پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

ببنندگان عزیز بحث را در ایام فاطمیه گوش می‌دهند ما هم می‌خواهیم در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها صحبت كنیم. حضرت زهرا سلام الله علیها چند جای قرآن مطرح است:
یك در سوره‌ی(هَلْ أَتى)الانسان    دو ماجرای اهلبیت علیهم السلام سه ماجرای مباهله.
درچند مورد حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح است، بنابراین بحث‌مان این باشد. حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن.
در ماجرای مباهله، قصه‌ی مباهله این است كه:
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، وقتی می‌آید اول بیان می‌آورد كه حرف من این است، برای بیانش دلیل هم می‌آورد و غیر از دلیل معجزه هم می‌آورد، بعد از معجزه اگر مخالفین دست به شمشیر بردند، جنگ هم دارد.
پس دلیل یك، معجزه دو، جنگ سه. یك طرحی هم پیدا شد، طرح نفرین، هر نفرینی مستجاب شد معلوم می‌شود صاحب نفرین كننده حق است، و كسی كه از بین رفته باطل، گفتند: باشد.
(نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا)آل عمران(61) خودمان، زن‌مان، بچه هایمان را دعوت می‌كنیم ما به آن‌ها نفرین می‌كنیم و آن‌ها هم به ما نفرین می‌كنند نباشد كه این را به شور بگذارند، مسیحی‌ها بارئیسشان تماس گرفتند. پیشنهاد نفرین شد، قبول شد، رئیسشان گفت ببنید مسلمان‌ها با چه كسانی می‌آیند اگر با تانك و توپ و طبل و دهل و اگر با راهپیمایی و سر و صدا آمدند، شما هم خیلی نترسید بروید جلو نفرین كنید اما اگر دید دو، سه نفری آمدند بترسید.
مسیحی‌ها آمدند و آماده شدند برای نفرین كردن، دیدند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با چهار، پنج نفر آمد، علی بن ابیطالب علیه السلام، آمد، حضرت علی را آورد، امام حسن و حسین علیهما السلام را آورد دو تا كوچولو بودند، حضرت زهرا سلام الله علیها را هم آورد.
كه از این معلوم می‌شود كه علی بن ابیطالب جان پیامبر است، چون در قرآن می‌گوید: بیایید جان‌مان را دعوت كنیم، «انفس»، «نفس» یعنی خودمان، بیایید خودمان را دعوت كنیم، خودمان، بچه هامان، خانم‌مان، علی بن ابیطالب كه آمد معلوم می‌شود جان پیغمبر صلی الله و علیه و آله است. «نساء» فاطمه، بچه‌ها «ابن»، «ابناء»، حسن و حسین علیهما السلام.
رئیس مسیحی‌ها گفت: این قیافه‌ها كه من می‌بینم این‌ها هر نفرینی كه بكنند گیرا می‌شود و به هر حال ترسیدند و نفرین نكردند.
و از این معلوم می‌شود كه پیغمبر چقدر به هدفش ایمان دارد، چون گفت: این دختر من است و این نوه‌های من‌اند و این داماد من است و این خود من هستم. كسی كه حاضر شود خودش را در معرض نفرین مسیحی‌ها قرار بدهد، پیداست خیلی به هدف خودش ایمان دارد، یعنی نفرین كن خودم و بچه هایم از بین بروم. شما كجا می‌گویی جون بچه‌ام، بچه‌ام بمیرد اگر دروغ بگویم، آن جا كه خیلی صد در صد مطمئن باشید كه انسان كسی زود به زود خوش را مطرح نمی‌كند، و زود به زود بچه هایش را به میدان نمی‌فرستد.
