تربیت جنسی در سیره نبوی
نویسنده : پورامینی، محمد باقر
درآمد
تربیت جنسی به حکم نیروی فوق العاده غریزه جنسی، از مهمترین بخشهای رفتار شناسی اخلاقی است و درباره این موضوع، نظرات و دیدگاههای مختلفی طرح گردیده و ساز و کارهای متعدد و گاه متضادی ارایه شده است؛ از جمله بسیاری از مکاتب و نظامهای تربیتی سکولار، با تکیه بر مبنای اصالت لذت، اصالت سودگرایی، اصالت وجدان و یااصالت جامعه، با نفی دین و دیدگاه دینی به این موضوع پرداختهاند، آنان ریشه رفتارهای اخلاقی را در عقلانیت جستجو میکنند.(1)
در برابر، حضور هدایت گرایانه پیامبران الهی و امامان معصوم، تبیین کننده ضرورت نقش دین در تمام عرصهها به منظور فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای فراگیر انسان بوده است، در این مورد میتوان از حضور فراگیر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله یاد کرد؛ ایشان هدف مبعوث شدن و محور ماموریت آسمانی خویش را تثبیت، تتمیم و تکمیل ارزشها و رفتارهای اخلاقی میدانست(2)، او میکوشد آن دسته از قابلیتهای درونی را که دستمایه انسان برای رسیدن به اوج کرامت، بزرگ منشی و خدا گونه شدن است، شکوفا کند و زمینه بروز آنها را فراهم آورد.(3) در راستای تحقق این رسالت، سمت و سو دهی صحیح و سالم به تمایلات جنسی مرد و زن را نیز در زمره آن دانست.
در این مقاله، پس از آشنایی با مفهوم تربیت جنسی، به بررسی شیوههای تربیتی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در سالم سازی تمتعات جنسی مرد و زن و حذف شیوههای غلط و ناشایست جنسی میپردازیم.
چیستی تربیت جنسی
تربیت(4) شاخهای از علوم تجربی انسان است که به مجموعه عادات فکری که باید کسب شود و مجموعه خصایل اخلاقی که باید رشد کند، اطلاق میشود.(5) همچنین میتوان تربیت را به فرایندی از آموزش و پرورش اطلاق کرد که طی آن تلاش میشود به مخاطب در جهت شکوفا سازی استعدادهای و قابلیتهای درونیاش کمک شود.
جنسیت یا تمایل جنسی(6) در یک معنا فعالیت شهوانی است که موجب جذب یک جنس در مقابل جنس دیگر شده، به لذت یا تولید مثل منجر شود، و در معنای دیگر مفهوم زیست شناسی جنسی را در بر میگیرد؛ یعنی همان اندام جنسی مردانه یا دستگاه تناسلی زنانه.(7)
«تربیت جنسی» در یک معنای فراتر از احساس جنسی، به رشد شخصیت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی افراد نیز نظر دارد و در این مقاله با الهام از سیره نبوی، به نوعی فرآیند زمینه سازی و به کارگیری شیوههایی برای ایجاد صفات و رفتارهای جنسی سالم و زدودن صفات و رفتارهای جنسی ناشایست در انسان میپردازیم.
