پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

غیبت
1. قال الامام علي - عليه السلام - : أبغضُ الخلائقِ إلي اللهِ المُغتاب.«غرر الحكم، ص 104»

امام علي - عليه السلام - فرمود: منفورترين مردم نزد خداوند، غيبت كننده است.

                                

2. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : تَحرُم الجنةُ علي ثلاثة: علَي المنّانِ و علَي المُغتاب و علي مُدمِن الخَمر.«بحار الانوار، ج 72، ص 260»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: بهشت بر سه نفر حرام است: منّت گذار، غيبت كننده و شراب خوار.

3. قال الامام الكاظم - عليه السلام - : ملعونٌ مَنِ اغتابَ أخاه.«بحار الانوار، ج 77، ص 333»

امام كاظم - عليه السلام - فرمود: مورد لعن و نفرين است، كسي كه از برادرش غيبت كند.

4. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : إنّ اللّهَ حرّم الغيبةَ كما حرَّم المالَ و الدمَ.«شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج 9، ص 62»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: همانا خداوند غيبت كردن را حرام كرد، همچنان كه (گرفتن) مال و (ريختن) خون (ديگران) را حرام كرد.

5. قال الامام الصادق - عليه السلام - : الغيبةُ حرامٌ علي كلِّ مُسلمٍ و انّها لَتَأكلُ الحَسناتِ كما تأكل النارُ الحطبَ. «محجة البيضاء، ج 55، ص 255»

امام صادق - عليه السلام - فرمود: غيبت كردن بر هر مسلماني حرام است، همانا غيبت، خوبي ها و كارهاي نيك را مي خورد و از بين مي برد همان گونه كه آتش هيزم را مي خورد.

6. عن ابي ذر، قلت: يا رسول و ما الغيبة؟ قال: ذِكرُك أخاكَ بما يَكرهُ ... إعلَمْ أنّك اذا ذَكرتَه بما هوَ فيهِ فقدِ اغتَبتَهُ و اذا ذكرتَه بما لَيس فيهِ فقد بَهَتَّهُ.«وسائل الشيعة، ج 8، ص 599»

ابوذر گويد از رسول خدا - صلي الله عليه و آله - پرسيدم: غيبت چيست؟ حضرت فرمود: غيبت آن است كه درباره برادرت چيزي بگويي كه ناراحت مي شود. عرض كردم: اي پيامبر خدا، اگر آنچه درباره او گفته مي شود در او باشد، باز هم غيبت است؟ حضرت فرمود: بدان كه اگر آنچه در او هست بگويي، غيبتش را كرده اي و اگر آنچه در او نيست بگويي، به او تهمت زده اي.

7. قال الامام الصادق - عليه السلام - : الغيبة أنْ تقولَ في أخِيك ما هو فيهِ مِما سَتَره اللهُ عليهِ.«تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 549»

امام صادق - عليه السلام - فرمود: غيبت آن است كه درباره برادرت چيزي را بگويي كه در او هست، اما خداوند آن را پوشانده است.

8. قال الامام علي - عليه السلام - : العاقلُ مَن صانَ لسانَه عن الغيبة.«غرر الحكم، ص 44»

امام علي - عليه السلام - فرمود: عاقل، كسي است كه زبان خود را از غيبت كردن نگه دارد.

9. قال الامام علي - عليه السلام - : الغيبةُ جهدُ العاجز.«بحار الانوار، ج 75، ص 262»

امام علي - عليه السلام - فرمود: غيبت كردن، تلاش شخص ناتوان است.

10. قال الامام علي - عليه السلام - : الغيبةُ آيةُ المنافق.«غرر الحكم، ص 52»

امام علي - عليه السلام - فرمود: غيبت كردن، نشانه انسان منافق و دو رو است.

11. قال الامام الحسين - عليه السلام - لِرَجلٍ اغتابَ عنده رَجلاً: يا هذا كُفَّ عنِ الغيبةِ فانَّها إدامُ كِلابِ النّار.«بحار الانوار، ج 78، ص 117»

امام حسين - عليه السلام - به مردي كه در حضور ايشان از مردي غيبت مي كرد، فرمود: اي مرد! دست از غيبت بردار، زيرا غيبت، خورشت سگ هاي جهنم است.

12. قال الامام علي بن الحسين - عليه السلام - : ايّاكم و الغيبةَ فانّها إدامُ كِلاب النّار.«بحار الانوار، ج 75، ص 256»

امام سجاد - عليه السلام - فرمود: از غيبت كردن بپرهيزيد، چرا كه غيبت، خورشت سگ هاي جهنم است.

