گروه نبوت
سؤال كننده : محمد كاوياني
پاسخ اجمالي :
آراء علماي شيعه و سنّي :
الف : عبادت رسول خدا قبل از بعثت ؟
1 . عبادت از چهار سالگي همراه با ابو طالب .
وقد كان صلى قبل ذلك ، وهو ابن أربع سنين ، وهو مع أبي طالب ...
مستطرفات السرائر ، ابن ادريس( 598 هـ ) ، ص 575 .
2 . عبادت رسول خدا از ابتداء تكليف به شكل مخفيانه .
مستخفيا يصوم ويصلى على خلاف ما كانت قريش تفعله مذ كلفه اللّه تعالى ...
روضة الواعظين ، فتّال نيشابوري ، ص 52 .
3 . نزول جبرئيل و آموزش وضوء و نماز در سنّ 37 سالگي .
فعلمه جبرئيل الوضوء على الوجه واليدين من المرفق ومسح الرأس والرجلين إلى الكعبين ، وعلمه الركوع و السجود ،
قصص الأنبياء ، قطب الدين راوندي( 573 هـ ) ، ص 315 ، ح 424 .
ب : آيا رسول خدا اديان ديگر را نيز عبادت كرده است؟
1 . نظر سيّد مرتضي : توقّّف .
والثالث التوقف عن القطع على أحد الامرين ، وهذا هو الصحيح ...
الذريعة (أصول فقه) ، ج 2 ، ص 595 .
2 . شيخ طوسي : عبادت طبق وظيفه شخصي خود .
ان جميع ما تعبد به كان شرعا له ...
عدة الأصول ، شيخ طوسي ، (ط.ج)، ج 2، ص590.
3 . علامه حلّي : اگر از دين ديگري پيروي كرده بود ميبايست مورد شهرت و افتخار براي اديان ديگر قرار ميگرفت .
لم يكن متعبدا بشرع من قبله ، قبل النبوة ولا بعدها . وإلا ! ! لاشتهر ، ولافتخر به أهل تلك الملة ...
الوصول، ص 170.
4 . همراهي شيخ الشريعه اصفهاني با علامه مجلسي در عدم عبادت اديان ديگر ، قبل و بعد از بعثت .
: أحسن من تناول الموضوع هو العلامة المجلسي قدس سره ...، وكان يعبد الله قبل ذلك بصنوف العبادات إما موافقاً لما أمر به الناس بعد التبليغ وهو أظهر أو على وجه آخر إما مطابقا لشريعة إبراهيم أو غيره ممن تقدمه من الأنبياء عليهم السلام
البيان في عقائد أهل الإيمان ، ص 59 .
5 . علامه سيّد جعفر مرتضي : پيامبر واجد تمام فضايل انبياء بوده واز كودكي عبادت مينموده است .
في رواية يزيد الكناسي في الكافي : إن الله لم يعط نبيا فضيلة ، ولا كرامة ، ولا معجزة ، إلا أعطاها نبينا الأكرم ( صلى الله عليه وآله وسلم ) ...
انه ( صلى الله عليه وآله وسلم ) كان مؤمنا موحدا ، يعبد الله ، ويلتزم بما ثبت له أنه شرع الله تعالى مما هو من دين الحنيفية شريعة إبراهيم ( عليه السلام ) ، وبما يؤدي إليه عقله الفطري السليم ، وأنه كان مؤيدا ومسددا ، وأنه كان أفضل الخلق وأكملهم خلقا ، وخلقا وعقلا . وكان الملك يعلمه ، ويدله على محاسن الأخلاق .
الصحيح من سيرة النبي الأعظم (ص) ، ج 2 ، ص 195 .
آراء علماي اهل سنّت :
1 . فخر رازي فقط ذكر آراء ميكند .
2 . ابن حجر : نقل آراء ميكند .
3 . ابوالحسين بصري معتزلي : عدم عبادت اديان ديگر ، قبل و بعد از بعثت .
باب في جواز تعبد النبي الثاني بشريعة الأول وفي أن نبينا (ص) لم يكن متعبدا قبل النبوة ولا بعدها بشريعة من تقدم لا هو ولا أمته ...
المعتمد ، ابو الحسين بصري ، ص 336 .
4 . حصكفي : عمل طبق برداشت از شريعت ابراهيمي .
المختار عندنا لا، بل كان يعمل بما ظهر له من الكشف الصادق من شريعة إبراهيم وغيره
الدر المختار ، حصكفي ، ج 1، ص 387 .
5 . ابن عابدين : پيروي از نظر جمهور علماء .
أن المختار عندنا عدمه وهو قول الجمهور
حاشية رد المحتار ، ابن عابدين ، ج 1 ، ص 97 .
پاسخ تفصيلي :
در مورد اين سئوال كه از سوي برخي مطرح است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم تا قبل از اين كه به نبوت مبعوث شود و دين مبين اسلام ، به عنوان دين و آيين مورد تبليغ آن حضرت مشخص گردد ، آن حضرت به چه ديني بوده و عبادات خود را به چه نحوي انجام ميداده است مطالبي در ذيل ميآيد كه ميتواند پاسخ اين سئوال را در دو بخش روشن سازد :
الف : آيا اساساً رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم قبل از بر انگيخته شدن به نبوّت عبادت مينموده است ؟
ب : ودر صورت مثبت بودن پاسخ فوق بر اساس چه دين و آييني عبادت مينموده است ؟ آيا از دين يهود و يا مسيحيت و يا طبق دين حنيف حضرت ابراهيم عليه السلام عبادت مينموده است ؟
عبادت رسول خدا قبل از بعثت ؟
عبادت از چهار سالگي همراه با ابو طالب .
روى ابن ادريس المتوفى 598 هـ ، عن جامع البزنطي عن زرارة ، قال سمعت أبا جعفر وأبا عبد اللّه من بعده عليهما السلام ، يقولان حج رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله عشرين حجة مستسرة ، منها عشرة حجج ، أو قال سبعة ، الوهم من الراوي ، قبل النبوة. وقد كان صلى قبل ذلك ، وهو ابن أربع سنين ، وهو مع أبي طالب في أرض بصرى ، وهو موضع كانت قريش تتجر إليه من مكة.
مستطرفات السرائر ، ابن ادريس( 598 هـ ) ، ص 575 .
ابن ادريس متوفاي 598 هـ از جامع بزنطي از زراره روايت ميكند : از حضرت ابا جعفر و حضرت ابا عبد الله عليهما السلام شنيدم كه آن دو بزرگوار فرمودند : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم بيست حج مخفي انجام دادند كه ده و يا هفت تاي آنها ( ترديد از راوي است) حَجّه الاسلام بودند كه تماماً قبل از نبوت انجام شد . و از سنّ چهار سالگي در حالي كه همراه با ابو طالب در سرزمين بُصري بودند به نماز مي ايستادند ( بُصري سرزميني است كه قريش از آنجا به سوي مكه تجارت مينمودند) .
عبادت رسول خدا از ابتداء تكليف به شكل مخفيانه .
فتّال نيشابوري متوفّاي 508 هـ در خصوص نحوه نماز آن حضرت قبل از اسلام و بعثت آورده است :
إعلم : أنّ الطائفة قد اجتمعت على أنّ رسول اللّه ( صلى اللّه عليه وآله ) كان رسولا نبيا . مستخفيا يصوم ويصلى على خلاف ما كانت قريش تفعله مذ كلفه اللّه تعالى . فإذا أتت أربعون سنة أمر اللّه عز وجل جبرئيل عليه السلام أن يهبط إليه بإظهار الرسالة.
روضة الواعظين ، فتّال نيشابوري ، ص 52.
بدان ! كه علماء بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم از قبل از رسالتش و از زماني كه به تكليف رسيد بر خلاف آنچه كه از قبيله قريش در اعمال و عبادات ديده ميشد به طور مخفيانه نماز بر پا ميداشت و روزه ميگرفت و آنگاه بود كه آن حضرت به چهل سالگي رسيد و خداوند عزّ و جلّ به جبرئيل عليه السلام امر فرمود تا بر آن حضرت نازل گردد و او را مبعوث به رسالت نمايد .
نزول جبرئيل و آموزش وضوء و نماز در سنّ 37 سالگي .
