پيشواي پنجم طي مدت امامت خود، در همان شرائط نامساعد، به نشر و اشاعه حقايق و معارف الهي پرداخت و مشكلات علمي را تشريح نمود و جنبش علمي دامنه داري به وجود آورد كه مقدمات تاسيس يك «دانشگاه بزرگ اسلامي» را كه در دوران امامت فرزند گراميش «امام صادق ـ عليه السلام ـ » به اوج عظمت رسيد، پي ريزي كرد.
امام پنجم در علم، زهد، عظمت و فضيلت سرآمد همه بزرگان بني هاشم بود و مقام بزرگ علمي و اخلاقي او مورد تصديق دوست و دشمن بود. به قدري روايات و احاديث، در زمينه مسائل و احكام اسلامي، تفسير، تاريخ اسلام، و انواع علوم، از ان حضرت به يادگار مانده است كه تا آن روز از هيچ يك از فرزندان امام حسن و امام حسين ـ عليه السلام ـ به جا نمانده بود.[1]
رجال و شخصيتهاي بزرگ علمي آن روز، و نيز عدهاي از ياران پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ كه هنوز درحال حيات بودند، از محضر آن حضرت استفاده ميكردند.
«جابر بن يزيد جعفي» و «كيسان سجستاني» (از تابعين) و فقهائي مانند: «ابن مبارك»، «زهري»، «اوزاعي»، «ابوحنيفه»، «مالك»، «شافعي»، «زياد بن منذرنهدي» از آثار علمي او بهرهمند شده سخنان آن حضرت را، بي واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نمودهاند.
كتب و مولفات دانشمندان و مورخان اهل تسنن مانند: طبري، بلاذري، سلامي، خطيب بغدادي، ابونعيم اصفهاني، و كتبي مانند: موطا مالك، سنن ابي داود، مسند ابي حنيفه، مسند مروزي، تفسير نقاش، تفسير زمخشري، و دهها نظير اينها، كه از مهمترين كتب جهان تسنن است، پر از سخنان پرمغز پيشواي پنجم است و همه جا جمله: «قال محمد بن علي» و يا «قال محمد الباقر» به چشم ميخورد.[2]
كتب شيعه نيز در زمينههاي مختلف سرشار از سخنان و احاديث حضرت باقر ـ عليه السلام ـ است و هر كس كوچكترين آشنايي با اين كتابها داشته باشد، اين معنا را تصديق ميكند.
[1] . شيخ مفيد، الارشاد، قم، منشورات مكتبه بصيرتى، ص 261.
[2]. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابى طالب،قم، موسسه انتشارات علامه، ج 4، ص 195.
مهدي پيشوايي - سيره پيشوايان، ص 306