13. قال الامام علي - عليه السلام - : الغيبة قُوتُ كِلاب النار.«غرر الحكم، ص 52»

امام علي - عليه السلام - فرمود: غيبت، خوراك سگ هاي جهنم است.

14. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : مررتُ ليلةً اُسرِيَ بي علي قومٍ يَخمسُون وجوهَهم باَظفارِهم فقلتُ: يا جبرئيل مَن هؤلاء؟ فقال: هؤلاء الذين يغتابون الناسَ و يقعون في أعرضهم.«تنبيه الخواطر، ص 93»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: در شب معراج، گروهي را ديدم كه چهره هاي خود را با ناخن هايشان مي خراشند. پرسيدم: اي جبرئيل! اين ها كيستند؟ گفت: اين ها كساني هستند كه از مردم غيبت مي كنند و آبرويشان را مي برند.

15. عن النّبي - عليه السلام - : انّه نظرٌ في النارِ ليلةَ الإسراءِ فاذا قومٌ يأكلون الجِيَف، فقال: يا جبرئيل مَن هؤلاء؟ قال: هؤلاء الذين يأكلونَ لحمَ الناسِ.«مستدرك الوسائل، ج 9، ص 125»

پيامبر اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: در شب معراج گروهي را در آتش مشاهده نمود كه مشغول خوردن مردار بودند، از جبرئيل پرسيد: اين ها چه كساني هستند؟ عرض كرد: اين ها كساني هستند كه (با غيبت كردن) گوشت مردم را مي خورند.

16. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : إنّي لأعرفُ أقواماً تَدخُل النارُ في أفواههم و تَخرُج من أدبارهم يُسمَع لها في بطونِهم دَوِيٌّ كالسَّيل، فقيل: مَن هُم يا رسول الله؟ قال: الذين يَغتابونَ الناسَ.«جامع الاحاديث الشيعه، ج 16، ص 330»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: گروه هايي را مي شناسم كه آتش از دهانشان داخل و از مقعدشان خارج مي گردد و صداي آن آتش مانند سيل خروشان در درون آن ها شنيده مي شود. پرسيدند: اي رسول خدا! آن ها چه كساني هستند؟ فرمود: كساني كه غيبت مردم را مي كنند.

17. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : عذابُ القبرِ مِنَ النَّميمةِ و الغيبةِ و الكذبِ.«بحار الانوار، ج 72، ص 259»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: سخن چيني و غيبت و دروغ گويي، موجب عذاب قبر مي گردد.

18. قال الامام علي - عليه السلام - : إياك و الغيبةَ فإنّها تُمقِّتك اِلي اللهِ و الناسِ و تُحبِط أجرَك.«غرر الحكم، ص 96»

امام علي - عليه السلام - فرمود: از غيبت بپرهيز، زيرا اين كار تو را نزد خدا و مردم، منفور ساخته و پاداش اعمالت را بر باد مي دهد.

19. قال الامام علي - عليه السلام - : لا تُعوِّدْ نفسَك الغيبةَ فأنَّ معتادَها عظيمُ الجُرم.«غرر الحكم، ص 419»

امام علي - عليه السلام - فرمود: خود را به غيبت عادت مده، زيرا اعتياد به غيبت، جرم و گناه بزرگي است.

20. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : الغيبةُ أسرعُ في دينِ الرَّجلِ المسلمِ مِنَ الآكلة في جَوفِه.«بحار الانوار، ج 75، ص 230»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: غيبت كردن، دين مرد مسلمان را زودتر از بين مي برد تا بيماري خوره در درون او.

21. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : مَنِ اغتاب مُسلماً او مُسلمةً لم يَقبَلِ اللهُ صلاتَه و لا صيامَهُ أربعينَ يوماً و ليلةً إلّا أنْ يغفرَ لَه صاحِبُه.«بحار الانوار، ج 75، ص 259»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: هر كس از مرد يا زن مسلماني غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش را قبول نمي كند، مگر اين كه شخص غيبت شده او را ببخشد.

22. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : يُؤتي بأحدٍ يومَ القيامةِ يُوقَفُ بين يدي اللهِ و يُدفَع اليه كتابُه فلايَري حسناتِه ... .«مستدرك الوسائل، ج 9، ص 121»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود : روز قيامت، شخصي را در پيشگاه خداوند مي آورند و نامه اعمالش را به او مي دهند، اما حسنات و كارهاي نيك خود را در آن نمي بيند، عرض مي كند: خدايا! اين كارنامه من نيست، زيرا طاعات و عبادات خود را در آن نمي بينم! خداوند به او مي گويد: پروردگارت نه خطا مي كند و نه فراموش، عمل تو به سبب غيبت كردن مردم برباد رفت، سپس شخص ديگري را مي آورند و نامه اعمالش را به او مي دهند، در آن طاعات و عبادات بسياري را مشاهده مي كند، عرض مي كند: خدايا! اين نامه اعمال من نيست، زيرا من اين همه عبادت را انجام نداده ام! خدا به او مي فرمايد: فلاني غيبت تو را كرد و به همين خاطر حسناتش را به تو دادم.

