متأسفانه باور مردم از امام در حد رفع مشکلات و حاجات مادی است و اگر حاجت مادی را براورده نکند به امامت او شک می کنند که این باور از عدم شناخت جایگاه و مقام امام معصوم نشأت میگیرد ، در حالی که وقتی ما از امام حاجتی را طلب می کنیم اگر براورده نمود لطف و اگر نه مصلحت اوست و رفع مشکل مادی یکی از شئونات امام است . مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی براساس قاعده لطف وجود امام را واجب می داند و می گوید وجود امام لطف است و از انجا که هر لطفی بر خدا انجامش واجب است پس وجود امام بر خدا واجب است . و چون امام باعث سعادت بشر می شود نصبش نیز باید از طرف خدا باشد و نصب امام بر خدا واجب است . از منظر اهل سنت امام فقط رهبر سیاسی جامعه است و به همین دلیل به فرد فاسقی همچون یزید بن معاویه لقب امیر المومنین داده اند چرا که او حاکم سیاسی است ؛ آنها معتقدند که پیامبر برای زمامداری حکومت بعد از خود هیچ فکری نکرده است و شورای مسلمین امیر را انتخاب کرد ( در تاریخ داریم ابوبکر هنگام مرگش گفت که این رفیقم بعد از من حاکم است ؛ حال او برای بعد از مرگش چاره اندیشی کرده و پیامبری که رحمه للعالمین است ، برای بعد از مرگش فکری برای حکومت نکرده است؛ بس است بی انصافی نسبت به حضرت خاتم برای تصرف دنیا ) . اما شیعه در مقابل اعتقاد اهل تسنن ، وقتی می گوید امام ، بای امام جایگاهی قائل است که یکی از شئونش رهبری سیاسی است و از همین روست که در میان 12 امام ما فقط حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب و امام حسن رهبر جامعه شدند ولی به تمام آنها به عنوان امام اعتقاد داریم .
نقوش امام معصوم شامل سه قسم است : 1- نقش امام در مبداء خلقت 2 – نقش امام حین خلقت 3 – نقش امام در پایان دوران خلقت .
1 – اگر خداوند متعال امامان معصوم را خلقت نمی کرد ، ماسوا الله اصلاً خلقت پیدا نمی کردند چرا ه طبق قائده امکان اشرف قبل از اینکه خدا دنیا را خلق نماید لازم است که عالمی بالاتر را خلق کند و آن عالم نور است و در عالم نور نیز ابتدا کاملترین مخلوقات را بیافرد تا به واسطه انان فیض به سایرین برسد لذا اهل بیت واسطه فیض الهی هستند . ایا بدون امام فیض خدا به سایر مخلوقات نمیرسد؟؟؟ در مقام پاسخ می گوییم که میر سد ولی .... مثلا اگر بخواهیم سیگاری را در جلوی نور خورشید روشن کنیم بعد از سالیان هم این اتفاق نخواهد افتاد ولی به محض اینکه ذره بینی را بین خورشید و سیگار قرار دهیم ، سیگار روشن می شود یا در مثالی دیگر امواج رادیویی در فضا پراکنده اند وما برای دریافت انها از انتن استفاده می کنیم تا تلویزیون خود را فعال کنیم . فیض الهی نیز مانند نور خورشید و امواج است که ما به تنهایی قادر به دریافت ان نیستیم و اهل بین در حکم ذره بین نظام خلقت اند و برای رسیدن فیض الهی به ما وجود انان لازم و واجب است . پس امام معصوم چه حاکم باشد یا نباشد ویا حاجت بدهد یا ندهد امام است و واسطه فیض است و امروز واسطه فیض امام زمان است و به همین علت است که در روایات داریم اخرین نفری که از دنیا می رود امام زمان است تا زمین بتواند از فیوضات الهی بهره مند باشد .
