پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

 

•من برای ازدواج خودم استخاره کردم و بد آمد . با این وجود ازدواج کردم . الان بعد از دوسال می ترسم ، نتیجه استخاره به واقعیت بپیوندد . حالا که می خواهم وارد زندگی مشترک بشوم می تر سم . نمیدانم چه کنم ؟
 

•استخاره از ادله شرعی ما نیست . به این معنا که ، عمل به استخاره الزامی نیست . خیلی از استخاره ها باطل و اشتباه است . به فرص که استخاره شما درست بوده ، اولی ز ادله شرعی نیست . یعنی اگر شما به استخاره عمل نکنید ، خلاف شر ع نکرده اید . حالا که خلاف شرع نکرده اید ، چرا نگران هستید ؟ دعا کنید و صدقه بدهید . هیچ مشکلی برایتان پیش نمی آید . توکل به خدا ، آدم را قوی میکند . ما از حضرت علی روایت داریم : یک ویژگی هست که اگر مردم داشته باشند ، بسیار قوی میشوند . سوال شد چه ویژگی ؟ گفتند : توکل به خدای بزرگ و عظیم . اگر شما به این فکر کنید که نکته نتیجه ااستخاره پیش بیاید ، اینکه شما فکر میکنید ، روی رفتار شما اثر میگذارد و این رفتار شما ، زندگی شما را خراب میکند . این خیلی مهم است . چرا ؟ چون رفتار ما ، بازتاب فکر و اندیشه ما است . ما وفتی فکر میکنیم همان جور عمل میکنیم . با این مقابله کنید و توجه داشته باشید که زندگی خودتان را خراب نکنید و از تلقین غافل نشوید . شما به خودتان تلقین می کنید . امروزه تلقین ، یک دانش است . کلینیک هایی در فرانسه هست ، که با توجه به دانش تلقین ، مشکلات مردم را حل میکنند . شما عمل غیر اخلاقی انجام نداده اید . با امید و عشق محکم به زندگیتان بچسبید . ما هم دعا میکنیم تا شما خوشبخت بشوید .
 


 

• استخاره در ازدواج چه جایگاهی دارد و زمان آن چه وقت است و آیا استخاره واجب است ؟
استخاره طلب خیر ، ازخدای تبارک و تعالی است . این برای  زمانی است که انسان در مسئله ای مردد است و تردید دارد . اول  استشاره است و بعد استخاره است . من مراجعان تلفنی و حضوری زیادی دارم که میخواهند ، تردید را با استخاره حل کنند . مثلا خواستگار زنگ زده که میخواهند خدمت برسند . میگویند : ما باید استخاره کنیم . مادر عزیز ، شما هیچ چیزی در مورد آنها        نمی دانید. استخاره برای زمان تردید است . شما اول در باره کفویت سوال کنید . بعد بگذارید بیایند و تحقیق کنید و فکر کنید و اگر به سر دو راهی رسیدید ، استخاره کنید . خوب شما با این استخاره اولیه ، باعث میشوید دختر خانم شما ، کلی فرصت ها را از دست بدهد . حالا استخاره میکنند . خوب می آید و خیالشان راحت می شوند و چشم بسته قبول میکنند . در اینجا هم قصور می کنند . استخاره لازم نیست . اگرهم خواستید ، وقتی برای سر دو راهی ماندید ، استخاره کنید . حالا استخاره میکنند بد می آید . میگویند خوب پس بد است و این برای آرامش خود آدم است . استخاره باید در جایگاه خودش باشد و گرنه استخاره باطل است . استخاره می کنند که دلشان آرام بگیرند و خوب بیاید و یکدفعه بد می آید . من کلی مورد دارم که می گویند : مورد خوب بوده و به توافق رسیده ایم . حالا استخاره کرده ایم و بد آمده . چه کارکنیم ؟ و نمیتوانند از خیر آقا پسر هم بگذرند . خوب نباید استخاره میکردید . و اینجا استخاره جایگاهی نداشته است . البته عمل به استخاره واجب نیست . چون استخاره از ادله شرعی نیست ولی بهتر است عمل کنیم و اگر خواستیم به استخاره عمل نکنیم ،  صدقه بدهیم و استغفار کنیم . به خدا توکل کنیم تا اگر ضرری باشد از بین برود و با اشک و آه و ناله و راز و نیاز ارتباط برقرار کنید و چهله بگیرید و بعد به استخاره عمل نکنید .
