پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

لباس

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:اِلبَسوا البَياضَ؛ فإنّهُ أطيَبُ وأطهَرُ، وكَفِّنوا فيهِ مَوتاكُم.۱

۰.لباس سفيد بپوشيد؛ زيرا جامه سفيد نيكوتر و پاكيزه تر است. مردگان خود را نيز در پارچه سفيد كفن كنيد.

 

۰.امام علی علیه السلام:اِلبَسوا ثِيابَ القُطنِ؛ فإنّها لِباسُ رسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله، وهُو لِباسُنا.۲

۰.لباس پنبه‌اى (كرباس) بپوشيد، كه آن لباس رسول خدا صلی الله علیه و آله و لباس ما (اهل بيت) است.

 

۰.امام صادق علیه السلام:الكَتّانُ مِن لِباسِ الأنبياءِ، وهُو يُنبِتُ اللَّحمَ.۳

۰.كتان از لباس‌هاى پيامبران است و گوشت را مى‌روياند.

 

۰.كنز العمّال:
نَهى [النبيُّ صلی الله علیه و آله] عن الشُّهرَتَينِ، دِقَّةِ الثِّيابِ وغِلظِها، ولِينِها وخُشونَتِها، وطُولِها وقِصَرِها، ولكنْ سَدادٌ فيما بَينَ ذلكَ واقتِصادٌ.۴

۰.پيامبر خدا صلی الله علیه و آله از دو شهرت نهى فرمود: شهرت در نازكى، ضخامت، نرمى و زبرى لباس و در بلندى و كوتاهى آن. بلكه [فرمود:] بايد حدّ وسط ميان اين خصوصيات را رعايت كرد.

 

۰.امام صادق علیه السلام:المالُ مالُ اللهِ يَضَعُهُ عِندَ الرّجُلِ وَدايِعَ، وجَوّزَ لَهُم أن يأكُلوا قَصدا ويَلبَسوا قَصدا.۵

۰.دارايى‌ها از آنِ خداست و آنها را نزد مردم به امانت می‌سپارد و به آنها اجازه داده است كه با ميانه روى، بخورند و با ميانه روى، بپوشند.

 

۰.الکافی:
ـ عن حَمّادِ بنِ عُثمانَ ـ: كنتُ حاضِرا عندَ أبي عبدِاللهِ علیه السلام إذ قالَ لَهُ رجُلٌ: أصلَحَكَ اللهُ، ذَكَرتَ أنّ عليَّ بنَ أبي طالبٍ علیه السلام كانَ يَلبَسُ الخَشِنَ، يَلبَسُ القَميصَ بأربَعةِ دَراهِمَ وما أشبَهَ ذلكَ، ونَرى علَيكَ اللِّباسَ الجَيِّدَ!
قالَ: فقالَ لَهُ: إنّ عليَّ بنَ أبي طالبٍ علیه السلام كانَ يَلبَسُ ذلكَ في زمانٍ لا يُنكَرُ، ولَو لَبِسَ مِثلَ ذلكَ اليومَ لَشُهِرَ بهِ، فخَيرُ لِباسِ كُلِّ زمانٍ لِباسُ أهلِهِ، غَيرَ أنّ قائمَنا إذا قامَ لَبِسَ لِباسَ عليٍّ علیه السلام وسارَ بسِيرَتِهِ.۶

۰.ـ به نقل از حمّاد بن عثمان ـ: در خدمت امام صادق علیه السلام بودم كه مردى به آن حضرت عرض كرد: خداوند به صلاحت دارد! شما فرموديد كه على بن ابى طالب علیه السلام لباس خشن به تن می‌كرد، پيراهن چهار درهمى می‌پوشيد و امثال اين‌ها، در حالى كه می‌بينيم شما خود جامه‌اى نيكو پوشيده‌ايد!
حماد می‌گويد: حضرت به او فرمود: على بن ابى طالب علیه السلام آن لباس‌ها را در زمانى می‌پوشيد، كه عيب نبود. اگر چنان لباس‌هایی را امروز می‌پوشيد، موجب انگشت نما شدنِ او می‌شد. پس، بهترين لباس هر زمانى لباس مردم آن زمان است؛ منتها قائم ما آن گاه كه قيام كند، جامه‌هایی مانند على علیه السلام می‌پوشد و به شيوه آن حضرت رفتار می‌نمايد.

