پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

وسوسه
۰.امام باقر علیه السلام:
إنَّ رجُلاً أتى رسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله فقالَ: يا رسولَ اللهِ إنّني نافِقتُ، فقال: و اللهِ، ما نافَقتَ و لو نافَقتَ ما أتَيتَني تُعلِمُني، ما الّذي رابَكَ؟ أظُنُّ العَدُوَّ الحاضِرَ أتاكَ فقالَ لَكَ: مَن خَلَقَكَ؟ فقُلتَ: اللهُ خَلَقَني، فقالَ لَكَ: مَن خَلَقَ اللهَ؟ قالَ: إي و الّذي بَعَثَكَ بِالحَقِّ لَكانَ كَذا.
فقالَ: إنّ الشَّيطانَ أتاكُم مِن قِبَلِ الأعمالِ فلَم يَقوَ علَيكُم، فأتاكُم مِن هذا الوَجهِ لِكَي يَستَزِلَّكُم، فإذا كانَ كذلكَ فلْيَذكُرْ أحَدُكُم اللهَ وَحدَهُ.۱

۰.مردى خدمت پيامبر خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض كرد: من دچار نفاق شده ام. حضرت فرمود: به خدا سوگند، تو منافق نشده‌ای. اگر منافق بودى نزد من نمی‌آمدى، تا مرا از آن آگاه كنى. چه چيز تو را به ترديد افكنده است؟ گمان می‌كنم آن دشمن حاضر [در همه جا، يعنى شيطان] به سراغت آمده و به تو گفته است: چه كسى تو را آفريده است؟ و تو گفته‌ای: خدا مرا خلق كرده است و او به تو گفته است: چه كسى خدا را آفريده است؟ مرد عرض كرد: آرى، سوگند به آنكه تو را به حق برانگيخت، همين گونه است.
پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: شيطان از طريق اعمال و كردارهايتان نزد شما آمد و نتوانست بر شما چيره شود. حالا از اين راه [يعنى راه عقايد] به سراغتان آمده است تا شما را بلغزاند. هرگاه چنين چيزى براى يكى از شما پيش آمد، خدا را به يگانگى ياد كند.

۰.الكافي:
عن ابن أبي عميرٍ عن محمّد بن مسلم عن الإمامِ الصّادقِ علیه السلام: جاءَ رجُلٌ إلَى النَّبيِّ صلی الله علیه و آله فقالَ: يا رسولَ اللهِ، هَلَكتُ! فقالَ لَهُ صلی الله علیه و آله: أتاكَ الخَبيثُ فقالَ لَكَ: مَن خَلَقَكَ؟ فقُلتَ: اللهُ، فقالَ لَكَ: اللهُ مَن خَلَقَهُ؟ فقالَ: إي و الّذي بَعَثَكَ بِالحَقِّ لَكانَ كَذا، فقالَ رسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: ذاكَ و اللهِ مَحضُ الإيمانِ.
قالَ ابنُ أبي عُمَيرٍ: فحَدَّثتُ بذلكَ عَبدَ الرّحمنِ بنَ الحَجّاجِ فقالَ: حَدَّثَني أبي عن أبي عبدِ اللهِ علیه السلام أنّ رسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله إنّما عَنى بقولِهِ: «هذا و اللهِ مَحضُ الإيمانِ» خَوفَهُ أن يَكونَ قَد هَلَكَ حَيثُ عَرَضَ لَهُ ذلكَ في قَلبِهِ.۲

۰.ـ به نقل از ابن ابى عمير از محمّد بن مسلم ـ: امام صادق علیه السلام فرمود: مردى خدمت پيامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! هلاك شدم. پيامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: آن خبيث (شيطان) به سراغ تو آمد و گفت: چه كسى تو را آفريده است؟ و تو گفتى: خدا و او گفت: خدا را چه كسى آفريده است؟ مرد عرض كرد: آرى، سوگند به آنكه تو را به حق برانگيخت، مطلب همين گونه است [كه می‌فرماييد]. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به خدا سوگند كه اين ايمان محض است.
ابن ابى عمير می‌گويد: من اين حديث را براى عبد الرحمان بن حجّاج گفتم. او گفت: پدرم از حضرت صادق علیه السلام برايم حديث كرد كه فرمود: مقصود رسول خدا صلی الله علیه و آله از اينكه فرمود: «به خدا سوگند كه اين ايمان محض است» همان ترس او از اين است كه نكند با خطور آن افكار در ذهنش، به هلاكت افتاده باشد.

