذه القطعة فقط الآية القرآنية ، ضعوها في سورة كذا آية‌كذا. كما ان شبيه هذه الروايات موجودة في كتب اهل السنة ، مثلا حول آية‌المتعة‌ يقول ابن عباس هكذا انزلت «فمااستمتعتم به منهن الي أجل» ولكن في القرآن لا نري‌ عبارة‌«إلي أجل» فهذا كان نازلا ولكن ليس بعنوان القرآن ، بل بعنوان التفسير .

وهذه العبارات من قبيل الحديث القدسي؛ فالحديث القدسي ايضا كلام من الله تبارك وتعالي‌ ولكنه دون القرآن في الاعجاز وليس من القرآن .

لجنة‌ الاجابة‌ عن الشبهات

موسسة‌ وليعصر (عج) للدراسات والبحوث الاسلامية
 
7   نام و نام خانوادگي:  شهرام خليل     -   تاريخ:  02 مهر 91 - 06:38:04
اينکه‌ گفتيد که‌ اهل سنت احاديثي دارند که‌ ميگويد قرئان تحريف شده‌ است دروغي بيش نيست و بلکه‌ اين حرف براي اينکه‌ نوشته‌ شده‌ تا اينکه‌ افتضاح خودتون رو پاک کنيد
جواب نظر:

باسلام

دوست گرامي
 علماي شيعه بر تحريف ناپذيري قرآن،تصريح كرده اند. از جمله شيخ صدوق (ت 381 دوّم)، شيخ مفيد (ت 413 هـ.ق)، شيخ ابوعلي فضل بن طبرسي (548 هـ.ق) فيض كاشاني (ت 1090 هـ.ق)، شيخ جعفر كاشف الغطاء (ت 1228 هـ.ق) و ... رجوع كنيد به كتاب: صيانة القرآن من التحريف،معرفت، محمّد هادي،  قم، موسسة النشر الاسلامي، چاپ دوّم، 1418هـ.ق، ص 59  
شيخ صدوق (ره) مي‌گويد: «اجمعت الفرق علي انه (القران) صحيح لم يغير و لم يبدل و لم يزدفيه و لم ينقص منه. تمام فرق اسلامي اجماع بر اين دارند كه قرآن صحيح است و تغيير، تبديل، زياد و كم نشده است.»

شيخ صدوق، معاني الاخبار، قم، موسسة النشر الاسلامي، چاپ دوّم، 1416 هـ.ق، ص 133.
باز ايشان مي‌فرمايد: «اعتقادنا ان القران الذي انزله الله تعالي علي نبيه محمّد ـ صلّي الله عليه و آله ـ هو ما بين الدفتين و هو ما في ايدي الناس ليس باكثر من ذلك ... و من نسب الينا انا نقول انه اكثر من ذلك فهو كاذب. اعتقاد ما (شيعيان) اين است كه قرآني كه خداي متعال بر پيامبرش محمّد ـ صلّي الله عليه و آله ـ نازل فرموده همين قرآني است كه بين دو جلد در دست مردم است و بيش از اين نيست... و هر كس به ما (شيعيان) نسبت دهد كه ما قرآن را بيش از آن مي‌دانيم، دروغگوست».

كاشاني ، الوافي ج9 ص1778
شيخ جعفر كاشف الغطاء مي‌فرمايد: «زياده‌اي در قرآن نيست. نه سوره، نه آيه، ـ بسمله و غير آن ـ نه كلمه و نه حرف. و تمام آن‌چه بين دو جلد است و تلاوت مي‌شود،طبق ضرورت مذهب، بلكه دين و اجماع مسلمانان و اخبار پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ كلام خداست».

صيانة القرآن من التحريف،  ص 64
شيخ محمّد حسين كاشف الغطاء نيز مي‌گويد: «و همانا كتاب موجود در دست مسلمانان همان كتابي است كه خدا آن‌را براي اعجاز و تحدي (مبارزه طلبي) و آموختن احكام و تميز حلال از حرام بر پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ نازل كرده است و نقص، تحريف و زياده در آن نيست. و بر اين مطلب اجماع شيعه اماميه مي‌باشد».

صيانة القران ص66

آيت الله معرفت در كتاب صيانه القرآن عن التحريف اعتراف بعضي از بزرگان اهل سنت مبني بر عدم تحريف قرآن نزد شيعه را نيز آورده است.

ر.ك: صيانه القرآن من التحريف، پيشين، ص 43 – 74

علماي شيعه علاوه بر اقامة برهان بر عدم تحريف قرآن، شبهات قائلان به تحريف را مستدل رد كرده‌اند و در رواياتي كه موجب پندار تحريف شده‌اند از جهت سند و دلالت خدشه وارد ساخته‌اند.

