1. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : الزُّهدُ في الدّنيا قصرُ الأمل و شكرُ كلِّ نعمةٍ و الورعُ عن كلّ ما حرَّم الله.«بحار الانوار، ج 77، ص 161»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: زهد در دنيا عبارت است از: كوتاه نمودن آرزو، شكر همة نعمتها و اجتناب نمودن از هر چه که خداوند آن را حرام نموده است.
2. قال الامام حسن بن علي (عليه السّلام) : (الزُّهدُ) الرّغبةُ في التّقوي و الزّهادةُ في الدّنيا.«تحف العقول، ص 254»
امام حسن مجتبي (عليه السّلام) فرمود: زهد، ميل به تقوي و پرهيزگاري و بي رغبتي نسبت به دنيا مي باشد.
3. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : الزّهدُ ليس بتحريم الحلال و لكن أن يكونَ بما في يدي الله أوثق منهُ بما في يده.«بحار الانوار، ج 74، ص 172»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: زهد، اين نيست كه انسان حلالِ خدا را بر خود حرام كند، بلكه زهد اين است كه انسان به آنچه در دست خداست اعتماد و اطمينان بيشتري داشته باشد تا به آنچه در دست خود و در سيطرة قدرت محدود بشري است.
4. قال اميرالمؤمنين علي (عليه السّلام) : الزّهدُ كلُّهُ بين كلمتين في القرآن: قال الله سبحانهُ: لكيلا تَأسَوْا علي ما فاتكم و لا تفرحُوا بما آتيكُم (سوره 57/ آيه 23).«بحار الانوار، ج 70، ص 52»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: تمام زهد در بين دو كلمه از قرآن خلاصه شده است، آنجا كه خداوند سبحان فرمود: تا هرگز بر آنچه از دست شما رفته، اندوه مخوريد و بر آنچه داريد و به دست مي آوريد شاد نباشيد.
5. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : جُعل الخيرُ كلُّه في بيتٍ و جُعلَ مفتاحُه الزّهدُ في الدّنيا.«بحار الانوار، ج 73، ص 52»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: تمام خوبيها در خانه اي قرار داده شده و كليد آن زهد و بي رغبتي نسبت به دنيا است.
6. قال الامام علي (عليه السّلام) : الزّهدُ اصل الدين.«غرر الحكم، ص 275، ح 6046»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: زهد، اصل و اساس دين است.
7. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : الزُّهدُ مِفتاحُ الاخرةِ و البراءةُ من النّارِ و هوَ تركُكَ كلَّ شئٍ يَشغَلُكَ عن الله من غيرِ تأسُّفٍ علي فَوتِها.«بحار الانوار، ج 70، ص 315»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: زهد، كليد (آسايش در) جهان آخرت و دوري از آتش جهنم است و زهد عبارت است از اينكه انسان هر چيزي كه او را از ياد پروردگارش باز مي دارد، كنار بگذارد، بدون اينكه براي از دست دادن آن افسوس بخورد.
8. قال الامام علي (عليه السّلام) : اصلُ الزُّهد حُسنُ الرِغبةِ فيما عِندَ اللهِ.«غرر الحكم، ص 275، ح 6058»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: اساس زهد به اين است كه انسان به نيکويي نسبت به آنچه در نزد خداوند است، ميل و رغبت داشته باشد.
9. قال الامام علي (عليه السّلام) في صفةِ الزّهادِ: كانوا قوماً من أهل الدّنيا و ليسُوا من أهلها فكانوا فيها كَمَنْ ليس منها، عملوا فيها بما يبصرون ... .«بحار الانوار، ج 67، ص 320»
امام علي (عليه السّلام) در وصف زاهدان فرمود: گروهي هستند كه گر چه (در ظاهر) اهل دنيا هستند ولي (در باطن) از اهل دنيا نيستند، در دنيا هستند مانند كسي كه در آن نيست، عمل آنها در دنيا به آن چيزي است كه بعد از مرگ مي بينند و براي دفع عذاب خدا از خود، شتابان به وظائف خود عمل مي كنند.
10. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : (الزّاهد) الّذي يترك حلالها مخافة حسابِهِ و يتركُ حرامها مخافةَ عذابِهِ.«بحار الانوار، ج 70، ص 311»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: زاهد، كسي است كه به جهت ترس از حسابرسي پروردگار، از حلال دنيا مي گذرد و به جهت ترس از عذاب او نزديك حرام نمي شود.
11. قال الامام علي (عليه السّلام) : يا نُوفُ، طوبي للزّاهدين في الدّنيا الرّاغبين في الآخرةِ اولئك قومٌ اتّخذو الأرضَ بساطاً و ترابها فراشاً ... .«بحار الانوار، ج 67، ص 319»
امام علي (عليه السّلام) (به يكي از اصحابشان) فرمود: اي نوف، خوشا به حال كساني كه نسبت به دنيا زهد ورزيده و بي ميل شدند و رغبت به آخرت دارند، آنان كساني هستند كه زمين را فرش، خاك آن را بستر و آب آن را شربت گوارا قرار دادند.