 

•آیا برای ازدواج ، قبل از هرکاری می توان استخاره کرد ؟
خیر این کار درست نیست . شما هنوز درباره طرف نه فکر کرده اید و نه مطالعه و نه تحقیق کرده اید ، چطور می خواهید استخار کنید. این استخار بی مورد و بی جایی است. استخاره برای جایی است که انسان همه راه ها را رفته و بعد از تحقیق و گفتگو با طرف و بعداز چند جلسه به سردرگمی رسیده و بر سر دوراهی است . یعنی پنجاه ، پنجاه است.استخاره یعنی از خدا طلب خیر کنید .ائمه روی این مسئله تاکید داشتند . تفعل به قرآن بد است ولی استخاره خوب است یعنی شما دعا کنید و خدا خودش راه را به شما نشان می دهد . و اگر به جایی نرسیدید با قرآن استخاره کنید . اگر شما بدون دیدن خواستگار ، اول استخاره کنیدو بد بیاید ، خواستگار را رد می کنید و حالا اگر خوب بیاید  می گویید : الحمدلله و بدون تحقیق آن را قبول می کنید و می گویید : این ازدواج خوب است . بعد مشکلاتی پیش می آید و بعد سوال می کنند که ما استخاره کردیم خوب آمد استخاره به جا نبوده است  حالا جایی خانم و آقا گفتگو کرده اند و به جایی رسیده اند و می گویند استخاره کنیم . استخاره      می کنند و بد می آید و دختر و پسر بهم دل داده اند و نمی توانند از هم جدا بشوند و بعد دست به دامن ما می شوند که حالا چه کار کنیم؟  خوب چرا استخاره کردید ؟ استخاره برای سردرگمی است . استخاره از ادله شرعی نیست و عمل به آن الزامی نیست یعنی واجب نیست به آن عمل کنیم . یعنی اگر به استخاره عمل نکردیم ، گناهی مرتکب نشده ایم . حالا اگر بد آمد و نخواستید به آن عمل کنید ، شما صدقه بدهید و دعا کنید و بعضی علما هم چهل روز دعا را پیشنهاد می کنند . من برای ازدواج خودم و فرزندانم این کار را نکردم چون خدا به ما عقل داده و اگر در بن بست بودیم استخاره      می کنیم . من در آینده هم این کار را نخواهم کرد . 
  
پسر بیست و سه ساله ای هستم که تمام مراحلی را که شما گفتید انجام دادیم و بعداز بله برون گفتند : که ما استخاره کردیم و بد آمده است . آیا این کار درست است ؟
این کار که عقلایی نیت مگر اینکه استخاره را بهانه کرده اند . مثلا در بله برون حرفی و یا مشکلی پیش آمده است . شاید بعد از همه اینها گفته اند یک استخاره هم بکنیم و بد آمده و الان دلسرد شده اند . من عرض می کنم این کار را نکنید . شما این همه وقت صرف کرده اید . این همه رفت و آمد و اینکه این جوانها بهم دل داده اند و آزمایش   رفته اند . این استخاره ها باطل است .
 


 

• جایگاه استخاره درامر ازدواج کجاست ؟
برای اینکه ما اجازه بدهیم خواستگار بیاید و یا به خواستگاری کسی برویم ، نیازی به استخاره نیست . برای رفتن به خواستگاری یک تحقیق مختصری می کنند و بعد فرایند خواستگاری شروع میشود و طرفین همدیگر را می بینند ، گفتگو می کنند ، تفکر میکنند ، بعد تحقیق می کنند ، مشاوره می کنند ، کنترل های نامحسوس هم می کنند ، اگر لازم بود مطالعه می کنند و همه ی مراحل را طی می کنند و اگر سر دو راهی رسیدند      میتوانند استخاره کنند ولی اگر یک طرف بالاتر بود ، احتیاجی به استخاره نیست . استخاره های ابتدایی این مشکلات را بوجود می آورد که اگر استخاره منفی باشد و اجازه ندهید که خواستگار بیاید و دومی هم همینطور بشود و ممکن است فرصت ها را از دست بدهید و حالا اگر همان اول استخاره کردند و مثبت بود ، ازدواج بدون فکر می کنند و تحقیق نمی کند بعد که به مشکلات می رسند ، از خدا طلبکار می شوند . استخاره اولیاء ما این نبوده ، استخاره ی دعایی بوده است . در وسایل شیعه دعایی است که  امام باقر (ع) می فرمایند که  هر وقت من دچار سردرگمی میشوم ، این دعا را صد بار می خوانم و خدا من را از سردرگمی در می آورد . دعای سی و سه حضرت امام سجاد (ع) مربوط به همین  تحیر است که همان استخاره ی دعایی است یعنی از خدا طلب خیر کردن . ما منعی برای استخاره با قرآن نداریم ولی اصل همان طلب خیر از قرآن کردن است .