بلوغ مهمترین رویداد تاریخ جنسی هر فرد در دوران نوجوانی است و طی آن تحولاتی سریع و ناگهانی در رشد جسمانی، فیزیولوژیک و روانی تحقق مییابد، و میتوان ظهور جوانههای بلوغ را مرحلهای از تکامل آدمی انگاشت که در آن، دستگاه جنسی، نظام کلی دفع داخلی و عموما اندام فرد بازسازی میشود.(8) بلوغ جنسی با ترشّح غدد جنسی و ظهور ویژگیهای ثانوی جنسی از قبیل رویش موهای زاید و فعالیت غدد عرق در زیر بغل و برخی از آثار اختصاصی دو جنس مشخص میشود، پسران با احتلام و دختران با شروع قاعدگی به این مرحله از رشد، قدم میگذارند.(9) با وجودی که بلوغ جنسی در دختران زودتر از پسران شروع میشود لیکن پسران پس از بلوغ بیشتر از دختران خواستار اوج لذت جنسی هستند.(10)
آنچه میتوان بر آن تکیه کرد این است که میل جنسی و گرایش به لذت بردن از این غریزه فطری و خدادادی با آغاز بلوغ، در تمام دختران و پسران وجود دارد و به عنوان یکی از نیرومندترین غرایز انسان بشمار میآید، به گونهای که نوجوان و جوان خود را در چنگال قوی این غریزه به نوعی بیدفاع، ناتوان و آن را خارج از اراده و اقتدار شخصی احساس میکند.
براستی، در برابر این «نیاز» جنسی چه باید کرد؟
دوری و پشت پا نهادن بدان، یا گرایش به ارضای آن، خواه به هر وسیله ممکن و یا در چهار چوب بایدها و نبایدهای ترسیمی از سوی دین؟
در مسیحیت به نوعی در جهت سرکوب شهوت جنسی گام برداشته شده است و رهبانیت و دوری از زن را توصیه مینمایند، در این دیدگاه، ارباب کلیسا با پلید انگاشتن رابطه جنسی، به صورتی افراطی به محدود کردن این امر پرداختهاند.(11) این نگرش منفی به علاقه جنسی، در آیینهای دیگر نیز به چشم میخورد؛ آنگونه که برتراند راسل مدعی است که «در همه آیینها، نوعی بدبینی به علاقه جنسی وجود دارد، مگر در اسلام که هرگز آن را پلید نشمرده است.»(12) البته چنین نگرش منفی به امیال جنسی به نوعی در میان برخی از مسلمانان نیز وجود داشت که رسول خدا با نفی رهبانیت و دوری از ازدواج(13)، در زدودن آن تلاش کرد.
در نقطه مقابل، نظریه پردازانی چون زیگموند فروید(14) با اصل انگاری لذت بیحد و مرز، انسان را در جهت ارضای کامل جنسی با هر شکل ممکن آزاد گذاردهاند، فروید معتقد بود که مهار غرایز و عدم ارضای شهوات جنسی، عقدههای روانی را ایجاد میکند و برای آرام سازی غرایز باید به اشباع بیحد و حصر آن پرداخت؟!! سیمای کنونی غرب به نوعی ترسیم کننده این دیدگاه است.(15) هر چند که منتقدان جدی نیز همچون اریک فروم، یونگ و هورنای در برابر فروید موضع گرفته، به نقد دیدگاه وی پرداختهاند.
این نوع نگاه به امیال جنسی به نوعی اسیر شدن در برابر خواستهای شهوانی و دوری از سعادت و کمال است و چون امیال آدمی در مرحله معینی توقف ندارد و همواره او را به جلو سوق میدهد، به کامیابی محدود و معقول قانع نمیشود و سرانجام آدمی را در دامی بزرگ و نابودی گرفتار میسازد. از این رو پیامبر در برابر این دلدادگی محض و تسلیم به خواستههای آزادانه و حریم شکنانه جنسی ایستادگی نمود و انسان را تشویق به تامین و پاسخگوئی سالم نیاز جنسی، رهنمون ساخت.
کامیابی جنسی
غریزه جنسی یک اصل و واقعیت پذیرفته شدهای است که مانند تشنگی، گرسنگی و سایر نیازها، در جهت ارضاء، وجود آدمی را به فعالیت وا میدارد و او را تا حصول نتیجه برمیانگیزد.
برای ارضای این غریزه، شیوههای مختلفی وجود دارد؛ برخی از آنها مانند ازدواج (خواه دائم یا موقت) با طبیعت انسانی موافق و سازگار است. پارهای دیگر مغایر با طبیعت بشر و فلسفه آفرینش این غریزه میباشد که به آن انحراف جنسی میگویند.
رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله بر حق طبیعی انسان در بهره گیری از لذت جنسی تاکید داشتند و تامین این نیاز را با رعایت حریمها و حدود تعریف شده، توصیه میفرمودند. آن حضرت ضمن تشویق به تاهل و ازدواج کردن، به تنظیم و تعدیل علاقه جنسی و رعایت اخلاق جنسی سفارش مینمود. زیرا تکیه بر نظام اخلاقی و معنوی، خویشتنداری و کنترل تمایلات جنسی، در فرهنگ اسلامی تا پیش از مرحله ازدواج، اصلی مهم است، تا پس از سپری شدن دوران نوجوانی و ورود به جوانی به ازدواج اقدام کرده و ضمن بهره جستن از این لذت، حیات جنسی خویش را در مسیر صحیح مستقرسازد.
پیامبر صلیاللهعلیهوآله ازدواج را وسیلهای برای کامجویی سالم لذت جنسی و ارضای نیاز جنسی، عفت و سلامت فرد و جامعه میدانست و میفرمود:
«ازدواج بهترین وسیله برای حفظ و فروهشتن نگاه شهوانی، عفت جنسی، پاکدامنی وشرافت انسانی است.»(16)
بنابه فرمایش امیرالمؤمنین، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فراوان این جمله را میفرمود:
«هر کس دوست دارد از سنت من پیروی کند، ازدواج نماید، زیرا ازدواج از سنت من است.»(17)
ایشان با ازدواج هر یک از یاران، خرسند میگشت و پس از اطلاع، درباره او چنین میفرمود: «دینش کامل شد.»(18)
حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله تجرد را پلید میشمرد و بدترین مردم را عزبها و مجردانی میدانست که توان ازدواج دارند ولیکن بدان روی نمیآورند(19)، بیشک چنین واکنشی بجا و شایسته است چون روی گردانی از ازدواج، ضمن آسیب رسانی به روح و جسم آدمی، تهدیدی برای جامعه نیز به شمار میآید. روزی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به توصیف قیامت برای مردم پرداخت، مخاطبان از این سخنان به شدت متاثر شده، گریه کردند. دو نفر از مسلمانان به منزل عثمان بن مظعون آمده و با یکدیگر قرار گذاشتند تا روزها روزه بگیرند و شبها عبادت کنند، در بستر نخوابند، گوشت نخورند، با زنان نزدیکی نکنند، عطر استمعال ننمایند و... حتی بعضی تصمیم گرفتند آلت رجولیت خود را قطع کنند! وقتی این خبر به پیامبر رسید، فرمودند: من به چنین روشی مامور نیستم. آن گاه فرمودند: «من هم عبادت میکنم، گوشت میخورم و سراغ زنان میروم. هر کس از سنت من اعراض کند از من نیست.»(20)
جوانی از اهالی مد ینه به نام عکّاف میگوید:
روزی خدمت رسول خدا رسیدم؛ حضرت فرمود: عکاف! زن داری؟ گفتم: نه؛ فرمود: آیا در اینباره مشکلی داری؛ گفتم خیر، فرمود: تو که سالم و توانگری. گفتم: آری بحمداللّه، فرمود: در این صورت تو از برادارن شیطانی، یا باید از راهبان مسیحی باشی، و اگر مسلمانی، بایستی مانند مسلمانان رفتار کنی.(21)
رسول خدا برای دگرگونی فرهنگ غلط برخی از یاران، «زنان را وسیله و کانون آرامش» میشمرد(22) و به نوعی بر این نکته تصریح میکرد که «از اخلاق پیامبران دوست داشتن زنان است».(23) ایشان در حدیثی چنین فرمودند که «لذتم در زنان قرار داده شده است»(24) این سخن و روش پیامبر به واقع تفسیر حقیقی این آیه است که فرمود:
