پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

دو جاده‏ی وسیع را در نظر بگیرید که یک مقصد دارند و هر دو به یک رودخانه منتهی می‏شوند، منتها از این دو جاده، تنها یکی به پل متصل می‏شود و دیگر پلی روی رودخانه ندارد.
آن دو جاده دو نوع زندگی در این دنیاست، برای کافر و مؤمن تا آن که به لبه رودخانه برسند. مرگ به منزله ورودی پل است. آدم با تقوا ماشین خود را از قبل در جاده‏ای که به پل منتهی می‏شود، انداخته است. قرآن هم می‏فرماید: «وَ العاقِبَة لِلمُتَقین».
اما جاده‏ی سمت چپ پل ندارد تا به آن طرف وصل شود، ابتر و بی‏عاقبت است. انبیاء و اولیاء آمده‏اند تا به کسانی که دارند در آن جاده دست چپ می‏افتند، بگویند: اینجا پل فرو ریخته است، یک قدری سرعت را کم کنید و به اطراف نگاه کنید و ماشین را در جاده‏ی سمت راست بیندازید. کار شیطان هموار کردن جاده‏ی دست چپی و رو به راه کردن وسایل سریع‏السیری است که انسان‏ها را به رودخانه می‏اندازد، و از آن طرف سنگ انداختن در این‏جاده‏ای که آخرش رودخانه دارد. نان حلالی می‏خواهی بخوری، شیطان جاده‏اش را سنگ و کلوخ می‏کند. نان حرام بخواهی بخوری، جاده‏اش را شیطان آسفالت می‏کند. اگر بخواهی راست بگویی و درست باشی و کاسبی کنی، از حرامخوارها عقب می‏افتی و باید مقداری کسادی را تحمل کنی.
جاده تقوی، آخر دارد؛ پل دارد؛ اما راهش بسیار صعب‏العبور است. آن جاده، اتوبان است، آسفالتش درجه یک است. اما وقتی به رودخانه می‏رسد، پل ندارد و همین عیب برایش کافی است.
این دو تا جاده به موازات هم کشیده شده‏اند و تا یک‏متر مانده به پل، خدا راه پیچیدن را بازگذاشته است: تا لحظاتی که مرگ انسان نرسیده و دو چرخ اول در رودخانه نیفتاده، می‏توانی دور بزنی بیایی در جاده دست راست.
ساحرانی را که فرعون برای رقابت با موسی استخدام کرده بود، رزق خدا را می‏خوردند اما عبادت فرعون می‏کردند. یک عمر برای عزّت و پیروزی فرعون، هر تلاشی کرده بودند. موسی(ع) گفت: شما اول شروع کنید. وقتی برنامه‏شان را اجرا کردند، موسی(ع) عصایش را انداخت و ناگهان تمام ریسمان‏های مارنمای آنها را بلعید و چیزی در میدان باقی نگذاشت. یک صحرا تجهیزات جادو را جاروب کرد. فهمیدند که این دیگر سحر نیست. شهادت به حقانیت موسی دادند: در قدم‏های آخر جاده بودند و نزدیک بود در رودخانه پرت شوند اما مسیرشان را به سمت راست تغییر دادند و یک ساعت بعد زیر شکنجه شهید شدند. بعد از چهل سال عبادت شیطان یک ساعت آخر عمرشان، خدا را بندگی کردند. خوش به حالشان که خوش‏اقبال‏ترین آدم‏ها بوده‏اند و الان جزء اولیاء اللّه‏ هستند.
از آن طرف هم بوده‏اند کسانی که عمری در جاده دست راست می‏راندند اما پیش از مگر به دست چپ پیچیدند.
زبیر در روز «اُحد» که حمزه(ع) شهید شد، در کنار امام علی(ع) ایستاد و با چندنفر انگشت‏شمار دیگر استقامت کرد. در جنگ «حنین» هم همین‏طور ایستادگی کرد و جزو معدود اصحابی بود که فرار نکرد. در همه‏ی فتوحات حضور داشت اما در جنگ جمل پسرش اغوایش کرد، و رفیق نااهل در او اثر گذاشت و به این توهم افتاد که علی(ع) سوابق و زحمات او را نادیده گرفته است. عارش شد که به رضای علی راضی بشود و با او کنار بیاید و سرانجام کشته شد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group