چهارشنبه 5 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

گروه صحابه

 

در باره زمان اسلام آوردن ابو بكر، روايات مختلفي نقل شده است. برخي روايات حاكي از اين كه اسلام ابوبکر بعد از دعوت علني بوده؛ چند روايت در اين زمينه وجود دارد که در آنها آمده است ابوبکر قبل از مسلمان شدن،‌ با حكيم بن حزام عازم مسافرت به طائف بود؛‌ اما وقتي حارث ابو خالد از جريان بعثت رسول خدا و دشنام خديجه به بت هاي ‌آنها، به او خبر داد، نزد پيامبر آمد و اسلام آورد.

اين روايت را بلاذري اين گونه نقل كرده است:

أبو الحسن علي بن محمد المدائني عن عيسى بن يزيد عن شرحبيل بن سعد قال: قال أبو بكر بينا أنا في منزلي بمكة وأنا أريد الطائف، وحكيم بن حزام إذ دخل علي الحارث بن صخر فتحدث ودخل حكيم بن حزام فقال له الحارث: يا أبا خالد زعم نساؤنا أن عمتك خديجة تزعم أن زوجها رسول الله، فأنكر ذلك حكيم، ودعوت لهما بطعام من سفرة أمرت باتخاذها لسفرنا، فأكلا وانصرف الحارث فقلت لحكيم: والله ما رأيت في وجهك إنكار ما قال لك في عمتك، فقال حكيم: والله لقد أنكرنا حالها وحال زوجها، ولقد أخبرتني صاحبتي أنها تسب الأوثان، وما ترى زوجها يقرب الأوثان، قال أبو بكر: فلما أبردت خرجت أريد النبي صلى الله عليه وسلم، فابتدأت فذكرت موضعه من قومه وما نشأ عليه، وقلت: هذا أمر عظيم لا يقارك قومك عليه، قال: يا أبا بكر ألا أذكر شيئاً إن رضيته قلته وإن كرهته كتمته؟ قلت: هذا أدنى مالك عندي، فقرأ علي قرآناً، وحدثني ببداء أمره، فقلت: أشهد أنك صادق، وأن ما دعوت إليه حق، وأن هذا كلام الله. وسمعتني خديجة فخرجت وعليها خمار أحمر فقالت: الحمد لله الذي هداك يا بن أبي قحافة.

ابوبكر گفته است: در منزلم بودم و به همراه حكيم بن حزام قصد مسافرت به طائف را داشتم، در اين هنگام حارث بن صخر وارد شد و سخني‌ گفت، در همين حال حكيم آمد،‌ حارث به او گفت: اي ابو خالد زنان ما گمان مي‌كنند عمه تو خديجه گمان دارد شوهرش رسول خدا است.

حكيم اين خبر را منكر شد. ابو بكر مي‌گويد: آنها را دعوت كردم از غذايي كه براي سفر آماده كرده بودم ، بخورند و آنان خوردند. حارث رفت.

من به حكيم گفتم: به خدا سوگند در صورت تو انكار اين خبر را نمي‌بينم. حكيم گفت: به خدا احوال خديجه و شوهرش ما را نگران مي‌سازد،‌ همسرم به من گفت خديجه به بت ها فحش مي‌دهد و شوهرش نزد بت ها نمي‌رود.

ابو بكر مي‌گويد:‌ وقتي هوا خنك شد نزد پيامبر رفتم و از جايگاه ايشان نسبت به قومش و آنچه بر عليه ايشان صورت گرفته حرف زدم و گفتم: اين امر بزرگي است، قوم شما اين مسأله را از شما نمي پذيرند.