«و من ءایته أن خلق لکم مّن أنفسکم أزوجا لّتسکنوا الیها و جعل بینکم مّودّة و رحمة انّ فی ذلک لأیت لّقوم یتفکّرون؛ از نشانههای او اینکه از (نوع) خودتان همسرانی برای شما آفرید تا با آنها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد. آری، در این (نعمت) برای مردمیکه میاندیشند قطعا نشانههایی است.»(25)
کنترل جنسی
عفت و پاکدامنی عمومی به دلیل سالم سازی عرصهها و فعالیتهای اجتماعی به عنوان یکی از برترین خصلتها بشمار آمده است. رسول گرامیاسلام اصل عفت را به عنوان یک ارزش در جامعه رواج داد و بر پاکدامنی زن و مرد مسلمان و دوری از آلودگی و فحشا پای فشرد و طنین روح بخش کلام الهی را برایشان بازگو کرد و مؤمنان را مصداق این آیه قرآنی دانست که «دامن خود را (از ناپاکی) حفظ میکنند.»(26)
عفت جنسی در نظر پیامبر اسلام، بسیار تأکید شده است، بدان حد که رسول خدا آن را محبوبترین پاکی نزد خدای تعالی دانسته(27)، انسان با عفت را نیز در گروه محبوبان الهی میشمرد.(28)
آن حضرت آرامش و آسایش را از آثار عفت میدانست(29) واز بیعفتی امت خود بیم داشت(30) و آنان را از دوزخی شدن به سبب بیعفتی جنسی برحذر میداشت.(31)
در فرهنگ تربیتی پیامبر اسلام، عفت جنسی دارای گسترهی وسیعی است و شامل کاستن روابط بیمورد میان مرد و زن نامحرم، و همچنین لزوم پوشش برای بانوان و پرهیز از چشم چرانی میشود.
نگاه شهوت آلود، بذر شهوت را در دل میافشاند(32) و رسول خدا نگاه شهوانی را تیری مسموم از تیرهای شیطان میدانست.(33) قرآن کریم نیز به مردان و زنان مؤمن چنین توصیه میکند:
«قل للمؤمنین یغضّوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکی لهم انّ اللّه خبیر بما یصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من أبصار هنّ و یحفظن فروجهنّ؛ به مردمان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند، که این برای آنان پاکیزهتر است، زیرا خداوند به آنچه میکنند آگاه است و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را از هر نامحرمی فرو بندند و پاکدامنی ورزند.»(34)
در شأن نزول صدر آیه 30 نقل شده است که روزی در مدینه، مرد جوانی از انصار، زن زبیایی را دید که مانند رسم جاهلیت روسری خود را از روی گوش گذارنده و بر پشت افکنده بود و خرامان راه میرفت از مقابل جوانی گذشت و مرد جوان که نگاهش سخت معطوف به او گشته بود، به دنبال وی وارد یکی از کوچههای مدینه شد ناگاه استخوان یا شیء تیزی که داخل دیوار بود، صورت او را درید. وقتی آن زن دور شد، جوان متوجه شد که خون از چهرهاش فرو میریزد. با خود گفت: سوگند به خدا، نزد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میروم و او را از این ماجرا آگاه میسازم. وقتی جوان به حضور پیامبر صلیاللهعلیهوآله رسید، حضرت از علت جراحت صورت او پرسید. جوان ماجرا را بیان کرد. در این هنگام جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد «قل للمؤمنین یغضّوا.»(35)
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله درباره چشم چرانی زنان و مردان متاهل میفرماید:
«خشم خدا نسبت به زن شوهرداری که دیدگانش را به غیر همسرش یا به نامحرمان بدوزد، شدید است. در این صورت خداوند همه اعمال او را بینتیجه (بدون پاداش) میگرداند.»(36)
انحرافات جنسی
