پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

امام رضا - عليه السلام - بنا به قول بسياري از مورّخان، در سال 148[1] و به اندکي از آنان، از جمله شيخ صدوق[2] در سال 153 در 11 ذي قعده (يا ذي حجه و يا ربيع الاول) چشم به جهان گشوده است. در تاريخ وفات آن امام اختلاف نظر فراواني وجود دارد. برخي سال 202 و برخي سال 203[3]را سال رحلت دانسته اند. از نظر ماه نيز کليني[4] و شيخ مفيد[5] ماه صفر را بدون تعيين روز ياد کرده اند. نوبختي آخرين روز ماه صفر را روز رحلت دانسته[6] و برخي ديگر هفدهم يا بيست سوم آن ماه و آخر ذي حجه را روز وفات دانسته اند.[7] به نظر مي رسد که در عرف شيعه، سخن نوبختي پذيرفته شده است.
مادر آن حضرت «خيزران» ناميده مي شد. بعضي گفته اند که ايشان «ام ولد» و از اهالي نوبه بوده و «اروي» نام داشته و لقبش «شقراء» بوده است. برخي گفته اند اسم او «نجمه» و کنيه اش «امّ البنين» بود و برخي نام آن بانو را «تکتم» دانسته اند.[8] نقش انگشتري آن حضرت: «ماشاءَ الله و لا حَولَ و لا قُوّة اِلّا بِالله» بوده است.[9]
وجود ادلة روايي گسترده و همچنين مقبوليت امام رضا - عليه السلام - در ميان شيعيان و نيز برتري علمي و اخلاقي حضرت، امامت ايشان را به خوبي ثابت مي کند، گر چه وضعيت مسألة امامت در اواخر زندگي موسي بن جعفر - عليه السلام - بسيار پيچيده و سخت بود، اما بيشتر اصحاب امام کاظم - عليه السلام - جانشيني امام رضا - عليه السلام - را از طرف آن حضرت پذيرفتند.
شيخ مفيد نام دوازده تن از اين صحابه را که رواياتي در اين موضوع تعيين امام رضا - عليه السلام - به جانشيني پدر بزرگوارش نقل کرده اند، ذکر مي کند که مهمترين آنها: داود بن کثير الرقّي، محمد بن اسحاق بن عمّار، علي بن يُقْطين و محمد بن سنان مي باشند.[10]
شيخ پس از آن، روايات مذکور را به تفصيل آورده است. مجموع آنچه در اين زمينه گرد آمده، توسط شيخ صدوق و برخي از متأخران بوده است.[11]
اختلافي که پس از شهادت امام صادق - عليه السلام - در مسألة جانشيني آن حضرت به وجود آمد، سبب شد تا اين بار پس از شهادت امام کاظم - عليه السلام - اصحاب، در موضوع جانشيني دقّت و احتياط بيشتري به خرج دهند و قبل از شهادت آن حضرت، دربارة شناخت او اصرار بورزند.
نصر بن قاموس مي گويد: به ابو ابراهيم (موسي بن جعفر) عرض کردم: من از پدر شما دربارة جانشينش سؤال کردم، شما را معرفي فرمود (فَأخْبُرُني اِنّکُ انتَ هْو). پس به عرض آن حضرت رساندم که وقتي حضرت صادق - عليه السلام - به شهادت رسيد، ميان مردم اختلاف افتاد (ذَهُبُ النّاسْ يُميناً وُ شِمالاً). من و دوستانم شمارا برگزيديم، اينک ما را مطلع فرماييد که چه کسي جانشين شما خواهد بود؟ امام - عليه السلام -، فرزند خود علي را معرفي کرد.[12]
با اين حال باز به دليل تقيّه و نيز فرصت طلبي اشخاصي که اموالي از طرف کاظم - عليه السلام - از شيعيان گرفته بودند و همچنين وجود برخي از روايات نادرست که در آنها علايمي را براي منحرف ساختن اذهان از امام - عليه السلام -، شناسانده بودند، مشکلاتي به وجود آمد. اين در حالي بود که امام کاظم - عليه السلام - در مدينه، ميان شيعيان و علويان - که شمار فراواني از آنان شاهد و ناظر جريان بودند - امام رضا - عليه السلام - را به جانشيني خود منصوب فرمود.[13]
 
[1] . الکافي، ج 1، ص 486؛ الارشاد، ص 341؛ التهذيب، ج 6، ص 83.
[2] . عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 81. نوبختي سال 151 را نقل کرده است. نک: فرق الشيعه، ص 96.
[3] . الکافي، ج 1، ص 486؛ الارشاد، ص 341؛ فرق الشيعه، ص 96
[4] . الکافي، ج 1، ص 486.
[5] . الارشاد، ص 341.
[6] . فرق الشيعه، ص 96.
[7] . تواريخ النبي و الآل، ص 70.
[8] . در اصل چندين نام براي آن بانو ياد کرده اند که نجمه، اروي، سکينه، سمانه، تکتم از آن جمله است. نک: تواريخ النبي و الآل، ص 91. چنين شايع است که مقبره مادر آن حضرت در مشربه ام ابراهيم در مدينه منوره واقع شده است.
[9] . بحار الانوار، ج 49، ص 2، از کافي.
[10] . الارشاد، ص 304.
[11] . عيون اخبار الرضا، ج 1، صص 17 _ 27؛ مسند الامام الرضا، ج 1، صص 18 _ 37 و نک: روضة الواعظين، ج 1، ص 222.
[12] . الکافي، ج 1، ص 313؛ رجال کشي، ص 451.
[13] . عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 28.
رسول جعفريان ـ حيات فكري و سياسي امامان شيعه(ع)، ص 425
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group