پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
 
علمی را باید طلب کرد که منظور خاندان عصمت است ومو رد خطاب پروردگار است.نبی اکرم صلی الله علیه واله عرض می کردند :الهی اعوذبک من علم لاینفع معلوم می شود یک علم لاینفعی داریم ویک علم ینفع که مورد خطاب است:تعلم ان علم نافع ،الهی وماالعلم نافع ؟ قال ان تعرف جلالی و عظمتی و کبریایی و کمال قدرتی علی کل شی.فان هذا الذی یقربک الیه.
 
علومی مثل اصول یا شیمی و ... اینجا طریقیت دارند ، آن چه موضوعیت دارد آن علمی است که ما را به پروردگار نزدیک کند .
 
حضرت رسول اکرم (ص) :
 
الزم العلم ما یدلک علی صلاح قلبک و انت مسئول عنه .
 
یعنی قلبت را اصلاح کن و انت مسئول عنه چرا نرفتی واجباتت را یاد بگیری ؟ چرا از کلاس اول شروع نکردی ؟ باید پایه گذاری کنی ترک محرمات فعل واجبات بعدکلاس دوم ترک مشتبهات بعد کلاس سوم ترک ماسوی الله
 
دربعضی از روایات وقتی می پرسند یابن الرسول الله:طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمه هو علم الانفس
 
یعنی نفس خود را در صدد استکمالش بربیایی یا ایها الذین امنوا علیکم انفسکم
 
نفس را رها نکن باید متخلق بشود به آداب انسانیت.مبادا علمی که بر شما واجب نیست شما را از این علم واجب بازدارد
 
فیض(ره):طلب العلم را معنا می کند:وهو علم تقوی ویقین یعنی آن علمی که باعث نجاتتان خواهد شدآنیست که به سرحد یقین بر سید درمرحله ی اول این که به قلب برسد این معانی را اعتقاد بکنید از مرحله لسان به مرحله ی قلب برسد.
 
نجات تو به تو است وهلاک تو از تو                    وتو باز ندانی نجات را زهلاک
 
فرمود : طهّر نفسکم من دنس شهوات تدرکوا قطیع درجات .
 
این ها تائید می کند که هر وقت نفس من مهذب شد آن وقت پروردگار را درک می کنم .
 
باز هم عبارت اول جامع السعادة : الاخلاق مذمومة هی حجب المانعه عن المعارف الهیة .
 
علت این که من توفیق علم را پیدا نمی کنم چون حجاب در من است .
 
موانع تن گردانی ز خود دور                              درون خانه ی دل نایدد نور
 
باید این حجاب ها رفع شود . در اشعار خواجه عبداله انصاری که درجه عالی عرفان بودند فرموده اند  در کسانی که قلبشان در حجاب است ارتباطشان با ذات حق تعالی قطع می شود ولیکن مثل این که ایشان در اینجا توجه کامل ننموده اند چرا؟ چون در قرب بیم  انقطاع است اما در بعد بیم به امید وصال است پس قطع نمی شود اما از مقام قرب دور می شود نه از اتصال پروردگار . البته اتصال است اگر اتصال نبود قلب او در حجاب نمی رفت .
 
در سوره ق ( آیه 22 ) : فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم الحدید .
 
یعنی علمت در دنیا مشهور به جهل بود . ما که در وادی ریبه و شک هستیم مسلماً به آن مقام نرسیده ایم ( ترک ماسوی الله ) در همان کلاس اول و دوم   ( ترک محرمات و فعل واجبات و ترک مشتهبات ) ماندیم . وقتی علمت ناقص شد می فهمی که نه راه پس داری و نه راه پیش .
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group