قطب الدين راوندي متوفاى 573 هـ مينويسد :
ذكر علي بن إبراهيم بن هاشم ، وهو من اجلّ رواة أصحابنا ، ان النبي صلى اللّه عليه وآله وسلم لما اتى له سبع وثلاثون سنه كان يرى في نومه كان آتيا اتاه فيقول : يا رسول اللّه - وكان بين الجبال يرعى غنما - فنظر إلى شخص يقول له : يا رسول اللّه ! فقال : من أنت ؟ قال : انا جبرئيل أرسلني اللّه إليك ليتخذك رسولا . وكان رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم يكتم ذلك . فأنزل جبرئيل بماء من السماء ، فقال : يا محمد صلى اللّه عليه وآله وسلم قم فتوضأ ! فعلمه جبرئيل الوضوء على الوجه واليدين من المرفق ومسح الرأس والرجلين إلى الكعبين ، وعلمه الركوع و السجود ، فدخل علي عليه السلام على رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم وهو يصلى . - هذا لما تم له صلى اللّه عليه وآله وسلم أربعون سنه - فلما نظر إليه يصلى قال : يا أبا القاسم ما هذا ؟ قال : هذه الصلاة التي امرني اللّه بها ، فدعاه إلى الاسلام ، فاسلم وصلى معه ، وأسلمت خديجة ، فكان لا يصلى الا رسول اللّه وعلى صلوات اللّه عليهما وخديجة خلفه . فلما اتى كذلك أيام دخل أبو طالب إلى منزل رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله ومعه جعفر ، فنظر إلى رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم وعلي عليه السلام بجنبه يصليان ، فقال لجعفر : يا جعفر صل جناح ابن عمك ، فوقف جعفر بن أبي طالب من الجانب الاخر ، ثم خرج رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم إلى بعض أسواق العرب فرأى زيدا ، فاشتراه لخديجة ووجده غلاما كيسا ، فلما تزوجها وهبته له ، فلما نبئ رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم أسلم زيد أيضا ، فكان يصلى خلف رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله وسلم على وجعفر و زيد وخديجة.
قصص الأنبياء ، قطب الدين راوندي( 573 هـ ) ، ص 315 ، ح 424 . إعلام الورى بأعلام الهدى ، الشيخ الطبرسي( 548هـ ) ، ج 1، ص 102- كشف الغمة ، الاربلي( 693 هـ ) ، ج 1، ص 86 - مناقب آل أبي طالب ، ج 1 ، ص 41 - والسيّد الخوئي نقلها عن كشف الغمة.كتاب الطهارة ، ج 4 ، ص 95- وهكذا السيّد البروجردي نقلها عن كشف الغمة ، جامع أحاديث الشيعة ، ج 2 ، ص 280 و ج 6 ، ص 405 – رقم 5438 . بحار الأنوار، العلامة المجلسي ، ج 18 ، ص 194 و ج 22 ، ص 272 - وسائل الشيعة (آل البيت) ، الشيخ الحر العاملي ، ج 1، ص 399 - مستدرك الوسائل ، المحدث النوري ، ج 1 ، ص 287 - موسوعة التاريخ الإسلامي ، محمد هادي اليوسفي ، ج 1 ، ص 369 - مستدرك سفينة البحار ، الشيخ علي النمازي الشاهرودي ، ج 6 ، ص 325 - الأنوار الساطعة ، الشيخ غالب السيلاوي ، ص 191.
علي بن ابراهيم بن هاشم كه از بزرگترين راويان اصحاب ماست گفته است : زماني كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم به سنّ سي و هفت سالگي رسيد در خواب ديد كه شخصي نزد او آمد و در حالي كه آن حضرت به شباني گوسفندان خود مشغول بود خطاب كرد و گفت : اي رسول خدا ! . آن حضرت از او سئوال نمود تو كيستي ؟ او گفت : من جبرئيل هستم كه خداوند مرا به سوي تو فرستاده تا تو را به عنوان رسول خود بر انگيزد . و رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم از آن زمان اين موضوع را از ديگران مخفي ميداشت . تا اين كه روزي جبرئيل نازل شد و همراه خود آبي را از آسمان آورده و به آن حضرت خطاب كرد : اي محمّد بر خيز و وضو ساز ! و جبرئيل وضو ساختن را از شستن صورت و دست ها از آرنج تا انگشتان و مسح سر و پاها تا بر آمدگي آن و بعد از آن ركوع و سجود ( نماز ) را به حضرت آموخت ؛ تا اين كه حضرت علي عليه السلام وارد شد و رسول خدا را در حال نماز مشاهده كرد و اين زماني بود كه آن حضرت به سنّ چهل سالگي رسبده بود حضرت علي عليه السلام از آن حضرت سئوال نمود : اين چه عملي است كه انجام ميدهيد ؟ حضرت فرمود : اين نمازي است كه خداوند به من آموخته است و در همين حال حضرت علي عليه السلام را به اسلام دعوت نمود و او هم پذيرفت و با آن حضرت به نماز ايستاد و بعد از او نيز خديجه ايمان آورد و پشت سر آن حضرت كسي جز حضرت علي عليه السلام و حضرت خديجه سلام الله عليها به نماز نميايستاد .
چند روزي از اين ماجرا گذشت كه ابو طالب به همراه جعفر وارد منزل رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم شدند و ديدند كه آن حضرت به نماز ايستاده و حضرت علي عليه السلام هم در كنار او به نماز مشغول است ابو طالب رو به جعفر كرد و گفت : در كنار پسر عمويت به نماز بايست ! و جعفر نيز در كنار آنها به نماز ايستاد . [(واقعه اي كه در ادامه ميآيد مربوط به قبل از زمان ازدواج با حضرت خديجه ميگردد)] رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم به يكي از بازارهاي عرب وارد شد و «زيد» را ديد و او را براي خديجه خريداري نمود و متوجه زيركي و كياست او گرديد و زماني كه با خديجه ازدواج نمود خديجه اين غلام ( زيد ) را به رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم باز بخشيد و اين جا بود كه پشت سر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم حضرت علي عليه السلام و جعفر و زيد و خديجه به نماز ميايستادند .
آيا رسول خدا قبل از اسلام اديان ديگر را نيز عبادت كرده است؟
حال سئوال ديگري كه مطرح است اين كه : آيا رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم قبل از بعثت به اديان ديگر مثل يهود و نصارا هم متعبد بوده و اعمالي را بر اساس آن اديان انجام داده است يا خير ؟
نظر سيّد مرتضي : توقّّف .
جناب علم الهدى سيّد مرتضي در اين رابطه آورده است :
فصل في هل كان النبي صلى الله عليه وآله و سلم متعبدا بشرائع من تقدمه من الأنبياء عليهم السلام في هذا الباب؟
مسألتان : إحديهما قبل النبوة ، والأخرى بعدها .
و في المسألة الأولى ثلاثة مذاهب : أحدها أنه ما كان عليه السلام متعبدا قطعا ، والآخر أنه كان متعبدا قطعا ، والثالث التوقف عن القطع على أحد الامرين ، وهذا هو الصحيح . والذي يدل عليه أن العبادة بالشرائع تابعة لما يعلمه الله تعالى من المصلحة بها في التكليف العقلي ، ولا يمتنع أن يعلم الله تعالى أنه لا مصلحة للنبي صلى الله عليه وآله - قبل نبوته في العبادة بشئ من الشرائع ، كما أنه غير ممتنع أن يعلم أن له عليه السلام - في ذلك مصلحة ، وإذا كان كل واحد من الامرين جائزا ، ولا دلالة توجب القطع على أحدهما ، وجب التوقف .
وليس لمن قطع على أنه عليه السلام ما كان متعبدا أن يتعلق بأنه لو كان تعبده عليه السلام بشئ من الشرائع ، لكان فيه متبعا لصاحب تلك الشريعة ، ومقتديا به ، وذلك لا يجوز ، لأنه أفضل الخلق ، واتباع الأفضل للمفضول قبيح .
الذريعة (أصول فقه) ، ج 2 ، ص 595 .
در اين مطلب كه آيا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم شريعت انبياء قبل از خود را هم عبادت كرده است يا نه ؟ در دو مساله بايد بحث شود :
اوّل : قبل از نبوت
دوّم : بعد از نبوت
در قسمت اوّل سه نظر وجود دارد :
1 . قبل از نبوت قطعاً متعبد به شريعت انبياء نبوده است .
2 . قبل از نبوت قطعاً متعبد به شريعت انبياء بوده است .
3 . در اين زمينه توقف نموده و هيچيك از دو نظر فوق را انتخاب ننموده است .
نظر ما ( جناب سيّد مرتضي رحمه الله عليه) همين است ( توقف و عدم گرايش به يكي از دو نظر ) . دليل ما اين است كه : تعبّد به شرايع ، تابع مصالحي است كه خداوند متعال در تكليف عقلي به آن آگاهي داشته و هيچ امتناعي ندارد كه خداوند بداند كه هيج گونه مصلحتي در عبادت پيامبرش به شريعت سابق وحود ندارد همان گونه كه امتناعي ندارد خداوند در اين عبادت مصلحتي ببيند ( و او را به عبادت شريعت سابق مامور نمايد ) و حال كه هر يك از دو وجه ميتواند جايز باشد و نميتوان به يكي از دو نظر قطع و يقين پيدا نمود لازم است كه توقف نموده و بدون گرايش به يكي از دو قول باقي بمانيم .