12. قال الامام الصادق (عليه السّلام) : الزّاهد الّذي يختارُ الآخرةَ علي الدّنيا و الذُّلَّ علي العزِّ و الجهدَ علي الرّاحةِ و الجوعَ علي الشيَّع.«بحار الانوار، ج 70، ص 315»
امام صادق (عليه السّلام) فرمود: انسان زاهد كسي است كه آخرت را بر دنيا برگزيده، خواري را بر عزّت (ظاهري) ترجيح داده، تلاش و كوشش خستگي ناپذير را بر راحتي و آسايش و گرسنگي را بر سيري مقدّم دانسته است.
13. قال الامام علي (عليه السّلام) : انّ الزّاهدين تبكي قلوبُهُم و إن ضحِكُوا.«نهج البلاغه، خطبة 112»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: انسان هاي زاهد گر چه (در ظاهر) خندان و متبسّم هستند، لكن قلب هاي آنها گريان است.
14. قال الامام علي (عليه السّلام) : الزّاهد في الدّنيا من لم يغلبِ الحرامُ صبرَهُ و لم يشغَلِ الحلالُ شكرهُ.«بحار الانوار، ج 78، ص 37»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: زاهد در دنيا، كسي است كه حرام بر صبر او غالب نشود و در مقابل محرّمات، صبر خويش را از دست ندهد و استفاده از حلال الهي نيز او را از شكر پروردگار باز ندارد.
15. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : أزهدُ الناس من اِجْتَنبَ الحرام.
«بحار الانوار، ج 77، ص 112»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: زاهدترين مردم، كسي است كه از حرام اجتناب كند.
16. قال الامام علي (عليه السّلام) : عليك بالزّهدِ فانّهُ عون الدّين.«غرر الحكم، ص 275، ح 6042»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: بر شما باد به زهد و بي رغبتي نسبت به دنيا، به درستي كه زهد، همراه دين است.
17. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : ما عُبِدَ الله بشئٍ أفضلُ من الزّهد في الدنيا.«مستدرك الوسائل، ج 2، ص 333»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: بندگي و عبادت پروردگار، با چيزي بالاتر و برتر از زهد و بي رغبتي نسبت به دنيا، صورت نگرفته است.
18. قال الامام علي (عليه السّلام) : الزّهدُ شيمةٌ المتّقين.«غرر الحكم، ص 275، ح 6034»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: زهد و بي رغبتي به دنيا، خصلت و روش انسانهاي با تقوا است.
19. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : ما اتّخذ اللهُ نبيّاً الاّ زاهداً.«مستدرك الوسائل، ج 2، ص 333»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: خداوند هيچ بنده اي را به پيامبري انتخاب نكرد مگر اينكه زاهد و بي ميل نسبت به دنيا بود.
20. قال الامام علي (عليه السّلام) : ... لا يكونُ زاهداً حتّي يكون متواضعاً.«بحار الانوار، ج 78، ص 8»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ... هيچ شخصي زاهد نيست مگر اينكه (نسبت به ديگران) متواضع باشد.
21. قال الامام علي (عليه السّلام) : اوّل الزّهد التّزهّد.«غرر الحكم، ص 275، ح 6055»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ابتدا و شروع زُهد و بي رغبتي نسبت به دنيا، با تظاهر به زهد محقق مي گردد.
22. من وصايا اميرالمؤمنين (عليه السّلام) لابنه الحسن (عليه السّلام) : أكثِر ذكرَ الآخرة و ما فيها من النّعيم و العذابَ الأليم يُزّهِدُكَ في الدّنيا و يُصغّرُها عندك ... .«بحار الانوار، ج 77، ص 224»
از وصيت هاي امام علي (عليه السّلام) به فرزندشان امام حسن (عليه السّلام) اين است: بسيار به ياد آخرت و نعمت هاي آن و عذاب دردناكي كه در آن است باش، پس همانا يادآوري اين امور تو را نسبت به دنيا بي رغبت نموده و دنيا را در نظر تو كوچك مي كند.
23. قال الامام علي (عليه السّلام) : اصل الزُّهدِ اليقينُ.«غرر الحكم، ص 275، ح 6058»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ريشه و اساس زهد، يقين است.
24. عن الامام الكاظم (عليه السّلام) عند قبرٍِ حَضَرَهُ: انّ شيئاً هذا آخِرُهُ لَحَقِيقٌ أن يُزهَدَ في أوّلِهِ ... .«بحار الانوار، ج 78، ص 320»
امام كاظم (عليه السّلام) هنگامي که بر سر قبري حضور يافتند، فرمود: همانا دنيائي كه نهايت و آخرين منزلش اين است، پس سزاوار است كه از ابتدا نسبت به آن زهد ورزيده شود.
25. قال الامام علي (عليه السّلام) : يسيرُ المعرفة يوجبُ الزّهد في الدّنيا.«غرر الحكم، ص 63، ح 765»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ميزان كمي از معرفت و شناخت (نسبت به دنيا و آخرت)، موجب بي رغبتي نسبت به دنيا خواهد شد.
