امر به معروف
۱
۰.امام على عليهالسلام:
وَماأعْمالُ الْبِرِّ كُلُّها وَالْجِهادُ فى سَبيلِ اللّهِ عِنْدَ الأَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ الْمُنْكَرِ إِلاّ كَنَفْثَةٍ فى بَحْرٍ لُجِّىٍّ؛۱
۰.همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطرهاى است در درياى عميق.
۲
۰.امام على عليهالسلام:
إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنكَرِ لا يُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ، لكِنْ يُضاعِفانِ الثَّوابَ وَيُعْظِمانِ الأَْجْرَ وَأفضَلُ مِنْهُما كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ؛۲
۰.امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزديك مىكنند و نه از روزى كم مىنمايند، بلكه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مىسازند و برتر از امر به معروف و نهى از منكر سخن عادلانهاى است نزد حاكمى ستمگر.
۳
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
إذا لَم يَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ وَلَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتى، سَلَّطَ اللّهُ عَلَيهِم شِرارَهُم، فَيَدعوا عِندَ ذلِكَ خِيارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛۳
۰.هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نيكانشان دعا كنند امّا دعايشان مستجاب نشود.
۴
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
لا يَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا يَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ: رَفيقٌ بِما يَأمُرُ بِهِ رَفيقٌ فيما يَنهى عَنهُ، عَدلٌ فيما يَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فيما يَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما يَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما يَنهى عَنهُ؛۴
۰.امر به معروف و نهى از منكر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا كند، در امر و نهى خود ميانهروى نمايد و به آنچه امر و نهى مىكند، دانا باشد.
۵
۰.امام على عليهالسلام:
مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهْرُ المُؤمِنِ وَمَنْ نَهى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أَنْفَ الْمُنافِقِ وَأَمِنَ كَيْدَهُ؛۵
۰.هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مىبخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را به خاك ماليده و از مكر او در امان مىماند.
۶
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقْوى فَإذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وَسُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، وَلَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ وَلا فِى السَّماءِ؛۶
۰.تا زمانى كه مردم امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به يارى يكديگر بشتابند در خير و سعادت خواهند بود، اما اگر چنين نكنند، بركتها از آنان گرفته شود و گروهى بر گروه ديگر سلطه پيدا كنند و نه در زمين ياورى دارند و نه در آسمان.
۷
۰.امام باقر عليهالسلام:
أوْحَى اللّهُ تَعالى إلى شُعَيْبٍ النَّبِىِّ إِنّى مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ: أَرْبَعينَ أَلْفا مِنْ شِرارِهِمْ وَسِتّينَ أَلْفا مِنْ خيارِهِمْ فَقالَ: يارَبِّ هؤُلاءِ الأَْشْرارُ فَما بالُ الأَْخْيارِ؟! فَأَوْحَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَيْهِ: داهَنُوا أَهْلَ الْمَعاصى فَلَمْ يَغْضِبُوا لِغَضَبى؛۷
۰.خداى تعالى به شعيب پيامبر وحى فرمود كه: من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر بدكار را، شصت هزار نفر از نيكانشان را. شعيب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند اما نيكان چرا؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود كه: آنان با گنهكاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نيامدند.
۸
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإن لَم يَستَطِعْ فَبِلِسانِهِ، فَإن لَم يَستَطِعْ فَبِقَلبِهِ وَذلِكَ أضعَفُ الإيمانِ؛۸
۰.هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغيير دهد، كه پائينترين درجه ايمان همين (تغيير قلبى) است.
۹
۰.امام باقر عليهالسلام:
إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهيَ عَنِ المُنكَرِ سَبيلُ الأنبياءِ، وَمِنهاجُ الصُّلَحاءِ، فَريضَةٌ عَظيمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ، وتَأمَنُ المَذاهِبُ، وتَحِلُّ المَكاسِبُ، وتُرَدُّ المَظالِمُ، وَتَعمُرُ الأرضُ، وَيُنصَفُ مِنَ الأعداءِ، وَيَستَقيمُ الأمرُ؛۹
۰.امر بمعروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و فريضه بزرگى است كه ديگر فرايض به واسطه آن بر پا مىشود، راهها امن مىگردد و درآمدها حلال مىشود و حقوق پايمال شده به صاحبانش برمىگردد، زمين آباد مىشود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مىشود و كارها سامان مىپذيرد.
۱۰
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
مَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهى عَنِ الْمُنْكَرِ فَهُوَ خَليفَةُ اللّهِ فِى الأَْرْضِ وَخَليفَةُ رَسُولِهِ؛۱۰
۰.هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.
۱.۱. نهج البلاغه حكمت ۳۷۴
۲.۲. غررالحكم ۲/۶۱۱/۳۶۴۸
۳.۳. امالى صدوقص۲۵۴
۴.۴. بحارالأنوار ۱۰۰/۸۷/۶۴
۵.۵. كافى۲/۵۰/۱
۶.۶. تهذيب الاحكام۶/۱۸۱/۲۲
۷.۷. كافى ۵/۵۶/۱
۸.۸. نهج الفصاحه ح۳۰۱۰
۹.۹. كافى ۵/۵۶/۱
۱۰.۱۰.مستدركالوسايل۱۲/۱۷۹/۱۳۸۱۷