 

• درباره ی تاکید استخاره ائمه توضیح بدهید .
بحث استخاره در بین مردم بحث مهمی است بویژه در قضیه ازدواج که مشکلات زیادی را بوجود آورده است . مخصوصا استخاره های نادرست و غیر صحیح . من جلسات قبل در مورد استخاره صحبت هایی کرده بودم و عده ای با این نظرات مخالف بوده اند . من قبل از سوال مقدمه ای عرض بکنم و بعد به سوال برسم . در قضیه استخاره دو قول افراطی و تفریطی وجود دارد البته در بین علمای اهل فن و خواص . یک نظریه ، نظریه ی افراطی است که می گویند : عقل هیچ جایگاهی ندارد و با عقل سر جنگ دارند و برای جزئی ترین  کارهایشان استخاره می کنند . می گویند که عقل انسان محدود است و نمی تواند خیر را به ما نشان بدهد . در ضمن مشاوره هم نمی کنند . می گویند که ما با چه کسی می خواهیم مشاوره کنیم؟ او هم انسان است و عقل او هم محدود است و در مسائل زندگی و حتی جزئی ترین مسائل ، خیلی اهل تعقل ، تفکر و مشاوره نیستند و استخاره می کنند . این یک نظر خیلی خیلی افراطی است . ما به این عزیزان عرض   می کنیم خود قرآنی که شما با آن استخاره می کنید و تعقل نمی کنید ، ببینید چقدر    درباره ی تعقل حرف دارد . دستور داده که تعقل و تفکر کنید . خدا دو تا پپامبر فرستاده ، یکی پیامبر برون که پیامبران هستند  و یکی هم پیامبر درون که عقل ما است . لذا ما باید از این عقل هم استفاده بکنیم . نباید درعقل را بطور کامل تخته کرد . این ها از مشاوره استفاده نمی کنند و از قرآن مشاوره می گیرند یا همان استخاره می کنند ، خود قرآن می فرماید : با آنها مشاوره کن و وقتی تصمیم جدی گرفتی به خدا توکل کن و عمل کن . این نظر افراطی است . از آن طرف هم یک نظر تفریطی داریم که نقطه ی مقابل آن نظر قبلی است . آنها می گویند که نباید مطلقا استخاره کنیم . استخاره هرگز جایگاهی ندارد و خدا به ما عقل داده و استخاره یک توهم است که انسانها دارند و به این سمت کشیده شده اند . پس ما از عقل مان استفاده می کنیم و نیازی به استخاره نداریم . این دو نظر افراطی و تفریطی است . چیزی که من در برنامه عرض کردم یک نظر متعادلی است . گفتیم که ما از عقل مان استفاده می کنیم ، تعقل می کنیم ، مشاوره می کنیم ، از اهل فن استفاده می کنیم و جلو می رویم و مسیر را طی می کنیم و نهایتا اگر رسیدیم به اینکه عقل ما دیگر کارایی ندارد ، مشاوران هم درماندند و ما سر دو راهی رسیده ایم ، اینجا از خداوند طلب خیر می کنیم یعنی همان استخاره می کنیم . اگر به آرای اندیشمندان دین از جمله آقای علامه طباطبایی و امام خمینی مراجعه بکنید و کتا بهای آنان را ببینید ، می بینید که این ها هم به سوی نظر متعادل رفته اند و با آن دو نظریه افراطی و تفریطی مقابله کرده اند . حالا چرا مردم ما جزء گروه اول هستند ؟ علتش تاکید اولیاء الهی بر استخاره است . امامان معصوم ما خیلی به استخاره تاکید کرده اند . امام صادق (ع) از قول خدای متعال می فرماید : من از شقاوت بنده ام تعجب میکنم که کارهایش را انجام می دهد ولی استخاره نمی کند . حضرت امیر می فرماید : وقتی که ما بدستور پیامبر عازم یمن بودیم ، یکی از سفارش های پیامبر این بود که ای علی ، در این سفر دائم استخاره می کنی و استخاره را ترک نمی کنی و فرمودند که کسی که استخاره     می کند هرگز سرگردان نمی شود و هر کس که مشاوره کند ، پشیمان نمی شود . پس اینکه مردم ما در بیشتر کارها استخاره می کنند بخاطر تاکید اولیاء الهی است . حالا به سوال شما می رسیم . بله اولیاء الهی تاکید کرده اند ولی کدام استخاره ؟ تلقی خیلی از عزیزان این است که منظور ائمه از استخاره همان استخاره با قرآن ، تسبیح و کاغذ ( ذات الرقاء ) که خیلی هم رایج بوده است ، می باشد ولی این طور نیست . منظور از استخاره همان طلب خیر کردن است . معنی استخاره از باب استفعال یعنی طلب خیر کردن و این منظور اولیاء الهی بوده است . آنها می گفتند که شما در همه ی امور از خدا طلب خیر کنید نه فقط در اموری که حیران هستید . حالا زمانی که انسان سردرگم و حیران است ، یک دستوراتی هم داده اند که وضو می گیرید ، دو رکعت نماز می خوانید ، می نشینید و این دعا را می خوانید . یکی از دعاها از امام باقر (ع) است . در کتاب وسایل الشیعه جلد هشت صفحه ی 75 که طولانی است و دعای امام سجاد (ع) در صحیفه ی سجادیه دعای 33 است که آن طولانی تر است و هر دوی این دعاها از خدا می خواهند که ما را از شک و سرگردانی در بیاورد تا بتوانیم تصمیمی بگیریم . حالا بعید هم نیست که ممکن است چون این استخاره با تسبیح و قرآن آسانتر و راحت تر از این طلب خیر کردن است بیشتر متداول شده است . مثلا امام صادق (ع) فرمودند که    می خواهی استخاره کنی و سردر گمی خودت را از بین ببری ، دو رکعت نماز بخوان و از خدا طلب خیر بکن . هیچ مسلمانی نیست که از خدا طلب خیر بکند و خدا خیر را به او نشان ندهد . در این استخاره باید صد بار یک دعای طولانی را بخوانی . امام       می فرماید : خدایا من تو را بخاطر اینکه به پنهان و آشکارم آگاه هستی می خوانم . خدایا اگر اینکاری را که می خواهم انجام بدهم خیر من است آنرا به من بنمایان یا آنرا بر من آسان کن و اگر در این کار شر دین و دنیا و آخرت است آنرا تبدیل به خیر کن . خدایا تو می دانی و من نمی دانم تو می توانی ، من نمی توانم ، تو می خواهی و من نمی خواهم . این ترجمه ی فرازهایی از دعا است . امام سجاد (ع) می فرماید : خدایا من به علم تو استخاره می کنم آن چیزی که خیر است به من نشان بده و اگر شر است برای من قرار نده . خدایا به من شناخت بده که راه را  بشناسم   و راه را پیدا کم و ...حالا ممکن است بعضی ها بگویند که این سخت است . بنظر من اگر امر مهمی مثل ازدواج است ، جا دارد که ما صبر به خرج بدهیم و این کارها را بکنیم . اما از ویژگی های دین اسلام این است که برای همه ی سلیقه ها پیشنهاد دارد . برای همین قضیه رسول بزرگوار اسلام فرمودند که اگر می خواهی حیرت خود را از بین ببری ، وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و صد و یک بار بگو : اَستخیرُالله برحمة . آن دعای طولانی دیگر لازم نیست حضرت امیر این را کوتاه تر کرده اند و گفته اند که صد و یک بار بگوید : استخیرُ الله . رسول اکرم به اَنَس فرمودند : هفت بار طلب خیر کن . امام صادق (ع) فرمودند که اگر مشکلت بزرگ است صد بار طلب خیر کن و اگر مشکل کوچک است ، سه بار طلب خیر کن. اسلام برای سلیقه های مختلف راه کار دارد . این استخاره دعایی را انجام      میدهیم ، خدا نشان ها و قراینی می آورد ، راه را نشان می دهد ، گاهی به دل انسان    می اندازد که این راه درست است . فرمودند که اگر مشاوره کرده اید و به جایی نرسیدید ، این جوری استخاره کنید و دوباره سراغ مشاوران بروید ، چه بسا خدا خیر شما را در زبان مشاوران جاری کند . امام رضا (ع) فرمودند که پدرم با غلام شان مشورت      می کردند . از ایشان پرسیدند که شما با غلام خودتان مشورت می کنید ؟ ایشان فرمودند که چه بسا خیر من بر زبان این غلام جاری بشود . ما استخاره دعایی میکنیم و اگر جواب داد و راه روشن شد که چه بهتر ، و اگر جواب نگرفتیم سراغ آن استخاره ها    می رویم . استخاره با قرآن و تسبیح وجود دارد و منعی برای آنها نیست . علما و در لسان روایی خیلی تاکید کرده اند که افراد خودشان استخاره کنند و به کس دیگر ندهند . علت گرایش مردم به استخاره برداشت اشتباه از روایت معصومین بوده است ولی منعی برای استخاره با قرآن نیست .