رسول خدا فرمود: اي ابو بكر ! آيا مي‌خواهي چيزي را ذكر كنم ؟ اگر به آن رضايت مي دهي بگويم و اگر از آن كراهت داري پنهان كنم (و نگويم) ؟ گفتم:‌ اين نهايت كاري است كه مي‌توانم. رسول خدا قرآن برايم تلاوت كرد از (زمان) ابتداي نبوتش فرمود. گفتم: شهادت مي‌دهم كه شما راست مي‌گويي. و به سوي آنچه دعوت مي‌كني حق است و اين كلام خداوند است. اين سخن مرا خديجه شنيد ، خارج شد در حالي كه مقنعه اي قرمز بر سر داشت و گفت: شكر خدا را كه تو را هدايت كرد.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج3، ص308، طبق برنامه الجامع الكبير.

همچنين در روايت ديگر آمده است كه ابو بكر قبل از بعثت رسول خدا به يمن رفته بود و در آنجا عالم ازدي را ديد كه از بعثت پيامبري در ميان مردم خبر داد و به ابو بكر گفت تو به او كمك خواهي كرد. داستان ملاقات ابو بكر با اين عالم مفصل است. اما نكته اينجا است كه ابو بكر مي‌گويد: وقتي به مكه برگشتم، رسول خدا مبعوث شده بود و مشركان مكه نزد من آ‌مدند و گفتند ما منتظر تو بوديم كه در مقابل اين رخداد چه خواهي كرد:

قال أبو بكر : فقدمت مكة ، وقد بُعِث النبي ، فجاءَني عقبة بن أبي مُعَيْط ،وشَيْبَة ، ورَبيعة ، وأبو جَهْل ، وأبو البختريّ ، وصناديد قريش ، فقلت لهم : هل نابتكم نائبة ، أو ظهر فيكم أمرٌ ؟ قالوا : يا أبا بكر ، أعظم الخَطْب : يتيم أبي طالب يزعم أنه نبي ، ولولا أنت ما انتظرنا به ، فإذ قد جئت فأنت الغاية والكفاية .

ابو بكر مي‌گويد: وقتي وارد مكه شدم پيامبر مبعوث شده بود. عقبه بن ابي معيط،‌ شيبه، ربيعه، ابو جهل و ابو البختري و بزرگان قريش نزد من آمدند به آنها گفتم: چه رخدادي پيش ‌آمده، چه امري ظهور كرده؟ گفتند: اي ابو بكر سخن بزرگ است،‌ يتيم ابو طالب گمان كرده كه پيامبر شده، اگر تو نبودي ما منتظر نمي نشستيم و كارش تمام مي كرديم اما حال كه آمده اي ، تصميم نهايي با توست و تو ما را كفايت مي كني.

در پايان روايت آمده است كه ابو بكر نزد پيامبر آمد و نشانه هايي را كه آن عالم در يمن به او گفته بود از پيامبر ديد و شنيد به او ايمان آورد:

.. قلت: مُدَّ يَدَك، فأنا أشهد أن لا إله إلا الله، وأنك رسول الله.

اسد الغابة ج 3، ص 319

در كتاب ابو هلال عسكري ‌آمده كه ابو بكر گفت وقتي من از سفر برگشتم به مكه،‌ نزد من از ابو طالب شكايت كردند كه از رسول خدا حمايت كرده است:

قال أبو بكر: فلما قدمت مكة استبشروا فظنوا أنهم فتح عليهم بقدومي فتح، واجتمعوا إلي وشكوا أبا طالب وقالوا: لولا تعرضه دونه لما انتظرنا به. قلت: ومن تبعه على مخالفة دينهم؟ قالوا: بنو أبي طالب، وهذا يدل على أن علياً عليه السلام إذ ذاك بالغ ولو كان صبياً صغيراً لما اعتد به تابعاً...

وقتي وارد مكه شدم مشركين از من بشارت خواستند،‌ آنها گمان كردند با آمدن من پيروزي به آنها روي آورده است. نزد من جمع شدند و از ابو طالب شكايت كردند،‌ كه اگر حمايت ابو طالب از پيامبر نبود ما منتظر نمي مانديم. گفتم: در مخالفت با دين مردم (شرك و بت پرستي) ، چه كساني از پيامبر پيروي مي‌كنند؟ گفتند: فرزندان ابو طالب.

