گناه
۱
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
اِتَّقُوا الذُّنوبَ فَإِنَّها مَمْحَقَةٌ لِلْخَيْراتِ إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَنْسى بِهِ الْعِلْمَ الَّذى كانَ قَدْ عَلِمَهُ؛۱
۰.از گناهان دورى كنيد، زيرا گناهان خوبيها را محو مىكند، همانا بنده (گاه) گناه مىكند و به سبب آن دانشى را كه داشته فراموش مىكند.
۲
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
اَلذَّنْبُ شومٌ عَلى غَيْرِ فاعِلِهِ إِنْ عَيَّرَهُ ابْتُلِىَ بِهِ وَإِنِ اغْتابَهُ أَثِمَ وَإِنْ رَضىَ بِهِ شارَكَهُ؛۲
۰.گناه براى غير گناهكار نيز شوم است، اگر گنهكار را سرزنش كند به آن مبتلا شود و اگر غيبت او كند گنهكار شود و اگر به گناه رضايت دهد شريك وى باشد.
۳
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
إِذا خَفيَتِ الْخَطيئَةُ لايَضُرُّ إِلاّ صاحِبَها وَإِذا ظَهَرَتْ فَلَمْ تُغَيِّرْ ضَرَّتِ الْعامَّةَ؛۳
۰.وقتى گناهى مخفى بماند بجز گناهكار كسى را ضرر نمىرساند و اگر آشكار شود و از آن جلوگيرى نكنند براى همه مردم زيان دارد.
۴
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
مَنْ قارَفَ ذَنْبا فارَقَهُ عَقْلٌ لايَرْجِعُ إِلَيْهِ أَبَدا؛۴
۰.هر كس گناهى را مرتكب شود عقلى از او جدا شود كه ديگر هرگز باز نگردد.
۵
۰.امام باقر عليهالسلام:
عَجَبا لِمَنْ يَحْتَمى مِنَ الطَّعامِ مَخافَةَ الداءِ كَيْفَ لايَحْتَمى مِنَ الذُّنوبِ مَخافَةَ النّارِ؛۵
۰.تعجب است از كسى كه به خاطر ترس از بيمارى از خوردن غذا پرهيز مىكند، چگونه از ترس آتش دوزخ از گناهان پرهيز نمىكند.
۶
۰.امام على عليهالسلام:
لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللّهُ عَلى مَعْصيَتِهِ لَكانَ يَجِبُ ألاّ يُعْصى شُكْرا لِنِعَمِهِ؛۶
۰.اگر خداوند براى نافرمانى از خود هشدار هم نمىداد باز واجب بود كه به شكرانه نعمتهايش نافرمانى نشود.
۷
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
ايّاكَ أَنْ تَدَعَ طاعَةَ اللّهِ وَتَقْصُدَ مَعْصيَتَهُ شَفْقَةً عَلى أَهْلِكَ، لأَِنَّهُ تَعالى يَقولُ: (يا أَيُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْما لا يَجْزى والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلا مَوْلودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَيْئا...)؛۷
۰.مبادا از روى مهر و محبت به خانوادهات، طاعت خدا را واگذارى و به نافرمانى او روى آورى، زيرا خداى تعالى مىفرمايد: «اى مردم تقواى الهى را رعايت كنيد و از آن روزى بهراسيد كه نه پدرى مىتواند براى فرزندش كارى بكند و نه فرزندى براى پدرش...».
۸
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
مَنْ حاوَلَ أَمْرا بِمَعْصيَةِ اللّهِ كانَ أَبْعَدَ لَهُ مِمّا رَجا وَأَقْرَبَ مِمَّا اتَّقى؛۸
۰.كسى كه با معصيت و نافرمانى خدا به دنبال كارى باشد به آنچه اميد دارد، زودتر از دستش مىرود و از آنچه مىترسد، زودتر به سرش مىآيد.
۹
۰.امام كاظم عليهالسلام:
إِنَّ للّهِِ عَزَّوَجَلَّ فى كُلِّ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ مُنادياً يُنادى: مَهْلاً مَهْلاً عِبادَ اللّهِ عَنْ مَعاصِى اللّهِ، فَلَوْلا بَهائِمُ رُتَّعٌ، وَصِبْيَةٌ رُضَّعٌ، وَشُيوخٌ رُكَّعٌ، لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذابُ صَبّاً تُرَضّونَ بِهِ رَضّا؛۹
۰.در هر شب و روز از جانب خداى عزوجل آواز دهندهاى ندا مىدهد: اى بندگان خدا از نافرمانى خدا باز ايستيد، باز ايستيد، زيرا اگر به خاطر حيوانات چرنده و كودكان شيرخواره و سالخوردگان خميده پشت نبود، چنان عذابى بر سر شما ريخته مىشد كه ريزه ريزه مىشديد.
۱۰
۰.امام على عليهالسلام:
اَلذُّنوبُ الدّاءُ وَ الدّواءُ الاِسْتِغْفارُ وَ الشِّفاءُ أنْ لاتَعودَ؛۱۰
۰.گناهان درد، و داروى آنها، استغفار است و شفايش به اين است كه عود نكنند.
۱.۱. بحارالأنوار۷۳/۳۷۷/۱۴
۲.۲. نهج الفصاحه ح۱۶۲۳
۳.۳. نهج الفصاحه ح۲۰۳
۴.۴. المحجة البيضاء۸/۱۶۰
۵.۵. بحارالأنوار۶۲/۲۶۹/۶۰
۶.۶. نهج البلاغهحكمت ۲۹۰
۷.۷. مكارم الاخلاقص۴۵۱
۸.۸. بحارالأنوار۷۷/۱۷۸/۱۰
۹.۹. كافى۲/۲۷۶/۳۱
۱۰.۱۰. غررالحكم۲/۷۲/۱۸۹۰