و براي كسي كه قائل به اين نظر است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم متعبّد به شريعتي نبوده است اين محذور وجود ندارد كه اگر از شريعتي تبعيت نمايد در حقيقت از صاحب آن شريعت ( پيامبر قبلي ) هم تبعيت نموده است و اين ( عقلاً ) جايز نميباشد ، چون رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم اشرف و برترين خلق خداوند است و تبعيت او از پيامبري ديگر تبعيت افضل از مفضول است . ( يعني تبعيت كسي كه خود برتر است از كسي كه نسبت به او برتري ندارد )
شيخ طوسي : عبادت طبق وظيفه شخصي خود .
جناب شيخ طوسي متوفّاي 640 هـ در اين رابطه آورده است :
فصل في أنه عليه السلام هل كان متعبدا بشريعة من كان قبله من الأنبياء أم لا ؟
عندنا أنّ النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن متعبداً بشريعة من تقدمه من الأنبياء ، لا قبل النبوة و لا بعدها ، وان جميع ما تعبد به كان شرعا له . ويقول أصحابنا : انه عليه السلام قبل البعثة كان يوحى إليه بأشياء تخصه ، وكان يعمل بالوحي لا اتباعا لشريعة قبله .
وأمّا الفقهاء فقد اختلفوا في ذلك والمتكلمون : فالذي ذهب إليه أكثر المتكلمين من أهل العدل :
أبو علي و أبو هاشم انه لم يكن متعبدا بشريعة من تقدمه ، وان جميع ما تعبد به كان شرعا له دون من تقدمه .
و في العلماء من قال : انه كان متعبدا بشريعة من تقدمه ، واختلفوا : فمنهم من قال : تعبد بشريعة إبراهيم عليه السلام . ومنهم من قال : تعبد بشريعة موسى عليه السلام .
واختلف المتكلمون في أنه عليه السلام قبل البعثة هل كان متعبدا بشئ من الشرايع أم لا ؟ فمنهم : من (قطع على أنه كان متعبدا بشريعة بعض من تقدمه من الأنبياء . ومنهم : من قطع على خلافه . ومنهم : من توقف في ذلك وجوز كلا الامرين .
والذي يدل على ما ذهبنا إليه : اجماع الفرقة المحقة ، لأنه لا اختلاف بينهم في ذلك ، واجماعها حجة على ما سندل عليه إن شاء الله .
ويدل على ذلك أيضا : ما ثبت بالاجماع من أنه عليه السلام أفضل من سائر الأنبياء ، ولا يجوز أن يؤمر الفاضل باتباع المفضول على ما دللنا عليه في غير موضع .
عدة الأصول ، شيخ طوسي ، (ط.ج)، ج 2، ص590.
اين فصل در اين موضوع است كه آيا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم شريعت انبياء قبل از خود را هم عبادت كرده است يا نه ؟
ما بر اين اعتقاد هستيم كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم به هيچ شريعتي از انبياء قبل از خود متعبّد نبوده ، نه قبل از نبوتش و نه بعد از نبوتش بلكه هر عبادتي كه آن حضرت انجام ميداده براي خود آن حضرت به عنوان يك شريعت محسوب ميگرديده است .
در اين زمينه ( بعضي از ) علماي ما بر اين اعتقاد هستند كه آن حضرت قبل از بعثت به عباداتي مورد وحي قرار ميگرفتند كه مخصوص خود آن حضرت بود و او نيز به وحي عمل مي نمودند امّا نه از باب تبعيت از شريعت قبل از خود .
و بين فقهاء و متكلمين در اين زمينه اختلاف نظر وجود دارد :
اكثر متكلمين از اهل عدل ( معتزله ) همان طور كه در آينده مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت بر چند اعتقادند :
ابو علي و ابو هاشم ( از معتزله ) معتقدند : رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم نه قبل از بعثت و نه بعد از آن به هيچ شريعتي از انبياء قبل خود متعبّد نبوده و آنچه خود عمل مينموده به عنوان شريعت مخصوص خود حضرت تلقي ميگرديده است .
و در بين علماء بعضي بر اين اعتقادند كه آن حضرت به شريعت بعضي از پيامبران قبل از خود متعبّد بوده است . امّا به كدام شريعت ؟ در اين خصوص اختلاف نظر وجود دارد . بعضي قائلند آن حضرت به شريعت حضرت ابراهيم و بعضي قائلند به شريعت حضرت موسي عليهما السلام متعبّد بوده است .
و نيز بين متكلمين هم دراين مورد اختلاف وجود دارد بعضي به طور قطع قائلند :
كه آن حضرت به شريعت انبياء قبل خود متعبّد بوده و بعضي به طور قطع با اين نظر مخالفند و بعضي هم توقف نموده و هر يك از دو وجه را جايز دانستهاند .
دليل ما بر مدّعايمان : اجماع علماي فرقه محقّه بر اين مطلب و عدم وجود اختلاف در آن است
و دليل ديگر ما اين است كه : به اجماع ثابت گرديده كه آن حضرت از تمام انبياء قبل از خود افضل و برتر است بنا بر اين جايز نميباشد كه خداوند متعال افضل را به تبعيت از مفضول امر نمايد . و اين نكته اي است كه ما در چندين مورد به آن تاكيد نموده ايم .
علامه حلّي : اگر از دين ديگري پيروي كرده بود ميبايست مورد شهرت و افتخار براي اديان ديگر قرار ميگرفت .
جناب علامة حلي در رابطه با موضوع بحث آورده است :
الحق ! ! أنه عليه السلام ، لم يكن متعبدا بشرع من قبله ، قبل النبوة ولا بعدها . وإلا ! ! لاشتهر ، ولافتخر به أهل تلك الملة ، ولوجب مراجعة من تقدم ، لو كان متعبدا بعد النبوة ، ولعلم معاذاً عند سؤاله.
الوصول، ص 170.
حقّ اين است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم متعبّد به هيچ شريعتي قبل از خود نبوده است نه قبل از بعثت و نه بعد از بعثت . و اگر غير از اين ميبود حتماً شهرت پيدا نموده و اهل آن شريعت به آن افتخار و مباحات مينمودند و همچنين لازم ميشد هراز چند گاهي به آن شريعت مراحعه مينمود و سئوالات خود را از آن پاسخ ميگرفت .
همراهي شيخ الشريعه اصفهاني با علامه مجلسي در عبادت كردن قبل از بعثت طبق شريعتي كه پس از بعثت خواهد آمد .
جناب محقق فقيه شيخ شريعتي أصفهاني مينويسد :
أقول : أحسن من تناول الموضوع هو العلامة المجلسي قدس سره في كتابه الجليل ( بحار الأنوار ) 18 / 277 من الطبعة الجديدة ، ونحن ننقل هنا بحثه لاستيعابه ، فنقول : قال بعد نقل أدلة القوم : أقول إنما أوردنا دلائل القول في نفي تعبده ( ص ) بعد البعثة بشريعة من قبله لاشتراكها مع ما نحن فيه في أكثر الدلائل ، فإذا عرفت ذلك فاعلم أن الذي ظهر لي من الأخبار المعتبرة والآثار المستفيضة هو أنه ( ص ) كان قبل بعثته مذ أكمل الله عقله في بدو سنّه نبيّاً مؤيّداً بروح القدس يكلمه الملك ويسمع الصوت ويرى في المنام ، ثم بعد أربعين سنة صار رسولاً وكلّمه الملك معاينة ونزل عليه القرآن وأمر بالتبليغ ، وكان يعبد الله قبل ذلك بصنوف العبادات إما موافقاً لما أمر به الناس بعد التبليغ وهو أظهر أو على وجه آخر إما مطابقا لشريعة إبراهيم أو غيره ممن تقدمه من الأنبياء عليهم السلام لا على وجه كونه تابعا لهم وعاملا بشريعتهم بل بأن ما أوحي إليه كان مطابقا لبعض شرائعهم أو على وجه آخر نسخ بما نزل إليه بعد الإرسال .
كنت نبيا وآدم بين الماء والطين أو بين الروح والجسد .
ولنذكر بعض الوجوه لزيادة الاطمئنان على وجه الاجمال :
الأول: إن ما ذكرنا من كلام أمير المؤمنين عليه السلام من خطبته القاصعة المشهورة بين العامة والخاصة يدل على أنه صلى الله عليه وآله من لدن كان فطيماً كان مؤيّداً بأعظم ملك يعلمه مكارم الأخلاق ومحاسن الآداب ، وليس هذا إلا معنى النبوة كما عرفت في الأخبار الواردة في معنى النبوة ، وهذا الخبر مؤيد بأخبار كثيرة سبقت في الأبواب السابقة في باب منشأه ( ص ) وباب تزويج خديجة وغيرها من الأبواب .