ابو هلال عسكري در ادامه مي گويد : اين مطلب (شمردن فرزندان حضرت ابوطالب عليه السلام به عنوان پيروان پيامبر صلي الله عليه وآله) نشانگر اين است كه حضرت علي عليه السلام در آن زمان بالغ بود زيرا اگر كودكي كوچك بود، او را به عنوان پيرو پيامبر (صلي الله عليه وآله) به شمار نمي آوردند.

العسكري، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحيى بن مهران (متوفاى395هـ)، الأوائل للعسكري، ج1، ص51، طبق برنامه الجامع الكبير.

طبق اين روايت، حضرت ابو طالب و فرزندانش از رسول خدا حمايت مي‌كردند؛ مثلا به عنوان نمونه جناب «جعفر» يكي از فرزندان حضرت ابو طالب عليه السلام بود كه از نظر سني ده سال از امير مؤمنان (صلوات الله و سلامه عليه) بزرگتر بود و علماي اهل تسنن درباره ايشان گفته اند «أسلم قديما = از كساني است كه در گذشته (اول اسلام) ايمان آورده است»؛ در نتيجه ابو بكر نخستين مسلمان از ميان مردان بالغ هم نيست. علاوه براينكه در بعضي نقلهاي معتبر آمده است كه ابوبكر بعد از جناب «جعفر» (عليه السلام) افراد ديگر ايمان آورد:

قَال يعقوب بن سفيان : ذكر إسماعيل بن أَبي أويس ، عَن أبيه ، عن الحسن بن زيد : أن عليا أول ذكر أسلم ثم أسلم زيد بن حارثة حب النبي صلى الله عليه وسلم ثم جعفر بن أَبي طالب ، وكان أبو بكر الرابع في الدخول في الاسلام أو الخامس.

تهذيب الكمال ، يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي الوفاة: 742 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1400 - 1980 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. بشار عواد معروف، ج 5 ص 52 ؛ سير أعلام النبلاء ، محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق: شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ج 1 ، ص 216.

يعقوب بن سفيان مي گويد اسماعيل بن ابي اويس به نقل از پدرش به نقل از حسن بن زيد مي گويد: (حضرت) علي (عليه السلام) اول فرد مذكري است مسلمان شد و بعد از ايشان زيد بن حارثه به خاطر محبت پيامبر اكرم صلى الله عليه (و آله) و سلم اسلام آورد سپس (جناب) جعفر بن ابي طالب (عليهما السلام) مسلمان شد. ابو بكر نفر چهارم يا پنجمي بود كه اسلام آورد.

اين نقل معتبر است و راويان أن را علماي اهل سنت توثيق كرده اند:

إسماعيل بن عبد الله بن عبد الله بن أويس بن مالك :

وي از راويان صحيح بخاري ، صحيح مسلم و سنن ابو داود و سنن ترمذي و سنن ابن ماجه است، علاوه براينكه احمد بن حنبل ، يحيي بن معين ، ابا حاتِم ، ابن حبان و شمس الدين ذهبي او را فردي مورد اعتماد مي دانند.

رجوع شود به :

سير أعلام النبلاء ، محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ج 10، صص 391- 392، رقم 108؛ من تكلم فيه وهو موثوق أو صالح الحديث، محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، 1426هـ - 2005 م ،‌ الطبعة: الأولي، تحقق: عبد الله بن ضيف الله الرحيلي ، ص 102 – 103،‌ رقم 33. محقق در پاورقي به نقا از حاكم نيشابوري مي نويسد همه علما به حديث او احتجاج مي كنند: قال الحاكم: «قد احتجا به جميعاً.

تهذيب الكمال ، يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي الوفاة: 742 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1400 - 1980 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. بشار عواد معروف، ج3، ص 124،‌ رقم 459.

عبد الله بن عبد الله بن أويس بن مالك :

وي از راويان صحيح مسلم و سنن ابو داود و سنن ترمذي و سنن نسائي و سنن ابن ماجه است ، علاوه براينكه احمد بن حنبل ، يعقوب بن شيبة ، عمرو بن علي ، ابو احمد بن عدي ، شمس الدين ذهبي و ابو زرعه او را فردي مورد اعتماد مي دانند.

