چهارشنبه 6 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

چگونه ممكن است حضرت مهدي - عجل الله تعالي فرجه الشريف- امام دوازدهم شيعيان كه بعد از وفات پدرش امام حسن عسكري - عليه السلام - پنج ساله بود امام شود، آيا ممكن است كودكي پنچ ساله پيشوايي مسلمين را داشته باشد؟
 اولا: اگر در اخبار اهل بيت - عليهم السلام - تأمل شود معلوم مي گردد كه مقام نبوت و امامت يك مقام ظاهري ناچيز نيست كه هر كسي صلاحيت آن را داشته باشد بلكه نبوت مقام ارجمندي است كه شخص واجد آن مقام با حق تعالي ارتباط و اتصال داشته از افاضات و علوم عوالم غيبي برخوردار مي شود، احكام و قوانين الهي بر باطن و قلب نورانيش وحي و الهام مي گردد و به طوري آنها را دريافت مي كند كه از هر گونه خطا و اشتباهي معصوم است.
همينطور ولايت و امامت مقام بزرگي است كه واجد آن مقام به طوري احكام خدايي و علوم نبوت را تحمل و ضبط مي كند كه خطا و نسيان و عصيان در ساحت وجود مقدسش راه ندارد و همواره با عوالم غيبي مرتبط بوده و از افاضات و اشراقات الهي بهره مند مي گردد. بواسطه علم و عمل پيشوا و امام انسانيت و نمونه و مظهر دين و حجت خداوندي است، معلوم است كه هر كسي قابليت و استعداد احراز اين مقام شامخ را ندارد بلكه بايد از حيث روح در مرتبه اعلاي انسانيت باشد تا لياقت ارتباط با عوالم غيبي و دريافت علوم و ضبط آنها را واجد باشد و از حيث تركيبات جسماني و قواي دماغي در كمال اعتدال باشد تا بتواند حقايق عالم هستي و افاضات غيبي را بدون خطا و اشتباه به عالم الفاظ و معاني تنزل دهد و به مردم ابلاغ كند پس پيغمبر و امام از حيث آفرينش ممتازند و به واسطه همين استعداد و امتياز ذاتي است كه خداوند متعال آنان را به مقام شامخ نبوت و امامت انتخاب مي كنند، اين امتياز از همان اوان كودكي در وجود آنهان موجود است لكن هر وقت كه صلاح بود و شرايط موجود شد و مانعي در كار نبود آن افراد برجسته رسماً به مقام و منصب نبوت و امامت معرفي مي شوند اين انتخاب و نصب ظاهري چنانكه گاهي بعد از بلوغ يا در زمان بزرگي انجام مي گيرد ممكن است در ايام كودكي تحقق پذيرد.
چنانكه حضرت عيسي - عليه السلام - در گهوراه با مردم سخن گفت و خودش را پيغمبر و صاحب كتاب معرفي نمود. خداوند متعال در سوره مريم مي فرمايد: «فاشارت اليه قالوا: كيف نكلم من كان في المهد صبياً. قال اني عبدالله آتاني الكتاب و جعلني نبياً و جعلني مباركاً اين ما كنت و اوصاني بالصلوة و الزكاة ما دمت حياً [1] » مريم به عيسي اشاره كرد، گفتند: «چگونه با كودكي كه در گهواره است سخن بگوييم؟! عيسي گفت من بنده خدايم كه مرا كتاب داده و به پيغمبري برگزيده است و هر كجا باشم مبارك گردانيده و به نماز و زكوة تا زنده باشم سفارش كرده است.
از اين آيه و آيات ديگر استفاده مي شود كه حضرت عيسي - عليه السلام - از همان كودكي و ايام صغر پيغمبر و صاحب كتاب بوده است.
بنابراين هيچ مانعي ندارد كه كودكي در سن پنج سالگي با عوالم غيبي ارتباط داشته باشد و به وظيفه سنگين خزانه داراي و ضبط و تبليغ احكام منصوب گردد و در انجام وظيفه خويش و اداي اين امانت بزرگ كاملا نيرومند و مقتدر باشد[2].
ثانياً: حضرت امام جواد - عليه السلام - هم در هنگام وفات پدرش نه ساله و يا هفت ساله بوده و امام رضا - عليه السلام - او را به عنوان جانشين خود معرفي نمود [3]، كه سخنان و مناظرات امام جواد - عليه السلام - و حل مشكلات بزرگ علمي و فقهي توسط آن حضرت تحسين و اعجاب دانشمندان اسلامي اعم از شيعه و سني را بر انگيخته و آنان را به تعظيم در برابر عظمت علمي امام وا داشته است و هر كدام او را به نحوي ستوده اند و به عنوان نمونه:
سبط ابن جوزي مي گويد: (اما جواد - عليه السلام - ) در علم و تقوا و زهد و بخشش بر روش پدرش بود [4].