۰.الكافي:
عن عبدِ اللهِ بن سنان: ذكرتُ لأبي عبدِ اللهِ علیه السلام رجُلاً مُبتَلىً بِالوُضوءِ و الصَّلاةِ، و قلتُ: هو رجُلٌ عاقِلٌ، فقالَ أبو عبدِ الله علیه السلام: و أيُّ عَقلٍ لَهُ و هُو يُطيعُ الشَّيطانَ؟!
فقلتُ لَهُ: و كيفَ يُطيعُ الشَّيطانَ؟ فقالَ: سَلهُ هذا الّذي يَأتِيهِ مِن أيِّ شَيءٍ هُو؟ فإنّهُ يَقولُ لَك: مِن عَمَلِ الشَّيطانِ.۳

۰.ـ به نقل از عبد الله بن سنان ـ: از مردى نزد امام صادق علیه السلام ياد كردم كه در وضو و نمازش گرفتار وسواس است و گفتم كه او مردى عاقل است. حضرت فرمود: چه عقلى دارد كه فرمانبرى شيطان می‌كند؟ عرض كردم: چگونه فرمانبرى شيطان می‌كند؟ فرمود: از او بپرس وسوسه‌اى كه به وى دست می‌دهد از چيست؟ قطعاً به تو خواهد گفت: كار شيطان است.

۰.الكافي:
عن زرارة و أبي بصير: قلنا لَه۴: الرَّجُلُ يشُكّ كثيرا في صلاتِهِ حتّى لا يدري كم صلّي و لا ما بَقِيَ علَيهِ قالَ: يُعيدُ، قُلنا لَهُ: فإنّهُ يَكثُرُ علَيهِ ذلكَ كُلّما عادَ شَكَّ؟ قالَ: يَمضي في شَكِّهِ.
ثُمّ قالَ: لا تُعَوِّدوا الخَبيثَ مِن أنفُسِكُم بِنَقضِ الصَّلاةِ فتُطمِعوهُ؛ فإنَّ الشَّيطانَ خَبيثٌ يَعتادُ لِما عُوِّدَ، فلْيَمضِ أحَدُكُم في الوَهمِ، و لا يُكثِرَنَّ نَقضَ الصَّلاةِ، فإنّهُ إذا فَعَلَ ذلكَ مَرّاتٍ لَم يَعُدْ إلَيهِ الشَّكُّ.
قالَ زُرارَةُ: ثُمّ قالَ: إنّما يُريدُ الخَبيثُ أن يُطاعَ، فإذا عُصِيَ لَم يَعُدْ إلى أحَدِكُم.۵

۰.ـ به نقل از زراره و ابو بصير ـ: به امام صادق علیه السلام گفتيم: مردى در تعداد ركعات نمازش زياد شكّ می‌كند به طورى كه اصلاً نمی‌داند چند ركعت خوانده و چند ركعت باقى مانده است. حضرت فرمود: بايد نمازش را اعاده كند. عرض كرديم: زياد شكّ می‌كند، به طورى كه هرچه هم اعاده كند باز شك می‌كند. فرمود: به شكّ خود اعتنايى نكند [و به نمازش ادامه دهد].
سپس فرمود: با شكستن نماز، شيطان پليد را به خودتان عادت ندهيد كه با اين كار او را به طمع می‌اندازيد [كه هر لحظه به سر وقت شما بيايد و وسوسه تان كند]؛ زيرا شيطانْ خبيث است و بدانچه عادتش دهند، عادت می‌كند. پس، هر يك از شما [كه كثير الشكّ باشد] به شكّ خود اعتنا نكند و نمازش را زياد نشكند؛ چون اگر چند مرتبه به شكّ خود اعتنا نكرد، ديگر دچار شكّ نخواهد شد.
زراره می‌گويد: حضرت سپس فرمود: شيطان پليد می‌خواهد مطاع باشد، لذا اگر نافرمانى شود ديگر به سراغ كسى از شما نمی‌آيد.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
إنّ لِلوَسواسِ خَطما كخَطمِ الطّائرِ، فإذا غَفَلَ ابنُ آدَمَ وَضَعَ ذلكَ المِنقارَ في اُذُنِ القَلبِ يُوَسوِسُ، فإنِ ابنُ آدمَ ذَكَرَ اللهَ عز و جل نَكَصَ و خَنَسَ، فذلكَ سُمِّيَ الوَسواسَ.۶

