جمعه 30 شهريور 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

با رحلت امام هادي - عليه السلام- در سال 254 و به تنصيص آن حضرت، فرزندش امام عسكري - عليه السلام - به سمت امامت شيعيان اثني عشري منصوب گرديد. رواياتي كه در وصيت و تنصيص امام هادي - عليه السلام - درباره امامت فرزندش وارد شده، در بسياري از كتب حديث و تاريخ شيعه، فراوان به چشم مي‌خورد.[1] طبعا با توجه به اين وصيت و تنصيص امام هادي - عليه السلام - كه از نظر شيعيان نشانه صحت امامت امام بعدي است، آنان امام حسن عسكري - عليه السلام - را به امامت پذيرفتند. يكپارچگي شيعيان، به جز شماري اندك، خود دليلي بر مقبوليت اين امر در جامعه شيعه در آن روزگار است. بنا به نقل سعد بن عبدالله جز عده‌اي كه به امامت محمد بن علي (كه در زمان حيات پدرش امام هادي - عليه السلام - وفات كرد) گرويدند و تعداد انگشت شماري كه جعفر بن علي را امام خود دانستند، اكثريت ياران امام هادي - عليه السلام - به امامت حضرت عسكري گردن نهادند. پيروان جعفربن علي «جعفريه خلص» لقب يافتند.[2]
مسعودي، جمهور شيعه را از پيروان امام عسكري و فرزندش مي‌داند كه اين فرقه در تاريخ به «قطعيه» معروف شده‌اند.[3] عنوان قطعيه اشاره به گروهي است كه نوعا نه به مهدويت امام رحلت كرده بلكه بر رحلت امام پيشين قطع كرده و امامت امام بعدي را پذيرفته‌اند. اين نام، نخست بار در برابر واقفه كه پس از رحلت امام كاظم - عليه السلام - پديد آمدند اطلاق شده است.
[1] . نك: الغيبه، طوسي، ص 120، 122؛ كشف الغمه، ج 2، صص 404، 407؛ الارشاد، ص 335، روضه الواعظين، ص 247، بحارالانوار، ج 50، صص 239، 246.
[2] . المقالات والفرق، ص 101.
[3] . مروج الذهب، ج 4، ص 112.
رسول جعفريان ـ حيات فكري و سياسي امامان شيعه، ص537
 
 
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group