ر.ك: طباطبائي، سيد محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، قم، اسماعيليان، چاپ دوم، 1371، ج 12، ص 104
بنابراين علماي شيعه باصراحت اعلام داشته اند كه شيعه قائل به تحريف نيست.

اما اينكه معتقديد كه اهل سنت قائل به تحريف قرآن نيستند، اين در حقيقت، دروغي است شما از آن خبر نداريد ؛ زيرا علماي بنام اهل سنت قائل به تحريف قرآن هستند چطور شما اين را بدون مطالعه انكار مي كنيد؟
 جلال الدين سيوطي با اسناد خود از پسر عمر نقل مي‌كند كه گفت: كسي از شما نگويد كل قرآن را گرفتم .بلكه بگويد مقداري را كه ظاهر است گرفتم، چه مي‌دانيد كل قرآن چقدر است؟ قطعاً بسياري از آن نابود شده است .

ر.ك: الدر المنثور، همان، ص 106.

  جهت اطلاع بيشتر به اين آدرسها رجوع كنيد
www.valiasr-aj.com/fa/page.php

www.valiasr-aj.com/fa/page.php

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
 
8   نام و نام خانوادگي:  سيد صادق حسيني     -   تاريخ:  31 فروردين 92 - 17:47:44
با درود بر شما . اما چرا خيلي از دانشمندان قديمي ما شيعه ها در کتب خود نوشته اند تحريف قران به معني نقصان و حذف برخي ايات توسط عمر و عثمان و ابوبکر قطعي است؟ بسياري از دانشمندان ما شيعه ها معتقد به تحريف قران بوده اند و در کتب خود اين مورد را تائيد کرده اند؟؟؟؟!!!!
جواب نظر:

با سلام

دوست گرامي

در خود كتب اهل سنت رواياتي وجود دارد كه دلالت بر اين مي كند كه عمر قائل به تحريف قرآن بوده است. سيوطي در الإتقان في علوم القرآن از قول عمر بن خطاب مي‌گويد: القرآن ألف ألف حرف و سبعة و عشرون ألف. قرآن، داراي 1 ميليون و 27 هزار حرف بوده است. الإتقان في علوم القرآن للسيوطي، ج1، ص190 – الدر المنثور للسيوطي، ج6، ص422 . همچنين  خود سيوطي در الدر المنثور و حاکم نيشابوري در مستدرک الصحيحين، روايات متعددي از عمر بن خطاب و حذيفة و أبيّ بن کعب و عايشه آورده‌اند: كه سوره احزاب که الان 73 آيه دارد، در زمان رسول الله (صلي الله عليه و سلم): کانت لتقارب سورة البقرة.
همانند سوره بقره – 283 آيه – بود.الدر المنثور للسيوطي، ج5، ص180 – مستدرک الصحيحين للحاکم النيشابوري، ج2، ص415

جهت اطلاع بيشتر به اين آدرس مراجعه كنيد
www.valiasr-aj.com/fa/page.php

اما در خصوص بخش دوم سؤالتان بايد عرض شود كه اجماع علماء شيعه با تأسي از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ قرآن موجود را همان قرآن منزل مي‌دانند و با آيه: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»[همانا ما قرآن را نازل كرديم و حافظ آن هم هستيم} و آيات ديگر و روايات زياد استدلال نموده اند كه تغيير و تبديل و نقصان در قرآن راه پيدا نمي كند . و همه بدان اتفاق نظر و اجماع دارند.
علماي بزرگ شيعه نه تنها قائل به تحريف قرآن نيستند، بلكه در طي قرون و اعصار مختلف، در صدد اثبات سلامت قرآن از تحريف بوده و هستند و با عباراتي صريح، ساحت مقدّس قرآن را از هرگونه تحريف دور دانسته‌اند كه برخي از محققان، عبارات برخي از علماي شيعه را در مورد عدم تحريف قرآن از كتب خود آنان، گرد آورده‌اند. به عنوان نمونه كتاب صيانة القرآن من التحريف، آيت الله معرفت (قم: موسسة النشر الاسلامي، چاپ دوّم، 1418هـ.ق)، ص 78 ـ 59، و كتاب  التحقيق في نفي التحريف عن القران الشريف، سيد علي، حسيني ميلاني(قم: دار القران الكريم، چاپ اول، 1410 هـ.ق)، ص 27 ـ 10.نسبت دادن اينكه بيشتر علماء شيعه قائل تحريف قرآن هستند، حرفي بي اساس و بدون دليل است

در خصوص اقوال علماء به اين آدرس رجوع كنيد:

www.valiasr-aj.com/fa/page.php

و اگر منظور شما از تحريف در بين علماء شيعه، كتاب فصل الخطاب مرحوم نوري است، در آدرس ذيل به اين شبهه پاسخ داده شده است

www.valiasr-aj.com/fa/page.php

 موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group