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله هم مروّج عفت جنسی بود و هم توصیه به کامیابی مشروع و سالم میفرمود و مردم را از انحرافات جنسی بر حذر میداشت. از جمله این انحرافات که آسیبهای شدیدی بر فرد و جامعه وارد میسازد، میتوان از نمونههایی ذیل یاد کرد:
1 ـ زنا: آمیزش جنسی میان مرد و زنی که از نظر شرعی پیمان زناشویی نبستهاند، زنا خوانده میشود. این نوع رابطه جنسی، راهی زشت و ناروا دانسته شده و همگان را به دوری از آن توصیه شدهاند.(37) رسول خدا صلیاللهعلیهوآله مسلمانان را از چنین ارتباط نامشروعی برحذر میداشت. ایشان آلودگی به این گناه را سبب جدا شدن روح ایمان از قلب مسلمان میدانست و میفرمود:
«ای مسلمانان! از زنا بپریزید، به درستی که در قرآن شش ویژگی و اثر وجود دارد: سه خصوصیت در دنیا و سه اثر در آخرت؛ اما آثار دنیوی: نور و روشنایی چهره را از بین میبرد، فقر را به دنبال دارد، عمر را کوتاه میکند، و در آخرت موجب غضب خدا، سخت گیری در حساب و جاوید ماندن در آتش جهنم خواهد شد.»(38)
برای مجازات زن و مرد زناکار صد تازیانه به عنوان «حد»پیش بینی شده است.(39)
2 ـ همجنس خواهی: این نوع عمل جنسی، یک فعالیت جنسی غیر طبیعی و بر خلاف فطرت آدمیاست که اسلام آن را تجاوز از مرز فطرت و خلقت میداند.(40) شیوع بیماریهای مخربی چون ایدز (Aids)در همجنس گرایان، بیانگر غیر طبیعی بودن این عمل جنسی است.
بزرگترین پیامد منفی همجنس گرایی، زوال نسل و به هم ریختگی نظم اجتماعی است، از این رو پیامبر صلیاللهعلیهوآله به شدت با عمل زشت و پلید همجنسگرایی در مردان (لواط) و همجنس گرایی در زنان (مساحقه) برخورد کرد.
آن حضرت، مردان همجنسباز را غضب شدگان الهی میشمارد(41) و برای مسلمانان از انجام چنین عمل زشتی که قوم لوط بدان آلوده بودند نگران بود.(42) ایشان مساحقه بین زنان را نیز به نوعی همانند لواط در میان مردان میشمارد.(43) و زنان مسلمان را از این عمل زشت برحذر میداشت.
3 ـ واسطه گری: واسطه شدن میان مرد و زن برای یک نوع ارتباط جنسی غیر مشروع و حرام، زشت و از گناهان کبیره شمرده شده است و رسول خدا صلیاللهعلیهوآله صلیاللهعلیهوسلم چنین واسطه گرانی را لعنت فرموده است؛(44) ایشان درباره نامطلوبی چنین کاری میفرماید: «هر کس میان زن و مردی به طور حرام واسطه گری نماید، خداوند بهشت را بر او حرام میسازد، جایگاهش دوزخ است، و پیوسته مورد خشم خداست تا آن هنگام که بمیرد.»(45)
4 ـ خود ارضایی: استمناء یا خود ارضایی در پسران و دختران یکی از انحرافهای جنسی است، و در منظر پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، این عمل نیز مذموم شمرده شده است.(46)
امروزه دانشمندان زیانهای متعددی را برای استمناء ذکر کردهاند: از جمله میتوان به تحریک افراطی غدد جنسی، ضعف عمومی بدن، ضعف عصبی و عوارض روحی اشاره کرد.(47)
5 ـ خود نمایی: اگر حضور زنان در جامعه و در برابر دید نامحرمان، به گونهای باشد که سبب جلب نظر دیگران شود.به نوعی خودنمایی است و چنین عملی ناپسند و انحراف شمرده میشود.(49) پیامبر اکرم در این باره میفرماید: «هر زنی که خود آرایی کند و با بهترین لباسش از خانه بیرون رود تا این که مردم او را بنگرند، فرشتگان آسمان هفتگانه و زمینها او را لعنت و نفرین خواهند کرد.»(50)
