چهارشنبه 5 دي 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

آيا كسي از علماي اهل سنت نسبت به صحت حديث غدير اعتراف كرده است؟
سوال:آيا كسي از علماي اهل سنت نسبت به صحت حديث غدير اعتراف كرده است؟
جواب:
ا) ترمذي متوفاي 279:
وي صاحب يكي از صحاح سته اهل سنت است، بعد اين كه روايت را نقل مي كند مي گويد:
هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ صحيح.[1]
ب) طحاوي:
آقاي ابو جعفر طحاوي كه از ايشان به امام تعبير مي كنند و كتاب ايشان از كتب درسي تمام فرق و مذاهب اسلامي حتي وهابيت است، ايشان بعد از اين كه روايت را نقل مي كند مي گويد:
اين حديث صحيح الاسناد است و هيچ اشكالي در روايت حديث غدير نيست.[2]
ج) ابن عبد البر قرطبي متوفاي 463:
وي بعد از نقل روايت غدير مي گويد:
وهذه كلها آثار ثابتة.[3]
تمام اين آثار غدير و احاديث غدير ثابت است.
د) حاكم نيشابوري:
وي طرق متعددي را ذكر مي كند و مي گويد: روايت صحيح است.
ه) ابن كثير دمشقي:
و) ذهبي:
ابن كثير مي گويد: قال شيخنا أبو عبد الله الذهبي وهذا حديث صحيح.[4]
استاد ما ابو عبد الله ذهبي گفته است: اين حديث صحيح است.
در ادامه ابن كثير مي گويد:
قال شيخنا ابو عبد الله الذهبي الحديث متواتر أتيقن أن رسول الله قاله.[5]
استاد ما ابو عبد الله ذهبي گفته است كه حديث متواتر است و يقين دارم كه پيغمبر اين را فرموده است
ز) ابن حجر عسقلاني
كثير من اسانيدها صحاح وحسان.[6]
بسياري از سندهاي آن صحيح و حسن اند.
ح) ضياء الدين مقبلي[7] متوفاي 1108:
وي از علماي بزرگ اهل سنت است و خيلي برايش احترام قائل هستند و مدح و ثناء زياد برايش گفته اند، ايشان مي گويد:
فإن لم يكن هذا معلوما فما في الدين معلوم.[8]
اگر حديث غدير قطعي و معلوم نباشد، ما در دين حرف قطعي نخواهيم داشت.
يك روايتي كه 130 نفر از صحابه نقل كرده اند، آن هم با طرق متعدد و بعضي ها براي آن 250 سند ذكر كرده اند، بخواهد زير سؤال برود، ما هيچ روايتي در اسلام نخواهيم داشت كه قطعي باشد تا انسان روي آن مانور دهد.
ط) ميرزا محمد بدخشي
وي مي گويد:
وهذا حديث صحيح مشهور، ولم يتكلم في صحته إلا متعصب جاحد.[9]
در صحت حديث غدير كسي حرف نمي زند، مگر اين كه متعصب باشد و اين پرده تعصب جلوي چشمانش را گرفته باشد و جاحد باشد، يعني با اين كه يقين دارد بر صحت آن؛ ولي انكار مي كند.
بعد مي گويد:
لا اعتبار بقوله
همچنين فردي، گفتارش ارزش ندارد.
ي) آلوسي:
نعم ثبت عندنا أنه (صلي الله تعالي عليه وسلم) قال في حق الأمير كرم الله تعالي وجهه هناك: من كنت مولاه فعلي مولاه.[10]
بله نزد ما ثابت است كه رسول خدا صلي الله و عليه و آله در حق حضرت علي عليه السلام در آنجا گفته است: هركه من مولاي اويم علي مولاي اوست.
ك) ابو حامد غزالي
از وي به امام غزالي تعبير مي كنند او مي گويد:
وأجمع الجماهير علي متن الحديث من خطبته في يوم غدير خم باتفاق الجميع.[11]
جمهور اهل سنت اتفاق نظر دارند بر متن حديث غدير.
ل) ابو المكارم علاء الدين سمناني:
هذا حديث متفق علي صحته.
م) جزري متوفاي 833:
وي مي گويد: اين روايت متواتر است و از افراد انبوهي نقل شده است و افرادي كه دنبال تضعيف آن هستند:
ممن لا اطلاع له في هذا العلم.[12]
اين ها سواد ندارند و علم حديث نخوانده اند.
ن) سيوطي:
مناوي از سيوطي نقل مي كند كه حديث متواتر است.[13]
س) ملا علي قاري:
اين حديث متواتر است و شكي در رابطه با آن نيست و 30 نفر از صحابه آن زماني كه در خلافت علي بعضي ها نزاع داشتند، شهادت دادند.
ع) عجلوني متوفاي 962:
فالحديث متواتر أو مشهور.[14]
حديث يا متواتر و يا مشهور است.
ف) الباني
از وي به بخاري دوران تعبير مي شود:
حديث الترجمة حديث صحيح بشطريه، بل الأول منه متواتر عنه صلي الله عليه وسلم كما ظهر لمن تتبع أسانيده و طرقه.[15]
حديث غدير كه حديث مورد ترجمه است، هم «من كنت مولاه فعلي مولاه »آن صحيح است و هم «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» آن صحيح است؛ بلكه بخش اول آن متواتر است و كساني كه سند و طرق حديث را تتبع كنند، به اين نتيجه مي رسند.
ظ) شعيب ارنوط:
آقاي شعيب ارنؤط كه از محققين به نام اهل سنت است مي گويد:
حديث غدير شواهد زيادي دارد كه به حد تواتر مي رسد.
مرحوم علامه اميني و حضرت آيت الله ميلاني در نفحات الازهار، 60 و 63 نفر از بزرگان و استوانه هاي علمي اهل سنت را آورده اند كه يا شهادت به صحت حديث غدير داده اند و يا بر تواتر حديث غدير اذعان كرده اند.

[1] . سنن الترمذي، ج 5، ص 633 ابن تيميه در كتاب منهاج السنة النبوية، ج 7، ص 320، خيانت كرده و مي گويد:
حسنه الترمذي.
[2] . مشكل الاثار، ج 2، ص 308
[3] . الاستيعاب، ج 3، ص 1100
[4] . البداية والنهاية، ج 5، ص 209
[5] . البداية والنهاية، ج 5، ص 214
[6] . فتح الباري، ج 7، ص 74
[7] . شوكاني در مورد ضياءالدين مقبلي مي گويد: وهو ممن برع في جميع علوم الكتاب والسنة... وفاق في جميع ذلك وله مؤلفات مقبوله كلها عند العلماء. (البدر الطالع، ج 1، ص 288)
آقاي ضياء الدين مقبلي كسي است كه در علوم قرآني و علوم سنت، جزء پيشروان است و بالاي قله كمال رسيده است و تمام مؤلفات ايشان در نزد علماء مقبول است.
[8] . أبحاث مسددة، ص122
[9] . نزل الأبرار بما صح في مناقب أهل البيت الأطهار، ص 21
[10] . روح المعاني، ج 6، ص 61
[11] . سر العالمين، ص 9
[12] . الغدير، الشيخ الأميني، ج 1، ص 299
[13] . فيض القدير، جلد 6، صفحه 218
[14] . كشف الخفاء، ج 2، ص 361

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group