پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

پس از شهادت امام جواد - عليه السلام - در سال 220، فرزندش امام هادي - عليه السلام - كه هنوز بيش از شش سال نداشت، به امامت رسيد. از آنجا كه شيعيان به استثناي معدودي مشكل بلوغ امام را درباره امام جواد - عليه السلام - را پشت سر گذاشته بودند، در زمينه امامت امام هادي - عليه السلام - ترديد خاصي براي بزرگان آنها به وجود نيامد. به نوشته شيخ مفيد و همچنين نوبختي، همه پيروان امام جواد - عليه السلام - به استثناي افراد معدودي، به امامت امام هادي - عليه السلام - گردن نهادند. آن عده معدود كه از قبول امامت حضرت هادي - عليه السلام - سرباز زدند. تنها براي مدت كوتاهي به امامت موسي بن محمد (296 م) معروف به «موسي مبرقع» مدفون در قم[1] معتقد گرديدند؛ ليكن پس از مدتي از امامت وي روي برتافتند و امامت امام هادي - عليه السلام - را پذيرفتند.[2] سعدبن عبدالله بازگشت اين افراد به امام هادي - عليه السلام - را از آن روي مي‌داند كه خود موسي مبرقع از آنان بيزاري جست و از خود راند.[3]
از نظر طبرسي و ابن آشوب، همين اجماع شيعيان به امامت امام هادي - عليه السلام - دليل محكم و غير قابل ترديدي است بر صحت امامت آن حضرت.[4] با اين حال، مرحوم كليني و ديگران نصوص مربوط به امامت حضرتش را بر شمرده‌اند و از پاره‌اي روايات چنين بر مي‌آيد كه امام جواد - عليه السلام - هنگامي كه از طرف معتصم عباسي به بغداد فرا خوانده شد ـ به دليل آن كه اين احضار را تهديدي براي خود تلقي نموده و احساس خطر كرده بود ـ امام هادي - عليه السلام - را به جانشيني خود برگزيد.[5] حتي نص مكتوبي درباره امامت ايشان به جاي گذاشت تا پس از وي هيچ گونه ترديدي در اين خصوص باقي نماند.[6]
[1] . نك: رساله ميرزا حسين نوري درباره موسي مبرقع تحت عنوان «البدر المشعشع في احوال ذرية موسي المبرقع» كه در آن از موسي مبرقع به شدّت دفاع كرده است.
[2] . فرق الشيعه، ص 91؛ الفصول المختاره، ص 257.
[3] . المقالات والفرق، ص 99.
[4] . اعلام الوري، ص 333؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 443؛ مسند الامام الهادي _ عليه السلام _، ص 20.
[5] . الكافي، ج 1، ص 323؛ بحار الانوار، ج 50، ص 118.
[6] . الكافي، ج 1، ص 325؛ نك: مسند الامام الهادي _ عليه السلام _، صص 20ـ 18.
رسول جعفريان ـ حيات فكري و سياسي امامان شيعه، ص501
 
 
 
 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group