6. آمیزش با حیوانات: چنین آمیزشی نیز به عنوان یک انحراف، مذموم دانسته شده است. پیامبر بر آنانکه به آمیزش با حیوانات تن میدهد، لعنت فرستاده است.(51)
نتیجه گیری
رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله به عنوان هدایتگری مهربان، با تاکید بر وجود غریزه جنسی در آدمی، به سالم سازی و جهت دهی اشباع آن در میان مردم پرداخت و ضمن رد اندیشههای افراطی و تفریطی، ازدواج را به عنوان بهترین ساز و کار تامین نیاز جنسی معرفی فرمود. آن حضرت در راستای تثبیت ارزشها و رفتارهای اخلاقی، عطر فرهنگ عفت را در میان مردم پراکند و همگان را بر رعایت این مهم سفارش کرد. ایشان را از ابتلاء به انحرافات جنسی برحذر داشت. بیشک با درنگ و تأمل بیشتر در سیره و منش رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و تبیین صحیح آن برای مردم، خاصه نسل جوان میتوان نمونهای زیبا از منشور «تربیت جنسی» را به جهان عرضه نمود و جامعهای سالم و انسانی بوجودآورد.
در خاتمه موارد زیر توصیه میشود:
1) میلجنسی و گرایش به لذتبردن از این غریزه فطری با آغاز بلوغ، در تمام دختران و پسران وجود دارد، سمت و سو دهی صحیح برای ارضای این غریزه ضروری است.
2) دین، نه سرکوب شهوت جنسی را توصیه میکند و نه انسان را در جهت ارضای کامل جنسی با هر شکل ممکن آزاد میگذارد، بنابراین باید در برابر خواستههای حریمشکنانه جنسی ایستادگی کرد، و نسل جوان را به پاسخگویی سالم نیاز جنسی رهنمون ساخت.
3) عفت و پاکدامنی عمومی باید به عنوان یک ارزش و فرهنگ در جامعه ترویج شود؛ زیرا التزام به این فرهنگ میتواند روابط میان مرد و زن نامحرم را سامان دهد و پوشش مناسب برای بانوان و پرهیز از چشم چرانی را نهادینه سازد.
4) یکی از وظایف مهم در تربیت جنسی، آموزش واقعیت رفتاری روحی افراد از جنس مخالف است که دقت و توجه والدین و مربیان را در این راستا میطلبد.
5) انحرافات جنسی، آسیبهای شدیدی بر فرد و جامعه وارد میسازد؛ ضمن زشت انگاشتن و ناهنجار بودن آنها، میبایست کامیابی مشروع و سالم توصیه نمود. ارائه الگوهای نمادین و غیرکلامی و بهرهگیری از زبان نامرئی بهترین شیوه میباشد.
6) ازدواج، سالمترین رویکرد برای کامیابی جنسی است که با طبیعت آدمی و فلسفه آفرینش این غریزه همخوانی دارد. سختگیریها، توقعات و سنتهای بومی غلط والدین، افکار آرمانی و گاه نادرست جوانان، سن ازدواج را به تأخیر انداخته است. سختگیریهای بیمورد درباره ازدواج باید تاحد ممکن کاهش یابد و خانوادهها شرایط را برای ازدواج مناسب فرزندانشان با سهولت و دقت فراهم آورند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهرست منابع
1 ـ امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، قم، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
2 ـ برقی، احمدبن محمدبن خالد، المحاسن.
3 ـ تمیمی، نعمانبن محمد، دعائم الاسلام، قاهره، انتشارات دارالمعارف، ج2.
4 ـ حر عاملی، محمدبن حسن، وسایل الشیعه، قم، موسسه آل البیت، سال 4109.
5 ـ سبزواری، محمد، جامع الاخبار، قم، موسسه آل البیت، 1414.