23. قال الامام الصادق - عليه السلام - : مَن رَوي علي مؤمنٍ روايةً يُريدُ بها شينَه و هدمَ مروَّته ليَسقطَ مِن أعيُن النّاس أخرجه اللهُ عزَّ و جلَّّ مِن وَلايتِه إلي ولايةِ الشيطانِ.«بحار الانوار، ج 75، ص 254»

امام صادق - عليه السلام - فرمود: هركس عليه شخص مؤمني، مطلبي نقل كند كه بخواهد با آن او را بدنام سازد و شخصيتش را از بين ببرد تا بدين سبب از چشم مردم بيافتد، خداي عز و جل او را از ولايت و سرپرستي خود خارج مي كند و در ولايت شيطان در مي آورد.

24. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : أوحي الله عزّ و جلّ إلي موسي بن عمران أنّ المغتابَ إذا تاب فهو آخِر مَن يَدخُلُ الجنةَ و إن لم يَتُبْ فهو أوّل من يَدخُلُ النّارَ.«بحار الانوار، ج 1، ص 222»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: خداي عز و جل به موسي بن عمران وحي نمود كه شخص غيبت كننده اگر توبه كند، آخرين كسي است كه داخل بهشت مي شود و اگر توبه نكند اولين كسي است كه وارد جهنم مي گردد.

25. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : رأيتُ ليلةَ الإسراءِ رجالاً تُقرَضُ شِفاهُهُم، بمقاريضَ مِن نارٍ. قيل: مَن هُم؟ قال: الذينَ يَغتابونَ الناسَ.«مستدرك الوسائل، ج 9، ص 126»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: در شب معراج، مرداني را ديدم كه لبهايشان را با قيچي هايي از آتش مي چيدند. پرسيدند: آن ها چه كساني بودند؟ فرمود: كساني كه غيبت مردم مي كنند.

26. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : مَنِ اغتابَ مُسلماً في شهر رمضان لم يُؤجَر علي صِيامِه.«بحار الانوار، ج 75، ص 259»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه در ماه رمضان مسلماني را غيبت كند، براي روزه اش پاداشي دريافت نخواهد كرد.

27. قال الامام الصادق - عليه السلام - : مَن قال في مؤمنٍ ما رأتْهُ عَيناهُ و سَمِعَتهُ اُذُناهُ فهو مِنَ الذينَ قال اللهُ عزَّ و جلَّ: إنّ الذين يُحبّون أنْ تشيِعَ الفاحِشَةُ ... (نور، 19).«بحار الانوار، ج 75، ص 240»

امام صادق - عليه السلام - فرمود: كسي كه درباره شخص مؤمني چيزي بگويد كه با چشمانش ديده و با گوش هايش شنيده است، از شمار كساني است كه خداي عز و جل فرموده است: كساني كه دوست دارند كارهاي زشت در ميان مؤمنان شيوع يابد، براي آنان در دنيا و آخرت عذابي دردناك خواهد بود.

28. قال الامام علي - عليه السلام - : ذوُو العيوبِ يُحبُّون إشاعةَ معايبِ الناسِ ليتَّسعَ لهُم العُذرُ في معايِبِهم.«غرر الحكم، ص 209»

امام علي - عليه السلام - فرمود: كساني كه خود عيب و نقص دارند، علاقه مند به شايع كردن عيب هاي مردم هستند تا جاي عذر و بهانه اي براي عيب هاي خودشان، باز شود.

29. قال الامام علي - عليه السلام - : مِن أقبحِ اللُّؤم غيبةُ الأخيار.«غرر الحكم، ص 371»

امام علي - عليه السلام - فرمود: از زشت ترين پستي ها، غيبت كردن از نيكان است.

30. قال الامام الصادق - عليه السلام - : فانْ أردْتَ السلامةَ فَاذكُرِ الخالقَ لا مخلوقَ فيَصيرَ لك مكانَ الغيبةِ عِبرةً و مكانَ الاثمِ ثواباً.«بحار الانوار، ج 75، ص 257»

امام صادق - عليه السلام - فرمود: اگر خواستار سلامت و تندرستي هستي، آفريدگار خود را ياد كن (و از او سخن بگو) نه آفريده (مردم) را، تا به جاي غيبت كردن، پند و عبرت گيري و به جاي گناه، از پاداش بهره مند شود.

