شنبه 9 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

توصیه ها و دستورالعملهای بزرگان (107)
در شب 29 رمضان 648 ق . در اين شهر فرزندي از خانداني پاك سرشت ولادت يافت كه از مقربان درگاه باري تعالي قرار گرفت . نامش ((حسن )) و معروف به آيه الله علامه حلي است . مادرش بانويي نيكوكار و عفيف ، دختر حسن بن يحيي بن حسن حلي (57) خواهر محقق حلي است و پدرش شيخ يوسف سديدالدين از دانشمندان و فقهاي عصر خويش در شهر فقاهت حله است .

علامه حلي از سال 507 قمري در پي دعوت سلطان محمد اولجايتو حاكم ايران ، به ايران آمد و تا سال 716 در ايران تلاش و خدمات ارزنده اي را انجام داد و پرچم ولايت و عشق و محبت خاندان طهارت (ع ) را در سراسر قلمرو مغولان به اهتزاز در آورد . و پس از مرگ محمد خدابنده به وطن خويش حله بازگشت و تا آخر عمر شريفش منصب مرجعيت و فتوا و زعامت شيعيان را به عهده داشت .

آثار بسيار زيادي از وي در فقه ، اصول ، احكام ، حديث ، رجال ، تفسير ، منطق و . . . بجاي مانده است كه باعث عظمت و سرافرازي شيعه شد .

ابن حجر عسقلاني - دانشمند سني - چنين اعتراف مي كند: ((علامه نامش مشهور و اخلاقي نيك دارد . وقتي كتاب ابن تيميه منحاج السند ((كتابي است بر رد شيعه و در جواب كتاب منحاج الكرامه علامه حلي )) - به او رسيد گفت : اگر ابن تيميه آنچه را كه من گفتم مي دانست ، جوابش را مي دادم .

سرانجام علامه در محرم 726 هجري در سن 78 سالگي دار فاني را وداع گفت و در جوار بارگاه ملكوتي علي عليه السلام به خاك سپرده شد .

 

دستور العمل ها

 

بسم الله الرحمن الرحيم
بدان اي فرزندم : كه خداوند بر فرمانبرداري اش ياري ات كناد ، و بر انجام نيكيها و ملازمت خوبي ها توفيقت دهاد . بر آنچه رضاي او در آن است رهنمونت سازد . و به هر آنچه از خوبي ها آرزو داري تو را برساند . در دنيا و آخرت تو را با ((راحت دلي )) و ((چشم روشني )) همراه سازد . عمرت را با سعادت و آسايش دراز دارد . و بدي ها را از تو ، به دور كند .
من در اين كتاب ، (قواعد الاحكام ) عصاره فتاواي احكام را برايت خلاصه كردم ، و قواعد شريعت را با عباراتي كوتاه و قلمي روان ، روشن ساختم . ((سمت رشد)) و راه حق را بر تو واضح كردم . اين در حالي است كه پنج دهه از عمرم را پشت سر نهاده ، وارد ششمين دهه عمرم مي شوم . . .
چون خدا وصيت را بر من واجب كرده ، بويژه به هنگام احساس مرگ ، امر بدان كرده است : تو را سفارش مي كنيم : تقوا را از دست مده ، زيرا ، تقوا راه و روشني است كه از پيامبر((ص )) باقي مانده ، و فريضه اي الهي است كه مواظبت بر آن بر همه واجب است . تقوا زرهي است نگهدار انسان از بديها . و توشه اي است جاويدان ، آن سودمندترين زاد است براي روزي كه انسان بيكس و چشم ها نگران است .
دستورهاي الهي را بجان بنوش ، رضاي او را ملازم باش ، مكروهات را دوري گزين ، و از محرمات منزجر باش ، عمرت را در تحصيل كمالات سپري كن ، و لحظه هاي زندگي ات را در گردآوري فضيلت هاي علمي ، و عروج از پستي نقصان به قله كمال ، و از فرودگاه جهل به اوج عرفان بكار گير . نيكي ها را گسترش ده ، و برادرانت را در رسيدن به كمالات ياري كن . بدي را از برادران مو منت به نيكي سزا ده ، نيكوكاران را با منت و آغوش باز بپذير . با پست همتان رفاقت مكن ، و از معاشرت نادانان دوري كن ؛ چه رفاقت آنان اخلاق تو را پست كرده ، و سبب جايگزيني خصايص ناپسند در وجود تو مي گردد .
بر تو باد به ملازمت علماء و همنشيني با صاحبان فضيلت ؛ چه اين مصاحبت وجودت را آماده تحصيل كمالات كرده ، و مهارت در استنباط مجهولات را به دنبال دارد . سعي كن امروز تو از ديروزت بهتر باشد ، و در هر لحظه اي از كمالي نو بر خوردار گردي .
بر تو باد به صبر و بردباري ، و توكل بر خداوند ، و خوشنودي بر آنچه از دنيا به تو مي رسد . در هر شب و روز از خود حساب رسي كن . بسيار از پروردگات آمرزش خواه . (زيرا در هيچ لحظه اي سپاس او را چنانچه بايسته است نتواني ) . از نفرين مظلوم بويژه يتيمان و بيوه زنان بترس ، چه خداوند نسبت به شكستن دل هاي شكسته ، گذشت نمي كند .
بر تو باد به نماز شب ، كه رسول خدا (ص ) بر آن اصرار داشته ، و خواسته او ، بوده است : فرموده است .
((من ختم له بقيام الليل ثم مات فله الجنه ))