الثاني: الأخبار المستفيضة الدالة على أنهم عليهم السلام مؤيدون بروح القدس من بدء حالهم بنحو ما مر من التقرير .
الثالث: صحيحة الأحول وغيرها حيث قال نحو ما كان رأى رسول الله ( ص ) من أسباب النبوة قبل الوحي حتى أتاه جبرئيل من عند الله بالرسالة ، فدلت على أنه ( ص ) كان نبيا قبل الرسالة ، و يؤيده الخبر المشهور عنه ( ص ) كنت نبيا وآدم بين الماء والطين أو بين الروح والجسد .
ويؤيده أيضا الأخبار الكثيرة الدالة على أن الله تعالى اتخذ إبراهيم عليه السلام عبدا قبل أن يتخذه نبيا وأن الله اتخذه نبيا قبل أن يتخذه رسولا وأن الله اتخذه رسولا قبل أن يتخذه خليلا وأن الله اتخذه خليلا قبل أن يجعله إماما .
الرابع: ما رواه الكليني في الصحيح عن يزيد الكناسي قال : سألت أبا جعفر عليه السلام : أكان عيسى بن مريم حين تكلم في المهد حجة لله على أهل زمانه ؟ فقال : كان يومئذ نبيا حجة لله غير مرسل ، أما تسمع لقوله حين قال (إني عبد الله آتاني الكتاب وجعلني نبيا وجعلني مباركا أينما كنت وأوصاني بالصلاة والزكاة ما دمت حيا). سورة مريم : 31 .
قلت : فكان يومئذ حجة لله على زكريا في تلك الحال وهو في المهد ؟
فقال : كان عيسى في تلك الحال آية للناس ورحمة من الله لمريم حين تكلم فعبر عنه ، وكان حجة نبيا على أي تكلم عن مريم حين سكتت وأشارت إلى ابنها .
من سمع كلامه في تلك الحال ، ثم صمت ولم يتكلم حتى مضت له سنتان وكان زكريا الحجة لله على الناس بعد صمت عيسى عليه السلام بسنتين ، ثم مات زكريا فورثه ابنه يحيى الكتاب والحكمة وهو صبي صغير ، أما تسمع لقوله عز وجل (يا يحيى خذ الكتاب بقوة وآتيناه الحكم صبيا). سورة مريم : 12 .
فبلغ عيسى سبع سنين تكلم بالنبوة والرسالة حين أوحى الله تعالى إليه ، فكان عيسى الحجة على يحيى وعلى الناس أجمعين - الخبر.أصول الكافي 1 / 382 .
وقد ورد في أخبار كثيرة أن الله لم يعط نبيا فضيلة ولا كرامة ولا معجزة إلا وقد أعطاه النبي صلى الله عليه وآله ، فكيف جاز أن يكون عيسى عليه السلام في المهد نبيا ولم يكن نبيا إلى أربعين سنة نبيا.
ويؤيده ما مر في أخبار ولادته وما ظهر منه في تلك الحال من إظهار النبوة وما مر وسيأتي من أحوالهم وكمالهم في عالم الأظلة وعند الميثاق وأنهم يعبدون الله تعالى ويسبحونه في حجب النور قبل خلق آدم عليه السلام ، وأن الملائكة منهم تعلموا التسبيح والتقديس والتهليل إلى غير ذلك من الأخبار الواردة في بدء أنوارهم .
ويؤيده ما ورد في أخبار ولادة أمير المؤمنين عليه السلام أنه قرأ الكتب السماوية على النبي ( ص ) بعد ولادته وما سيأتي من أن القائم عليه السلام في حجر أبيه أجاب عن المسائل الغامضة وأخبر عن الأمور الغائبة وكذا سائر الأئمة عليهم السلام كما سيأتي في أخبار ولادتهم ومعجزاتهم ، فكيف يجوز عاقل أن يكون النبي صلى الله عليه وآله في ذلك أدون منهم جميعا .
الخامس: أنه صلى الله عليه وآله بعد ما بلغ حد التكليف لا بد من أن يكون إما نبيا عاملا بشريعته أو تابعا لغيره ، لما سيأتي من الأخبار المتواترة أن الله لا يخلي الزمان من حجة ولا يرفع التكليف عن أحد ، وقد كان في زمانه أوصياء عيسى وأوصياء إبراهيم عليهما السلام ، فلو لم يكن أوحي إليه بشريعة ولم يعلم أنه نبي كيف جاز له أن لا يتابع أوصياء عيسى ولم يعمل بشريعتهم إن كان عيسى مبعوثا إلى الكافة وإن لم يكن مبعوثا إلى الكافة وكانت شريعة إبراهيم باقيا في بني إسماعيل كما هو الظاهر فكان عليه أن يتبع أوصياء إبراهيم ويكونوا حجة عليه عليه السلام ، وهو باطل بوجهين :
أحدهما: أنه يلزم أن يكونوا أفضل منه كما مر تقريره .
وثانيهما: ما مر من كونه محجوجا بأبي طالب و بآبي[من ألقاب علماء النصارى و هو آخرهم(راجع : هامش بحارالانوار،ج18،ص140)] بل كانا مستودعين.
السادس: إنه لا شك في أنه صلى الله عليه وآله يعبد الله قبل بعثته بما لا يعلم إلا بالشارع كالطواف والحج وغيرهما ، كما سيأتي أنه ( ص ) حج عشرين حجة مستسرا ، وقد ورد في أخبار كثيرة أنه ( ص ) كان يطوف وأنه كان يراعي الآداب المنقولة من التسبيح والتحميد عند الأكل وغيره ، وكيف يجوز ذو مسكة من العقل على الله تعالى أن يهمل أفضل أنبيائه أربعين سنة بغير عبادة والمكابرة في ذلك سفسطة فلا يخلو إما أن يكون عاملا بشريعة مختصة به أوحى الله إليه وهو المطلوب أو عاملا بشريعة غيره وهو لا يخلو من وجوه ...
البيان في عقائد أهل الإيمان ، ص 59 .
بهترين سخن در اين موضوع را علامه مجلسي رحمة الله عليه در كتاب ارزشمند بحار الانوار جلد 18 ، صفحه 277 از چاپ جديد آورده است كه ما در اين جا اين بحث را به صورت كامل ذكر ميكنيم :
علامه مجلسي بعد از نقل ادله علماي شيعه ميگويد :
ما ادلّه قول نفي تعبد آن حضرت به شريعت ديگري از ماقبل خود بعد از بعثت را ذكر نموديم
و در اكثر موارد با نظر ما اشتراك دارد .
بعد از معلوم شدن اين مطلب بدان كه : آنچه از روايات معتبر و مستفيض به دست ميآيد اين است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم قبل از آن كه به نبوّت مبعوث گردد از همان آغازين روزهاي بلوغ عقلي ، مورد تاييد روح القدس بود و ملكي با او سخن ميگفت و آن حضرت صداي آن ملك را ميشنيد و او را در خواب ميديد و بعد از آن كه به سنّ چهل سالگي رسيد به رسالت مبعوث گرديد و.در آن هنگام ديگر ملك به طور عيني با حضر ت سخن ميگفت و قرآن بر آن حضرت نازل ميگرديد و موظّف به تبليغ آن گرديد امّا آن حضرت سال ها قبل از اين خداوند را عبادت نموده بود كه بعضي از آن عبادات را بعداً از سوي خداوند به مردم نيز امر فرمود و بعضي از آن ها هم به شكل ديگري بود كه مطابق با شريعت حضرت ابراهيم عليه السلام و يا ديگر پيامبران قبلي بود البته نه به شكلي كه تابع و عمل كننده به آن شريعت محسوب گردد بلكه به شكلي بعد از نبوت ، آن احكام مورد نسخ قرار گرفته است .
حال براي اطمينان بيشتر و تكميل مطلب ، بعضي از وجوه ديگر را ذكر ميكنيم :
اوّل : آنچه كه ما از خطبه قاصعه اميرالمومنين عليه السلام كه ميان شيعه وسنّي مشهور است نقل كرديم بر اين مطلب دلالت دارد كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم از همان زمان كه از شير مادر باز گرفته شد به واسطه بزرگترين فرشته الهي مورد تاييد و تعليم مكارم و محاسن و سجاياي اخلاقي بود . و اين چيزي نيست مگر همان نبوتي كه قبلاً در اخبار و روايات وارده در باب معناي نبوت گذشت و اين معنا با روايات متعدي مورد تاييد قرار مي گيرد كه در ابواب قبل در باب تولّد و كودكي و رشد و ازدواج با حضرت خديجه و غير آن گذشت .