۰.وسواس، منقارى چون منقار پرنده دارد و هرگاه آدمى دچار غفلت شود، آن منقار را در گوش دل او می‌گذارد و وسوسه می‌كند. در اين هنگام اگر آدمى خداوند عز و جل را ياد كند، وسواس منصرف می‌شود و كنار می‌رود. به همين دليل شيطان را وسواس گفته‌اند.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
إنَّ إبليسَ لَهُ خُرطُومٌ كخُرطُومِ الكَلبِ واضِعُهُ على قَلبِ ابنِ آدمَ يُذَكِّرُهُ الشَّهَواتِ و اللَّذّاتِ، و يأتِيهِ بِالأمانيّ، و يَأتِيهِ بِالوَسوَسَةِ على قَلبِهِ ليُشَكِّكَهُ في ربِّهِ، فإذا قالَ العَبدُ: «أعوذُ باللهِ السَّميعِ العَليمِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ و أعوذُ باللهِ أن يَحضُرونِ إنّ اللهَ هُوَ السَّميعُ العَليمُ» خَنَسَ الخُرطُومُ عَنِ القَلبِ.۷

۰.شيطان پوزه‌ای مانند پوزه سگ دارد كه آن را بر روى دل آدمى می‌گذارد و شهوت‌ها و لذّت‌ها را به او يادآورى می‌كند و آرزوها را به سراغش می‌آورد و در دلش وسوسه می‌كند، تا او را درباره پروردگارش به شكّ اندازد، در اين هنگام اگر آدمى بگويد: «اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم و اعوذ بالله اَن يحضرون ان الله هو السميع العليم» پوزه اش را از روى دل كنار می‌برد.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن وَجَدَ مِن هذا الوَسواسِ فلْيَقُلْ: آمَنتُ باللهِ و رَسولِهِ ثلاثا، فإنّ ذلكَ يَذهَبُ عَنهُ.۸

۰.هر كس از اين وسوسه چيزى در خود ديد، سه مرتبه بگويد: «به خدا و پيامبرش ايمان آوردم»، وسوسه اش از بين می‌رود.

۰.امام علی علیه السلام:
صَومُ ثَلاثَةِ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ ـ أربَعاءُ بَينَ خَميسَينِ ـ و صَومُ شَعبانَ يَذهَبُ بوَسواسِ الصَّدرِ، و بَلابِلِ القَلبِ.۹

۰.روزه گرفتن در سه روز از هر ماه ـ پنجشنبه اول و آخر ماه و چهار شنبه وسط آن و روزه ماه شعبان ـ وسواس سينه و پريشانى‌های دل را از بين می‌برد.

۰.امام علی علیه السلام:
ذِكرُنا أهلَ البَيتِ شِفاءٌ مِن الوَعكِ و الأسقامِ و وَسواسِ الرّيبِ.۱۰

۰.ياد ما اهل بيت، شفابخش هر ناخوشى و بيمارى و وسوسه ترديد آور است.

۰.بحار الأنوار:
عن فقهِ الرِّضا علیه السلام: أروي أنّهُ سُئلَ العالِمُ علیه السلام عَن حَديثِ النَّفسِ، فقالَ: مَن يُطيقُ ألاَّ تُحَدِّثَ نَفسُهُ؟!...
و نَروي [عن رسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله] أنَّ اللهَ تباركَ و تعالى عَفا لاُمَّتي عَن وَساوِسِ الصَّدرِ.
و نرَوي عنهُ [صلی الله علیه و آله] أنَّ اللهَ تَجاَوَزَ لاُمَّتي عَمّا تُحَدِّثُ بهِ أنفُسُها إلاّ ما كانَ يُعقَدُ علَيهِ.۱۱

۰.ـ به نقل از فقه الرضا علیه السلام ـ: روايت می‌كنم كه از امام كاظم علیه السلام درباره حديث نفْس (افكار و انديشه‌هایی كه در ذهن انسان می‌گذرد) سؤال شد. فرمود: كيست كه نفْس او دچار افكار و انديشه نشود؟!....
و [از رسول خدا صلی الله علیه و آله] روايت مى‌كنيم كه: خداوند تبارك و تعالى از وسوسه‌های سينه امّت من گذشته است.
و [از همان حضرت] روايت می‌كنيم كه: خداوند از حديث نفْس‌های امّت من می‌گذرد، مگر آنچه به صورت اعتقاد در آيد.

۱.. الكافي: ۲ / ۴۲۵ /۵

۲.. الكافي: ۲ / ۴۲۵ /۳

۳.. الكافي: ۱ / ۱۲ /۱۰

۴.. هكذا جاء الحديث في المصدر مضمرا.

۵.. الكافي: ۳ / ۳۵۸ /۲

۶.. كنز العمّال: ۱۲۶۷

۷.. كنز العمّال: ۱۲۶۶

۸.. كنز العمّال: ۱۲۴۵

۹.. الخصال: ۶۱۲ / ۱۰

۱۰.. بحار الأنوار: ۸۱ / ۲۰۳ /۵

۱۱.. بحار الأنوار:۷۲ / ۱۲۷ /۱۳

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group