این كه پیامبر حاضر شد این‌ها را، پیداست كه چقدر ایمان به هدف داشته، یكی از ماجراها این است، این را بهش می‌گویند مباهله، در قرآن می‌گوید:
(نَبْتَهِل)یعنی نفرین كنیم آیه‌ی مباهله است، جای مباهله هم در كنار مدینه است كه حالا جزء شهر شده و هنوز هم یك مسجدی هست به نام مسجد «مباهله»، مسجد «اجابه و استجابه» یكی از جاهایی كه نام حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح شده آن جایی است كه اسلام در مقابل مسیحیت قرار گرفت و بعد از این كه استدلال فایده‌ای نكرد معجزه فایده ‌ای نكرد، نباشد از راه نفرین به هم معلوم شود حق با كیست؟ كه این جا پنج نفری كه آمدند یكی از آن‌ها حضرت زهرا سلام الله علیها بود، این كلمه(أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا) آیه قرآن است كه مراد از(نِساءَنا)هم شیعه و هم سنی گفته‌اند كه مراد حضرت زهرا سلام الله علیهاست و پیامبر اسلام هیچ زنی را برای نفرین همراه خودش نبرد. این یكی از موارد.
یكی دیگر از مواردی نام حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن مطرح است یعنی نه نام زهرا به نام فاطمه یعنی كمالاتی آمد كه فقط مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها است. مسئله كوثر است. پیامبر ما چون پسر نداشت متلك بهش می‌گفتند، می‌گفتند: پیغمبر ابتر است بمیرد چراغش خاموش می‌شود پسری ندارد كه دنبال كارش را بگیرد. سر و صدایش همه خاموش می‌شود. تنها امید كفار هم همین بود چون پیغمبر را پنج، شش رقم برخورد كردند در همه شكست خوردند. اول آمدند گفتند بگویید، با زبان او را بشكنید، شاعر است، كاهن است، ساحر است، مجنون است یه عده چیزی یادش می‌دهند، (أَعانَهُ عَلَیْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ)فرقان(4)(یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ)نحل(103) دوره دیده، آموزش دیده رفته شام یه چیزهایی یاد گرفته، دیدند نشد. صدایش زدند گفتند: اگر پول می‌خواهی، همسر می‌خواهی، خانه می‌خواهی، سرمایه می‌خواهی، هر چه می‌خواهی بهت می‌دهیم نشد. جنگ‌ها كردند در بسیاری از جنگ‌ها شكست خوردند، و مسلمان‌ها پیروز شدند. پس با تهمت و فحش پیغمبر اسلام شكسته نشد، با جنگ پیغمبر اسلام شكسته نشد، با وعده و پول و همسر و خانه و سرمایه پیغمبر شكسته نشد، هر كاری می‌كردند پیغمبر را بشكنند شكسته نشد.
گفتند: خیلی خوب پیغمبر پسر كه ندارد دیگه سنش هم از شصت رد شده دیگه خیلی یه دو، سه سالی می‌میرد پسر هم ندارد، خلاص دیگه نمی‌خواهد این قدر دعوا كنیم، منتظر مرگ پیامبر صلی الله علیه و آله بودند، چون می‌گفتند: پیغمبر ابتر است ابتر یعنی عقبه ندارد بعد خداوند وقتی این متلك را از آن‌ها شنید این سوره نازل شد.(إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ)كوثر(1) پیغمبر نه به تو یه فرزند دادیم و كثیر دادیم «كوثر» دادیم، چون «كوثر» غیر از «كثیر» است «كثیر» یعنی زیاد، «كوثر» یعنی خیلی مبارك، خیلی زیاد، ما به تو یه چیز خیلی زیادی دادیم، یه دختر است اما خیلی زیاد است، خیلی زیاد است، از یك دختر ببین ما چه می‌كنیم، چقدر نسل این دختر را مبارك خواهیم كرد. به پیغمبر گفتی «ابتر»؟ پیغمبر پسر ندارد عقبه ندارد،(إِنَّ شانِئَكَ)یعنی دشمن تو(هُوَ الْأَبْتَرُ)كوثر(3) خودش ابتر است او با داشتن پسران زیاد اسمی ازش نیست و پیغمبر با نداشن پسر اسمش هست. پس یكی از موارد سوره‌ی مباهله است آیه مباهله و یكی از موارد «كوثر» است.