دوّم : روايات مستفيضهاي كه بر اين مطلب دلالت دارد كه انبياء عليهم السلام به همان نحو كه قبلاً گفتيم از ابتداي تولّدشان مورد تاييدات روح القدس هستند .
سوّم : روايت صحيحه احول و غير آن ، كه ميگويد : آن حضرت حتي قبل از آن كه به رسالت مبعوث شود پيامبر بود و جبرئيل از سوي خدا بر او نازل ميشد . اين روايات همه بر اين مطلب دلالت دارد كه آن حضرت نبي بود قبل از آن كه به رسالت مبعوث گردد و اين مطلب را خبر مشهور از قول رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم تاييد ميكند كه فرمود :
« من نبي بودم و حال آن كه آدم بين آب و گل و يا روح وجسد بود .»
و نيز روايات متعددي كه بر اين مطلب دلالت ميكند كه خداوند متعال حضرت ابراهيم عليه السلام را به عنوان عبد و بنده خود برانگيخت قبل از آن كه به نبوت بر انگيزد و او را به عنوان نبي بر انگيخت قبل از آن كه او را به مقام رسالت برانگيزد و او را به مقام رسالت برانگيخت قبل از آن كه به مقام دوستي برانگيزد و او را به مقام دوستي بر انگيخت قبل از آن كه به مقام امامت بر انگيزد .
چهارم : آنچه مرحوم شيخ كليني رحمة الله عليه از يزيد كنّاسي روايت نموده كه ميگويد : از حضرت ابا جعفر امام باقر عليه السلام سئوال نمودم : آيا زماني كه عيسي بن مريم عليهما السلام در گهواره لب به سخن گشود حجت خدا بر مردم زمان خود بود ؟ حضرت فرمود : در همان وقت هم نبي خدا و حجت از سوي خدا براي مردم زمان خود بود لكن به رسالت مبعوث نشده بود . آيا نشنيدهاي اين سخن خداوند را كه ميفرمايد : « بدرستي كه من عبد خدايم كه او به من كتاب عطا فرموده و مرا نبي قرار داده و هر جا باشم مايه بركت آن مكان هستم و مرا تا زنده هستم به نماز و زكات توصيه نموده است . »( مريم/ 31)
عرضه داشتم : پس در حالي كه در گهواره بود حجت خداوند برحضرت زكريا نيز بود ؟
حضرت فرمود : عيسي در آن حال آيه و نشانه اي از سوي خدا بر مردم و رحمتي از سوي خدا بر مريم بود در حالي كه مردم از او سئوال ميكردند و انتظار جواب و پاسخ از او داشتند و او ناچار به سكوت و اشاره به عيسي جهت پاسخ بود . و هركس پاسخ او را ميشنيد ساكت ميشد .
تا اين كه حضرت عيسي دو ساله شد و در طول اين دو سال حضرت عيسي سكوت كرد و با كسي سخن نگفت و در اين مدت حضرت زكريا حجت خدا بر مردم بود تا اين كه حضرت زكريا هم از دنيا رفت و فرزندش يحيي در كودكي كتاب و حكمت را به ارث برد . آيا نشنيدهاي كه خداوند ميفرمايد : « اي يحيي كتاب را با قوت بگير ! و ما به او حكمت را در كودكي عطا نموديم »
تا اين كه عيسي به هفت سالگي رسيد و در حالي كه خداوند به او وحي مينمود او با نبوت و رسالت با مردم لب به سخن ميگشود و در آن زمان حضرت عيسي حجت خدا بر حضرت يحيي و بر تمام مردم بود .( تا آخر روايت اصول كافي ، ج 1 ، ص 382 )
و در روايات متعددي آمده است كه خداوند متعال به هيچ پيامبري ، فضيلت و كرامت و معجزهاي عطا نكرد مگر اين كه همان ها را به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم عطا فرمود حال با اين توصيف چگونه ممكن است كه خداوند حضرت عيسي را در گهواره به نبوت برانگيزد ولي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم تا چهل سالگي به نبوت نرسيده باشد ؟
همين مطلب را روايات و اخبار رسيده در باب ولادت آن حضرت و آنچه كه در آن حال از حضرت مشاهده گرديده شد تاييد ميكند و نيز رواياتي كه قبلاً گذشت در باره احوالات انبياء در عالم اظله و هنگام ميثاق كه آنها در همان جا هم قبل از زمان خلقت آدم عليه السلام در حجاب هايي از نور به عبادت و تسبيح خداوند متعال مشغول بودند و ملائكه نيز تسبيح و تقديس و تهليل خداوند را از آنها ميآموختند و همين طور روايات ديگري كه در باب آغاز نور انبياء وارد گرديده است .
و نيز روايات وارده در باب تولد اميرالمومنين عليه السلام اين سخن را تاييد ميكند كه آن حضرت به محض ولادت براي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم شروع به تلاوت قرآن و ديگر كتب آسماني نمود و نيز ديگر رواياتي كه در باره حضرت قائم ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) وارد شده است كه آن حضرت در حالي كه در آغوش پدر بود از سخت ترين سئوالات علمي و امور غائبه خبر ميداد و نيز ساير ائمه عليهم السلام كه اخبار و روايات و معجزاتشان در محل خود خواهد آمد . حال با اين توصيف چگونه ممكن است تصوّر گردد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم از آنچه گفته شد مقام و جايگاهش كمتر باشد .
پنجم : رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم بعد از آن كه به حدّ تكليف رسيد يا بايد نبي مي بود و به شريعت خود عمل ميكرد و يا اين كه تابع و پيرو پيامبري ديگر غير از خود ميبود . چون رواياتي در آينده ميآيد كه خداوند به هيچ وجه زمينش را از حجت خالي نميگذارد و تكليف را از هيچ مكلفي بر نميدارد و درحالي كه در زمان آن حضرت از اوصياء و نمايندگان حضرت عيسسي و حضرت ابراهيم وجود داشتند حال اگر بنا باشد خداوند به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم به شريعت خاصّي وحي نازل نكند و او به عنوان نبي او نباشد چگونه جايز است كه آن حضرت از هيچك از نمايندگان و اوصياء حضرت ابراهيم عليه السلام كه در زمانش حاضر بودند تبعيت نكند و به شريعت آنها نيز عمل ننمايد و حال آن كه حضرت عيسي عليه السلام بر تمام مردم مبعوث گرديده است و اگر حضرت عيسي بر همه مردم مبعوث نمي شد و همان طور كه به نظر صحيح ميرسد شريعت حضرت ابراهيم عليه السلام تا زمان رسول خدا در بين فرزندانش باقي مانده باشد بايد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم از شريعت ابراهيم و يا نمايندگان او تبعيّت كند و آنها هستند كه حجّت خدا بر آن حضرت هستند و اين مطلب به دو دليل باطل است :
يك : چون همانطور كه قبلاً گفته شد لازم ميآيد آنها از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم افضل و برتر باشند .
دو : همان طور كه فبلاً گذشت حجّت خدا بر ابوطالب و آبي [ لقب يكي از علماي نصاري كه دوازدهمين و آخرين آنها بود ( مراجعه شود : حاشيه بحار الانوار ج 18 ص 140 )]
ششم : در اين مطلب شكي نيست كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم قبل از بعثتش نيز خداوند را به شكلي كه كسي جز خداوند نميدانسته مانند طواف و حج عبادت مينموده و همان گونه كه در آينده ميآيد آن حضرت بيست حجّ در خفا و پنهان انجام داده است و در روايات متعددي آمده است كه آن حضرت طواف مينمود و بسياري از آداب منقول همچون تسبيح و تحميد به هنگام خوردن و آشاميدن را رعايت مينمود حال چگونه ممكن است خداوند صاحب همه عقل ها ، افضل انبيائش را براي چهل سال بدون عبادت رها كند .
هر گونه مقاومت در برابر اين مطالب سفسطهاي بيش نيست .
پس نتيجه اين شد : كه يا بايد آن حضرت عامل به شريعتي مختص به خود باشد كه از سوي خداوند به او وحي نازل ميگرديده كه مطلوب و مورد نظر ما هم همين است . و يا اين كه قائل شويم آن حضرت تابع و پيرو شريعت غير خود بوده است ...
علامه سيّد جعفر مرتضي : پيامبر واجد تمام فضايل انبياء و عبادت از كودكي .