(كسيكه عمرش به ((شب زنده داري )) به پايان رسد ، بهشت از آن او است )

بر تو باد به ((صله رحم )) اين عمل عمر را افزون سازد . بر تو باد به ((حسن خلق )) و برخورد نيك كه رسول الله فرموده است :
((انكم لن تسعوا الناس باموالكم ، فسعوهم باخلاقكم ))
(شما توان آن نداريد كه مردم را با اموال خود ياري كنيد ، پس با برخورد خوب تان آنان را خوشنود سازيد) .
بر تو باد به نيكي با اولاد پيامبر و پيوند با آنان ، خدا درباره آنان سفارش مو كد كرده ، و دوستي آنان را مزد رسالت قرار داده است .
((قل لا اءسلكم اجرا الا الموده في القربي ))
پيامبر (ص ) در اين زمينه فرموده است :
((اني شافع يوم القيامه لاربعه اصناف ، ولو جائو ا بذنوب اهل الدنيا:(رجل ) نصر ذريتي و (رجل ) بذل ماله لذريتي عند المضيق (ورجل ) احب ذريتي باللسان والقلب (ورجل ) سعي في حوايج ذريتي اذا طردوا او تشردوا))
(چهار دسته را روز قيامت شفاعت كنم ، هر چند با گناه اهل دنيا به صحراي محشر حاضر شوند: آنكه اولاد مرا ياري كند . آنكه از اموالش به اولاد تنگدست كمك كند . كسي كه با زبان و قلب ، آنان را دوست بدارد . آنكه تلاش كند در انجام حوايج و نيازهاي اولاد تبعيد شده و رانده شده من ) .
صادق (ع ) فرمود:
(اذا كان يوم القيامه نادي مناد: ايها الخلايق انصتوا فان محمد (ص ) يكلمكم فينصب الخلايق فيقوم النبي (ص ) و آله فيقول : يامعشر الخلايق :من كانت له عندي يدا او منه او معروف فليقم حتي اكافيه ، فيقولون بابائنا و امهاتنا و اي یدا و اي منه و اي معروف لنا ، بل اليد و المنه و المعروف لله و لرسوله علي جميع الخلايق فيقول : بل من آوي احدا من اهل بيتي او برهم او كساهم من عترتي او اشبع جايعهم فليقم حتي اكافيه ، فيقوم اناس قد فعلوا ذلك فياتي النداء من عندالله : يا محمد؟ يا حبيبي ؟ قد جعلت مكافاتهم اليك فاسكنهم من الجنه حيث شئت فيسكنهم في الوسيله حيث لايحجبون عن محمد (ص ) واهل بيته صلوات الله عليهم اجمعين )
(هنگامي قيامت فرا رسد ، منادي فرياد زند: هان اي مردم ، پيامبر با شما سخن مي گويد . سكوت بر فضا حاكم مي شود و همه دم فرو بندند ، سپس پيامبر و آل او بلند شده ، و پيامبر چنين فرمايد: اي مردم ! هر آنكه براي من كاري كرده يا خوبي نموده ، و يا منتي بر من دارد بلند شود تا من او را امروز كفايت كنم (و از هول قيامت نجاتش دهم ) آنان عرض كنند: به فداي شما پدران و مادران ما ، چه كسي براي شما كاري انجام داده يا خوبي كرده يا بر شما منتي دارد ، بلكه اين خدا و رسول اند كه بر همه انسانها منت دارند ، و به آنها خوبي كرده اند .
رسول خدا فرمايد: هر آن كساني كه فردي از اهل بيت مرا پناه داده ، يا به آنان خوبي كرده ، يا برهنگان آنانرا پوشانيده ، و يا گرسنگان شان را سير كرده است ، برخيزند تا آنان را با (شفاعت ) كفايت كنم . گروهي از مردم بلند شوند ، سپس از جانب پروردگار ندا رسد: اي محمد حبيبم ! من پاداش دادن آنان را به تو واگذاشتم ، هر جاي بهشت خواهند جايشان ده ، پس از آن در ((وسيله )) آنان را جاي دهند و آن مكاني است كه حجابي بين آنان و چهارده معصوم نيست .