یكی از موارد مسئله اهلبیت علیهما السلام است:
یه روز پیغمبر اسلام آمد پارچه‌ی عبای مشكی داشت كشید روی سر خودش زهرا و امیرالمومنین علیهما السلام آمد حسن و حسین علیهما السلام هم آمدند همه را كرد زیر عبا به مردم گفت: اهلبیت من همین‌هایی هستند كه زیر عبا هستند. فردا كسی نگوید من هم زن پیغمبرم سوار شتر شود و بگوید جزء اهلبیت هستم جنگ جمل راه بیاندازد فردا كسی نگوید: من عمه‌ام، عموام، من خاله‌ام، همه جزء اهلبیت هستیم، اهلبیت همین‌ها هستند كه زیر عبا همین‌ها اهل بیت‌اند، با این عبا كه كشید سر این‌ها و به مردم هم گفت اهل بیت این‌ها هستند و حتی عایشه خواست بیاید زیر عبا گفت: نه تو نیا، ‌ام السلمه خواست بیاید گفت نه تو نیا، گفت اهلبیت همین‌ها هستند با كشیدن عبا رو سر این‌ها گفت: همین‌ها هستند، یعنی اگر كسی گفت حدیث از اهلبیت خیلی معتبر است، اهلبیت معصوم‌اند مراد همه‌ی فامیل‌ها نیستند این‌ها هستند. كلمه‌ی اهلبیت توی قرآن آمده با این لقب(وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً)الاحزاب(33)اهلبیت را خدا اراده كرده معصوم باشند و فاطمه معصوم است و فاطمه جزء اهلبیت است و با عبای سر كشیدن روی سر فاطمه انگشت نشان دادند گفتند فاطمه همین است، اهلبیت هم همین است و این‌ها هستند كه(وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً) این هم یك مورد.
یكی از مواردی كه نقش حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح است سوره‌ی هل اتی است. ماجرای سوره ی(هَلْ أَتى) را هر كس نشنیده است بشنود.
دو تا كوچولوها مریض شدند امام حسن و امام حسین علیهما السلام، كوچولو بوند پیامبر اسلام با جمعیت آمدند عیادت كه این خود یك درسی است كه بزرگ‌ها عیادت كوچولوها می‌روند، وقتی می‌خواستند بیایند بیرون، مردم پیشنهاد كردند به حضرت علی علیه السلام كه شما نذر كنی كه اگر بچه‌ها خوب شدند روزه بگیری، نذر كنی، پیشنهاد روزه هم دادند یا نه، پیشنهاد نذر را دادند، نذر كن برای سلامتی بچه‌ها، گفت: باشه، این خودش یك درس است كه علی بن ابیطالب علیه السلام پیشنهاد مردم را پذیرفت. نذر كرد دو تا كوچولوها هم خوب شدند، نذر چی بود؟ روزه، روزه گرفتند غذا توی خانه نبود، امیرالمومنین با یه مشكلاتی غذا تهیه كرد فاطمه زهرا سلام الله علیها این را آرد كرد، خمیر كرد و نان كرد و دم افطار كه رفتند بخورند، نماز مغرب را خواندند و رفتند بخورند در خانه را زدند كیه؟ یتیم است، گرسنه هسیتم غذا دادند به یتیم آب خوردند، نان نخوردند، شب دوم همین قصه مطرح شد، اسیر آمد، شب بعد همین مطرح شد، (و یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً)الانسان(8) مسكین، یتیم، اسیر، سه شب سه رقم محتاج آمدند، یك شب یتیم آمد و یه شب اسیر آمد، یه شب مسكین آمد و سه شبه این‌ها غذا نخوردند، رنگ‌ها پریده ضعف گرفته تا بالاخره این آیه نازل شد: (و یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً) در چند مورد نام حضرت زهرا در قرآن و صفات زهرا در قرآن و كارهایی كه حضرت زهرا كرده مطرح است. فاطمه‌ی زهرا داریم: (قُرَّةِ عَیْنِ الرَّسُول) بحارالأنوارج30ص347 نور چشم پیغمبر است.
امیرالمومنین علیه السلام گفت: وقتی می‌آمدم توی خانه همه‌ی غصه هایم برطرف می‌شد. در جنگ احد فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها رفت دید خون از صورت بابایش می‌آید هر چه شست دید خون بند نمی‌آید یك حصیری پیدا كرد. حصیر را آتش زد، خاكستر را به عنوان یه پمادی روی زخم گذاشت، خون ایستاد گاهی باباییش می‌گفت: فدای تو بشود بابای تو(فِدَاهَا أَبُوهَا) بحارالأنوارج43ص20بابایت فدای تو بشود. روی حساب دختری نبوده كه آدم به دخترش می‌گوید قربانت بروم، پیغمبر ما وقتی تعریف می‌كند توی قرآن ما این حرف‌ها نیست.