علّامة محقق جناب سيد جعفر مرتضى در رابطه با موضوع بحث ، كلام جامعي دارد كه ما ملخّص آن را در ذيل ميآوريم :
البحث الثاني : بماذا كان يدين النبي صلي الله عليه وآله وسلم قبل البعثة؟
إن ايمان النبي ( صلى الله عليه وآله وسلم ) وتوحيده قبل بعثته يعتبر من المسلمات ، ولكن يبقى : أنهم قد اختلفوا في أنه ( صلى الله عليه وآله وسلم ) هل كان متعبدا بشرع أحد من الأنبياء قبله أو لا . فهل هو متعبد بشرع نوح ، أو إبراهيم ، أو عيسى ، أو بما ثبت أنه شرع ، أو لم يكن متعبدا بشرع أحد ، ذهب إلى كل فريق . ( راجع : تاريخ الخميس ج 1 ص 254 )
وتوقف عبد الجبار ، والغزالي ، والسيد المرتضى . وذهب المجلسي إلى أنه ( صلى الله عليه وآله وسلم ) حسبما صرحت به الروايات : كان قبل البعثة ، مذ أكمل الله عقله في بدو سنه نبيا ، مؤيدا بروح القدس.
وكان عيسى أيضا مؤيدا بروح القدس ، قال تعالى : (وأيدناه بروح القدس ) ولو لم يكن نبينا صلى الله عليه وآله وسلم مؤيدا بروح القدس ، لكان يحيى وعيسى أفضل منه صلى الله عليه وآله وسلم .
يكلمه الملك ، وليسمع الصوت ، ويرى في المنام ، ثم بعد أربعين سنة صار رسولا ، وكلمه الملك معاينة ، ونزل عليه القرآن ، وأمر بالتبليغ . وقال المجلسي : إن ذلك ظهر له من الآثار المعتبرة ، والأخبار المستفيضة . ( البحار ج 18 ص 277 )
ما استدلّوا على نبوته منذ صغره
وقد استدلوا على نبوته ( صلى الله عليه وآله وسلم ) منذ صغره بأن الله تعالى قد قال حكاية عن عيسى : (إني عبد الله آتاني الكتاب ، وجعلني نبيا ، وجعلني مباركا أينما كنت ، وأوصاني بالصلاة والزكاة ما دمت حيا). مريم : 30 . ويقول تعالى عن يحيى ( عليه السلام ) : (وآتيناه الحكم صبيا) مريم : 12 . فإذا أضفنا إلى ذلك : أنه قد ورد في أخبار كثيرة ، بعضها صحيح ، كما في رواية يزيد الكناسي في الكافي : إن الله لم يعط نبيا فضيلة ، ولا كرامة ، ولا معجزة ، إلا أعطاها نبينا الأكرم ( صلى الله عليه وآله وسلم ) . فان النتيجة تكون : هي أن الله تعالى قد اعطى نبينا محمدا ( صلى الله عليه وآله وسلم ) الحكم والنبوة منذ صغره ثم أرسله للناس كافة ، حينما بلغ الأربعين من عمره . . . وقد أيد المجلسي هذا الدليل بوجوه كثيرة.
راجع : البحار : ج 18 ص 277 - 281 .
نعم، ثمة روايات كثيرة تلمح وتصرح بنبوته قبل بعثته ، أشار إليها المجلسي كما قلنا ، وأشار العلامة الأميني أيضا إلى حديث : إنه ( صلى الله عليه وآله وسلم ) كنت نبيا وآدم بين الروح والجسد ، ورواه عن العديد من المصادر من غير الشيعة. (راجع : الغدير : ج 9 ص 287 ).
ولكن لا يمكن الحكم بمضمون هذه الروايات إلا بعد التأكد من أسانيدها ودلالتها ، وثبوت ذلك بشكل قطعي ، حيث إنه يراد إثبات أمر إعتقادي بها ، والمطلوب في الاعتقادات هو القطع ، ولا يكفي ما دونه .
وبعد كل ما تقدم ، فان ما نستطيع نحن الجزم به ، هو انه ( صلى الله عليه وآله وسلم ) كان مؤمنا موحدا ، يعبد الله ، ويلتزم بما ثبت له أنه شرع الله تعالى مما هو من دين الحنيفية شريعة إبراهيم ( عليه السلام ) ، وبما يؤدي إليه عقله الفطري السليم ، وأنه كان مؤيدا ومسددا ، وأنه كان أفضل الخلق وأكملهم خلقا ، وخلقا وعقلا . وكان الملك يعلمه ، ويدله على محاسن الأخلاق . كما أننا نجدهم ينقلون عنه ( صلى الله عليه وآله وسلم ) : انه كان يلتزم بأمور لا تعرف إلا من قبل الشرع وكان لا يأكل الميتة ، ويلتزم بالتسمية والتحميد ، إلى غير ذلك مما يجده المتتبع لسيرته صلوات الله عليه .
هذا كله ، لو لم نقتنع بالأدلة الدالة على نبوته ( ص ) من صغره ( صلى الله عليه وآله وسلم ) .
الصحيح من سيرة النبي الأعظم (ص) ، ج 2 ، ص 195 و التبيان ، ج 3 ، ص 532 ، تفسير مجمع البيان ، ج 3 ، ص 341 ، فقه القرآن ، قطب راوندي ، ج 2 ، ص 20.
مبحث دوّم : دين رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم قبل از بعثت چه بوده است ؟
اين كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم قبل از بعثت مومن و موحّد بوده از اصول مسلّم به شمار ميرود . لكن در اين مطلب اختلاف كردهاند كه آيا آن حضرت به شريعتي از انبياء قبل از خود متعبّد بوده است يا خير ؟ و آيا آن حضرت متعبّد به شريعت حضرت نوح عليه السلام ويا حضرت ابراهيم عليه السلام و يا حضرت عيسي عليه السلام بوده ؟ و يا اساساَ به شريعتي كه به عنوان يك دين آسماني نازل گرديده باشد متعبّد بوده ؟ و يا اين كه ( قبل از بعثت ) اصلاً به هيچ شريعتي پاي بند نبوده است ؟
در اين رابطه هركس نظري داده ( مراجعه شود به كتاب تاريخ الخميس ، ج 1 ، ص 254)
اشخاصي چون عبدالجبّار و غزالي و سيّد مرتضي ( علم الهدي ) توقف نموده و نظري را انتخاب ننمودهاند .
علّامه مجلسي رحمة الله عليه بر اين عقيده است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم بر اساس آنچه كه در روايات آمده ، قبل از بعثت و از همان زمان آغاز زندگيش خداوند عقلش را تكميل نمود و او را به عنوان نبي بر انگيخت و به واسطه ملك روح القدس مورد تاييد قرار داد .
و در حالي كه حضرت عيسي عليه السلام به دليل قرآني « و أيدناه بروح القدس » از جانب روح القدس مورد تاييد بوده است اگر پيامبر ما به واسطه روح القدس مورد تاييد نميبود لازم ميآمد كه حضرت عيسي وحضرت يحيي از او افضل و برتر باشند .
و حال آن كه ملكي با رسولخدا صلي الله عليه وآله وسلم سخن ميگفت و حضرت صداي او را ميشنيد و در خواب او را ميديد و بعد از آن كه به سنّ چهل سالگي رسيد به مقام رسالت مبعوث گرديد و به صورت عيني ملك را مشاهده مينمود و قرآن بر او نازل ميگرديد و موظّف به تبليغ گرديد .
علّامه مجلسي ميگويد : اين حقايق از روي آثار و نشانههاي معتبر و اخبار و روايات متعددي كه وارد گرديده است اثبات ميگردد .( بحار الانوار ، ج 18 ، ص 277 )
آنچه مورد استدلال براي نبوّت آن حضرت از زمان كودكي قرار ميگيرد :
خداوند متعال در جريان نبوّت حضرت عيسي ميفرمايد : « بدرستي كه من بنده خدايم كه به من كتاب عطا فرموده و مرا به عنوان پيامبر برگزيده و هر كجا باشم مرا موجب بركت قرار داده و تا زنده هستم به نماز و زكات توصيه نموده است »( مريم/30 )
و خداوند در باره حضرت يحيي عليه السلام ميفرمايد : « و ما در كودكي به او حكم ( نبوت ) را عطا نموديم » ( مريم/12) وچون به اين مطلب اخبار و روايات كثيرهاي كه بعضي از آنها صحيح ميباشند را اضافه كنيم مثل روايت يزيد كنّاسي را كه ميگويد : « خداوند هيچ پيامبري را فضيلت و كرامت و معجزهاي عطا نكرد مگر آن كه همان را به پيامبر ما عطا كرد » نتيجه اين ميشود كه : خداوند متعال به پيامبر ما حضرت محمد صلي الله عليه وآله وسلم حكم و نبوّت را از كودكي عنايت فرموده و چون به سنّ چهل سالگي رسيد او را به رسالت بر انگيخت ...