رجوع شود به :

أبو زكريا يحيى بن معين بن عون بن زياد بن بسطام بن عبد الرحمن المري بالولاء، البغدادي (المتوفى: 233هـ) ، معرفة الرجال عن يحيى بن معين وفيه عن علي بن المديني وأبي بكر بن أبي شيبة ومحمد بن عبد الله بن نمير وغيرهم/ رواية أحمد بن محمد بن القاسم بن محرز، الناشر: مجمع اللغة العربية – دمشق ، الطبعة: الأولى، 1405هـ، 1985م، ج2 ، 107 ؛‌ أبو حفص عمر بن أحمد بن عثمان بن أحمد بن محمد بن أيوب بن أزداذ البغدادي المعروف بـ ابن شاهين (المتوفى: 385هـ) ،تاريخ أسماء الثقات، المحقق: صبحي السامرائي، الناشر: الدار السلفية – الكويت ، الطبعة: الأولى، 1404 – 1984، ص 125، رقم 629 ؛ أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني (المتوفى: 852هـ)، تهذيب التهذيب، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند ، الطبعة الأولى، 1326هـ، ج5 ، ص 281، رقم 477 ؛ العلامة عبد الله بن الإمام الهادي الحسن بن يحيى القاسمي (المتوفي 1375هـ)، الجداول الصغرى مختصر الطبقات الكبرى ، من إصدارات مؤسسة الإمام زيد بن علي الثقافية، ص.ب. 1135، عمان 11821، المملكة الأردنية الهاشمية، ج2 ، ص 93 (مطابق با نرم افزار المكتبة الشاملة).

الحسن بن زيد :

وي از راويان سنن نسائي است و افرادي همچون ابن حبان ، عجلي و محمد بن سعد او را ثقه و مورد اعتماد و اطمينان مي دانند :

رجوع شود به :

محمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن مَعْبدَ، التميمي، أبو حاتم، الدارمي، البُستي (المتوفى: 354هـ)، الثقات، تحت مراقبة: الدكتور محمد عبد المعيد خان مدير دائرة المعارف العثمانية ، الناشر: دائرة المعارف العثمانية بحيدر آباد الدكن الهند ، الطبعة: الأولى، 1393 ه‍ = 1973، ج6 ، ص 106، رقم 7155 ؛‌ أبو الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح العجلى الكوفى (المتوفى: 261هـ) ، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم ، المحقق: عبد العليم عبد العظيم البستوي ، الناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة – السعودية ، الطبعة: الأولى، 1405 هـ ، ج1 ، ص 294، رقم 294 ؛‌ أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني (المتوفى: 852هـ)، تهذيب التهذيب، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند ، الطبعة الأولى، 1326هـ، ج 2 ،‌ ص 279 ، رقم 576.

لازم به ذكر است كه در مورد بعضي از راويان اين نقل تضعيفاتي نيز نقل شده است اما بنابر مبناي اهل سنت در علم رجال ، وقتي راوي توثيق و تضعيف داشته باشد ، عنوان «مختلف فيه = مورد اختلاف» در مورد او به كار مي رود و چنين فردي راويتش «حسن = معتبر» است. به عنوان نمونه وقتي ابن حجر عسقلاني اختلاف علماي اهل سنت را پيرامون توثيق و تضعيف قزعة بن سويد بن حجير باهلي، نقل مي كند، مي‌گويد :

فالحاصل من كلام هؤلاء الأئمة فيه ان حديثه في مرتبة الحسن.

أحمد بن علي العسقلاني الوفاة: 852 ، القول المسدد في الذب عن المسند للإمام أحمد، دار النشر : مكتبة ابن تيمية - القاهرة - 1401 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : مكتبة ابن تيمية، ص 30 .