ابن حجر هيتمي به اعلميت امام جواد - عليه السلام - اعتراف نموده مي نويسد: مأمون او را به دامادي انتخاب كرد زيرا با وجود كمي سن از نظر علم و آگاهي وحلم و بر همه دانشمندان برتري داشت [5].
ثالثاً: ائمه اطهار - عليه السلام - هم موضوع صغر سِنّ آن جناب را پيش بيني كرده و اعلام نموده اند تا مورد اعتراض مخالفين و معاندين قرار نگيرد. به عنوان نمونه:
قال ابو جعفر - عليه السلام - : «صاحب هذالامر اصغرنا سناً و اخملنا شخصاً [6] » حضرت امام محمد باقر - عليه السلام - فرمود: حضرت صاحب الامر سن مباركش از ما كمتر و گمنام تر است.
رابعاً: با اينكه آفرينش و خلقت ويژه انبياء و ائمه طوري است كه نمي توان آن را به افراد عادي مقايسه كرد مع الوصف در بين اطفال عادي هم گاهي افراد نادري ديده مي شوند كه از حيث استعداد و حافظه نابغه عصر خويش بوده و قواي دماغي و ادراكات آنان از مردان چهل ساله هم بهتر است ابو علي سينا فيلسوف نامي از اين افراد شمرده مي شود از وي نقل شده است كه گفته: چون به حد تميز رسيدم مرا به معلم قرآن سپردند و پس از آن معلم ادب پس هر چه را شاگردان بر استاد اديب قرائت مي كردند من همه را حفظ نمودم. بعلاوه آن،استاد مرا به كتابهاي ذيل تكليف كرد: «الصفات» و «غريب المصنف» و «ادب الكاتب» و «اصلاح المنطق» و «العين» و «شعر و حماسه» و «ديوان رومي» و «تصريف مازني» و «نحو سيبويه» پس همه را در مدت يك سال و نيم حفظ كردم و اگر تعويق استاد نبود در كمتر از اين مدت حفظ مي كردم. پس از آن شروع كردم به ياد گرفتن فقه و چون به دوازده سالگي رسيدم بر طبق مذهب ابي حنيفه فتوي مي دادم پس از آن شروع كردم به علم طب و «قانون» را در سن شانزده سالگي تصنيف نمودم و در سِنّ بيست و چهار سالگي خودم را در تمام علوم متخصص مي دانستم [7] .
درباره فاضل هندي گفته شده: «قبل از رسيدن به سن سيزده سالگي تمام علوم معقول و منقول را تكميل كرده بود و قبل از دوازده سالگي به تصنيف كتاب پرداخت [8] .
بنابراين در صورتي كه اطفال نابغه، داراي چنان مغز و قوايي باشند كه در سنين خرد سالي از عهده حفظ هزاران مطالب گوناگون و حل مشكلات و غوامض علوم بر آيند و نيروي محير العقول آنان باعث اعجاب گردد پس چه استبعادي دارد كه خداوند متعال حضرت بقية الله و حجّت حق و علت مبقيه انسانيت را در سن پنج سالگي به ولايت منصوب گرداند و تحمل و ضبط احكام را به عهده اش واگذار كند [9].
نتيجه آنكه عقلا و وقوعاً هيچ استبعادي ندارد كه حضرت صاحب الامر - عجل الله تعالي فرجه الشريف- به اراده و امر الهي در سن پنج سالگي پيشوايي مسلمين را به عهده بگيرد.
 
[1]ـ مريم/29.
[2]ـ ابراهيم امينى، دادگستر جهان، انتشارات شفق، چاپ چهاردهم، ص1373، ص121.
[3]ـ اثبات الوصيه، ص161.
[4]ـ سبط بن جوزى، تذكرة الخواص، مكتبة الحيدريه، 1383 هـ ق، ص359.
[5]ـ ابن حجر هيتمى، صواعق المحرقه، ط 2، قاهره، مكتبة القاهره، 1385 هـ ق، ص205.
[6]ـ مجلسى، بحار الانوار، اسلاميه، ج51، ص38.
[7]ـ دادگستر جهان، همان، ص123.
[8]ـ هدية الاحباب، ط تهران، 1329، ص228.
[9]ـ دادگستر جهان، همان، ص123.
مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group