6 ـ شکوهی، غلامحسین، مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد، انتشارات آستانقدس رضوی، 1378.
7 ـ شیخ صدوق، محمد، الخصال، قم، موسسه النشرالاسلامی، سال 1403.
8 ـ ــــــــ ، محمد، من لایحضره الفقیه، قم موسسه النشرالاسلامی، 1413.
9 ـ شیخ طوسی، محمد، الامالی، نشر دارالثقافة، سال 1414.
10 ـ طباطبائی، محمدحسین، سنن النبی، بیروت، نشر موسسه البلاغ، سال 1409.
11 ـ ــــــــ ، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، نشر موسسه الاعلمی،سال 1420.
12 ـ کجباف، محمدباقر، روانشناسی رفتار جنسی، تهران، نشر روان.
13 ـ کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، تهران، انتشارات اسلامیه.
14 ـ کوفی، محمدبن اشعث، الجعفریات، تهران، مکتبة نینوی الحدیثه.
15 ـ گروهی از نویسندگان، روانشناسی رشد، ترجمه رحمانیان، تهران، انتشارات آگاه،1367.
16 ـ مالینووسکی، برانیسلاو، میل جنسی و فرونشاندن آن در جوامع نامتمدن، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1355.
17 ـ محدث نوری، میرزا، مستدرک الوسائل، قم، موسسه آلالبیت، ج 14، سال 1408.
18 ـ مصباح، علی و دیگران، روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، قم،پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1374.
19 ـ مصباح، محمدتقی، فلسفه اخلاق، انتشارات اطلاعات، تهران، 1374.
20 ـ مطهری، مرتضی، اخلاق جنسی، تهران، انتشارات صدرا، 1370.
21 ـ مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین، تهران، نشر موسسه کوشانپور.
22 ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، الوفاء ج 70.
23 ـ عبدالعظیم، المندزی، الترغیب و الترهیب، بیروت، نشر دارالاحیاء التراث العربی.
پینوشتها
_________________________
1. مصباح، محمد تقی؛ فلسفه اخلاق، تهران: انتشارات اطلاعات، 1374، ص197.
2. «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»: مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت: الوفاء، ج 70، ص372.
3. امینی، ابراهیم؛ اسلام و تعلیم و تربیت، قم: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ص12.
4. Education.
5. شکوهی، غلامحسین؛ مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، 1378، ص 21.
i. Sex or sexuality.
6. کجباف، دکتر محمد باقر؛ روان شناسی رفتار جنسی. تهران: نشر روان، ص12 و 13.
7. مالینووسکی، برانیسلاو؛ میل جنسی و فرو نشانی آن در جوامع نامتمدن، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات امیر کبیر، 1355.
8. مصباح، علی و دیگران؛ روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، 1374، ص398.
9. گروهی از نویسندگان؛ روانشناسی رشد، ترجمه: رحمانیان، تهران: انتشارات آگاه، 1367.
10. مطهری، مرتضی؛ اخلاق جنسی، تهران: انتشارات صدرا، 1370، ص12.
11. همان، ص18.
12. «لا رهبانیة فی الاسلام»؛ محدث نوری، مستدرک الوسائل، قم: موسسه آل البیت، 1408، ج 14، ص155.
i. Sigmund Freud.
13. اخلاق جنسی، ص37 و 38.
14. «هوا اغض للبصر و اعف للفرج واکف و اشرف». مستدرک الوسایل، ج14، ص153.
15. «فان رسول اللّه کثیرا ما کان یقول: من کان یحی ان یتبع سنتی فلیتزوج، فان من سنتی التزویج». بحار الانوار، ج 10، ص93.
16. «لم یکن احد من اصحاب الرسول یتزوج الاقال رسول اللّه کمل دینه». تمیمی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، قاهره، دارالمعارف، ج 2، ص190.
17. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت: دارالفاء، ج 103، ص221.
18. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران: انتشارات اسلامیه، ج 5، ص494؛ دعائم الاسلام، ج2، ص190.