اين مطالب را روايات متعددي تاييد ميكند ( مراجعه شود به بحار ، ج 18 ، ص 278 )
بله يكسري از روايات هست كه به نبوّت آن حضرت قبل از بعثت اشاره و يا تصريح دارد كه همان گونه كه قبلاً گفتيم علّامه مجلسي رحمه الله عليه به آنها اشاره نموده است . و نيز علّامه اميني رحمه الله عليه نيز به اين حديث از قول رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم اشاره نموده است كه فرمود : « از همان وقت كه آدم بين روح و جسد بود من پيامبر بودم » . اين حديث را جمعي از منابع شيعه نقل نمودهاند ( رجوع شود : الغدير ج 9 ص 287 ) .
لكن طبق مضمون اين روايات نميتوان حكم نمود مگر بعد از اطمينان از حيث سند و دلالتشان و ثبوت قطعي آنها ؛ چرا كه اين روايات در صدد اثبات امري اعتقادي است و آنچه كه در اعتقادات وجود آن لازم است قطع و يقين است و به كمتر از آن نميتوان اعتماد نمود .
حال پس از اين مقدّمه آنچه كه ميتوان برآن جزم و يقين پيدا كرد اين است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم ( قبل از بعثت ) شخصي مومن و موحّد بوده و خداوند را عبادت مينموده و به آنچه كه از دين حنيف حضرت ابراهيم عليه السلام برايش ثابت ميگرديده و عقل سليم به آن دسترسي مييافته متعبّد بوده و مورد تاييد الهي و افضل و اكمل مردم از حيث خَلق و خُلق وعقل بوده و ملكي او را تحت تعليم قرار داده و محاسن اخلاقي را به او آموزش ميداده و همان گونه بوده كه در روايات آمده : آن حضرت به يكسري امور پاي بند بوده كه تا از طريق شرع برايش معلوم نميشده به آن روي نميآورده است مثلاً : گوشت حيوان مرده نميخورده و خود را ملزم به تسبيح و تحميد الهي
ميدانسته است . و نيز موارد متعدد ديگري كه هر متتبع در متون به آنها برخورد ميكند .
اينها تماماً در صورتي است كه نخواهيم ادلّه دلالت كننده بر نبوّت آن حضرت از زمان كودكي را بپذيريم .
آراء علماي اهل سنّت
فخر رازي فقط ذكر آراء ميكند :
فخر رازي متوفاى 606 هـ مينويسد :
هل كان متعبدا بشرع من قبله وفيه بحثان .
البحث الأول : أنه قبل النبوة هل كان متعبدا بشرع من قبله أثبته قوم ونفاه آخرون وتوقف فيه ثالث احتج المنكرون بأمرين:
الأول: أنه لو كان متعبدا بشرع أحد لوجب عليه الرجوع إلى علماء تلك الشريعة والاستفتاء منهم والأخذ بقولهم ولو كان كذلك لأشتهر ولنقل بالتواتر قياسا على سائر أحواله فحيث لم ينقل علمنا أنه ما كان متعبدا بشرعهم.
الثاني: أنه لو كان على ملة قوم لافتخر به أولئك القوم ولنسبوه إذا إلى أنفسهم ولاشتهر ذلك فإن قلت ولو لم يكن متعبدا بشرع أحد لأشتهر ذلك.
قلت: الفرق أن قومه ما كانوا على شرع أحد فبقاؤه لا على شرع البتة لا يكون شيئا بخلاف العادة فلا تتوفر الدواعي على نقله أما كونه على شرع لما كان بخلاف عادة قومة فوجب أن ينقل.
احتج المثبتون بأمرين:
الأول: أن دعوة من تقدمه كانت عامة فوجب دخوله فيها.
الثاني: أنه كان يركب البهيمة ويأكل اللحم ويطوف بالبيت.
والجواب عن الأول: أنّا لا نسلم عموم دعوة من تقدمه، سلمناه لكن لا نسلم وصول تلك الدعوة إليه بطريق يوجب العلم أو الظن الغالب وهذا هو المراد من زمان الفترة.
وعن الثاني: أن نقول أما ركوب البهائم فهو حسن في العقل إذا كان طريقا إلى حفظها بالعلف وغيره وأما أكله لحم المذكى فحسن أيضا لأنه ليس فيه مضرة على حيوان وأما طوافه بالبيت فبتقدير ثبوته لا يجب لو فعله من غير شرع أن يكون حراما .
البحث الثاني في حاله عليه السلام بعد النبوة.
قال جمهور المعتزلة وكثير من الفقهاء: إنه لم يكن متعبدا بشرع أحد.
وقال قوم من الفقهاء: بل كان متعبدا بذلك إلا ما استثناه الدليل الناسخ.
ثم اختلفوا فقال قوم كان متعبدا بشرع إبراهيم وقيل بشرع موسى وقيل بشرع عيسى.
واعلم أن من قال إنه كان متعبدا بشرع من قبله إما أن يريد به أن الله تعالى كان يوحي إليه بمثل تلك الأحكام التي أمر بها من قبله أو يريد أن الله تعالى أمره باقتباس الأحكام من كتبهم فإن قالوا بالأول فإما أن يقولوا به في كل شرعه أو في بعضه والأول معلوم البطلان بالضرورة لأن شرعنا يخالف شرع من قبلنا في كثير من الأمور والثاني مسلم ولكن ذلك لا يقتضي إطلاق القول بأنه كان متعبدا بشرع غيره لأن ذلك يوهم التبعية وأنه ص ما كان تبعا لغيره بل كان أصلا في شرعه وأما الاحتمال الثاني وهو حقيقة المسألة فيدل على بطلانه وجوه:
الأول: لو كان متعبدا بشرع أحد لوجب أن يرجع في أحكام الحوادث إلى شرعه وأن لا يتوقف إلى نزول الوحي لكنه لم يفعل ذلك لوجهين:
الأول: أنه لو فعل لأشتهر.
والثاني: أن عمر رضي الله عنه طالع ورقة من التوراة فغضب رسول الله عليه الصلاة والسلام وقال لو كان موسى حيا لما وسعه إلا اتباعي ولما لم يكن كذلك علمنا أنه لم يكن متعبدا بشرع أحد
الحجة الثانية: أنه عليه السلام لو كان متعبدا بشرع من قبله لوجب على علماء الأعصار أن يرجعوا في الوقائع إلى شرع من قبله ضرورة أن التأسي به واجب وحيث لم يفعلوا ذلك البتة علمنا بطلان ذلك.
الحجة الثالثة: أنه عليه الصلاة والسلام صوب معاذا في حكمه باجتهاد نفسه إذا عدم حكم الحادثة في الكتاب والسنة ولو كان متعبدا بحكم التوراة كما تعبد بحكم الكتاب لم يكن له العمل باجتهاد نفسه حتى ينظر في التوراة والإنجيل.
المحصول ، فخر رازي ( 606 هـ ) ، ج 3 ، ص 263 .
در اين كه آيا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم به شريعتي از شرايع قبل از خود متعبّد بوده است يا نه دو بحث است .
بحث اوّل : در اين رابطه سه نظر وجود دارد ؛ عدّهاي جواب مثبت داده و عدهّاي آن را نفي كرده و گروه سوّمي توقّف نموده و نظري را انتخاب ننموده است . استدلال منكرين و نافين اين است :
اوّل : اگر رسول خد صلي الله عليه [و آله] و سلّم به شريعتي از شرايع قبل متعبّد ميبود لازم بود كه هر از چند گاهي به علماي آن شريعت رجوع و از آنان استفتاء و به اقوال آنان عمل نمايد و اگر چنين بود و اين اتّفاق افتاده ميبود حتماً اين مطلب مشهور شده و همچون ديگر احوالات ايشان به تواتر نقل ميگرديد و حال كه چنين مطلبي نقل نگرديده است معلوم ميشود چنين چيزي نبوده است .
دوّم : اگر رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم به شريعت قومي پايبند ميبود افراد آن قوم همواره به اين مطلب افتخار ميكردند و اين گرايش را به خود نسبت ميدادند و اين نيز مشهور ميگرديد . و اگر كسي اشكال كند كه اگر آن حضرت به شريعت ديگري هم نميبود بايد اين مطلب اشتهار مييافت . در پاسخ ميگوئيم : اين دو با هم فرق دارد چون نبودن بر شريعتي ، امري غير متعارف نيست تا انگيزهاي براي نقل آن بوجود آيد امّا در فرض مخالف ، داعي و انگيزه براي نقل آن وجود دارد و لازم است كه نقل گرديده باشد .
استدلال مثبتين و قائلين به تعبّد آن حضرت به شريعتي ديگر :
مثبتين به دو نكته استدلال ميكنند :
اوّل : دعوت انبياء قبلي عام و فرا گير بوده لذا بايد همه را شامل شود .
دوّم : آن حضرت سوار بر چهار پايان ميشده و گوشت ميخورده و طواف كعبه ميكرده است .
