شنبه 9 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

زرق و برق ناپایدار دنیا

زرق و برق دنیا و دل‌ بستگی به آن و به خصوص مشغول شدن به دنیای حرام، انسان را به سقوط عجیبی می ‌کشاند. در آیات 45 و 46 سوره مبارکه کهف خداوند متعال با بیان تمثیلی زیبا به همه انسان ها، بخصوص کسانی که عاشق دنیا هستند، می فرماید: بدانید زندگی دنیا و اموال و اولاد همچون گیاهان فصل بهارند که ظاهراً زیبا هستند ولی عمر آنها کم و بی بقا و کم دوام اند و تنها خداوند باقی و حیّ است و تنها اعمال صالح و باقیات و صالحات در آخرت برای انسان مفید و موثرند.

قرآن کریم می فرماید: وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیماً تَذْرُوهُ الرِّیاحُ وَ کانَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ مُقْتَدِراً* الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا*[1] «زندگی دنیا را برای آنها به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم، و به وسیله آن گیاهان زمین، سرسبز و درهم فرو می روند، امّا بعد از مدتی می خشکند، به گونه ای که بادها آنها را به هر سو پراکنده می کنند و خداوند بر همه چیز تواناست. مال و فرزندان، زینت حیات دنیا هستند و باقیات صالحات (ارزش های پایدار و شایسته) ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امید بخش تر است.»

در تصویر این تابلوی زنده نیز می بینم که چگونه قطره های حیات بخش باران بر پهنه زمین می ریزد و صفحه کوه و صحرا یکپارچه جنبش و حیات می شود، شکوفه ها و گل ها و میوه ها یکی بعد از دیگری زینت بخش شاخه ها می شوند. گوئی همه می خندند، فریاد شادی می کشند، و به وجد و رقص درآمده اند.

ولی این صحنه دل انگیز دیری نمی پاید، بادهای خزان شروع می شود و گرد و غبار مرگ بر سرآنها می پاشد، هوا به سردی می گراید، آبها کم می شود و چیزی نمی گذرد که آن گیاه خرّم و سرسبز و خندان به شاخه ها و برگهای پژمرده و بی فروغ تبدیل می شوند که باد و نسیم آنها را به هر سو پراکنده می کنند.[2]

و جالب آن است که قرآن برای نمایش سریع و کوتاه نشان دادن چنین صحنه ای به غیر از استفاده از وسایل نمایش فنی و هنری، از نظم و نسق لفظی مناسبی بهره جسته است و با بکار بردن حرف «فاء» (که دلالت بر ترتیب و تعقیب حوادث پشت سر یکدیگر دارد) این نمایش پرشتاب و برق آسا را خلق نموده است تا کوتاهی و سرعت زوال متاع دنیا و زخارف آن را مجسّم نماید.[3]

و در ادامه آیه موقعیّت مال و ثروت و نیروی انسانی را که دو رکن اصلی حیات دنیا است مشخص می کند و می گوید: «اموال و فرزندان زینت حیات دنیا هستند.» آنها شکوفه ها و گلهائی می باشند که بر شاخه های این درخت آشکار می شوند، زودگذرند، کم دوامند و اگر از طریق قرار گرفتن در مسیر «اللّه» رنگ جاودانگی نگیرند بسیار بی اعتبارند. و تنها باقیات صالحات یعنی ارزشهای ثابت و شایسته است که در نزد پروردگار ثوابش بهتر و بیشتر و امید بخش تر است.

آری، لازمه چنین امری و به دست آوردن چنین بینشی نسبت به زودگذری و ناپایداری دنیا، تفکّر در آن و عبرت گرفتن از آن است، تا آدمی همچون چهارپایان غافل، اسیر سبزه های آن نگردد و بر پشت بی بنیاد آن، خیمه آسایش نیاراید و در آن به خواب غفلت فرو نرود.

همانگونه که امیر مؤمنان علی علیه السّلام فرمود:

«خدا رحمت کند کسی را که در امر دنیا اندیشه کند و عبرت گرفته و از ناپایداری دنیا بینا شود، و باور نماید که آنچه از دنیا باقی مانده به زودی نابود است و آنچه از آخرت موجود است زوال ناپذیر و همواره بوده است. و آنچه از ساعات عمر که به حساب می آید به پایان می رسد، و هر چه انتظار دارید (مرگ و قیامت) آینده است و هر آینده ای نزدیک است.»[4]

و به گفته حافظ خوش گفتار:

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد

که این عجوز عروس هزار داماد است.

پی نوشت ها:

[1] کهف، 45 و 46.
[2] تفسیر نمونه، ج 12، ص 444.

[3] بنگرید به: تفسیر فی ظلال القرآن، ج 4، ص 2272 و تصویر فنی در قرآن، ص 181.

[4] نهج البلاغه، خطبه 102.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group