31. قال الامام علي - عليه السلام - : اَلسّامعُ لِلغيبةِ كالمُغتابِ.«غرر الحكم، ص 36»

امام علي - عليه السلام - فرمود: شنونده غيبت، مانند غيبت كننده است.

32. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : المغتابُ و المستمعُ شريكانِ في الإثمِ.«محجة البيضاء، ج 2، ص 133»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: غيبت كننده و شنونده آن، هر دو در گناه غيبت شريكند.

33. قال الامام زين العابدين - عليه السلام - : حقُّ السَّمعِ تنزيهُهُ عن سَماعِ الغيبةِ و سَماعِ ما لا يُحِلُّ سَماعُه.«بحار الانوار، ج 74، ص 4»

امام سجاد - عليه السلام - فرمود: حق گوش آن است كه آن را از شنيدن غيبت و شنيدن چيزي كه شنيدنش حلال نيست، دور نگه داري.

34. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : مَنِ اغتيبَ عندَه أخوهُ المُسلمُ فَاستَطاعَ نَصْرَه فلم يَنْصُرهُ خَذَلهُ اللهُ في الدنيا و الآخرةِ.«وسائل الشيعة، ج 8، ص 606»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: هر كس در حضورش از برادر مسلمانش غيبت شود و او بتواند (با جلوگيري از غيبت) برادر مسلمانش را ياري و از او دفاع كند، اما اين كار نكند، خداوند در دنيا و آخرت خوار و ذليلش گرداند.

35. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : مَن رَدَّ عن أخيه غيبةً سَمِعَها في مجلسٍ ردَّ اللهُ عنه ألفَ بابٍ مِن الشَّرِ في الدُنيا و الآخرةِ فإن لم يَرُدُّ عنه و أعجَبَه كان عليه كوِزرِ مَنِ اغتابَ.«وسائل الشيعة، ج 8، ص 607»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: هركس در مجلسي غيبتي راجع به برادر مسلمان خود بشنود و آن را از او دفع كند، خداوند هزار باب شرّ و بدي را در دنيا و آخرت از او دور سازد و اگر غيبت را از او دفع نكند و خوشحال هم بشود، گناهش همچون گناه غيبت كننده است.

36. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : تركُ الغيبةِ أحبُّ ألَي الله عزّ و جلّ مِن عَشرةِ آلافِ ركعةٍ تطوُّعاً.«بحار الانوار، ج 75، ص 261»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: ترك كردن غيبت، در نزد خداي عزّ و جلّ از ده هزار ركعت نماز مستحبي محبوب تر است.

37. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : مَن كفَّ لسانَه عن أعراضِ المسلمينَ في مَغيبِهِم و في مَشهَدِهم أقالَهُ اللهُ عَثرَتَهُ يومَ القيامةِ.«مستدرك الوسائل، ج 9، ص 113»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه زبانش را از (ريختن) آبروي مسلمانان در غياب و در حضورشان، باز دارد، خداوند لغزش هايش را در روز قيامت مي بخشد.

38. قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : كفّارةُ الاغتيابِ أنْ تَستَغفَر لمن اغتَبَته.«بحار الانوار، ج 75، ص 253»

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: كفاره غيبت، آن است كه براي شخص غيبت شده، طلب آمرزش نمايي.

39. قال الامام الصادق - عليه السلام - : فإن اغتَبتَ فَبَلَغَ المُغتابَ فلَمْ يبقَ إلّا أنْ تَستَحلَّ منه و إنْ لَم يَبلُغهُ و لم يَلحَقهُ عِلمُ ذلك فاستَغفرِ اللهَ لَه.«مرآة العقول، ج 10، ص 432»

امام صادق - عليه السلام - فرمود: اگر غيبت كني و خبر آن به شخص غيبت شده برسد، چاره اي نداري جز اين كه از وي حلاليت بطلبي و اگر به او نرسد و نداند، بايد براي وي از خداوند طلب آمرزش نمايي.

40. قال الامام الحسين - عليه السلام - : ثلاثٌ مُنجِياتٌ للمؤمن: كَفُّ لسانِهِ عَنِ النّاسِ و اغتيابِهِم.«بحار الانوار، ج 5، ص 140»

امام حسين - عليه السلام - فرمود: سه چيز وسيله نجات مؤمن است: (يکي از آنها) بازداشتن زبان از غيبت مردم است.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group