طب
1
۰.امام رضا عليهالسلام:
إِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى لَمْ يُبِحْ أَكْلاً وَلاشُرْبا إِلاّ لِما فيهِ الْمَنْفَعَةُ وَالصَّلاحُ وَلَمْ يُحَرِّمْ إِلاّ ما فيهِ الضَّرَرُ وَالتَّلَفُ وَالْفَسادُ، فَكُلُّ نافِعٍ مُقَوٍّ لِلْجِسْمِ فيهِ قُوَّةٌ لِلْبَدَنِ فَهُوَ حَلالٌ؛۱
۰.خداوند تبارك و تعالى هيچ خوردنى و نوشيدنى را حلال نكرده است مگر آن كه در آن منفعت و صلاحى بوده و هيچ خوردنى و نوشيدنى را حرام ننموده مگر آن كه در آ ن زيان و مرگ و فسادى بوده است پس هر چيز سودمندى مقوّى براى جسم، كه باعث تقويت بدن است حلال شده است.
2
۰.امام على عليهالسلام:
فى وَصِيَّتِهِ لاِبْنِهِ الْحَسَنِ عليهالسلام يا بُنَىَّ أَلا اُعَلِّمُكَ أَرْبَعَ خِصالٍ تَسْتَغْنى بِها عَنِ الطِّبِّ؟ فَقالَ: بَلى يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ، قالَ: لاتَجْلِسْ عَلَى الطَّعامِ إِلاّ وَأَنْتَ جائِعٌ وَلا تَقُمْ عَنِ الطَّعامِ إِلاّ وَأَنْتَ تَشْتَهيهِ، وَجَوِّدِ الْمَضْغَ، وَإِذا نُمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى الْخَلاءِ فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هذَا اسْتَغْنَيْتَ عَنِ الطِّبِّ؛۲
۰.در سفارشى به فرزند خود امام مجتبى عليهالسلام فرمودند: فرزندم! آيا چهار نكته به تو نياموزم كه با رعايت آنها از طبيب بىنياز شوى؟ عرض كرد: چرا، اى اميرالمؤمنان. حضرت فرمودند: تا گرسنه نشدهاى غذا نخور و تا اشتها دارى از غذا دست بكش و غذا را خوب بجو و قبل از خوابيدن قضاى حاجت كن. اگر اين نكات را رعايت كنى، از مراجعه به طبيب بىنياز مىشوى.
3
۰.امام حسين عليهالسلام:
فَبادِروا بِصِحَّةِ الأَْجْسامِ فى مُدَّةِ الأَْعْمارِ؛۳
۰.در مدت عمر، در حفظ سلامت تن بكوشيد.
4
۰.امام صادق عليهالسلام:
لا يَسْتَغْنى أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلاثَةٍ يُفْزَعُ إِلَيْهِمْ فى أَمْرِ دُنْياهُمْ وَآخِرَتِهِمْ، فَإِنْ عَدِموا ذلِكَ كانوا هَمَجا: فَقيهٌ عالِمٌ وَرِعٌ وَأَميرٌ خَيِّرٌ مُطاعٌ وَطَبيبٌ بَصيرٌ ثِقَةٌ؛۴
۰.مردم هر شهرى به سه چيز نيازمندند كه در امور دنيا و آخرت خود به آنها رجوع كنند و چنانچه آن سه را نداشته باشند گرفتار جهل و نابسامانى مىشوند: دينشناسِ داناىِ پرهيزكار، حاكم نيكوكارى كه مردم از او اطاعت كنند و پزشك بصيرِ مورد اعتماد.
5
۰.امام رضا عليهالسلام:
لَيْسَ مِنْ دَواءٍ اِلاّ وَهُوَ يُهيجُ داءً؛۵
۰.دارويى نيست مگر اينكه بيمارى ديگرى را تحريك مىكند.
6
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
تَجَنَّبِ الدَّواءَ مَا احْتَمَلَ بِدَنُكَ الداءَ فَإِذا يَحْتَمِلِ الداءَ فَالدَواءَ؛۶
۰.تا هنگامى كه بدنت درد را تحمل مىكند از مصرف دارو بپرهيز، چنانچه درد را تحمل نكردى آنگاه از دارو استفاده كن.
7
۰.رسول اكرم صلىاللهعليهوآله:
ما خَلَقَ اللّهُ تَعالى داءً إِلاّ وَخَلَقَ دَواءً إِلاَّالسامَ؛۷
۰.خداوند هيچ دردى را بى درمان نيافريده مگر سام (مرگ) كه درمان ندارد.
8
۰.امام رضا عليهالسلام:
اِثْنانِ عَليلانِ أَبَدا: صَحيحٌ مُحْتَمٍ وَعَليلٌ مُخَلِّطْ؛۸
۰.دوگروههميشهمريضند،سالمىكهپرهيزمىكندومريضىكهپرهيزنمىكند.
9
۰.امام رضا عليهالسلام:
مَنْ أَرادَ أَنْ لايُوْذيَهُ مِعْدَتُهُ فَلا يَشْرَبْ بَيْنَ طَعامِهِ ماءً؛۹
۰.هر كس مىخواهد معدهاش آزارش ندهد، در بين غذا آب نخورد.
10
۰.امام صادق عليهالسلام:
لاتَدْخُلِ الحِّمامَ إِلاّ وَفى جَوْفِكَ شَىْءٌ يُطْفى بِهِ عَنْكَ وَهَجُ الْمِعْدَةِ وَهُوَ أَقْوى لِلْبَدَنِ وَلاتَدْخُلْهُ وَأَنْتَ مُمْتَلىءٌ مِنَ الطَّعامِ؛۱۰
۰.داخل حمام نشو مگر در حالى كه در شكمت چيزى (غذايى) كه شدت حرارت معده را خاموش كند وجود داشته باشد، كه براى بدن موجب تقويت است و در حالى كه شكمت از غذا پر است نيز وارد حمام مشو.
1.۱. مستدرك الوسائل۱۶/۳۳۳/۲
2.۲. خصال ص۲۲۸
3.۳. تحف العقولص۲۳۹
4.۴. تحف العقول ص۳۲۱
5.۵. روضه كافى ص۲۷۳
6.۶. مكارمالاخلاق ص۳۶۲
7.۷. بحارالأنوار۶۲/۷۲/۲۷
8.۸. فقه الرضاص۳۴۰
9.۹. بحارالأنوار۶۲/۳۲۳
10.۱۰. وسايل الشيعه۱/۳۷۷/۱