کتابی در باب استخاره معرفی کنید ؟
کتاب کند و کاوی درباره ی استخاره و تفعل نوشته ی آقای ابوالفضل طریقه دار .
آقایی به خواستگاری ام آمده که شرایط مطلوبی دارد . من استخاره کرده ام و بد آمده است . آیا لازم است که به استخاره ام عمل کنم ؟
اگر جای استخاره نبوده که استخاره باطل است . مثلا ایشان هیچ مسیری را نرفته اند ، تحقیق نکرده اند ، تفکر نکرده اند ، مشاوره نکرده اند ، سر دو راهی نبوده اند ، این درست نبوده است . حالا شاید مسیر را طی کرده اند و رفته اند و در آخرین مراحل استخاره کرده و بد آمده است و الان پشیمان شده اند .  برداشت من از سوال این است که ایشان الان پشیمان شده اند زیرا می گویند که شرایط مطلوب دارد . حالا ممکن است سر دو راهی مانده اند و استخاره کرده اند و بد آمده است و بعد قراینی بدست آورده اند که شرایط ایشان مطلوب است و اطلاعات آنها کم بوده است. یا اینکه الان استخاره کرده اند و بد آمده است و پشیمان شده اند و می خواهند عمل نکنند ، اشکالی ندارد زیرا استخاره از ادله ی شرعی نیست و الزام دینی و شرعی ندارد . یعنی عمل به استخاره واجب نیست . فتاوای اکثر قریب به اتفاق مراجع تقلید ما این است که عمل به استخاره واجب نیست . ولی یک فتوایی دیده بودم که واجب یا احتیاط واجب کرده بودند . بنابر این شما دغدغه از این جهت نداشته باشید . صدقه بدهید و به خدا توکل کنید . دعا کنید . و      می توانید به نتیجه استخاره عمل نکنید . توصیه ای از جهت دلگرمی ایشان میکنیم و آن این است که مدتی صبر کنید و به آن عمل نکنید . گاهی استخاره کردن بهانه است . مسیری را طی کرده اند و رسیده اند که این وصلت به صلاح نیست و رویشان نمیشود که بگویند و می گویند استخاره کرده ایم و بد آمده است و این خیلی بد است زیرا گردن خدا می اندازند . و ممکن است دل آنها نسبت به خدا چرکین بشود . یک وقت در فرایند خواستگاری رسیده اند که این وصلت به صلاح نیست ولی خواستگاری را کِش می دهند . این اشتباه است چون هنگامی که بله برون میشود یعنی هیچ مشکلی با هم ندارند و هیچ تردیدی نیست . حالا یک وقت ممکن است بعد از بله برون به این برسند که به صلاح نیست . باید به خانواده طرف مقابل بگویند . و گردن استخاره نیندازند . وقتی اوضاع بر وفق مراد است استخاره جایی ندارد . بعضی وقتها بعد از بله برون می گویند که یک جوابی هم از خدا بگیرند واستخاره می کنند و بد می آید ، اینجا جای استخاره نبوده زیرا شمااستخاره کردید که از خدا جواب مثبت بگیرید . این کار را نکنید . خود من برای ازدواج خودم استخاره نکردم زیرا نیازی نبوده است . وقتی انسان شبهه و تردید ندارد ، استخاره جای ندارد . برای دخترم هم که پنج سال پیش ازدواج کرده اند ، استخاره   نکرده ام .