امّا جواب از اوّل اين كه : ما عمومي بودن دعوت انبياء قبل را قبول نداريم و اگر هم بپذيريم قبول نداريم كه اين دعوت ، آن حضرت را هم شامل شده باشد آن هم به طريقي كه براي ما علم آور و يا موجب قطع و يقين باشد و مراد از زمان فترت ( انقطاع وحي) هم همين است .
جواب از دوّم : سوار بر چهار پايان شدن امري است پسنديده و عقلاني در صورتي كه راه محافظت از آن با علف و غير آن باشد و خوردن گوشت تذكيه شده نيز امري پسنديده است چون هيچ ضرر و زياني در آن نيست و راجع به طواف كعبه نيز بر فرض ثبوت اگر بدون تبعيّت از شرعي صورت گرفته باشد عمل حرامي به حساب نميآيد .
بحث دوّم راجع به وضعيت ديني آن حضرت بعد از بعثت است .
اكثريت معتزله و بسياري از فقهاء ميگويند : آن حضرت به هيچ شريعتي متعبّد نبوده است .
گروهي از فقهاء قائلند : آن حضرت متعبّد بوده مگر در مواردي كه دليل آن را استثناء كرده .
سپس اختلاف كرده و قومي گفته اند : آن حضرت به شريعت حضرت ابراهيم عليه السلام و بعضي به شريعت حضرت موسي عليه السلام و بعضي به شريعت حضرت عيسي عليه السلام قائل گشتهاند .
بدان كه كسي كه قائل به متعبد بودن آن حضرت قبل از بعثت است يا عقيده بر اين دارد كه به آن حضرت وحي نيز ميشده مثل آن وحيي كه در ساير احكام به پيامبر پيشين ميشده و يا منظورش اين است كه خداوند متعال آن حضرت را امر به اقتباس احكام از كتاب هاي آنها نموده است . اگر قائل به راي اوّل شوند يا بايد بگويند نسبت به تمام شرايع و يا بگويند نسبت به بعضي از شرايع اين گونه بوده است در حالي كه شقّ اوّل آن واضح البطلان است چون شرع ما در بسياري از موارد با شرايع سابق مخالف است و شقّ دوّم نيز اگر چه قابل قبول است لكن نه اين كه بگوئيم مطلقا اين چنين بوده چون لازمه اين سخن اين است كه آن حضرت را تابع شرايع ديگر بدانيم در حالي كه آن حضرت در شريعت نه تنها تابع نبوده بلكه حضرت در شريعتش اصل بوده . و امّا در رابطه با احتمال دوّم كه حقيقت مساله هم همين است وجوهي براي بطلان آن وجود دارد :
اوّل : اگر آن حضرت به شريعت كسي متعبّد ميبود لازم بود در حوادث و اتفاقات به شريعتش مراجعه نمايد و منتظر نزول وحي نماند امّا آن حضرت اين كار را نميكرد به دو دليل :
اوّل : چون اگر چنين كرده بود حتماً مشهور ميگشت .
دوّم : عمر برگي از تورات را مطالعه كرد و به همين دليل رسول خدا صلي الله عليه [و آله] و سلّم غضبناك شد و فرمود : اگر موسي زنده ميبود چارهاي جز تبعيّت از من نميداشت و زماني كه ما اين مورد را ميبينيم به يقين ميفهميم كه آن حضرت به شرايع قبل متعبّد نبوده است .
دليل دوّم : اگر آن حضرت متعبّد به شرايع ديگر ميبود لازم بود بر علماي اعصار كه در وقايع و حوادث به شريعت قبل خود مراجعه كنند چرا كه تاسّي و مراجعه بر آنان واجب است و زماني كه ميبينيم چنين مراجعهاي صورت نگرفته به بطلان اين نظر علم پيدا ميكنيم .
دليل سوّم : آن حضرت « معاذ» را در حكمي كه در كتاب و سنّت نيافته بود و از پيش خود اجتهاد كرده بود تاييد نمود و اگر بنا ميبود كه آن حضرت به حكم تورات متعبّد ميبود نميتوانست بدون مراجعه به تورات و انجيل اجتهاد به نفس كند .
ابن حجر : نقل آراء ميكند .
أختلف في تعبده صلى الله عليه وسلم بماذا كان يتعبد بناء على أنه هل كان متعبدا بشرع سابق أولا والثاني قول الجمهور ومستندهم أنه لو وجد لنقل ولأنه لو وقع لكان فيه تنفير عنه وبماذا كان يتعبد قيل بما يلقى إليه من أنوار المعرفة وقيل بما يحصل له من الرؤيا وقيل بالتفكر وقيل باجتناب رؤية ما كان يقع من قومه ورجح الآمدي وجماعة الأول ثم اختلفوا في تعيينه على ثمانية أقوال آدم أو نوح أو إبراهيم أو موسى أو عيسى أو أي شريعة أو كل شريعة أو الوقف .
اختلاف شده در اين كه آيا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم ( قبل از بعثت) بر اساس شريعتي ديگر از اديان گذشته عبادت مينموده است يا نه ؟ قول جمهور علماء اين است كه آن حضرت بر اساس شريعت ديگري عبادت نمينموده است و براي اين ادّعاي خود اين گونه استدلال ميكنند كه اگر چنين ميبود حتماً نقل شده ميبود و مراحعه به آن دين صورت ميگرفت . همچنين در اين كه آن حضرت بر چه اساسي عبادت مينموده است ؟ بعضي گفتهاند : طبق آنچه كه از انوار معرفت القاء ميپذيرفت و برخي نيز طبق آنچه كه از از رويا و خواب به حضرت ميرسيد و بعضي گفتهاند : طبق تفكّرات خود حضرت و گروهي ديگر گفتهاند : طبق آنچه كه از قوم خود مشاهده مينمود .
آمدي و گروهي ديگر قول اوّل ( القاءات نوراني و معرفتي) را ترجيح دادهاند . و ( قائلين به تبعيت از شريعت ديگر) در اين مطلب نيز اختلاف كردهاند كه آيا از دين چه كسي پيروي ميكرده است ؟ آدم يا نوح يا إبراهيم يا موسى يا عيسى يا هرشريعت ديگري ؟ و يا توقف و عدم اختيار قولي .
فتح الباري ، ابن حجر، ج 12 ، ص 312 .
ابوالحسين بصري معتزلي : عدم عبادت اديان ديگر ، قبل و بعد از بعثت .
باب في جواز تعبد النبي الثاني بشريعة الأول وفي أن نبينا (ص) لم يكن متعبدا قبل النبوة ولا بعدها بشريعة من تقدم لا هو ولا أمته ...
فصلي پيرامون جواز عبادت پيامبري از پيامبر ديگر و نيز پيرامون اين كه پيامبر ما و امّت او هيچ يك از شرايع و اديان ديگر را عبادت نكرده است ...
المعتمد ، ابو الحسين بصري ، ص 336 .
حصكفي : عمل طبق برداشت از شريعت ابراهيمي .
هل كان قبل البعثة متعبدا بشرع أحد؟ المختار عندنا لا، بل كان يعمل بما ظهر له من الكشف الصادق من شريعة إبراهيم وغيره ...
آيا پيامبر قبل از بعثت شريعت ديگري را عبادت نموده است ؟ نظر مختار ما اين است كه اين چنين نبوده است و دين ديگري را تبعيت ننموده است بلكه آن حضرت بر اساس آنچه براي خودش طبق شريعت حضرت ابراهيم و ديگر اديان واضح ميگرديده است عمل ميكرده است .
الدر المختار ، حصكفي ، ج 1، ص 387 .
ابن عابدين : پيروي از نظر جمهور علماء .
مطلب في تعبده عليه الصلاة والسلام بشرع من قبله ... وسيأتي أول كتاب الصلاة أن المختار عندنا عدمه وهو قول الجمهور
در رابطه با عبادت پيامبر عليه الصلاه و السلام به شريعتي ديگر قبل از اسلام ... در ابتداي كتاب صلاة گفته شد كه نظر مختار ما عدم عبادت آن حضرت طبق شريعت ديگر است و نظر جمهور علماء هم همين است .
حاشية رد المحتار ، ابن عابدين ، ج 1 ، ص 97 .
و نيز ميتوان جهت اطّلاع از ديگر آراء اهل سنّت به منابع زير مراجعه نمود :
المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز ، ابن عطية أندلسي ، ج 2 ، ص 318 ، تفسير القرطبي ، ج 16 ، ص 57 ، تفسير آلوسي ، ج 25 ، ص 59 ، المستصفى ، غزالي ، ص 165 ، المحصول ، رازي ، ج 3 ، ص 263 ، الاحكام ، آمدي ، ج 4 ، ص 137 ، الوافي بالوفيات ، الصفدي ، ج 7 ، ص 18 ، إمتاع الأسماع ، المقريزي ، ج 2 ، ص 359 .