و نيز در تهذيب التهذيب در ترجمه عبد الله بن صالح كاتب الليث به نقل از ابن قطان مي‌گويد:

هو صدوق، ولم يثبت عليه ما يسقط حديثه ؛ إلا انه مختلف فيه فحديثه حسن.

أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الوفاة: 852 ، تهذيب التهذيب، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولى، ج 5 ، ص 228 .

و در ترجمه هشام بن سعد مي‌گويد:

هشام بن سعد قد ضُعّف من قبل حفظه، واخرّج له مسلم فحديثه في رتبة الحسن .

النكت على بن صلاح ج1 ص 464 (مطابق با نرم افزار الجامع الكبير).

ابن الملقن بعد از ذكر اختلاف شديد علما پيرامون يزيد بن أبي زياد ، مي گويد:

فإنه لأجل اختلاف الأئمة فيه حسن حديثه.

به خاطر اختلافي كه علما درباره او دارند ، حديث او حسن است.

اين سخن ابن الملقن در حالي است كه در همانجا نقل مي كند كه نووي در مورد اين راوي گفته است:

ضعيف باتفاق المحدثين.

به اتفاق تمامي علماي حديث ، يزيد بن أبي زياد ضعيف است.

سراج الدين أبي حفص عمر بن علي بن أحمد الأنصاري الشافعي المعروف بابن الملقن الوفاة: 804 ، البدر المنير في تخريج الأحاديث والأثار الواقعة في الشرح الكبير ، دار النشر : دار الهجرة للنشر والتوزيع - الرياض-السعودية - 1425هـ-2004م ، الطبعة : الاولى ، تحقيق : مصطفى أبو الغيط و عبدالله بن سليمان وياسر بن كمال، ج6 ، ص 88.

بنابراين ، اين روايت كه ابوبكر را چهارمين و يا پنجمين مسلمان مي داند ، سندش معتبر است.

حتي طبق نقل طبري ، ابوبكر بعد از پنجاه نفر مسلمان شده است:

عن محمد بن سعد قال قلت لأبي أكان أبو بكر أولكم إسلاما فقال لا ولقد أسلم قبله أكثر من خمسين ولكن كان أفضلنا إسلاما.

تاريخ الطبري ، أبي جعفر محمد بن جرير الطبري الوفاة: 310 ، دار الكتب العلمية – بيروت، ج1 ص 540.

محمد بن سعد بن ابي وقاص چنين مي گويد: به پدرم گفتم آيا اولين مسلمان در ميان شما ابو بكر بود‌ ؟ پدرم گفت : خير ، قبل از او بيش از پنجاه نفر اسلام آورده بودند.

لازم به ذكر است كه اين نقل نيز معتبر است زيرا همانند نقا قبل راويان آن «مختلف فيه» هستند بنابراين روايت معتبر است.

در نتيجه آنچه از اين روايات به دست مي آيد اين است كه ابوبكر اولين انسان بالغ مسلمان نبوده است.

مطلب پاياني

نكاتي كه از روايات فوق به دست مي آيد اين است:

1ـ در روايت اول آمده بود «ولقد أخبرتني صاحبتي أنها تسب الأوثان = ‌ همسرم به من گفت خديجه به بت ها فحش مي‌دهد».

مي‌دانيم كه رسول خدا تا سه سال دعوتش مخفيانه بود،‌ بعد از سه سال علني شد. از طرفي طبق اين روايت، زماني ابو بكر ايمان آ‌ورد، كه حضرت خديجه سلام الله عليها علني به بت ها فحش مي‌داد، بنابراين چطور ممكن است ابو بكر در ابتداي بعثت و قبل از دعوت علني ايمان آورده باشد ولي در همان زمان حضرت خديجه سلام الله عليها علني به بت ها ناسزا گفته باشند؟!‌ بنابراين ابوبكر بعد از دعوت علني مسلمان شده است نه در ابتداي بعثت.