قرآن به پسر نوح هم می‌گوید: پسر نوح نااهل است، پسر پیغمبر هم كه باشد برو گم شود نااهل است، زن پیغمبر فاسد است برو كنار، زن نوح، زن لوط، بد بودند، عموی پیغمبر ابولهب است، مرگب بر ابولهب(تَبَّتْ یَدا أَبی‏ لَهَبٍ)المسد(1) قرآن می‌ گوید یه كسی خوب است نه به خاطر خویش و قومی است، در قرآن به خویش قوم‌های انبیاء نفرین شده به خویش و قوم‌های پیامبر نفرین شده(تَبَّتْ یَدا) به خویش و قوم نوح نفرین شده، به خویش و قوم لوط نفرین شد، از پسر نوح انتقاد شده(إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِك)هود(46) نه خیر پسر تو نیست. وقتی پیغمبر می‌گوید فدای تو بشود پدرت: نه به خاطر دختر و پدری است به خاطر كمالاتی كه دارد، می‌گوید: «ام ابیها» یعنی مادر پدرش است. دختر است اما كار مادری می‌كند، پرستاری می‌كند، تسكین می‌دهد شوهرش را تشویق می‌كند.
ماه عسل حضرت علی علیه السلام در جبهه، تولد امام حسن علیه السلام حضرت علی توی جبهه، فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها با رنگ پریده داشت كار می‌كرد، بهش گفتند، فاطمه جان آخه فضه كنیز توست بگو بیاید كمك كند شما توان ندارید، فرمود: بابام گفته عادل باش، كارهای‌تان را یك جور تقسیم كنید، من و كلفتم یك جور كارها را تقسیم كرده‌ایم یك روز من باید كار فضه استراحت كند و یك روز او كار كند من استراحت كنم و چون امروز نوبت من است ولو فضه بیكار است من صدایش نمی‌زنم، نوبت من است، آدم كه نوبت من است باید نوبت خودم باشد، با هر زجری باشد كار می‌كنم و صدای او نمی‌زنم ولو كلفت من است، كنیز من است اما من و كنیزم مثل هم هستیم.
سراغ داری زنی را كه شب تا به صبح همه‌ی همسایه‌ها را دعا كند بعد پسرش بهش بگوید: مادرجون، دعایی هم به خودت كن، فرمود: اول همسایه بعد خودمون.
سراغ دارید در تاریخ عروس ببرند خونه‌ی داماد، تو راه عروس ببیند فقیر هست به زن‌ها بگوید دور من جمع شوید بدن من پیدا نباشد كنار كوچولو پیراهن عروسیش را رها كند، پیراهن ساده بپوشد، پیراهن عروسی‌اش را بدهد به فقیر. سراغ دارید ماه عسل شوهر جبهه باشد. تولد اولین بچه شوهر جبهه باشد.
سراغ دارید زن كتابی بنویسد كه امام صادق علیه السلام از آن استفاده كند. سراغ دارید شب تا صبح به همسایه‌ها دعا كند و دعا به خودش نكند. سراغ دارید در مسجد مدینه همچین سخنرانی كند كه حكومت اون زمان و شخص اول زمان را در ماجرای فدك استیضاح كند. سراغ دارید یه كسی سنی داشته باشد هیجده سال این همه بركات. سراغ دارید یه كسی مثل زهرا سلام الله علیها نسلش آن قدر پربركت باشد.
فاطمه استثنایی است خداوند به هیچ چیز در قرآن كوثر نگفته، آسمان‌ها نگفته كوثر است، خیر زیاد، خورشید با همه انرژی و نور و حرارت نگفته كوثر است باران با همه‌ی بركاتش كوثر است، گنج‌های طلا، نقره نمی‌گوید كوثر است. تعداد نسل بشر، تعداد رنگ‌ها، آب‌ها، معدن‌ها، درآمدها خداوند به هیچ چیز كوثر نگفته به یه دونه دختر گفته كوثر. فاطمه كیست؟
السلام علیك یا فاطمه الزهرا و رحمة الله و بركاته

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group