شنبه 3 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

گروه  صحابه   
پاسخ:
 
طبق اعتقاد اهل سنت، تمام صحابه عادل و از اولياء الهى هستند، و تمام مطالبى كه آن‌ها از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل كنند، به عنوان سنت قطعى واجب الإتباع است.
 
اما از ديدگاه محمد بن اسماعيل بخارى ، اين مسأله عموميت ندارد و تنها شامل كسانى مى‌شود كه با اميرمؤمنان عليه السلام دشمنى داشته‌اند؛ اما اگر كسى از اصحاب، از شيعيان و دوست‌داران اميرمؤمنان عليه السلام به حساب بيايد، نبايد از او روايت نقل كرد.
 
ابن عساكر دمشقى و خطيب بغدادى دو تن از بزرگان تاريخ اهل سنت مى‌نويسند:
 
كتب إلي أبو نصر بن القشيري أنا أبو بكر البيهقي أنا أبو عبد الله الحافظ قال سمعت أبا عبد الله يعني محمد بن يعقوب الأخرم يقول:
 
وَسُئِلَ: لِمَ تَرَكَ الْبُخَارِيُّ حَدِيثَ أَبِي الطُّفَيْلِ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ، قَالَ: " لأَنَّهُ كَانَ يُفْرِطُ فِي التَّشَيُّعِ "
 
از ابو عبد الله محمد بن يعقوب اخرم پرسيدند: چرا امام بخارى از ابوطفيل عامر بن واثله روايت نقل نمى‌كند؟
 
او در پاسخ گفت: زيرا ابوطفيل در تشيع افراط مى‌كرد.
 
ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 26   ص 128، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.
 
البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي  بن ثابت الخطيب (متوفاى463هـ)، الكفاية في علم الرواية، ج 1   ص 131، تحقيق: ابوعبدالله السورقي، إبراهيم حمدي المدني، ناشر:المكتبة العلمية - المدينة المنورة.
 
بررسي سند روايت:
 
ابو نصر القشيري:
 
شمس الدين ذهبى در باره او مى‌نويسد:
 
ابن القشيري
 
الشيخ الإمام المفسر العلامة أبو نصر عبدالرحيم بن الإمام شيخ الصوفية أبي القاسم عبدالكريم بن هوازن القشيري النيسابوري النحوي المتكلم وهو الولد الرابع من أولاد الشيخ...
 
ذكره عبدالغافر في سياقه فقال هو زين الإسلام أبو نصر عبدالرحيم إمام الأئمة وحبر الأمة وبحر العلوم وصدر القروم.
 
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 19   ص 424 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .
 
ابوبكر البيهقي:
 
1014 البيهقي الإمام الحافظ العلامة شيخ خراسان أبو بكر أحمد بن الحسين بن علي بن موسى الخسروجردي البيهقي صاحب التصانيف...
 
وبورك له في علمه لحسن قصده وقوة فهمه وحفظه وعمل كتبا لم يسبق إلى تحريرها...
 
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تذكرة الحفاظ، ج 3   ص 1132، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى.
 
محمد بن عبد الله بن حمدويه بن نعيم بن الحكم:
 
الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نعيم بن الحكم الإمام الحافظ الناقد العلامة شيخ المحدثين أبو عبد الله بن البيع الضبي الطهماني النيسابوري الشافعي صاحب التصانيف...
 
سير أعلام النبلاء  ج 17   ص 162
 
محمد بن يعقوب الأخرم :
 
ابن الأخرم
 
الإمام الحافظ المتقن الحجة أبو عبد الله محمد بن يعقوب بن يوسف الشيباني النيسابوري بن الأخرم ويعرف قديما بابن الكرماني
 
قال الحاكم كان صدر أهل الحديث ببلدنا بعد ابن الشرقي يحفظ ويفهم وصنف كتاب المستخرج على الصحيحين .
 
سير أعلام النبلاء  ج 15   ص 466
 
بنابراين، سند اين روايت نيز اشكالى ندارد و همه روات آن از بزرگان اهل سنت هستند.
 
اين روايت از يك طرف ثابت مى‌كند كه در ميان اصحاب و ياران رسول خدا صلى الله عليه وآله كسانى بوده‌اند كه شيعه اميرمؤمنان عليه السلام به شمار آمده و حتى در تشيعه خود افراط مى‌كرده‌اند.
 
از طرف ديگر، كينه و دشمنى امام بخارى را را با اميرمؤمنان عليه السلام به تصوير مى‌كشد.
 
اين در حالى است در همين صحيح بخارى، صدها روايت از خوارج نقل شده است، همان كسانى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله آن‌ها را سگان اهل جهنم ناميده‌اند. افرادى مثل عكرمه غلام ابن عباس كه صدها روايت در صحيح بخارى دارد؛ اما تمام بزرگان اهل سنت او را از خوارج و بلكه از ناشران و مبلغان خوارج در كشورهاى مختلف دانسته‌اند.
 
 
 
موفق باشيد

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group