آدم کشی
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
أعتَى الناسِ مَن قَتَلَ غيرَ قاتِلِهِ،أو ضَرَبَ غيرَ ضارِبِهِ.۱
۰.سركشترين مردم كسى است كه بى گناهى را كه قصد كشتن او را نداشته است، بكشد يا غيرزننده خود را بزند.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
أوَّلُ ما يُقضى بينَ الناسِ يَومَ القِيامَهِ في الدِّماءِ.۲
۰.در روز قيامت نخستين چيزى كه درباره آن ميان مردم داورى میشود، خون است.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
لَزَوالُ الدنيا جَميعا أهوَنُ علَى اللهِ مِن دَمٍ سُفِكَ بغيرِ حَقٍّ.۳
۰.بيگمان اگر همه دنيا نابود شود، نزد خدا اهميتش كمتر از خونى است كه به ناحق ريخته شود.
۰.امام رضا علیه السلام:
حَرَّمَ اللهُ قَتلَ النفسِ لِعِلَّهِ فَسادِ الخَلقِ في تَحليلِهِ لو أحَلَّ، وفَنائهِم وفَسادِ التَّدبيرِ.۴
۰.خداوند قتل نفس را حرام فرمود؛ چون اگر اين كار را روا میشمرد، موجب نابودى مردم و هرج و مرج در جامعه میشد.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
يا أيُّها الناسُ، أيُقتَلُ قَتيلٌ وأنابَينَ أظهُرِكُم لا يُعلَمُ مَن قَتَلَهُ؟! لو أنّ أهلَ السماءِ والأرضِ اجتَمَعُوا على قَتلِ رجُلٍ مُسلمٍ لَعَذَّبَهُم اللهُ بلا عَددٍ ولا حِسابٍ.۵
۰.اى مردم! من در ميان شما باشم و جنازه مقتولى پيدا شود و قاتلش معلوم نباشد؟! اگر اهل آسمانها و زمين در كشتن مرد مسلمانى همداستان شوند، هر آينه خداوند همه آنان را، بى شمار و بى حساب، عذاب دهد.
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن أعانَ على قَتلِ مؤمنٍ بشَطرِ كَلِمَهٍ لَقِيَ اللهَ يَومَ القِيامَةِ مَكتوبٌ بينَ عَينَيهِ: آيِسٌ مِن رَحمَةِ اللهِ.۶
۰.هر كس [حتى] با نيم كلمه حرف در كشتن مؤمنى كمك كند، روز قيامت خدا را در حالى ديدار كند كه بر پيشانيش نوشته شده است: نوميد (محروم) از رحمت خدا.
۰.امام باقر علیه السلام:
مَن قَتَلَ مُؤمنا مُتَعمِّدا أثبَتَ اللهُ تعالى علَيهِ جَميعَ الذُّنوبِ، وبَرِئَ المَقتولُ مِنها، وذلكَ قولُ اللهِ تعالى: «أُرِيدُ أن تَبُوأَ بِإثْمِي وإثْمِكَ فتَكونَ مِن أصْحابِ النّارِ»۷.۸
۰.هر كس عمداً مؤمنى را بكشد، خداوند متعال همه گناهان را براى او ثبت كند و مقتول از گناهان پاك شود و اين سخن خداوند متعال است [، آن جا كه به نقل از يكى از فرزندان آدم به برادرش میفرمايد]: «مى خواهم گناه من و گناه خودت را به دوش كشى و از دوزخيان باشى».
۰.امام صادق علیه السلام:
ـ لمّا سُئلَ: المؤمنُ يَقتُلُ المؤمنَ مُتَعمِّدا هَل لَهُ تَوبَةٌ؟ ـ: إن كانَ قَتَلَهُ لِاءيمانِهِ فلا تَوبةَ لَهُ، وإن كانَ قَتَلَهُ لِغَضَبٍ أو لِسَبَبِ شيءٍ مِن أمرِ الدنيا فإنَّ توبَتَهُ أن يُقادَ مِنهُ.۹
۰.ـ در پاسخ به اين پرسش كه: اگر مؤمن عمداً مؤمنى را بكشد آيا توبه دارد؟ ـ فرمود: اگر به خاطر ايمانش او را كشته باشد، توبه ندارد. ولى اگر از روى خشم يا به انگيزه امرى از امور دنيا بكشد، توبهاش اين است كه قصاص شود.
۰.امام باقر علیه السلام:
إنّ المؤمنَ يُبتَلى بكُلِّ بَليَّةٍ ويَموتُ بكُلِّ مِيتَةٍ إلّا أنّهُ لا يَقتُلُ نفسَهُ.۱۰
۰.مؤمن به هر بلايى گرفتار مىشود و با هر مرگى مىميرد، اما خودكشى نمىكند.
۰.امام صادق علیه السلام:
مَن قَتَلَ نفسَه مُتَعمِّدا فهُوفي نارِ جَهنَّمَ خالِدا فيها.۱۱
۰.هر كه عمداً خودش را بكشد، در آتش دوزخ جاودانه است.
۱.۱. الأمالي للصدوق: ۷۳ / ۴۱
۲.۲. كنز العمّال: ۳۹۸۸۷
۳.۳.الترغيب والترهيب: ۳/۲۹۳/۶
۴.۴. منلايحضرهالفقيه: ۳/۵۶۵/۴۹۳۴
۵.۵. كنز العمّال: ۳۹۹۵۲
۶.۶. كنز العمّال: ۳۹۸۹۵
۷.. المائدة: ۲۹.
۸.. ثواب الأعمال: ۳۲۸ / ۹
۹.. الكافي: ۷ / ۲۷۶ /۲
۱۰.. الكافي: ۳ / ۱۱۲ /۸
۱۱..منلايحضرهالفقيه: ۴/۹۵ /۵۱۶۳