بر تو باد به بزرگ داشتن فقهاء و احترام علماء در اين باره رسول خدا (ص ) فرمود:
((من اكرم فقيها مسلما لقي الله يوم القيامه و هو عنه راض و من اهان فقيها مسلما لقي الله يوم القيامه و هو عليه غضبان ))
(آنكه فقيهان و دين شناسان ژرف نگر را گرامي دارد ، خدا را در روز قيامت ملاقات كند در حالي كه از او راضي و خرسند است ؛ و آنكه فقيه مسلماني را توهين كند ، و قدرش را سبك دارد ، خدا را در حالي كه از او خشمگين است ملاقات كند) .

نگاه به چهره عالم و در خانه آن و نشست و برخاست با آن عبادت شمرده شده است .

و بر تو باد به ژرف انديشي و تفقه در دين ، و تلاش در جهت فزودن چه امير مومنان (ع ) به فرزندش فرمود: ((تفقه في الدين فان الفقها ورثه الانبيا وان طالب العلم يستغفر لهم من في السموات و من في الارض حتي الطير في الهوا والحوت في البحر و ان الملايكه لتضع اجنحتها لطالب العلم رضابه . ))
(در دين ژرف بينديش و فقيه شو! چون فقها جانشين پيامبرانند . براي طالب علم ، هر آنچه در آسمان و زمين است استغفار مي كنند؛ حتي مرغ ها در هوا و ماهي ها در دريا! فرشتگان باخرسندي بالهاي خود را براي دانشجو پهن مي كنند )
مبادا كه دانش خويش را كتمان كني ، و بر روي نيازداران نگشايي ، كه خداي تعالي مي فرمايد:
((ان الذين يكتمون ما انزلنا من البينات و المهدي من بعد ما بيناه للناس في الكتاب اولئك يلعنهم الله و يلعنهم الاعنون ))
(آنانكه پيام هاي وحي ما را كه براي انسانها تعيين كرده ايم ، و در كتاب بروشني بازگو نموده ايم مي پوشانند؛ بر اين گروه نفرين خدا و نفرين نفرين شدگان باد)
و رسول خدا فرمود: ((اذا ظهرت البدع في امتي فليظهر العالم علمه فمن لم يفعل فعليه لعنه الله تعالي . ))
(هنگامي كه بدعت (نوآوريهاي بر خاسته از رسوبات ملي ، قومي ، توارثي ، فرهنگي به دور از دين ) پيدا شد ، بر دانشمندان است كه دانش خود را آشكار سازند ، آنان كه چنين نكنند ، نفرين خدا بر آنها باد!)
ونيز فرمود:
((لا تمنحوا الجهال الحكمه فتظلموها ، ولا تمنعوها اءهلها فتظلموهم ))
(حكمت را به نااهلان ندهيد كه اگر داديد بر حكمت ستم كرديد و از اهلش دريغ مداريد ، كه به اهل حكمت ستم روا داشته ايد) .
(والحمد لله علي حسن التوفيق و هدايه الطريق )

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group