19. نوری، میرزا؛ مستدرک الوسایل، قم: موسسه آل البیت، ج 14، ص155، و 156.
20. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ص351.
21. کوفی، محمد بن اشعث، الجعفریات، تهران: مکتبة نینوی الحدیثه، ص182.
22. طباطبائی، محمد حسین، سنن النبی. بیروت: موسسة البلاغ، 1409 ق، ص118.
23. سوره روم (30)، آیه 21.
24. «و الّذین هم لفروجهم حافظون»؛ سوره معارج (70)، آیه 29؛ مؤمنون (23)، آیه 5.
25. «احب الفاف الی اللّه تعالی عفاف البطن و الفرج». ورام بن ابی فراس، مجموعه ورام، قم: انتشارات مکتبة الفقیه، ج2، ص30.
26. «ان اللّه الحییّ المتعفف». شیخ طوسی، الامالی، قم: دارالثقافة، 1414، ص39.
27. بحار الانوار، ج 78، ص81.
28. «ثلاث اخافهن علی امتی من بعدی.. شهوة البطن و الفرج». کافی، ج 2، ص79.
29. «اکثر ما تلج به امتی النار الاجوفان: البطن و الفرج». شیخ صدوق، الخصال، قم: موسسهالنشر الاسلامی 1403، ج 1، ص78.
30. «النظرة بعد النظرة تزرع فی القلب الشهوة»؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، قم: موسسه النشر الاسلامی، 1413، ص18.
31. «النظرة سهم مسموم من سهام ابلیس»: سبزواری. محمد و محمد، جامع الاخبار، قم: موسسه آل البیت، 1414، ص407.
32. سوره نور (24): 30 و 31.
33. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: موسسه الاعلمی، 1420، ج 15، ص116.
34. حر عاملی. وسایل الشیعه، قم: موسسه آل البیت: 4109 ق، ج 14، ص172.
35. «ولا تقربوا الزّنی انّه کان فاحشة و ساء سبیلا»؛ سوره اسری (17): آیه 32.
36. خصال، ج 1، ص 320، بحار الانوار، ج 76، ص21.
37. «الزّانیة و الزّانی فاجلدوا کلّ واحد منهما مائة جلدة و لا تأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه ان کنتم تؤمنون باللّه و الیوم الآخر و لیشهد عذابهما ربّکم طائفة من المؤمنین». سوره نور (24): آیه2.
38. «و تذرون ما خلق لکم ربّکم من أزواجکم بل أنتم قوم عادون»؛ سوره شعراء (26)، آیه 166.
39. مجلسی، محمد تقی، روضة المتقین، تهران: موسسه کوشانپور، ج 10، ص60.
40. «ان اخوف ما اخاف علی امتی من عمل قوم لوط»؛ المنذری، عبد العظیم، الترغیب و الترهیب، بیروت: نشردار الاحیاء التراث العربی، ج 3، ص285.
41. «مساحقه النساء بمنزلة اللواط فی الرجال» مستدرک الوسائل، ج 28، ص 166.
42. «لعن رسول اللّه الواصله و المتوصله یعنی الزانیه و القواده»؛ وسائل الشیعه، ج 20، ص351.
43. «من قادبین امراة و رجل حراما حرم اللّه علیه الجنه و مآواد جهنم و ساءت مصیرا و لم یزل فی سخط اللّه حتی یموت»؛ مستدرک الشیعه، ج 20، ص351.
44. «ناکح الکف ملعون»: مستدرک الوسائل، ج 14، ص356.
45. روان شناسی رفتار جنسی، ص185.
46. سوره نور، آیه 31.
47. بحار الانوار، ج 73، ص329.
48. «لعن اللّه من وقع علی بهیمة»؛ مستدرک الوسائل، ج 14، ص355.
منبع:مجله تربیت اسلامی » پاییز 1383 - شماره 8 (از صفحه 165 تا 182)