شنبه 9 تير 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

آهاي خانم بدحجاب با شمام...بله!

خب من حجاب كنم تو اين تابستون گرم كه چهارتا مرد منو نبينن! خب نگاه نكنند چشماشون رو درويش كنند به من چه!
اين حرفارو دخترك با غرور تو اتوبوس ميگفت و تذكرات اون مادر پيرو به سخره ميگرفت.راستش با خودم فكر كردم يعني حرفش درسته؟! يعني من پسر بايد فقط چشمامو ببندم و نگاه نكنم و اين دختر و امثال اين دختر راحت باشند تو گرما زير آفتاب سوزان شهر هرطور كه دوست دارند بگردند...
تو همين فكرا بودم كه گفتم ببينم صاحب نظرا چي ميگن يه سرچي كردم و ديدم حاج آقا پناهيان بدم در اين مورد حرف نزده حالا من اون دختر رو شايد نبينم كه بهش بگم اما اينو اينجا ميزارم تا همه دخترا و پسرايي كه اين تفكر رو دارند شايد قسمتي از جواب هاشونو بگيرند و يكمي به خودشون بيان....
استاد پناهيان اينطور ميگن: انسان میتواند از زوایای مختلف به پدیده های مختلف و متنوع زندگی نگاه کند و برداشت های متفاوتی داشته باشد. نشاط آورترین بخش زندگی را میتواند از زاویه ای بنگرد که کسالت آور باشد و بالعکس میتواند به مساله ای که خیلی کسل کننده است از زوایه ای نگاه کند که زیبا جلوه کند و با نشاط با آن روبرو شود. انسان هوشمند ، عاقل و زیرک انسانی است که از بهترین راه به پدیده های عالم نگاه کند.
در دوران معاصر ، ابزارهای مختلف و متنوع رسانه ای مثل ماهواره ها ، سینما ، تلویزیون و ... در سرتاسر جهان، در برنامه های مختلف خود برای مردم نسبت به حوادث و مسایل زاویه دید ایجاد میکنند، یعنی آنها را گاهی زشتتر، گاهی زیباتر، گاهی سختتر و گاهی آسانتر نشان میدهند تا بتوانند بر مخاطب تاثیر بگذارند.
درباره مساله حجاب هم همینطور است. در جامعه ما حجاب، خوب تعریف نشده است. خیلی مهم است که مردم به حجاب، زیبا نگاه کنند. مراجع مهم و اثر گذار برای نشان دادن زیباییهای حجاب متولیان عرصه هنر و رسانه و آموزش و پرورش و... هستند که باید با باز کردن زاویه های جدید که تاکنون مورد بحث قرار نگرفته‌اند و انجام کار هنری متناسب با آن ، این مساله مهم را حل کنند.
یک زاویه دید، که متولیان فرهنگی و بخصوص هنرمندان رسانه میتوانند درباره مساله حجاب از آن الهام بگیرند این است که حجاب را به معنای مهربانی تعبیر کنند. مهربانی در مساله حجاب به این معناست که به نوع رفتار و عقیده خود در مساله حجاب ،‌فردی نگاه نکند و فقط خودش و خواسته هایش را در نظر نگیرد و همواره دو گروه را مدنظر داشته باشد و در نظر داشته باشد که غافل شدن از یکی از این دو گروه بعضا، صدماتی جبران ناپذیر بر اجتماع وارد میسازد : یکی زنان دیگر، که با بی‌حجابی خود آنها را به عرصه رقابت نکشد ،‌زیرا عموما دختران جوان سعی میکنند در زیبا جلوه دادن خود، از دیگران پیشی بگیرند و نام آن را هم دلبری میگذارند اما این رفتار دلبردن نیست بلکه دلشکستن است و نامهربانی کردن بر بقیه زنان است ، چون با این کار رقابتی ایجاد میکنند که در این رقابت زنان مسن تر و گروهی از دختران دچار محرومیت از زندگی سالم و با نشاط و مختلف شدن آن و همچنین محرومیت از همسر میشوند ، چرا که در مسابقه سنگین جلوه گری و جلب توجه مردان ، از رقابت باز مانده اند.
