شنبه 31 شهريور 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 


 

اختلاف و دو دستگي كه پس از گزينش امام - عليه السلام - براي رهبري در ميان مسلمانان پديد آمد كه كاملاً بي سابقه بود و هرگز چنين اختلافي در دوران زمامداري سه خليفه پيش بروزنكرد. درست است كه خليفه نخست با اختلاف و نزاع برگزيده شد و با موج اعتراض از ناحيه كساني كه مقام رهبري را يك مقام انتصابي از جانب خدا مي دانستند رو به رو گرديد،ولي ديري نپاييد كه اوضاع رو به آرامي نهاد و گروههاي مخالف، بنابر مصالح عالي اسلامي، لب فرو بستند و حقوق خود را ناديده گرفتند.
انتخاب دو خليفه ديگر نيز هر چند بدون اختلاف نبود ولي چيزي نگذشت كه غوغا فرو نشست و هر دو خليفه بر اوضاع مسلط شدند. ولي پس از انتخاب علي - عليه السلام - گروهي به مخالفت علني با وي برخاستند و شكاف عميقي در امت اسلامي پديد آوردند.
مخالفت آنان با حكومت علي - عليه السلام - علل ديرينه داشت . گروهي از بستگان مخالفان به دست علي - عليه السلام - در جنگها كشته شده بودند. از جمله، در روزهاي بيعت، وليد بن عتبه به علي - عليه السلام - گفت : پدرم در روز بدر به دست تو كشته شد و ديروز برادر عثمان را حمايت نكردي، همچنان كه پدر سعيد بن العاص در روز بدر به دست تو كشته شد و مروان را نزدعثمان خفيف و سبك عقل شمردي ... .
ولي آنچه به دست مخالفان بهانه داد دو مسأله بود:
1 - القاي تبعيضات ناروا در تقسيم بيت المال .
2 - عزل فرمانداران ناشايست خليفه پيشين .
اين دو موضوع سبب شد كه گروهي دنيا پرست و جاه طلب بر ضد امام - عليه السلام - برخيزند و اموال و ثروت خود را كه به ناحق گرد آورده بودند از قلمرو مصادره علي - عليه السلام - نجات بخشند.
امام - عليه السلام - مي خواست كه در دوران حكومت خود مردم را به عصر رسول اكرم - صلي الله عليه و آله - بازگرداند و سيره و روش او را در امر رهبري، به طور مطلق، زنده كند. ولي متأسفانه پارسايي وپرهيزگاري دوران رسول خدا از ميان مردم رخت بربسته، اخلاق عمومي دگرگون و شيوه پيامبر اكرم (ص) فراموش شده بود؛ تبعيضات ناروا در روان مردم و اركان جامعه رسوخ كرده و زمام امور به دست افراد ناصالح سپرده شده بود.
در شواري شش نفره عمر، عبدالرحمان بن عوف سرمايه دار قريش به علي - عليه السلام - پيشنهاد كرد كه اگر بر طبق كتاب خدا و سنت پيامبر و روش شيخين عمل كند وي با او بيعت خواهد كرد، امام - عليه السلام - شرط او را نپذيرفت و گفت : بر طبق كتاب و سنت و تشخيص خويش عمل مي كنم، نه بر روش دو خليفه پيشين . مقاومت امام در برابر عبدالرحمان سبب شدكه آن حضرت دوازده سال از حكومت محروم گردد و عثمان زمام امور را به دست گيرد.
اكنون كه امام - عليه السلام - زمام امور را به دست گرفته بود وقت آن رسيده بود كه سنت پيامبر - صلي الله عليه و آله - را تقسيم بيت المال احياء كند. روش پيامبر - صلي الله عليه و آله - در بيت المال اين بود كه هرگز آن راذخيره نمي كرد و همه را ميان مسلمانان بالسويه تقسيم مي كرد و ميان عرب و عجم و سفيد و سياه فرق نمي گذاشت .
 
جعغر سبحاني - فروغ ولايت، ص 373
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group