26. قال الامام علي (عليه السّلام) : كيف يزهدُ في الدّنيا من لا يعرفُ قدر الآخرةَ.«غرر الحكم، ص 146، ح 2652»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: چگونه مي شود كسي كه شناخت و معرفتي نسبت به آخرت ندارد، در مورد دنيا زهد ورزيده و بي رغبت باشد.
27. قال الامام علي (عليه السّلام) : كيف يصل الي حقيقة الزّهد من لم تمُت شَهوته.«غرر الحكم، ص 276، ح 6064»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: چگونه مي شود انساني كه شهوت (و خواسته هاي نفساني) را در درون خود از بين نبرده است، به حقيقت زهد دست پيدا كند؟
28. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : كيفَ يَعملُ الآخرةِ من لا ينقطعُ من الدّنيا رغبتهُ.«بحار الانوار، ج 77، ص 182»
رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمود: چگونه انساني كه ميل و رغبتش به دنيا قطع نشده، براي آخرت خويش كار كند.
29. قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : يا أباذر! ما زَهَد عبدٌ في الدّنيا الاّ أنبتَ اللهُ الحكمةَ في قلبه و أنطقَ بها لسانهُ و يُبَصِّرُهُ عيوبَ الدّنيا و داءَها و دواءَها.«بحار الانوار، ج 77، ص 80»
پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله فرمود: اي اباذر، هيچ بنده اي نسبت به دنيا زهد نورزد مگر اينكه خداوند حكمت را در قلبش مي روياند و به واسطة آن زبانش را به كلمات حكيمانه گويا مي كند و او را نسبت به عيوب دنيا بصيرت داده، درد و داروي آن را به او مي شناساند.
30. قال الامام علي (عليه السّلام) : الزّهدُ في الدّنيا الرّاحةُ العظمي.«غرر الحكم، ص 276، ح 6077»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: زهد و بي رغبتي نسبت به دنيا، آسايشِ برتر و بزرگتر است.
31. قال الامام علي (عليه السّلام) : أعظَمُ النّاس سعادةً أكثَرُهُم زَهادَةً.«غرر الحكم، ص 276، ح 6086»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: سعادتمندترين مردم، كساني هستند كه بيشتر از ديگران نسبت به دنيا زهد مي ورزند.
32. قال الامام علي (عليه السّلام) : اِزهَدْ في الدّنيا تنزِلْ عليكَ الرّحمةَ.«غرر الحكم، ص 276، ح 6084»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: در دنيا زاهد باش تا رحمت پروردگار بر تو نازل گردد.
33. قال الامام علي (عليه السّلام) : بالزّهدِ تُثمرُ الحكمةَ.«غرر الحكم، ص 276، ح 6089»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ثمره و نتيجة حكمت با زهد و بي رغبتي نسبت به دنيا حاصل مي گردد.
34. قال الامام علي (عليه السّلام) : لَن يَفتَقِرَ مَنْ زَهَدَ.«غرر الحكم، ص 276، ح 6093»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: زاهد، هرگز محتاج و فقير نمي شود.
35. قال الامام علي (عليه السّلام) : ثمن الجنّةِ الزّهدُ في الدّنيا.«غرر الحكم، ص 276، ح 6090»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: ثمن و بهاي بهشت، زهد در دنياست.
36. قال الامام علي (عليه السّلام) : من زَهَدَ في الدّنيا أعتَقَ نَفْسَهُ و أرضي ربَّهُ.«غرر الحكم، ص 277، ح 6100»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: كسي كه نسبت به دنيا زهد بورزد، نفس خويش را آزاد كرده و پروردگارش را راضي ساخته است.
37. قال الامام علي (عليه السّلام) : إذا طَلَب الزّاهدُ النّاس فَاهْرُب منهُ.«غرر الحكم، ص 276، ح 6062»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: زماني كه زاهد، طالب مردم باشد، پس از او دوري كنيد.
38. قال الامام علي (عليه السّلام) : اَلا و انّ الدّنيا دارٌ لا يُسلَمُ منها الاّ بالزُّهد فيها.«غرر الحكم، ص 138، ح 2431»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: آگاه باشيد كه همانا دنيا خانه اي است كه انسان سالم از آن خارج نمي شود مگر با زهد و بي رغبتي نسبت به دنيا.
39. قال الامام علي (عليه السّلام) : الزّهدُ ثمرهُ الدينِ.«غرر الحكم، ص 275، ح 6045»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: زهد، نتيجه و ثمره دين است.
40. قال الامام علي (عليه السّلام) : انّ الزّاهدين ... يَشتَدُّ حزنُهم و اِن فَرِحُوا.«نهج البلاغه، خطبة 112»
امام علي (عليه السّلام) فرمود: انسان هاي زاهد، حزن و اندوهشان شديد است گر چه (در ظاهر) خوشحال هستند.