 

۰.مکارم الأخلاق:
عن سُفيانَ الثَّوريِّ: قلتُ لأبي عبدِاللهِ علیه السلام: أنتَ تَروي أنّ عليَّ بنَ أبي طالبٍ علیه السلام كانَ يَلبَسُ الخَشِنَ، وأنتَ تَلبَسُ القُوهِيَّ والمَرويَّ! قالَ: وَيحَكَ! إنّ عليَّ بنَ أبي طالبٍ علیه السلام كانَ في زمانِ ضِيقٍ، فإذا اتّسَعَ الزّمانُ فأبرارُ الزّمانِ أولى بهِ.۷

۰.ـ به نقل از سفيان ثورى ـ: به امام صادق علیه السلام عرض كردم: شما روايت می‌كنى كه على بن ابى طالب علیه السلام جامه خشن مى‌پوشيد، در حالى كه خود جامه قوهى و مروى۸ می‌پوشى! آن حضرت فرمود: واى بر تو! على بن ابى طالب در روزگار سختى وتنگدستى به سر می‌برد، اما هرگاه در زمانه گشايش حاصل شود نيكان روزگار به بهره مند شدن از آن گشايش سزاوارترند.

 

۰.امام رضا علیه السلام:
إنّ أهلَ الضَّعفِ مِن مَوالِيَّيُحِبّونَ أن أجلِسَ علَى اللُّبُودِ وألبَسَ الخَشِنَ، ولَيس يَتَحَمّلُ الزَّمانُ ذلكَ.۹

۰.دوستداران كوته انديشِ من دوست دارند كه من روى نمد بنشينم و لباس درشت بپوشم، درحالى كه زمانه [ما]اين را نمی‌پذيرد.

 

۰.عيون أخبار الرِّضا:
كانَ جُلوسُ الرِّضا علیه السلام في الصَّيفِ على حَصيرٍ، وفي الشِّتاءِ على مِسْحٍ۱۰، ولُبسُهُ الغَليظُ مِن الثِّيابِ؛ حتّى إذا بَرزَ للنّاسِ تَزَيّنَ لَهُم.۱۱

۰.حضرت رضا علیه السلام در تابستان روى حصير و در زمستان روى پلاس مى‌نشست. لباسش از پارچه درشت بود. اما هرگاه در ميان مردم ظاهر مى‌شد، خود را مى‌آراست.

 

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:حُرِّمَ لِباسُ الحَريرِ والذَّهَبِ على ذُكورِ اُمَّتي واُحِلَّ لإناثِهِم.۱۲

۰.پوشيدن حرير و طلا براىمردان امّتم حرام و براى زنانشان حلال گشته است.

۱.۱‌. الكافي: ۶ / ۴۴۵ /۲

۲.۲‌. الكافي: ۶ / ۴۴۶ /۴

۳.۳‌. الكافي: ۶ / ۴۴۹ /۱

۴.۴‌. كنز العمّال: ۴۱۱۷۲

۵.۵‌. بحار الأنوار: ۷۹/۳۰۴ /۱۷

۶.۶‌. الكافي: ۶ / ۴۴۴ /۱۵

۷.۷‌. مكارم الأخلاق:۱/۲۱۸/۶۴۲

۸.. جامه قوهى را در قهستان كرمان و جامه مروى را در مرو می‌بافتند.

۹.۸‌. مكارم الأخلاق: ۱/۲۲۰/۶۴۸

۱۰.. المِسحُ: الكساء من الشعر (لسان العرب: ج۲ ص ۵۹۶).

۱۱.۹‌. عيون أخبار الرِّضا: ۲/۱۷۸/۱

۱۲.۱۰‌. كنز العمّال: ۴۱۲۱۰

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group