خواستگاری دارم که نمی توانم آنرا بعنوان همسر آینده ام قبول کنم ولی استخاره کرده ام و آمده  که اگر اینکار را نکنم از ستمکاران خواهم بود . الان من چکار کنم ؟
شما که نمی توانید ایشان را بعنوان همسر آینده انتخاب کنید معنی اش این است که شما شک و تردیدی ندارید ، پس چرا استخاره کرده اید ؟ پس این استخاره ی بیجایی بوده است. یعنی استخاره باطل است زیرا استخاره برای سر دو راهی است . حالا اصلا استخاره ی شما هم درست بوده است یعنی واقعا تردید داشتید و استخاره کردید و خوب  آمده ولی می بینید که نمیتوانید ایشان را قبول کنید . خوب عمل به استخاره واجب نیست .  حالا استخاره بجا بوده ، اگر عمل نکنید شما جزء ستمکاران نخواهید بود . ازدواج حق شماست و خدا این حق را از شما نمی گیرد . الان چقدر داریم که می گویند که من      می دانستم که این خانم به درد من نمی خورد ولی استخاره کردم و خوب آمد و ازدواج کردم و چقدر مشکل دارم و گاهی بخاطر رودربایستی و ترحم اینکار را می کنند . بعضی ها میگویند که نکند نفرین بکند . اولا طرف نفرین نمیکنند واگر هم نفرین کند ، مگر همه ی نفرین ها اثر می کند . اثر را خدا باید بدهد . خدا خودش جلوی نفرین را   می گیرد زیرا خودش حق ازدواج به شما داده است .
  گاهی استخاره کرده اند و بد آمده است و حالا هم زندگی خوبی  ندارند . آیا این زندگی بد ، بخاطر این بوده که به استخاره عمل نکرده اند ؟
این دو حالت دارد . باید ببینیم که استخاره به جا بوده یا نبوده است . اگر استخاره بجا نبوده ، که هیچی ، استخاره باطل شما چه ربطی به مشکل شما دارد ؟ حالا فرض این است که استخاره درست بوده است و شما استخاره کردید و بد آمده است و شما وارد زندگی شده اید . و الان با مشکلاتی روبرو هستید ، باز هم این ربطی به استخاره ی شما ندارد . مرحوم علامه ی طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان می گوید که استخاره فقط   می گوید که خیر تو در انجام این عمل است یا ترک عمل است ، استخاره در همین حد است و در واقع استخاره می خواهد تردید را از بین ببرد . این استخاره اثر در آینده    نمی گذارد ،  نمی آید زندگی شما را عوض کند . مثل اینکه شما فکر می کنید ، تفکر  می کنید ، مشاوره هم می کنید ، تردید تان هم از بین می رود و ازدواج می کنید ، حالا شما نمی توانید بگویید که چون من مشاوره کرده ام باید همه ی زندگی من بر وفق مراد باشد . شاید خود شما مشکلاتی در زندگی تان ایجاد کرده اید . مثلا بی تدبیری کرده اید  یا به این چیزهایی که در برنامه ی گلبرگ گفته ایم عمل نکرده اید . حالا خیلی ها استخاره کرده اند ، بد آمده ، وارد زندگی شده اند و مشکل هم ندارند زیرا با تدبیر زندگی کرده اند . حالا ممکن است که طرف بی تدبیری هم نکرده و استخاره خوب آمده و الان زندگی خوبی ندارد ، با خودش می گوید ما استخاره کردیم  و خوب آمد و گفت که خیر تو در این زندگی است ولی ما الان خیری نمی بینیم . شاید خیر شما در همین مشکلاتی است که الان دارید . خیر که همه اش خوبی و بروفق مراد بودن نیست . خیر از دید ما این است . خیر شما در این مشکلات است زیرا شاید اگر این مشکلات نبود از یاد خدا غافل می شدید و از مسیر تکاملی خودتان عقب می افتادید . شاید شما این خیر را برای آخرت شما ذخیره کرده است . حالا شاید امتحان الهی باشد . این سوال را خیلی ها     می پرسند که می گویند ما تحقیق کردیم ، استخاره کردیم ، مشاوره هم کردیم ولی الان زندگی خوبی نداریم . بله شاید این امتحان الهی باشد . قرآن می فرماید : آیا گمان می کنید به صرف اینکه گفتید ایمان آورده اید ، دیگر مورد آزمون الهی قرارنمی گیرد ؟  این هم آزمون الهی است . شما فرافکنی نکنید . الان شما در زندگی مشکل دارید ، خودتان بی تدبیری می کنید و گردن استخاره می اندازید . فرافکنی یعنی اینکه شما خودتان مشکل درست میکنید و گردن چیز یا کس دیگری می اندازید . در دام فرافکنی نیفتید . استخاره برای رفع تردید و ایجاد امید است . اگر جواب استخاره بد باشد ، از تردید نجات پیدا میکنید و اگر خوب باشد شما را امیدوار می کند و از جواب خوب تلقین هم میتوانید استفاده کنید که خدا را شکر ، خدا هم با کار ما موافق است .  بیشتر استخاره برای این است که صاحب استخاره بداند که خیرش در عمل یا ترک عمل است و تردید از بین برود .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group