2ـ در روايت دوم آمده بود :‌ « ... فجاءَني عقبة بن أبي مُعَيْط ، وشَيْبَة ، ورَبيعة ، وأبو جَهْل ، وأبو البختريّ ، وصناديد قريش ، فقلت لهم : هل نابتكم نائبة ، أو ظهر فيكم أمرٌ ؟ قالوا : يا أبا بكر ، أعظم الخَطْب : يتيم أبي طالب يزعم أنه نبي ، ولولا أنت ما انتظرنا به ، فإذ قد جئت فأنت الغاية والكفاية.

عقبه بن ابي معيط،‌ شيبه، ربيعه، ابو جهل و ابو البختري و بزرگان قريش نزد من آمدند به آنها گفتم: چه رخدادي پيش ‌آمده، چه امري ظهور كرده؟ گفتند: اي ابو بكر سخن بزرگ است،‌ يتيم ابو طالب گمان كرده كه پيامبر شده، اگر تو نبودي ما منتظر نمي نشستيم و كارش تمام مي كرديم اما حال كه آمده اي ، تصميم نهايي با توست و تو ما را كفايت مي كني».

در روايت سوم نيز آمده است :

«فلما قدمت مكة استبشروا فظنوا أنهم فتح عليهم بقدومي فتح، واجتمعوا إلي وشكوا أبا طالب.

وقتي وارد مكه شدم مشركين از من بشارت خواستند،‌ آنها گمان كردند با آمدن من پيروزي به آنها روي آورده است. نزد من جمع شدند و از ابو طالب شكايت كردند».

آنچه از اين دو روايت به دست مي آيد اين است كه مشركين از ابوبكر طلب بشارت مي كنند ، معتقدند كه با آمدن او فتح و پيروزي نصيبشان مي شود ، پيش او از حضرت ابوطالب عليه السلام شكايت مي كنند و تصميم نهايي را به او موكول مي كنند. اينها خود دليل بر اين است كه اسلام او در دوره علني بوده نه مخفي زيرا اگر او در دوره مخفي مسلمان شده ، مشركين از كجا فهميده بودند پيامبر با بتها مخالفت دارد و حضرت ابوطالب حامي ايشان است و تصميم نهايي را به او موكول مي كنند؟!

بنابراين به اين نتيجه مي رسيم كه اولا اسلام ابوبكر در دوره علني نبوده است.

اما نكته ديگر اين است كه كسي ممكن است ادعا كند بر اساس اين روايات ، ابوبكر بين مشركين جايگاه ويژه اي داشته است؛ پاسخ اين مطلب آن است كه آنچه در كتب اهل سنت آمده است ، براي شيعيان حجت نيست و اهل سنت نمي‌توانند با چنين مطالبي عقيده خود را بر شيعه ثابت كنند، اماشيعيان به خاطر اعتبار داشتن اين مطالب در نزد اهل سنت ، از باب قاعده الزام مي‌توانند به آن استدلال كنند .

نكته ديگر آن است كه اين مطلب (جايگاه ويژه داشتن ابوبكر) با روايت‌هاي ديگر اهل سنت سازگاري ندارد زيرا وقتي ابوبكر به خلافت رسيد ابوسفيان كه از بزرگان بني اميه بود چنين گفت:

جاء أبو سفيان بن حرب إلى علي فقال : ما بال هذا الأمر في أقل قريش قلة وأذلها ذلا

فضائل الخلفاء الراشدين ج 1، ص 317 ، اسم المؤلف: أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد الاصبهاني (المتوفى : 430هـ) الوفاة: 430.

ابو سفيان پسر حرب پيش حضرت علي عليه السلام آمد و گفت چرا بايد خلافت را كوچكترين قبيله قريش و ذليل ترين آنها عهده دار شود.

همان طور كه ملاحظه مي كنيد ابوسفيان ، ابوبكر را از كوچكترين و خوار ترين قبيله قريش مي داند. حال چگونه ممكن است ابوبكر در بين مشركان آن جايگاه ويژه را دارا باشد ولي ابوسفيان اين گونه او را معرفي كند؟!

بنابراين به اين نتيجه مي رسيم كه اولا اسلام ابوبكر در دوره علني نبوده است.

 

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group