2– خداوند متعال برای به کمال رسیدن بشر انبیا را فرستاده ؛ بعضی پیامبران را برای خانواده خودشان ،بعضی دیگر را برای یک محله و برخی را مثل جناب موسی برای قوم خودشان برگزید ؛ اما آخرین پیامبر را خداوند متعال برای تمام مردم عالم و با شعاع زمانی تا بی نهایت مبعوث نمود یعنی پیامبر خاتم دین و رسالتی جهان شمول دارد و حال آنکه سایرین اینگونه نبودند. خدا پیامبر خاتم را رحمه للعالمین مبعوث کرد یعنی دین او و مکتب او برای تمام عالمین است تا قیامت و به زمان محدود نمی شود .حال این پیامبر رحمت بعد از 23 سال رسالت خود در تداوم ان امامت را مطرح کرده و امامت که امتداد رسالت است تمام شئون رسالت را دارا می باشد الّا مسئله وحی را به معنای خواص آن .منظور از وحی ارتباط با غیب و گرفتن دین و تبلیغ دین برای مردم است ؛ یعنی امام معصوم دین نمی آورد و تشریع دین توسط او صورت نمی گیرد اما هشت مسئولیت دیگر پیامبر بر عهده امام معصوم است . و این مسئولیت ها امروز توسط دردانه حضزت زهرا امام عصر (عج) انجام می شود و تداوم بخش رسالت پیامبر گرامی اسلام اوست .
در ادامه مهمترین مسئولیت هایی که برای پیامبر است را بیان می کنیم و به طرح نمونه های تاریخی می پردازیم :
ا* مهمترین انها را قران در سوره نساء ایه 59 بیان نموده است :" ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم فان تنازعتم في شيء فردوه الى الله و الرسول ان كنتم تؤمنون بالله و اليوم الآخر ذلك خير و احسن تاويلا " اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الامر ( اوصياى پيامبر) را! و هرگاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد (و از آنها داورى بطلبيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين (كار) براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است. پس بنا بر این ایه شریفه یکی از وظایف پیامبر حل اختلاف بین مردم و امت اسلامی و اهل ایمان است البته ملاک در اختلاف ، ان دسته از مسائل است که اختلافی کلی به حساب می ایند مثلا اینکه غدیر حق است یا ثقیفه ، نه اختلافات و مسائل جزئی و پیش پا افتاده .هشام بن حکم یکی از شاگردان کلامی امام صادق است وبایکی از دانشمندان اهل سنت دمشق مناظره را انجام داده است که بخشی از ان به این شرح است : - هشام : ایا خدا و رسول برای حل اختلافات امت اسلامی راهی را ارائه کرده اند ؟ - شیخ : اری قران و سنت قطعیه رسول الله (ص) برنامه حل اختلاف است . – هشام : پس ای عالم سنی چرا من و تو که هم قران را داریم و هم سنت را با هم اختلاف داریم لذا تو اشتباه و ناقص می گویی . ((((فبهت الذی کفر)))) لذا بعد از رسول خدا امامان معصوم هستند که وظیفه حل اختلاف را دارند
در زمان خلیفه دوم زنی را نزد خلیفه اوردند و گفتند که او دچار گناه شده و در حالی که 6 ماه از ازدواجش می گذرد بچه دار شده و عمر هم حکم به سنگسار او داد .در این زمان امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) پرسید چرا او را سنگسار میکنید ؟ گفتند که زنا کرده . امیر پرسید از چه اینقدر مطمئن هستید مگر قران نخواندید که می گوید : " حملته امه كرها و وضعته كرها و حمله و فصاله ثلاثون شهرا" مادرش او را با ناراحتى حمل مىكند و با ناراحتى بر زمين مىگذارد; و دوران حمل و از شير بازگرفتنش سى ماه است.(احقاف 15) و مگر نخواندید که می گوید : " فصاله في عامين" دوران شيرخوارگى او در دو سال پايان مىيابد .پس ممکن است که یک زن 6 ماه حامله باشد و این یکی از جاهایی است که دومی گفت لولا علی فهلک العمر . پس حل این اختلافات بدون امامت ممکن نیست و امام تداوم بخش رسالت است که شروع انها امیر المومنین علی بن ابی طالب و استمرارشان در وجود نازنین امام زمان است و امروز 8 وظیفه پیامبر توسط حضرت حجت انجام می شود و به همین دلیل است که در ان توقیع شریف می فرمایند : ما شما را فراموش نکردیم و دست غیبی ما کار شما را انجام می دهد . اما وجود نازنین امام زمان در اینه غبار الود ما رویت نمی شود و تا زمانی که به مقام تطهیر نرسیم امکان رویت وجود ندارد چرا که او حکمش با قران یکی است و " لایمسه الا المطهرون "