یکی از متخصصان مغز و اعصاب میگوید: مصرف قرص اعصاب میان زنان بین سی تا چهل سال بسیار وحشتناک است چون این زنان، فکر میکنند همسرانشان دیگر به آنها توجه ندارند و به گزینه های می‌اندیشند.
دومین گروهی که دختران و زنان در تعاملات اجتماعی خود باید به آن توجه کنند و به آنها مهربان باشند، مردان هستند. مهربانی کردن با مردان یعنی در مقابل مردان دلبری نکند، فکر و روح آنها را درگیر نکند. فرض کنید اصلا رقابتی در کار نیست، اما اگر زنان حجاب را رعایت کنند یعنی ذهن مردان را آزار نمیدهند در نتیجه مردان بهتر میتوانند درس بخوانند ، کار کنند و تمرکز بیشتری بر فعالیتهای فردی و اجتماعی داشته باشند.
در جوامع غربی با اینکه حجاب رواج ندارد ولی آدمهای معمولی معمولا این چیزها را رعایت میکنند، همه جا خودشان را تزیین نمی کنند، همه جا شروع به دلبری و دل شکستن نمی‌کنند ولی در جامعه ما متاسفانه حرص و ولع ویژه ای در این زمینه وجود دارد باید این فرهنگ تغییر کند.
در یکی از سفرهای تبلیغی به کانادا، توافق شد در دانشگاه تورنتو، سخنرانی داشته باشم و البته مخاطبین جمعی با عقاید و تفکرات غیر دینی و مخالف نظام جمهوری اسلامی بودند، که بعضا به مقدسات ما هم توهین میکردند و حتی نپذیرفتند که با لباس روحانیت در آن برنامه بروم،‌ بنابراین با لباس معمولی در آن جمع حاضر شدم. بحث به مسائل معنوی رسید. بنده گفتم شما مسائل معنوی را از یک زاویه دید دیگری نگاه کنید شاید زیباتر از وقتی باشد که از راه دور به آنها نگاه میکنید، و به همین مناسبت بحث حجاب مطرح شد. یکی از خانمها که تقریبا میانسال هم بود گفت : چرا حجاب داشته باشیم ، خب مردها کور بشوند نگاه کنند. طبیعتا در آن جلسه که مردان هم بودند این حرف ایشان به جای اینکه مورد استقبال دیگران واقع شود، بسیار سخیف به نظر رسید. بنده گفتم حالا اگر کور نشوند چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت : مسئولیتش با خود مردهاست. گفتم در این رقابت یه عده از خانمها جا میمانند و دیگر به آنها توجهی نمیشود. تکلیف آنها چیست؟ و شما خودتان هم سن و سالی را سپری کرده‌اید (احتمالا مشمول این دسته از زنان میشوید). همه خندیدند. بنده نمیخواستم ایشان مورد تمخسر قرار بگیرد بلکه میخواستم توجهش را به این نکته جلب کنم که "چرا درست نگاه نمیکنی ".
از زاویه دید دیگری هم میتوان حجاب را بررسی کرد. در رابطه بین زن و مرد، مردان ضعیفترند، به همین دلیل خداوند مدیریت رابطه زن و مرد را به زنان سپرده است و از این زاویه دید، حجاب عامل اقتدار زن میگردد، لذا زنی که حجاب را رعایت نکند تضعیف میشود.
در بعضی کشورها مثل لبنان حجاب از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که زنان غیر محجبه برای با حجاب شدن، جشن حجاب برگزار میکنند و پس از آن ، چه ارتباط عاشقانه ای با حجاب برقرار میکنند وجه تعابیر زیبایی درباره آن به کار میبرند. در لبنان در منزلی مهمان بودیم که بعضا زنان آن منزل ، محجبه نبودند. در آن جمع ، چون بنده روحانی بودم، میپرسیدند که چه مناسبت میلاد یا جشنی در آن ماه یا ماههای بعد هست تا همان روز را جشن حجاب بگیرند و محجبه شوند. از یکی از آنها که در سال قبل محجبه شده بود انگیزه حجابش را پرسیدم، گفت : میدانستم که در اسلام حجاب هست اما حوصله حجاب گرفتن را نداشتم. تا ینکه از بس که مردها به من نگاه میکردند خسته و متنفر شدم چون دوست نداشتم مردها به من نگاه کنند به همین خاطر تصمیم گرفتم حجاب داشته باشم.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group